Παρασκευή 15 Οκτωβρίου 2021

Ἀρχαιοταξίτες…ένας ακόμα δούρειος ίππος...

 

Νά τά ἀφήσουν λοιπόν αὐτά οἱ οἰκουμενιστές πού θυμήθηκαν ὑποκριτικά καί τήν ἀρχαία τάξη.

νας κόμη δούρειος ππος μέ λλα λόγια, πού καλό εναι νά μή σπεύδουμε λαφρ τ καρδί νά τόν βάζουμε καί ατόν μέσα στά «τείχη» μας.

 


Το
Νεκτάριου Δαπέργολα

Διδάκτορος Βυζαντινς στορίας

 

Δικς μου μπνεύσεως ρος (κατά τό…νεοταξίτες) καί ελικρινά εχομαι νά μή χρειαστε λλη φεξς χρήση του. ν καί ο εκόνες βεβαίως πού εδαμε πρόσφατα στήν λεξανδρούπολη, δέν μπνέουν δυστυχς καί τόση ασιοδοξία. Καί ννο τίς τραγικές εκόνες μέ τόν ερέα νά μεταδίδει τά χραντα Μυστήρια μέ τή μορφή μβαπτισμένου ρτου, ο ποες πιβεβαιώνουν μία λο καί πιό διευρυμένη πρακτική, πού τή βλέπουμε σέ ρκετές μητροπόλεις τς χώρας. Μία πρακτική ποία ποτίθεται τι παραπέμπει στήν «ρχαία τάξη» τς κκλησίας καί συνδέεται μέ τή λεγόμενη Θεία Λειτουργία το γίου ακώβου το δελφοθέου.


Καί λέμε «ποτίθεται», πειδή κατ’ ρχάς φείλουμε νά ξεκαθαρίσουμε τι σέ κάποιες περιπτώσεις ατές ο Θεες Λειτουργίες, οτε μέ τήν μέρα μνήμης το γίου χουν σχέση, οτε καί μέ τό συγκεκριμένο τελετουργικό, λλά ποτελον Λειτουργίες το γίου ωάννου το Χρυσοστόμου (σως μέ κάποιες τροποποιήσεις) καί τό βασικό στό ποο στιάζουν εναι διάζων τρόπος μετάδοσης τς Θείας Εχαριστίας. Ατή εναι στόχευση - καί ν σκεφτομε καί σέ τί εδους μητροπόλεις κυρίως μφανίζεται ατή νέα μόδα (μητροπόλεις στίς ποες προΐστανται οκουμενιστές πίσκοποι) καί ν μέσω ποις περιόδου δείχνει να ντείνεται (ποχς που μέ πρόσχημα τόν κορωνοιό χει ξεκάθαρα ρχίσει νά τίθεται θέμα Θείας Κοινωνίας), λα ατά μόνο ποψίες μπορον νά γείρουν. Κάποιοι ξάλλου χουν δη δώσει τόσα πολλά δικαιώματα, στε (σους καλούς λογισμούς καί ν θέλαμε νά κάνουμε) εναι τελείως δύνατον νά πιστέψουμε πώς λα ατά δέν γίνονται κ το πονηρο.


κόμη μως καί γιά τήν δια τή λεγόμενη Θεία Λειτουργία το γίου ακώβου, πάρχουν βάσιμοι λόγοι νά μφισβητομε τά γνά κίνητρα σων τήν νέσυραν πό τή ναφθαλίνη καί τήν τελον στω καί μία φορά τόν χρόνο (συχνά βεβαίως ρκετά περισσότερες). πρώτη νάσυρση γινε στά τέλη το 19ου αώνα καί ν γιά πολλούς αἰῶνες εχε περιπέσει σέ πλήρη χρηστία (πάρχουν μαρτυρίες τι δη πό τον 4ο - 5ο αώνα εχε πάψει πιά νά τελεται). Καί κτοτε, μέσα στόν 20ό αιώνα (δεδομένου το πολύ διαφορετικο τρόπου τελέσεώς της, σέ σχέση μέ τίς Λειτουργίες τν Μ.Βασιλείου καί ερο Χρυσοστόμου) ρχισε νά τελεται δ καί κε, προκαλώντας τό νδιαφέρον τν πιστν. Τίς τελευταες δεκαετίες μως, πού Οικουμενισμός φουντώνει καί δθεν νάγκη γιά δθεν προσέγγιση καί δθεν νωση τν δθεν κκλησιν κλιμακώνεται, τό τι καί ατή Θεία Λειτουργία χρησιμοποιεται λο καί περισσότερο δέν μπορε νά θεωρεται τυχαο. Γιατί (τό λέμε περίφραστα) τό τυπικό πού χρησιμοποιε γιά τή Θεία Μετάληψη, μέ τή χωριστή μετάδοση το Σώματος καί το Αματος, φέρνει στόν νο τή φερόμενη ς Θεία Μετάληψη τν Λατίνων (τήν ποκαλομε τσι γιατί φυσικά δθεν Παπική κκλησία δέν χει γκυρα Μυστήρια, ρα οτε καί πραγματική μετουσίωση τν Τιμίων Δώρων σέ Σμα καί Αμα το Θεο). Καί λο καί μεγαλύτερη διάδοσή της τίς τελευταες 3-4 δεκαετίες γίνεται γιά νά προκαλέσει ξοικείωση τν ρθοδόξων μέ τόν παπικό τρόπο μετάδοσης. Τό δέ πανδημικό φήγημα τν τελευταίων 20 μηνν παρέχει μις πρώτης τάξεως προσχηματική διευκόλυνση γιά νά διαδοθε κόμη περισσότερο, σέ ατούς τούς (μετακολυμπάρειους/προενωσιακούς) ζοφερούς χρόνους.


Δεδομένο βεβαίως τι ο σεσημασμένοι μεταπατερικοί (ρασοφόροι τε καί μή) θά τό ποκαλέσουν καί ατό συνωμοσιολογία (πως καί κάθε τι κόμη λλωστε πού θέτει μφιβολίες γιά τίς κινήσεις καί κυρίως γιά τίς προθέσεις τους). Καί θά ναρωτηθον κόμη μέ τή γνωστή τους φαρισαϊκή «θωότητα» πώς «τί πειράζει δηλαδή νά πιτελεται πότε πότε καί ατή Θεία Λειτουργία πού λλωστε διασώζει τήν «ρχαία τάξη» (sic) τς κκλησίας μας». Καί πειδή ατό τό «πιχείρημα» περί τς ρχαίας τάξεως τό κομε λο καί συχνότερα σχάτως, παντομε σέ λους ατούς τούς ψιμους…ρχαιοταξίτες τι κατ’ ρχάς δέν χουμε κανένα πολύτως γκυρο χειρόγραφο πού νά φτάνει ως τούς πρώτους δύο αἰῶνες καί να διασώζει τέτοια Θεία Λειτουργία. ,τι γνωρίζουμε γι’ ατήν εναι πό πολύ μεταγενέστερα κείμενα, πού θεωρονται μάλιστα καί νοθευμένα. ρα λη ατή τελετή πού τελεται στούς ναούς μέ τή συγκεκριμένη τικέτα, πιθανότατα χει λάχιστη σχέση μέ τήν πραγματική Θεία Λειτουργία το ακώβου δελφοθέου (ποια καί ν ταν κάποτε ατή). λλά κόμη καί ν ποδεχόμασταν τήν πλήρη γκυρότητά της, καί πάλι θά λέγαμε τό προφανές: τι ρχαία τάξη ταν γιά τούς…ρχαίους καιρούς καί τι μετά τήν λοκλήρωση το λειτουργικου μέρους καί βασικά (προκειμένου) μετά τήν καθιέρωση τς Θείας Λειτουργίας το Μεγάλου Βασιλείου καί λίγο ργότερα το γίου Ιωάννου το Χρυσοστόμου, ξεπεράστηκε κ τν πραγμάτων. Καί τό διο σχύει καί μέ τήν καθιέρωση τς ερς Λαβίδος (πού συμβολίζει τήν περαγία Θεοτόκο μέσω τς ποίας μεταδίδεται τό Σμα καί τό Αμα το Χριστο στούς πιστούς). πό τή στιγμή πού πάρχει νεοτέρα τάξις, πληρέστερη καί τελειότερη, πού χει καθιερωθε δ καί πολλούς αἰῶνες, χι μόνο δέν πάρχει πολύτως κανένας λόγος γιά νά πιστρέφουμε στό πρωτόλειο κκλησιαστικά καί λειτουργικά παρελθόν, λλά εναι καί τόπημα. πιπλέον, θέση τς γίας Τραπέζης ντός το ερο Βήματος, τοποθέτηση το ερέως μπροσθεν ατς (καί μέ πλάτη στό κκλησίασμα, ς κπρόσωπός του νώπιον το Θεο), τό τέμπλο, ο μυστικές εχές καί τόσα κόμη πού καταστρατηγούνται σέ ατή τή δθεν ρχαία Λειτουργία, εναι πίσης ζητήματα πολύτως ξεκαθαρισμένα δ καί πολλούς αἰῶνες βάσει τν ερν Κανόνων. χουν τόν σκοπό τους καί τό διαίτερό τους νόημα. Καί ταν τά πειράζεις λα ατά, εναι πίσης τόπημα. Θά ταν τόπημα κόμη καί ν λο ατό μπαινε καί λειτουργοσε στό πλαίσιο νός πλά κκοσμικευμένου καί φελς φετζίδικου θρησκευτικο φολκλορισμο μις πτικς τελετουργικς φαντασμαγορίας, πού ντυπωσιάζει τό κκλησίασμα, καί ν δέν πρχαν κόμη βαθύτεροι λόγοι. Πού στόσο πάρχουν - καί εναι καθοριστικοί.


Νά τά φήσουν λοιπόν ατά ο οκουμενιστές πού θυμήθηκαν ποκριτικά καί τήν ρχαία τάξη. Οτε πάρχει παραμικρός λόγος νά πανέλθει ρχαία τάξη μετά από 15 αἰῶνες πού τόνησε καί ξαφανίστηκε, λλά καί πέραν ατο δέν πρόκειται κν γιά πιστροφή, λλά γιά να ξεκάθαρο νεωτερισμό μέ ναπαλαιωτική πίφαση ψευδότυπης ρχαιοπρέπειας. νας κόμη δούρειος ππος μέ λλα λόγια, πού καλό εναι νά μή σπεύδουμε λαφρ τ καρδί νά τόν βάζουμε καί ατόν μέσα στά «τείχη» μας. δ καί πολλά χρόνια λλωστε χουμε δη βάλει ρκετούς… 

ellinikiafipnisis.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου