Videos
https://youtu.be/zb77FX5OnP4?si=XlU8HBuAlLEN4RrD
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἑορτάζουν, ἀγαπητοί μου, σήμερα οἱ Άγγελοι καὶ ἐξαιρέτως οἱ Αρχηγοὶ τῶν ἐπουρανίων δυνάμεων, οἱ Αρχιστράτηγοι Μιχαὴλ καὶ Γαβριήλ. Περὶ Αγγέλων, λοιπόν, θὰ εἶνε ὁ σύντομος λόγος μας. Δὲν θ᾽ ἀναπτύξουμε ὅλη τὴ σχετικὴ διδασκαλία, λίγες σκέψεις μόνο θὰ ἐκφράσουμε ἐπὶ τῆς ἑορτῆς.
* * *
Οἱ Άγγελοι!
Μόλις ἀκούσει τὴν λέξη «Άγγελος» ὁ σημερινὸς ὀρθολογιστής, ἕνα εἰρωνικὸ μειδίαμα θὰ ζωγραφιστῇ στὰ χείλη του· Ἀκοῦς ἐκεῖ, σήμερα, νὰ σοῦ μιλᾶνε περὶ ἀγγέλων καὶ ἀρχαγγέλων!…
Ὑπάρχουν δυστυχῶς ἄπιστοι καὶ ἄθεοι. «Δὲν εἶδα ἐγὼ πουθενά», λένε, «φτερὰ ἀγγέλων».
Ταλαίπωρε ἄνθρωπε, οὔτε τὸν ὑλικὸ κόσμο ( καλά – καλά ) δὲν εἶδες, καὶ θέλεις νὰ δῇς και ἄγγελο; Μόλις ξεμύτισες ἀπὸ τὴ Γῆ ( δορυφόροι… ) κι ἀτένισες ἐξ ἀποστάσεως τὸ θαυμαστὸ τοῦτο δημιούργημα τοῦ Θεοῦ, καὶ μιλᾷς ἔτσι; Εἶσαι σὰν ἕνα νήπιο, πού μόλις ἀπογαλακτίστηκε καὶ κατόρθωσε νὰ κάνῃ ἕνα βῆμα ἔξω ἀπὸ τὴν πόρτα στὴν αὐλὴ τοῦ σπιτιοῦ του, νὰ πῇ στὴ μητέρα του ὅτι εἶδε ὅλη τὴν ὑδρόγειο σφαῖρα. Αὐτὸ εἶνε ἀνόητο.
Ἄνθρωπε, λέει ἕνας ποιητής, ὑπάρχουν στὸν κόσμο περισσότερα ἀπὸ αὐτὰ ποὺ βλέπεις. Καὶ ἂν φεύγοντας ἀπ᾽ αὐτὸ τὸν κόσμο ἀξιωθῇς ν᾽ ἀντικρύσῃς μὲ τὰ πνευματικὰ μάτια σου ἐκεῖνα ποὺ σοῦ ἐπιφυλάσσονται ἐκεῖ στὴν αἰωνιότητα, ἡ ἔκπληξί σου θά ᾽νε πολὺ μεγάλη (πρβλ. Α΄ Κορ. 2,9).
Κατὰ τὴ Γραφή, τὸν ἀδιάψευστο λόγο τοῦ Θεοῦ, ὑπάρχουν Άγγελοι. Αὐτὸ εἶνε τόσο βέβαιο ὅσο καὶ τὸ ὅτι τὴν ὥρα αὐτὴ ἐγὼ σᾶς μιλῶ κ᾽ ἐσεῖς μ᾽ ἀκοῦτε. Ἡ δημιουργία, τὸ θαυμαστὸ αὐτὸ ἔργο τοῦ Θεοῦ, δὲν εἶνε μιὰ μονοτονία, εἶνε ποικιλία· καὶ ἡ ποικιλία εἶνε ὀμορφιά, καὶ ἡ ὀμορφιὰ πρέπει να κινεῖ τον άνθρωπο σὲ θαυμασμὸ τοῦ Δημιουργού !
῾Ρίξτε ἕνα βλέμμα στὴ φύση καὶ θαυμάστε· ἀπὸ τὴν ταπεινὴ χλόη μέχρι τὴ βελανιδιὰ ὑπάρχει μιὰ ἀμέτρητη σειρὰ φυτῶν καὶ δέντρων· ἀπὸ τὸ κουνουπάκι μέχρι τὸ χρυσάετο μεσολαβεῖ ἕνα ἀμέτρητο πλῆθος ἐντόμων καὶ πτηνῶν· ἀπὸ τὸ πρόβατο μέχρι τὸν ἐλέφαντα μεσολαβεῖ μιὰ καταπληκτικὴ σειρὰ ζῴων· καὶ στὴ θάλασσα ἀπὸ τὰ μικρὰ ψαράκια μέχρι τὸν λεβιάθαν, τὸν καρχαρία καὶ τὴ φάλαινα, ὑπάρχει μιὰ ἀφάνταστη σειρὰ ἀπὸ ὀργανισμούς· ποικιλία, ὀμορφιά, δημιουργία.
Στὴν κορυφή, ἐπὶ κεφαλῆς ὅλων τῶν δημιουργημάτων, εἶνε βέβαια ὁ ἄνθρωπος, ὅπως λέει ὁ ψαλμῳδός (βλ. Ψαλμ. 8,5-9). Καὶ γεννᾶται ὁ λογισμός· ἆραγε ἐκεῖ σταμάτησε ὁ Δημιουργός; μέχρι τὸν ἄνθρωπο ἔφτασε ἡ Δημιουργία του; Δὲν μποροῦσε ὁ Ποιητὴς τοῦ παντὸς νὰ προχωρήσῃ καὶ πιὸ ψηλὰ στὴν κλίμακα τῶν δημιουργημάτων, νὰ κάνει καὶ ἀκόμη ἀνώτερα κτίσματα;
Ἡ λογικὴ λέει ὅτι μποροῦσε, καὶ ἡ Γραφὴ βεβαιώνει ὅτι δημιούργησε πράγματι λογικὰ ὄντα ἀνώτερα ἀπὸ τὸν ἄνθρωπο. Ποιά εἶν᾽ αὐτά; Οἱ Άγιοι Άγγελοι.
Καὶ εἶναι ἀνώτεροι, διότι στὴν ὑπόστασί τους δὲν ἔχουν κάτι ὑλικό (ἡ ὕλη, το σώμα, εἶνε κτίσμα βαρὺ καὶ εὐτελές). Ἀσώματοι οἱ ἄγγελοι, δίχως μόριο ὕλης, ἵπτανται αἰθέριοι ταχύτατα στὸ διάστημα. Κατὰ σειρὰ τάσσονται μετὰ τὸ Θεὸ καὶ Αὐτὸν ὑπηρετοῦν.
Κατατάσσονται λοιπὸν πάνω ἀπ᾽ ὅλη τὴν ὑλικὴ Κτίση καὶ ἀπὸ τὸν ἄνθρωπο. «Ὁ ποιῶν τοὺς ἀγγέλους αὐτοῦ πνεύματα (=ταχεῖς σὰν τὸν ἄνεμο) καὶ τοὺς λειτουργοὺς αὐτοῦ πυρὸς φλόγα (=λαμπεροὺς σὰν τὴ φωτιά)» Βεβαιώνει λοιπὸν ἡ Γραφή, ὅτι οἱ ἄγγελοι ὑπερέχουν τοῦ ἀνθρώπου.
Καὶ χρονικῶς ἐπίσης προηγοῦνται. Ἡ δημιουργία τους ἔγινε πρὶν ἀπὸ τὴ δημιουργία καὶ τῶν ἄστρων. Λέει ὁ Θεὸς στὴ Γραφή·
«Ὅτε ἐγενήθησαν ἄστρα, ᾔνεσάν με ( με εδόξασαν) φωνῇ μεγάλῃ πάντες ἄγγελοί μου» (Ἰὼβ 38,7). Ἀστρονόμοι στρέφουν τὴ νύχτα τὰ τηλεσκόπιά τους στὸν οὐράνιο θόλο καὶ θαυμάζουν. Δὲν ὑπάρχει ἀστρονόμος ἄθεος. Ὅλοι, βλέποντας τὸ μεγαλεῖο τοῦ οὐρανοῦ μὲ τὰ δυσαρίθμητα ἄστρα του, βγάζουν κραυγή· «Οἱ οὐρανοὶ διηγοῦνται δόξαν Θεοῦ, ποίησιν δὲ χειρῶν αὐτοῦ ἀναγγέλλει τὸ στερέωμα» (Ψαλμ. 18,2).
Θεαταὶ τοῦ μεγαλείου τῶν ἄστρων εἶνε τώρα οἱ ἀστρονόμοι καὶ ὅσοι διατηροῦν ἀκόμα εὐαισθησία, παρατηρητικότητα καὶ εὐγένεια. Ἀλλ᾽ ἂν μὲ ῥωτήσετε· Ποιοί ἦταν οἱ πρῶτοι – πρῶτοι θεαταὶ τοῦ ἐκπληκτικοῦ αὐτοῦ μεγαλείου; θὰ σᾶς πῶ·
Εἶνε οἱ Άγγελοι, ἄνθρωπος δὲν ὑπῆρχε ἀκόμα.
Αὐτοὶ λοιπόν, ὅταν εἶδαν νὰ δημιουργοῦνται κατὰ τρόπο ἀσύλληπτο τὰ ἄστρα, πῆραν τὶς κιθάρες τους –ἀλληγορικὰ ὁμιλεῖ ἡ Γραφή– καὶ ὕμνησαν τὸν Δημιουργὸ γιὰ τὴν κοσμογένεσι. Καὶ αὐτό, ἡ ὑμνῳδία τοῦ Θεοῦ, εἶνε τὸ ἀκατάπαυστο ἔργο τῶν ἀγγέλων. Μέσα στὰ δάση τὸ μεγαλεῖο τοῦ Θεοῦ ψάλλουν τ᾽ ἀηδόνια, καὶ μέσα στὸ ναὸ τῆς Θείας Δημιουργίας οἱ ἀκατάπαυστοι ψάλτες εἶνε οἱ ἄγγελοι, τὰ Χερουβεὶμ καὶ τὰ Σεραφείμ.
Οἱ ἄγγελοι εἶνε οἱ προστάτες τῶν νηπίων, τῶν γυναικῶν, τῶν ἀνδρῶν, χωρίων, πόλεων, ἐθνῶν, ὅλου τοῦ κόσμου.
Οἱ ἄγγελοι εἶνε καὶ οἱ ἀγγελιαφόροι καὶ ἐκτελεσταὶ τῶν βουλῶν τοῦ Θεοῦ. Ὅπως στὸ στρατὸ ὑπάρχουν αὐτοὶ ποὺ μεταφέρουν τὰ μηνύματα τῶν ἐπὶ κεφαλῆς, ἔτσι οἱ ἄγγελοι μὲ οὐράνιο ἀσύρματο μεταφέρουν στὴ γῆ τὰ μηνύματα τοῦ Βασιλέως τῶν ὅλων.
Παράδειγμα στὸν Ἀκάθιστο ὕμνο· «Ἄγγελος πρωτοστάτης οὐρανόθεν ἐπέμφθη εἰπεῖν τῇ Θεοτόκῳ τὸ Χαῖρε» (Α).
Οἱ ἄγγελοι ( φύλακες ) εἶνε ἐκεῖνοι ποὺ στὸ τέλος θὰ παραλάβουν τὴν ἁμαρτωλὴ ψυχή μας, γιὰ νὰ τὴν ὁδηγήσουν ἐνώπιον τοῦ Θείου Κριτηρίου…
* * *
Όμως στὸν οὐρανὸ συνέβη κάποτε ἕνα δραματικὸ γεγονός· ἡ πτῶσις τῶν ἀγγέλων. Ἕνας λαμπρὸς Αρχάγγελος, ὁ ὁποῖος γιὰ τὴ φωτεινότητα καὶ λαμπρότηφὴ ἔπεσε, διέπραξε ἁμαρτία. Τί ἁμαρτία; μοιχεία, πορνεία; Τέτοια ἁμαρτήματα δὲν κάνουν οἱ ἄγγελοι, διότι δὲν ἔχουν σῶμα ὑλικό. Ἡ ἁμαρτία του ἦταν ἡ ὑπερηφάνεια.
Ὑπερηφανεύθηκε λοιπόν, σκέφτηκε τὸ κακὸ καὶ εἶπε· «Ἐγὼ θὰ στήσω τὸ θρόνο μου ὑπεράνω τῶν ἀστέρων τοῦ οὐρανοῦ. Ἐγὼ θὰ κυριαρχήσω σὲ ὅλο τὸν κόσμο, θὰ βγῶ πάνω ἀπὸ τὸ Θεό…». Αὐτὸ όμως ( ίσα πού το σκέφθηκε ) τὸν γκρέμισε ἀπὸ τὸ ὕψος τοῦ οὐρανοῦ στὰ τάρταρα τοῦ ᾅδου. Ἀπὸ τὴ στιγμὴ ἐκείνη ὁ ἄγγελος αὐτὸς ἔγινε πλέον ( ένας θλιβερός και αξιοθρήνητος ) σατανᾶς...
Ἀκούσατε, ἀγαπητοί μου; Ἡ ὑπερηφάνεια εἶνε τὸ πρῶτο ἁμάρτημα ποὺ διεπράχθη στὸν κόσμο. Ὑπερηφανεύτηκες; θὰ πέσῃς. Ταπεινώθηκες; θὰ ὑψωθῇς. Εἶνε νόμος Παγκόσμιος, ποὺ τὸν βλέπει κανεὶς νὰ ἰσχύῃ μέσα στὴν Ἱστορία. Ὁ «Θεὸς ὑπερηφάνοις ἀντιτάσσεται, ταπεινοῖς δὲ δίδωσι χάρι». Ἡ ὑπερηφάνεια κάνει τὸν ἄνθρωπο σατανᾶ, ἐνῷ ἡ ταπείνωσι τὸν κάνει ἄγγελο.
Τὴν ὥρα ποὺ ὁ Ἑωσφόρος ἔπεφτε, γιὰ νὰ συντριβῇ στὸν ᾅδη καὶ νὰ εἶνε ὁ ἀρχηγὸς τοῦ κακοῦ στὸν κόσμο, ἔγινε κάτι σοβαρὸ κατὰ τὴν πίστι μας. Ένας άλλος Αρχάγγελος, ὁ Μιχαήλ, σήμανε συναγερμὸ τῶν οὐρανίων δυνάμεων, ὥστε νὰ μὴ παρασυρθοῦν, καὶ σάλπισε μήνυμα, ποὺ τὸ ἀκοῦμε μέσα στὴν θεία Λειτουργία· «Στῶμεν ( άς σταθούμε ) καλῶς, στῶμεν μετὰ φόβου».
–Μά, θὰ πῆτε, γιατί λέγεται αὐτὸ τὴν ὥρα τῆς Θείας λειτουργίας; μήπως δηλαδὴ κινδυνεύουμε ν᾽ ἁμαρτήσουμε κι΄εμείς ἀκόμα καὶ μέσ᾽ στὴν ἐκκλησία;
Ὦ ἀδελφοί μου, ὁ ἄνθρωπος εἶνε πολὺ ἀδύνατος. Ἁμαρτάνει παντοῦ. Στὸν οὐρανὸ ἦταν ὁ Ἑωσφόρος, κ᾽ ἐκεῖ ἁμάρτησε. Καὶ ἡ Ἐκκλησία μας οὐρανὸς εἶνε. Ὅσοι λοιπὸν πιστεύουμε ἂς παρακαλοῦμε· « Χριστέ, βοήθησέ μας καὶ στὴν ὥρα τῆς θείας λειτουργίας νὰ μὴ παρασυρθοῦμε· φώτισέ μας, νὰ μπαίνουμε στὴν ἐκκλησία ὄχι μ᾽ ἐγωϊσμὸ καὶ ὑπερηφάνεια, ἀλλὰ ταπεινά και με φόβο Θεού. Καὶ τὸ θερμόμετρο τῆς πίστεώς μας ν᾽ αὐξάνῃ, ῥίγη νὰ διατρέχουν τὴν ὕπαρξί μας καθὼς ἀκοῦμε αὐτὸ ποὺ εἶπε ὁ Μιχαήλ· «Στῶμεν καλῶς, στῶμεν μετὰ φόβου». Ἂς προσέξουμε, γιατὶ κινδυνεύουμε ψυχικῶς, κινδυνεύουμε ἠθικῶς, κινδυνεύουμε κοινωνικῶς, κινδυνεύουμε καὶ ἐθνικῶς. «Στῶμεν καλῶς»!
* * *
Καὶ τώρα, ἀγαπητοί μου, ἀπὸ τοὺς πτερωτοὺς ἀγγέλους τοῦ οὐρανοῦ ἂς κατεβοῦμε στὴ γῆ, νὰ δοῦμε κάποιους ἄλλους ἀγγέλους. Ναί, ἀγγέλους. Γιατὶ ὁ ἄνθρωπος μπορεῖ νὰ γίνῃ σατανᾶς καὶ χειρότερος τοῦ σατανᾶ, ἀλλὰ μπορεῖ νὰ γίνῃ καὶ ἄγγελος, ἔνσαρκος ἄγγελος. Ἐλᾶτε νὰ δοῦμε ἀγγέλους ποὺ ἔχουν σάρκα, ἀλλὰ ἐδάμασαν τὴ σάρκα· ἔχουν ἀνάγκες, ἀλλὰ ὑπέταξαν τὶς ἀνάγκες· κινοῦνται ἐπὶ τῆς γῆς, ἀλλὰ ἡ ψυχή τους πετᾷ σὲ ὕψη ποὺ ἐμεῖς σήμερα δὲν φτάνουμε.
Σὰν σήμερα λοιπόν τὸ 1912, τὴν ἅγια αὐτὴ μέρα, ἐνῷ ἡ Φλώρινα ὑπὸ τοὺς Τούρκους ἑώρταζε τοὺς Αρχαγγέλους, ἐμφανίσθηκαν οἱ νέοι ἄγγελοι, οἱ στρατιῶτες τῆς πατρίδος μας, οἱ φτερωτοὶ ἐκεῖνοι ἱππεῖς. Μπῆκαν στὴν πόλι, ἡ ὁποία τοὺς ὑποδέχθηκε ὡς ἀγγέλους καὶ ἀρχαγγέλους. Ἔπεφταν στὰ πόδια τους, σχίζανε τὰ πέτα τους, φιλοῦσαν τὰ πόδια τῶν ἀλόγων καὶ τὰ δάκρυά τους κορόμηλο πότιζαν τὴν ἡρωικὴ γῆ.
Ἡ μικρὴ Ἑλλάδα ἔδειξε τότε γιὰ μία ἀκόμη φορὰ ὅτι ὁ ἄνθρωπος, ἐὰν σὲ ἄλλες χῶρες μὲ τὴν ἀπιστία καὶ ἀθεΐα γίνεται χειρότερος ἀπὸ τὸ κτῆνος καὶ τὸ σατανᾶ, ἐδῶ στὴν εὐλογημένη μας αὐτὴ γωνία τοῦ κόσμου, μὲ τὶς ἱερὲς παραδόσεις καὶ τὰ ὑψηλὰ ἰδανικὰ πίστεως καὶ πατρίδος καὶ ἐλευθερίας, ἀγωνιζόμενος βαδίζει πλέον πρὸς τὴν ἀφθαρσία, ὑψώνεται, γίνεται ἀσώματος ἄγγελος. Καὶ ἔτσι οἱ ἀήττητοι ἐκεῖνοι μαχηταί, ὡς ἄγγελοι καὶ ἀρχάγγελοι μὲ πύρινες ῥομφαίες ἐλευθέρωσαν αὐτὸ τὸν τόπο.
Στὰ ἴχνη τῶν ἡρώων, ἀδελφοί μου, μὴ ὑπολογίζοντας τίποτα, μήτε καὶ τὸ θάνατο ἀκόμη, ἀλλὰ θυσιάζοντας τὰ πάντα ὑπὲρ τῶν ἀθανάτων ἀγαθῶν, ἂς βαδίσουμε ἑνωμένοι, γιὰ νὰ δοξαστῇ πάλι ἡ πατρίδα μας καὶ νὰ λάμψῃ σὲ ἀνατολὴ καὶ δύσι.
Εἴθε διὰ πρεσβειῶν τῶν ἁγίων Ταξιαρχῶν ἄγγελοι καὶ ἀρχάγγελοι νὰ φρουροῦν τὴν ἀγαπημένη πατρίδα μας ἀπὸ κάθε κακό. Καὶ ἄν ποτε παραστῇ ἀνάγκη, ὅλοι, νέοι καὶ γέροντες, μικροὶ καὶ μεγάλοι, νὰ φυλάξουμε τοῦτο τὸν τόπο, ποὺ σὰν σήμερα οἱ ἄγγελοι καὶ ἀρχάγγελοι τὸ ἐλευθέρωσαν· ἀμήν.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
====================================
Απομαγνητοφωνημένα (και ηχητικά) κηρύγματα του Πρωτοπρεσβυτέρου π. Στεφάνου Αναγνωστοπούλου.*
Σ ένα μοναστήρι ζούσε ένας ευλαβέστατος Ιερεύς· (το γεγονός μου διηγήθηκε ό μακαριστός Γέροντας Γαβριήλ, ό όποιος για πολλά χρόνια ήταν και Ηγούμενος της ' Ιεράς Μονής Διονυσίου στο Αγιον Όρος.Ολιγογράμματος ήταν ό Ιερεύς, αλλά κληρικός δυνατής πίστεως, μεγάλης αρετής και πολλών πνευματικών αγώνων.
Παρέμενε στην Προσκομιδή όρθιος για πολλές ώρες, παρ 'όλο πού είχαν ανοίξει οι φλέβες των ποδιών του και έτρεχαν. Πολλές φορές φαίνονταν τα αίματα, πού έτρεχαν κάτω στο έδαφος από την ορθοστασία για την μνημόνευση των πολλών ονομάτων.Μέχρι τελευταίας στιγμής άνθρωπος Θυσίας' και μάλιστα εκοιμήθη αμέσως μετά από Θεία Λειτουργία.
'Όπως ήταν ολιγογράμματος, από κάποια παρανόησι τρόπον τινά, δεν τοποθετούσε κανονικά τις μερίδες στον Άγιο Δίσκο.
Όταν τοποθετούμε τη μερίδα της Ύπεραγίας Θεοτόκου πάνω στον Άγιο Δίσκο, λέμε: "Παρέστη ή Βασίλισσα εκ δεξιών Σου..." ' Ο γέροντας Ιερεύς νόμιζε ότι, αφού λέγει "εκ δεξιών Σου", πρέπει να τοποθετείται ή μερίδα της Παναγίας δεξιά του "Αμνού (όπως κοίταζε τον Άγιο Δίσκο)· δηλαδή τοποθετούσε ανάποδα τις μερίδες.
Κάποτε επισκέφθηκε την Ιερά Μονή ένας Αρχιερεύς, για να χειροτόνηση έναν διάκονο.
Στους Αίνους μπαίνει ό Αρχιερεύς στο Ιερό Βήμα, ντύνεται και εν συνεχεία πηγαίνει στην Προσκομιδή, ή οποία έχει ήδη ετοιμασθεί μέχρι κάποιου ορισμένου σημείου, και από κει και υστέρα συνεχίζει ό Αρχιερεύς πρώτος τις μνημονεύσεις, αυτός και μόνον αυτός.
Πρόσεξε, λοιπόν, ό Αρχιερεύς εκείνος ότι τις μερίδες τις είχε τοποθετήσει ανάποδα ό ιερεύς.
-Δεν τις έβαλες καλά, πάτερ μου, τις μερίδες, του είπε.
Για έλα εδώ, πάτερ. Ή Παναγία μπαίνει από 'δω και τα Τάγματα μπαίνουν από 'κει. Δεν σου το είπε κανένας, δεν σε είδε κανένας πώς κάνεις την Προσκομιδή;
-Ναι, Σεβασμιώτατε, απάντησε ό γέροντας Ιερεύς. Κάθε μέρα, πού λειτουργώ (διότι δεν υπήρξε ήμερα, πού να μη λειτουργήση), με βλέπει ό Άγγελος διάκονος μου, αλλά δεν μου είπε τίποτα. Συγγνώμη, πού σαν αγράμματος πού είμαι, έκανα τέτοιο λάθος· θα προσέχω από τώρα και στο εξής.
-Ποιος; ποιος είπες ότι σε υπηρετεί εδώ; ρώτησε ό επίσκοπος. Δεν σε υπηρετεί μοναχός;
-Όχι, είπε ό ιερεύς, Άγγελος Κυρίου.
Βουβάθηκε ό επίσκοπος, τί να πή;! Έμεινε κατάπληκτος και βέβαια κατάλαβε ότι μπροστά του είχε έναν αγιασμένο κληρικό.
Το μεσημέρι, μετά την τράπεζα, ό επίσκοπος αποχαιρέτησε τον ' Ηγούμενο και τους υπολοίπους μοναχούς και αναχώρησε.
Την άλλη ήμερα, νύχτα ακόμη, όταν πήγε όπως πάντα ό γέροντας Ιερεύς ατό Άγιο Βήμα, για να κάνη την Προσκομιδή, κατέβηκε κι ό Άγγελος Κυρίου. Ενώ προσκομούσε, παρατήρησε ό Άγγελος πώς ό ιερεύς έβαλε σωστά τις μερίδες.
-Ωραία, του είπε, πάτερ! Τώρα τα έβαλες σωστά!
—Ναι, εσύ ήξερες το λάθος μου, πού έκανα τόσα χρόνια! Και γιατί δεν μου το έλεγες, γιατί δεν με διόρθωσες; ρώτησε.
-Το έβλεπα, αλλά εγώ δεν έχω τέτοιο δικαίωμα. Δεν είμαι άξιος να διορθώνω ιερέα. Εγώ, συνέχισε ό Άγγελος, έχω εντολή από τον Θεό να διακονώ και να υπηρετώ τον ιερέα. Μόνο ό επίσκοπος έχει τέτοιο δικαίωμα!
*[ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ. ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ.]

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου