Τετάρτη 3 Δεκεμβρίου 2025

«Ἡ ἁφή τῆς πίστεως καὶ ἡ ὁμολογία τοῦ μαρτυρίου»

 


(Μὲ πατερικὰ στηρίγματα Χρυσοστόμου καὶ Μεγάλου Βασιλείου)
Ἀδελφοί μου,
στο σημερινὸ Εὐαγγέλιο βλέπουμε μία γυναίκα ἀφανή, πληγωμένη, ταπεινή. Δώδεκα χρόνια ῥύσεως αἵματος, δώδεκα χρόνια ἀπόγνωσης, μοναξιάς καὶ ἐξαιρέσεως. Ἡ κοινωνία τὴν ἔβλεπε ὡς ἀκάθαρτη, ὡς βάρος. Ἀλλ’ ὁ Χριστός τὴν εἶδε ὡς ψυχὴ πολύτιμη.
1. Ἡ πίστις ποὺ τολμᾷ νὰ ἁγγίξει τὸν Χριστόν
Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος λέγει:
«Οὐ τὸ ἅψασθαι ἰᾶται,
ἀλλὰ τὸ πιστεῦσαι·
ἡ πίστις ἥψατο,
καὶ ἡ χάρις ἐνήργησε».
Δηλαδὴ, δὲν εἶναι τὸ χέρι ποὺ ἁγγίζει, ἀλλὰ ἡ καρδιὰ.
Ἡ γυναίκα ἔκανε κάτι παράτολμο: μέσα σὲ ὄχλο πολὺ καὶ συνθλίβοντα τὸν Κύριον, ἐκεῖνη προσέγγισε μὲ συστολή, μὲ φόβο, ἀλλὰ μὲ ἀκλόνητη ἐμπιστοσύνη.
«Κἂν μόνον ἅψωμαι τοῦ ἱματίου αὐτοῦ, σωθήσομαι».
2. Ἡ Ἁγία Βαρβάρα ὡς ἄλλη γυνὴ πίστεως
Καὶ σήμερον ἡ Ἐκκλησία τιμᾷ μίαν ἄλλην γυναῖκα: τὴν
Ἁγία Μεγαλομάρτυρα Βαρβάρα.
Ἡ μία ἅγγιξε τὸ ἱμάτιον· ἡ ἄλλη ἅγγιξε τὸ μαρτύριον.
Ἡ αἱμορροοῦσα ἔρχεται κρυφὰ·
ἡ Βαρβάρα ὁμολογεῖ φανερά.
Ἡ μία ντρέπεται καὶ τρέμει·
ἡ ἄλλη δὲν διστάζει νὰ ἐλέγξει ψεύδη, εἴδωλα, τυραννία, κακουχία.
Καὶ ὅμως, στὶς δύο ὁ Χριστὸς ἀποκαλύπτει τὴν ἴδια πατρικὴ στοργή: «Θύγατερ…»
3. Ἡ ἀρετὴ τῆς τόλμης — Χρυσόστομος καὶ Μέγας Βασίλειος
Ὁ Ἅγιος Χρυσόστομος παρατηρεῖ ὅτι ὁ Χριστὸς ἀναζητᾷ τὴν γυναίκα, ὄχι γιὰ νὰ τὴν ἐλέγξει, ἀλλὰ γιὰ νὰ φανερώσει τὴν ἀρετή της:
«Οὐκ ἐπὶ τιμωρίαν ἐπηρώτα,
ἀλλ᾽ ἵνα τὴν πίστιν ἐμφανίσει».
Ἤθελε νὰ γίνει φῶς γιὰ ὅλους ὅ,τι γίνεται στὴν καρδιὰ της.
Καὶ ὁ Μέγας Βασίλειος γράφει γιὰ τοὺς μάρτυρες:
«Τὸ μὲν σῶμα πάσχει,
ἡ δὲ πίστις νικᾷ·
ἡ ἀσθένεια ἐμφανής,
ἡ δύναμις ἀόρατος».
Αὐτὸ φαίνεται θαυμαστὰ στήν Ἁγία Βαρβάρα.
Τὸ σώμα της σχίζεται, ἀλλὰ ἡ καρδιὰ της παραμένει ἀκλόνητη.
Τὴν δέρνουν, τὴν κλείουν, τὴν ἐξευτελίζουν, ἀλλὰ ἐκεῖνη ζεῖ ὅπως λέγει ὁ Βασίλειος:
«Ὁ μάρτυς ἐν τῷ σώματι νικᾷ τὸν κόσμον».
4. Ἡ κοινὴ ἑνοποιὸς ἀλήθεια: Ἡ ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ
Τί ἑνώνει αὐτὲς τὶς δύο γυναῖκες;
Ἡ ἀγάπη πρὸς τὸν Χριστόν ποὺ γίνεται τόλμη.
Ἡ αἱμορροοῦσα τολμᾷ νὰ περάσει ἀνάμεσα στὸν ὄχλο γιὰ νὰ ἁγγίξει Χριστόν.
Ἡ Βαρβάρα τολμᾷ νὰ περάσει μέσα ἀπὸ βασανιστήρια γιὰ νὰ μείνει σὲ ἕνωση μὲ τὸν Χριστόν.
Ὁ Χρυσόστομος λέγει κάπου ὅτι
«Ἡ πίστις ὅταν ἀγαπήσῃ,
ἀνδρεῖα γίνεται».
Αὐτὸ ἀκριβῶς βλέπουμε.
Ἡ ἀγάπη γεννᾷ θάρρος.
Ἡ ἐμπιστοσύνη γεννᾷ οἰκειότητα.
Ἡ ἁπλή ἁφή γίνεται δύναμις θεία.
5. Ἡ μιὰ θεραπεύεται —
ἡ ἄλλη θεραπεύει
Ἡ αἱμορροοῦσα θεραπεύεται ἀπὸ τὸν Χριστό.
Ἡ Ἁγία Βαρβάρα γίνεται ἡ ἴδια
πηγὴ ἰαμάτων διὰ τῆς Χάριτος Χριστοῦ, ὅπως λέγει ὁ Βασίλειος:
«Οἱ μάρτυρες γίνονται ἴδιοι φορεῖς τῆς χάριτος».
Ἡ μια ἔζησε πνευματικὴ ἀνακαίνιση.
Ἡ ἄλλη ἔγινε μαρτυρικὴ ἀναγέννηση τοῦ κόσμου.
Συμπέρασμα
Ὁ Χριστὸς δὲν βλέπει πόσο δυνατό εἶναι τὸ χέρι,
ἀλλὰ πόσο ἀληθινή εἶναι ἡ καρδιά.
Ἡ πίστις ποὺ ἀπλῶς ἁπλώνεται πρὸς τὸν Θεόν γίνεται θεραπεία·
καὶ ἡ πίστις ποὺ μένει ἀκλόνητη ἐν μέσῳ βασάνων γίνεται μαρτύριον σωτηρίας.
Ἡ ἁφή τῆς αἱμορροούσης καὶ τὸ αἷμα τῆς Βαρβάρας φανερώνουν τὴν ἴδια ἀλήθεια:
ὁ Χριστὸς εἶναι ἡ ζωὴ ἡμῶν.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου