Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2025

Πώς σχετίζεται ο Χριστιανισμός με τη θεωρία της μετενσάρκωσης των ψυχών;

 


Η αφορμή για τη συγγραφή αυτού του άρθρου ήταν μια ανάρτηση που έπεσα πάνω μου, με τίτλο «Τα λόγια του Ιησού Χριστού για τη Μετενσάρκωση, μετά τα οποία δεν έχω καμία αμφιβολία για τη Μετενσάρκωση των Ψυχών » , που γράφτηκε το 2022. Σε αυτήν, ο συγγραφέας, χωρίς να επιβάλλει τη θέση του στους αναγνώστες, ισχυρίζεται ότι η μετενσάρκωση είναι γεγονός, όπως δήλωσε ο ίδιος ο Ιησούς Χριστός. Φυσικά, υπάρχουν τόσες απόψεις όσοι και οι άνθρωποι. Αλλά ως αντίπαλος της μετενσάρκωσης, δεν μπορώ να αγνοήσω αυτό το θέμα.

Θα ήθελα να επισημάνω ότι αυτή η ανάρτηση είναι πολύ ενδιαφέρουσα, καθώς ο συγγραφέας παραθέτει ακόμη και τις αποφάσεις της Οικουμενικής Συνόδου του 553, οι οποίες απαγόρευσαν οποιαδήποτε αναφορά στη μετενσάρκωση. Τι σημαίνει αυτό για έναν πιστό; Πράγματι, υπήρξε μια κατάσταση στην ιστορία της χριστιανικής εκκλησίας όπου, υποτίθεται, ένα ολόκληρο κεφάλαιο στην Αγία Γραφή σχετικά με τη μετενσάρκωση ανακαλύφθηκε και αποκλείστηκε από τον κανόνα.

Όλα αυτά λοιπόν εξηγούνται από την ίδια την έννοια του ιερού κανόνα της Βίβλου. Χωρίς έναν ιερό κανόνα (με τη χριστιανική έννοια), η Βίβλος δεν θα υπήρχε κατ' αρχήν. Θα ήταν απλώς μια συνηθισμένη συλλογή έργων, ας πούμε, από τον Μωυσή μέχρι την Αποκάλυψη του Ιωάννη του Θεολόγου. Και μόνο αυτό που σημειώθηκε σε οποιαδήποτε σύνοδο όταν επιβεβαιώθηκαν οι δογματικές αλήθειες - «φάνηκε καλό σε εμάς και στο Άγιο Πνεύμα» - είναι το κύριο σημείο αναφοράς για την αλήθεια των δηλώσεων της συνόδου. Εν ολίγοις, στην καθομιλουμένη, σε αυτή τη συλλογή πνευματικών συγγραφέων, βρέθηκε και αφαιρέθηκε μια θέση ασυμβίβαστη με το χριστιανικό δόγμα. Ο Ωριγένης καταδικάστηκε επίσης ως αιρετικός, γιατί τα γραπτά του ήταν γεμάτα «τάσεις» σχετικά με τη μετενσάρκωση. Αλλά ποιος είναι ο Ωριγένης σε σύγκριση με ολόκληρη την κληρονομιά της Χριστιανικής Εκκλησίας; Αν ο Ωριγένης («Αλίμονο από το πνεύμα») δεν είχε κηρύξει αίρεση, θα ήταν ο πιο εξέχων Χριστιανός θεολόγος όλων των εποχών. Και άρα - ένας αιρετικός. Λοιπόν, ας απομακρυνθούμε από το θέμα του Ωριγένη και της Πέμπτης Οικουμενικής Συνόδου.

Ο συγγραφέας αυτής της ανάρτησης συζητούσε την επίσημη θέση της Εκκλησίας, αλλά (υποτίθεται) βασίστηκε σε πρωτογενείς πηγές. Ακολουθούν αυτές οι πρωτογενείς πηγές, διάφορα αποσπάσματα (λόγια του Ιησού Χριστού) από την Αγία Γραφή (Ματθαίος 17) , τα οποία υποτίθεται ότι επιβεβαιώνουν τη μετενσάρκωση των ψυχών:

11. Απεκρίθη ο Ιησούς και είπε προς αυτούς· «Πρέπει όντως ο Ηλίας να έρθει πρώτα και να αποκαταστήσει τα πάντα.
12. Σας λέγω όμως ότι ο Ηλίας έχει ήδη έρθει, και δεν τον αναγνώρισαν, αλλά του έκαναν ό,τι ήθελαν· έτσι και ο Υιός του ανθρώπου θα πάθει από τα χέρια τους.
13. Τότε οι μαθητές κατάλαβαν ότι τους μίλησε για τον Ιωάννη τον Βαπτιστή.

Εντάξει. Αλλά η επίσημη θέση της Εκκλησίας δεν είναι μια πράξη κάποιας επιθυμίας υποδούλωσης ανθρώπων για μισθοφορικούς σκοπούς! Η θέση της Ορθόδοξης Εκκλησίας είναι καρπός των διδασκαλιών των Αγίων Πατέρων, που βασίζονται επίσης σε πρωτογενείς πηγές. Δηλαδή, στην Αγία Γραφή.

Δεν θα ήθελα να καταφύγω στην απαρίθμηση των αποσπασμάτων από την Αγία Γραφή, καθώς αυτό δεν είναι το θέμα του άρθρου, αλλά αν μετρήσετε τον αριθμό των φράσεων που είπε ο Χριστός που αντικρούουν τη μετενσάρκωση και προσθέσετε σε αυτό όλα τα λόγια των αγίων Αποστόλων του Χριστού (και αυτά είναι επίσης πρωτογενείς πηγές), τότε υπάρχουν αμέτρητα από αυτά μόνο στην Καινή Διαθήκη.

Και αυτές οι αμυδρές νύξεις στα λόγια του Ιησού Χριστού, από τις οποίες ο συγγραφέας βρήκε μόνο τρεις, δεν επιβεβαιώνουν τίποτα απολύτως. Και να γιατί. Ο Ιησούς Χριστός μιλούσε πάντα στον λαό με παραβολές. Και μια παραβολή είναι μια αλληγορική εξήγηση της ουσίας ενός θέματος. Με την έννοια του Ευαγγελίου, είναι μια εξήγηση των μυστηρίων της Βασιλείας των Ουρανών. Και φυσικά, από αυτή την οπτική γωνία, θα μπορούσε, κατά μία έννοια, να μιλήσει για τον Ιωάννη τον Βαπτιστή. Και τι είναι τόσο ξεχωριστό σε αυτά τα λόγια; Ο Χριστός απλώς συνέκρινε τον Πρόδρομο, τον Ιωάννη τον Βαπτιστή, με τον προφήτη του Θεού, τον Ηλία. Άλλωστε, ο Αρχάγγελος Γαβριήλ, όταν ανακοίνωσε στον Ζαχαρία τη γέννηση του γιου του, είπε ότι θα ερχόταν με τη δύναμη του Ηλία: «...και θα προπορευτεί μπροστά Του εν πνεύματι και δυνάμεως Ηλία» (Λουκάς 1:17). Αλλά αυτή είναι απλώς μια σύγκριση. Επιπλέον, ο Χριστιανισμός ισχυρίζεται ότι ο προφήτης Ηλίας δεν πέθανε καθόλου, όπως οι συνηθισμένοι θνητοί. Αναλήφθηκε στον ουρανό με ένα πύρινο άρμα παρουσία του μαθητή του Ελισσαιέ. Και όπως διδάσκει η Εκκλησία, αυτός (ο προφήτης Ηλίας) θα έρθει ξανά στους ανθρώπους στο τέλος του κόσμου.

Κατά τη γνώμη μου, αυτά τα αποσπάσματα που προσφέρει ο συγγραφέας είναι πολύ μη πειστικά για να βασιστεί μια θεωρία της μετενσάρκωσης σε αυτά.

Και πράγματι, αν συνεχίσουμε να αναλύουμε αυτήν την ανάρτηση, αυτή (η ανάρτηση) προχωρά στην προσωπική φιλοσοφία του συγγραφέα. Γιατί ένα άτομο μπορεί να έρθει σε αυτόν τον κόσμο και μετά να τον αφήσει μια ώρα, μια μέρα ή λίγα χρόνια αργότερα, ενώ ένα άλλο άτομο ζει ευτυχισμένο για πάντα, και πολύ συχνά άδικα, κανείς δεν μπορεί να το ξέρει. Φυσικά, η Χριστιανική Εκκλησία προσφέρει εξηγήσεις βασισμένες στην εμπειρία των Αγίων Πατέρων της Εκκλησίας, αλλά αυτές, κατά κανόνα, δεν είναι πειστικές για το περίεργο ανθρώπινο μυαλό που θέλει να καταλάβει τα πάντα μόνο του. Αλλά, δυστυχώς, όχι τα πάντα. Υπάρχει μια περιοχή που είναι αδύνατο να κατανοήσει ο άνθρωπος . Αυτοί είναι οι τρόποι του Θεού, άγνωστοι σε εμάς τους αμαρτωλούς. Δεν λένε τυχαία: "Οι τρόποι του Κυρίου είναι ανεξιχνίαστοι". Και το να ξεκινήσει κανείς την εξερεύνηση αυτών των τρόπων σημαίνει να ξεκινήσει στο μονοπάτι των προσωπικών φιλοσοφικών συμπερασμάτων. Και τίποτα περισσότερο. Η κύρια ουσία του Χριστιανισμού είναι ότι η ψυχή, όπως όλος ο κτιστός κόσμος του Θεού, έχει αρχή και όχι τέλος. Αλλά υπάρχει ένα ΑΛΛΑ. Σύμφωνα με την Ορθόδοξη διδασκαλία, η ανθρώπινη ψυχή έχει τρία στάδια ζωής πριν από την Τελική Κρίση: στην κοιλιά της μητέρας, στη γη μετά τη σωματική γέννηση και τη ζωή της ψυχής μετά τον σωματικό θάνατο. Στη συνέχεια έρχεται η Τελική Κρίση και η ένωση της ψυχής με το πνευματικό σώμα για αιώνια ζωή ή αιώνιο μαρτύριο . «Και αυτοί θα πάνε σε αιώνια κόλαση, οι δε δίκαιοι σε αιώνια ζωή» (Ματθαίος 25:46) . Όσοι δεν μπορούν να το δεχτούν αυτό ως ένα τρομερό γεγονός, νανουρίζουν τον εαυτό τους με θεωρίες μετενσάρκωσης. Η ζωή δίνεται στον άνθρωπο μόνο μία φορά , ως το πιο πολύτιμο δώρο του Θεού. Και όπως ζει ο άνθρωπος αυτή τη ζωή, έτσι θα θερίσει τους καρπούς της στη ζωή του μέλλοντος αιώνα.

Αγαπητοί αναγνώστες, σας εύχομαι ειλικρινή πίστη στον Θεό, ελπίδα για το έλεός Του και αγάπη για τον Θεό και τους πλησίον σας!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου