Ὁ λαὸς ἵσταται διὰ τὴν ἀνάγνωσιν τοῦ Συναξαρίου.
Συναξάριον.
Τῇ Δʹ(4ῃ) τοῦ μηνὸς Νοεμβρίου μνἠμη τοῦ ὁσίου πατρὸς ἡμῶν Ἰωαννικίου τοῦ μεγάλου, τοῦ ἐν τῷ Ὀλύμπῳ Βιθυνίας (834)
Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ὁσίου Γεωργίου Καρσλίδη, τοῦ ὁμολογητοῦ ἐν Δράµᾳ (1959)
Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τῶν ἁγίων Ἱερομαρτύρων Νικάνδρου, ἐπισκόπου Μύρων, καὶ Ἑρμαίου, πρεσβυτέρου, χειροτονηθέντων παρὰ τοῦ ἁγίου Ἀποστόλου Τίτου. (1ος αἰ.)
Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ ἁγίου μάρτυρος Πορφυρίου τοῦ ἀπὸ μίμων, ξίφει τελειοῦται ἐν ἔτει σο΄ [270].
Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ οἱ Ἅγιοι μάρτυρες Βιτάλιος ὁ δοῦλος καὶ Ἀγρίκολας, ἐν Bologna Ἰταλίας (304)
Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τῆς Ὁσίας Σύλβιας, μητρὸς τοῦ Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Διαλόγου ἐπισκόπου Ῥώμης, (572)
Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ διήγησις εἰς τὸν Θρῆνον τοῦ Προφήτου Ἱερεμίου περὶ τῆς Ἱερουσαλήμ, καὶ εἰς τὴν ἅλωσιν ταύτης, καὶ περὶ τῆς ἐκστάσεως Ἀβιμέλεχ.
Τῇ αὐτῇ ἡµέρᾳ μνήμη τοῦ ἁγίου καὶ εὐσεβεστάτου βασιλέως Ἰωάννου τοῦ Βατάτζη, τοῦ Ἐλεήμονος, ἐν Μαγνησίᾳ, ἐν εἰρήνῃ τελειοῦται . (1254)
Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ ὁ Ἅγιος Λουκάς, ἐπίσκοπος Νόβγκοροντ (1059)
Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τῶν ἁγίων Ἰωάννου, Στεφάνου καὶ Ησαΐα τῶν Γεωργιανῶν
Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, μνήμη τοῦ Ὁσίου Μερκουρίου τοῦ νηστευτοῦ τοῦ Ῥώσου τῆς Λαύρας τῶν Σπηλαίων τοῦ Κιέβου. (14ος αἰ.)
Τῇ αὐτῇ ἡµέρᾳ, µνήµη τοῦ Ἁγίου Σίµωνος, τοῦ ἐν Γιούρεβετς, τοῦ διὰ Χριστὸν σαλοῦ (1584)
Τῇ αὐτῇ ἡµέρᾳ, µνήµη τοῦ ἐν Ἁγίοις πατρὸς ἡµῶν Παύλου, Μητροπολίτου Τοµπόλσκ τῆς Ῥωσίας (1768)
Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ µνήµη τοῦ Ὁσίου Μάρκου τοῦ Σάρωφ τοῦ «Σιωπηλοῦ», συνασκητοῦ τοῦ Ὁσίου Σεραφεὶμ τοῦ Σάρωφ (1817)
Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ οἱ Ἅγιοι νεο-ἱερομάρτυρες καὶ ὁμολογητές: Σεραφεὶμ (Σαμοΐλοβιτς) επίσκοπος, Ἀλέξανδρος (Λεμπέντεφ) Ἀλέξανδρος (Ἀντρέεφ), Νικόλαος (Μπογκοσλόφσκι), Γρηγόριος (Βορόμπιεφ), Γερμανός (Πολιάνσκι), Νικολάι (Ουσάκοφ), Vladimir (Sobolev), Μηνά (Σελάεφ), Βασίλειος (Επιφάνει) Λυδία Σεζέμσκαγια πρεσβυτέρα, Ῥαφαήλ (Lileev), ἐν πολλαῖς βασάνοις, φυλακαῖς καὶ διωγμοῖς ὑπὸ τῶν ἀθέων μπολσεβίκων τελειωθέντες ἐν Ῥωσίᾳ.
Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ ὁ ὅσιος Νέστωρ Ἀνίσιμωφ, ἐπίσκοπος Harbin Κίνας, Ἰσαπόστολος Καμτσάτκας Σιβηρίας καὶ Κίνας, ἐκ Ῥωσίας (1962)
Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, ἡ κοίμησις τοῦ ὁσίου πατρὸς ἡμῶν Ἰωσήφ τοῦ «Σιωπηλοῦ», μοναχοῦ τοῦ Κουμπάν ἐν Βορείῳ Καυκάσῳ Ῥωσίας (1925)
Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, ἐκοιμήθη ἐν Κυρίῳ ὁ ὅσιος πατὴρ ἡμῶν Εὐσέβιος Βίττης, ὁ ἱεραπόστολος (2009)
Στίχοι ·
Κάτω βασιλεὺς ὢν τὸ πρίν, στεφηφόρε,
Ἄνω βασιλεὺς νῦν ἐδείχθης· ὢ κλέους!
Στίχοι ·Μάτην τί θρηνεῖς τὴν ὑβρίστριαν πόλιν,
Ὦ τῶν Προφητῶν πενθικώτατος πέλων
Στίχοι· Χριστοῦ ἔδειξας σὴν ψυχὴν γεώργιον
Ἀγάπῃ πιαινόµενον, Γεώργιε
Ο άγιος Ιωάννης Βατάτζης, ο ελεήμων βασιλεύς ,
ο «Μαρμαρωμένος Βασιλιάς»,
η ενσάρκωση του πόθου του Γένους μας.
Στις
4 Νοεμβρίου του 1254 ο Άγιος ελεήμων Βασιλεύς Ιωάννης Βατάτζης
¨παρέδωκεν εν ειρήνη την ψυχήν του εις χείρας Θεού Ζώντος¨, στο
αγαπημένο του Νύμφαιο. Το τίμιο σώμα του ευσεβεστάτου και ελεήμονος
βασιλέα, ενταφιάστηκε στη Μονή του Σωτήρος Χριστού, που είχε ιδρύσει ο
ίδιος, γνωστή ως Σωσάνδρα ή μονή Σωσάνδρων στο Νύμφαιο της Βιθυνίας.
Εκεί ετάφη και ο γιός του Θεόδωρος B’ Λάσκαρις, ποιητής του Μεγάλου
Παρακλητικού Κανόνα στην Υπεραγία Θεοτόκο..
Μετά από επτά χρόνια δια θαυμαστής
αποκαλύψεως ο ίδιος ο Άγιος Ιωάννης, ζήτησε να ανακομισθεί το λείψανό
του και να μετακομισθεί στην πόλη της Μαγνησίας. Όταν άνοιξαν τον τάφο, μια γλυκιά ευωδία και χάρις απλώθηκε τριγύρω, σαν να είχε ανθίσει ένας κήπος αρωματικός και ευώδης. Επτά χρόνια ήταν μέσα στον τάφο και το χρώμα του σώματος του ήταν όπως κάθε φυσιολογικού εν ζωή ανθρώπου. Έμοιαζε πραγματικά σαν ένας ολοζώντανος, αλλά Μαρμαρωμένος Βασιλιάς!!!
Και μάλιστα και αυτά ακόμη τα βασιλικά του ενδύματα επίσης είχαν
διατηρηθεί επί επτά χρόνια αδιάφθορα και έμοιαζαν σαν να είχαν μόλις
ραφθεί!!! Μεταφέρθηκε στη Μαγνησία της Μ. Ασίας, το οποίο άρχισε να
θαυματουργεί. Να βγάζει δαιμόνια από τα οποία τόσο υπέφερε. Να θεραπεύει
μελαγχολίες και ψυχικά νοσήματα, από τα οποία και εκείνος εταλαιπωρείτο
και να κάνει άπειρα θαύματα. Αργότερα μεταφέρθηκε στην Κωνσταντινούπολη
που είχε ήδη ελευθερωθεί από τους Φράγκους και χάθηκε μυστηριωδώς κατά
την άλωση. Σύμφωνα με μαρτυρίες που διασώθηκαν από Μαγνησαλήδες και
έφτασαν έως εμάς το λείψανο του Αγίου Αυτοκράτορα φυλασσόταν στο Ναό του Αγίου Αθανασίου στη Μαγνησία,
όπου όλος ο λαός της περιοχής το προσκυνούσε και λάβαινε ευλογία. Ο
ναός ήταν τρισυπόστατος το δεξιό κλίτος τιμάτο στον άγιο Ιωάννη Βατάτζη
και το αριστερό στον άγιο ιερομάρτυρα Χαράλαμπο. Εκεί φυλασσόταν επίσης ο Σταυρός του Αυτοκράτορα.
Το άφθαρτο λείψανο του ιαματικού Αγίου βασιλιά δεν είναι γνωστό τι
απέγινε μετά τα γεγονότα της καταστροφής του 1922, την ισοπέδωση και το
κάψιμο της Μαγνησίας από τα κεμαλικά στρατεύματα και τις ορδές των
τσετών.
***
Από
τότε έως σήμερα το πρόσωπο του αγίου έγινε θρύλος, ο θρύλος του
«Μαρμαρωμένου Βασιλιά», ο οποίος θα φανεί για να ελευθερώσει ξανά την
Βασιλεύουσα. Ακόμη ο θρύλος λέγει ότι μαζί του ο Άγιος βασιλέας έχει τη
σπάθη του μέσα στο θηκάρι της και ότι κάθε χρόνο η λεπίδα του σπαθιού
ξεπροβάλλει μερικά χιλιοστά, μέχρι που να φθάσει η στιγμή να ξεπροβάλλει
ολόκληρη η σπάθη τότε θα έρθει και η ώρα που καρτερεί η ρωμιοσύνη, να
πάρει δηλαδή την Κωνσταντινούπολη.
Ο Γεώργιος Παχυμέρης
(1242-1310) ιστορικός της εποχής, αναφέρει ότι, επί βασιλείας του
Ανδρόνικου του Παλαιολόγου, γύρω στα 1303, κατά τις επιδρομές των
Τούρκων στην Μαγνησία, ο καστροφύλακας έβλεπε κάθε νύχτα πολλές φορές
μία αναμμένη λαμπάδα να περιφέρεται στα τείχη. Έστειλε ανθρώπους του να
ερευνήσουν το φαινόμενο μα δεν τα κατάφεραν να λύσουν το μυστήριο. Τέλος
εστάλη ο κωφάλαλος εκ γενετής αδελφός του καστροφύλακα. Παραδόξως σε
αυτόν τον άνθρωπο έγινε η αποκάλυψη του θαυμαστού γεγονότος, και
επιστρέφοντας του δόθηκε και η θεραπεία. Και έτσι διηγήθηκε ότι στο
μέρος εκείνο που φαινόταν το φως της λαμπάδας, είδε έναν άνδρα
μεγαλοπρεπή με βασιλικό παράστημα να κρατά τη λαμπάδα, κι ο οποίος
μεγαλοφώνως προέτρεπε τους χριστιανούς να συνεχίσουν την άμυνα. Την
μορφή αυτή την αναγνώρισε στο ιερό σκήνωμα του Αγίου Βασιλέως Ιωάννη
Βατάτζη. Το γεγονός αυτό έγινε η αιτία να αναγνωρισθεί εκείνη την εποχή
από όλους τους κατοίκους της Βιθυνίας ο Ιωάννης ως Άγιος.
***
Ο Μαρμαρωμένος Βασιλιάς
το ¨Δώρο του Θεού¨ στη Ρωμηοσύνη
Μια
ηλικιωμένη κυρία διηγήθηκε στον κ. Δημήτριο Γκιουζέλη τα εξής: «Πριν
είκοσι (20) χρόνια μια γειτόνισσα, μου ανέφερε την ιστορία της
οικογενείας της. Ο παππούς της ήταν Ιερέας στην Πόλη την περίοδο της
Μικρασιατικής Καταστροφής και ήταν από εκείνους που πήραν απόφαση εκείνα
τα χρόνια βλέποντας τον όλεθρο να πλησιάζει να μετοικήσουν στην Ελλάδα.
Το τελευταίο βράδυ τους στην
Κωνσταντινούπολη, ένας κρυπτοχριστιανός εμφανίστηκε στον Ιερέα και του
ζήτησε να τον ακολουθήσει. Με κάθε προφύλαξη τον οδήγησε σε έναν καλά
φυλαγμένο τόπο, όπου ήταν ο τάφος του Αγίου Βασιλιά. Ντυμένος
με τη στολή του ο Άγιος Ιωάννης έμοιαζε να κοιμάται, ενώ το δεξί του
χέρι κρατούσε το σπαθί του, το οποίο ήθελε ακόμα λίγα εκατοστά να βγει
από το θηκάρι! Ο Ιερέας
συγκλονίστηκε βλέποντας μπροστά στα μάτια, εκείνο που ήταν ποθούμενο και
θρύλος και προφητεία ανεκπλήρωτη για αιώνες για ολάκερη τη Ρωμιοσύνη.
Ο κρυπτοχριστιανός του ζήτησε μόνο να
φυλάξει καλά το μυστικό και να το φανερώσει μόνο πριν το θάνατο του στα
παιδιά του. Ο Ιερέας κράτησε την υπόσχεση του και φανέρωσε το μεγάλο
μυστικό λίγο πριν κοιμηθεί, στην μεγάλη του κόρη.
Για χρόνια είχα ξεχάσει αυτή τη διήγηση,
ακούγοντας όμως τελευταία να γίνεται λόγος για τον Άγιο Ιωάννη Δούκα
Βατάτζη, τη θυμήθηκα σαν να ήταν χτες και αποφάσισα να ψάξω να βρω
περισσότερα στοιχεία για τον Άγιο Αυτοκράτορα μου είπε με συγκίνηση».
Ακόμη λέγεται ότι ο Άγιος βασιλέας έχει τη σπάθη του μέσα στο θηκάρι της και ότι κάθε χρόνο η λεπίδα του σπαθιού ξεπροβάλλει μερικά χιλιοστά, μέχρι που να φθάσει η στιγμή να βγεί ολόκληρη η σπάθη τότε θα έρθει και η ώρα που καρτερεί η ρωμιοσύνη, να πάρει δηλαδή την Κωνσταντινούπολη. Το ξίφος μετακινέιται κατά ένα-δύο χιλιοστά την πενταετία”.
***
Συγκλονιστική αφήγηση ιερέα για τον Άγιο Ιωάννη Βατάτζη όπως τον είδε στο θρόνο του στην Κωνσταντινούπολη!
Αναφορά
στις εν Αγίω Πνεύματι εμφανίσεις, παρουσία και φανερώσεις του Αγίου
Βασιλέα Ιωάννη. Τον Έλληνα Άγιο Βασιλέα που ο Κύριος θα αναστήσει εκ
νεκρών, έτσι όπως έγινε και με τους Αγίους Επτά Παίδες τους εν Εφέσω που
έζησαν στα χρόνια του αυτοκράτορα Δεκίου (249-251 μ.Χ.).
Έτι και πέραν αυτών, θα καταγράψω στη
συνέχεια και ένα ακόμη γεγονός σε σχέση και πάλι με τον Άγιο Βασιλέα. Το
γεγονός αυτό το διηγήθηκε σε μια μικρή ομήγυρη από πνευματικά του τέκνα
ο μακαριστός πλέον πατήρ Θεόδωρος.
Ο σεβάσμιος ιερέας π. Θεόδωρος μιλούσε
συνεχώς, για πολλές δεκαετίες και ενημέρωνε τακτικά το ποίμνιό του για
τον Άγιο Βασιλέα, για τον ερχομό του και για την εκ νεκρών ανάστασή του
κατά τα προδρομικά (και όχι τα τελικά) έσχατα.
Αφηγήθηκε τα εξής ο άγιος παππούλης Θεόδωρος στην
μικρή ομήγυρη: «Στην αρχή της δεκαετίας του 1990, μια ομάδα προσκυνητών
ταξιδέψαμε στην Αγία Κωνσταντινούπολη για προσκυνηματικούς λόγους.
Ο οδηγός του τουριστικού λεωφορείου μου
είπε να μη φορώ τα ράσα μου κατά το ταξίδι για λόγους ασφάλειας, ή εάν
θέλω και επιμείνω να τα φορώ θα πρέπει τότε να υπογράψω ένα χαρτί ότι η
τουριστική επιχείρηση δεν θα έφερε καμία ευθύνη για τυχόν προβλήματα.
Έτσι και έκανα, υπέγραψα.
Όταν ήμασταν η ομάδα των προσκυνητών στον
προαύλιο χώρο της Αγιά-Σοφιάς, με πλησίασε ένας καλοϊσκιωτος και
καλοβαλμένος νεαρός ένστολος φύλακας και μου είπε σε σχεδόν άπταιστα
Ελληνικά:
“Πάτερ, είμαι Ρωμηός! Είμαι κλειδούχος εδώ
του Ιερού Ναού της Αγίας Σοφίας, κρυπτοχριστιανός και εγώ, όπως επίσης
και ολόκληρη η οικογένειά μου, από ανάγκη. Εάν το επιθυμείτε, θα ήθελα
να σας δείξω κάτι που ενδιαφέρει όλους εσάς τους Έλληνες χωρίς εξαίρεση.
Αυτό είναι μια πολύ μεγάλη ευλογία”.
Λέγοντας μέσα μου παραλλήλως την “ευχή”,
συνεχίζει ο ευσεβέστατος π. Θεόδωρος, ένοιωσα μια μεγάλη σιγουριά μέσα
στην καρδιά μου και ότι εν τέλει θα πρέπει να ακολουθήσω τον ένστολο
φύλακα Ρωμηό στην πρόσκλησή του.
Και του απάντησα: Εντάξει, να είναι
ευλογημένο. Στη συνέχεια, ο Τούρκος φύλακας-κλειδούχος μου είπε να τον
ακολουθήσω, πράγμα που έκανα.
Από κάποια είσοδο αρχίσαμε να κατεβαίνουμε
στα υπόγεια της ευλογημένης Αγίας Σοφίας. Για πολύ ώρα περπατούσαμε μέσα
σε σκοτεινά δωμάτια, σε διαδρόμους με υγρασία, σε άφωτες και ξεχασμένες
κάμαρες, σε σκουριασμένες και αραχνιασμένες πόρτες και σε μια σειρά από
πρωτόγνωρες εικόνες, ερημωμένα κατώγια, παλιά έπιπλα και αντικείμενα
που όλα τους τα είχε ξεχάσει ολότελα ο χρόνος. Σε κάποια στιγμή ο
Τούρκος φύλακας μου είπε να ετοιμάζομαι για μια ασύλληπτη έκπληξη.
Φτάνοντας τώρα σε έναν κάπως διαφορετικό
χώρο, με έναν περιποιημένο και συγυρισμένο περίγυρο ενός αρχοντικού,
στολισμένου με υφάσματα και έπιπλα μιας άλλης εποχής και πάρα πολύ
μεγάλου δωματίου, ο Ρωμηός φύλακας της Αγίας Πόλης μου δείχνει με δέος
και φόβο και μου λέει με σχεδόν τρεμάμενη φωνή:
“Πάτερ, κοίταξε αυτόν τον άνθρωπο που βρίσκεται εμπρός σας και είναι καθισμένος πάνω στον θρόνο του!”.
Και τι να δω; Τα έχασα! Έμεινα άναυδος, άφωνος και άλαλος!
Έβλεπα εμπρός μου το πρόσωπο που για δεκαετίας κήρυττα, περίμενα και ομιλούσα!
Έβλεπα αυτόν τον Άγιο που για χρόνια ένοιωθα τεράστιο δέος και μόνον φέροντάς τον μέσα στη σκέψη μου!
Ήταν
ο Άγιος Βασιλέας Ιωάννης! Μπροστά μου! Σαν να ήταν όντως ζωντανός! Απλά
δεν ανέπνεε. Ροδαλός. Ήρεμος. Πολύ όμορφος. Αρχοντικός. Ντυμένος με τα
βασιλικά του ενδύματα. Μια άλλη ομορφιά, υπερκόσμια, υπέρλαμπρη και
υπέρλογη. Ο πολυαγαπημένος μου Άγιος και Έλληνας Βασιλιάς!
Γονάτισα με απερίγραπτο δέος και ευλαβικά
μπροστά στον Άγιο Βασιλέα και γέμισε η γη με τα ατέλειωτα δάκρυά μου.
Έκλαιγα γοερά και δεν μπορούσα ούτε να σταματήσω ούτε και να συνέλθω από
αυτό το γιγάντιο δώρο που ένοιωθα ότι μου έκανε αυτή την στιγμή ο
Κύριος Ιησούς Χριστός!
Έμεινα έτσι γονατιστός για πολύ ώρα. Ένοιωθα τώρα μέσα μου τον ουρανό και την γη να είναι πλήρως ενωμένα, σε ένα. Ζούσα μεταξύ ουρανού και γης. Είχα όντως λάβει εξ Ύψους μια μοναδική ευλογία και ένα απερίγραπτο Πατρικό δώρημα.
Μετά λέω στο φύλακα-ρωμηόπουλο από την
Τουρκία, έχουμε αργήσει. Θα χάσω τους υπόλοιπους προσκυνητές που
συνταξιδεύουμε. Πρέπει να επιστρέψουμε. Έτσι και έγινε.
Πάλι με τον ίδιο τρόπο, πορεία και από την
ίδια και αντίστροφη διαδρομή αρχίσαμε να ανεβαίνουμε. Κάποια στιγμή
φτάσαμε στο ίδιο σημείο από όπου ξεκινήσαμε με τον κλειδούχο φύλακα
αλλά, πλέον, μετά από 3 με 4 ώρες που είχαν περάσει, η ομάδα των λοιπών
προσκυνητών δεν ήταν πια εκεί.
Ο Τούρκος φύλακας, ευλογημένος και κρυφός
Ρωμηός με χαιρέτησε ευλαβικώς εγκάρδια, ασπάσθηκε σεβάσμια την δεξιά μου
χείρα και αποχώρησε σαν αετόπουλο.
Και τώρα, αναρωτήθηκα τι κάνω; Που
θα πρέπει να πάω τώρα, είπα μέσα μου; Αμέσως έβγαλα από την τσέπη μου το
κομποσχοίνι και άρχισα να λέω την ευχή, κάνοντας κομποσχοίνι και
περπατώντας ταυτόχρονα γύρω-γύρω από την Αγιά Σοφιά και λέγοντας μέσα
μου: Κύριε, κανόνισέ τα τώρα Εσύ Πατέρα μου! Εσύ ξέρεις!.
Συνέχιζα να κάνω κομποσχοίνι και να
περιφέρομαι γύρω από την Αγιά Σοφιά για αρκετή ώρα. Και κάποια στιγμή,
ξαφνικά και κάπως μικρο-τρομαγμένος, ακούω έναν νεαρό από μια παρέα λίγο
παραπέρα να με ρωτάει με κάπως ισχυρό τόνο φωνής και απορημένα:
“Τι έπαθες παππούλη και γυρίζεις γύρω-γύρω από την Εκκλησία με το κομποσχοίνι στα χέρια και χωρίς σταματημό; Είστε καλά;”.
Απαντώ στο ερωτώντα νεαρό: “Καλά είμαι παιδί μου, αλλά που βρίσκομαι τώρα εδώ;”.
Και ο νεαρός με θυμωμένη απορία και με
κάπως ειρωνικό στόμφο μου απαντάει: “Παππούλη, τι μας λες τώρα, θα μας
τρελάνεις; Έχεις τώρα πάνω από μια ώρα που κάνεις κομποσχοίνι και
γυρίζεις ασταμάτητα γύρω-γύρω τον Μητροπολιτικό ναό, εδώ της
Αλεξανδρούπολης, και τώρα μας ρωτάς και από πάνω και που βρίσκεσαι; Θα
μας τρελάνεις;”.
Αμέσως τότε παιδιά μου κατάλαβα ότι
το Παράκλητο Πνεύμα με “πήρε” από την Βασιλίδα των Πόλεων και με
“έφερε” στην πόλη της Αλεξανδρούπολης.
Ευχαρίστησα με δάκρυα αμέσως τον Κύριο
Ιησού Χριστό μας και μετά πήρα το τοπικό ΚΤΕΛ και επέστρεψα μόνος μου
στην Αθήνα. Ευτυχώς είχαν πάρει και τα πράγματά μου οι λοιποί
προσκυνητές, τα οποία παρέλαβα όταν έφτασα στην ελληνική πρωτεύουσα»…
Αυτή ήταν η αφήγηση του πατρός Θεοδώρου!
Από το βιβλίο του Ηλία Δ. Καλλιώρα, από
τις εκδόσεις Αγαθός Λόγος, με τον τίτλο: «Καθ’ οδόν προς τη
Βασιλεύουσα», εκδ. Αγαθός Λόγος, Αθήνα 2024.
***
Ὁ ἅγιος Ἰωάννης Bατάτζης,
ὁ Bασιλεύς καί Ἐλεήμων.
π. Ἀνανία Κουστένη
Σήμερα
γιορτάζουμε ἕναν ἅγιο Βασιλέα τοῦ Βυζαντίου, τόν ἅγιο Ἰωάννη Bατάτζη.
Δούκας, καί Ἐλεήμων. Ἦταν αὐτοκράτορας στή λεγόμενη Aὐτοκρατορία τῆς
Nικαίας. Ἀπό τούς ἐπιφανέστερους. Ὄντως ὑπῆρξε μεγάλη μορφή, κι ἔκαμε
πολλά καί μεγάλα καί σπουδαία καί ὠφέλιμα ἔργα γιά τήν Ἐκκλησία καί τόν
λαό της ἀλλά καί γιά ἄλλους πολλούς. Προήρχετο ἀπό τή Θράκη, ἀπό τό
Διδυμότειχο. Eἶχε δύναμη, εἶχε χάρη, εἶχε σύνεση, εἶχε πολλά καί μεγάλα
προτερήματα.
Kρατοῦσε ἰσορροπίες, εἶχε ἰκανότητες
μεγάλες ὁ Ἰωάννης, καί προπαντός πίστη στόν Θεό βαθύτατη καί ἀγάπη καί
στοργή μεγάλη γιά τόν λαό, γιά τούς ἀνθρώπους. Ἀφοῦ ἔλεγε κάποια φορά
στόν υἱό του Θεόδωρο τόν B΄, τόν Λάσκαρη Δοῦκα Bατάτζη, τί τοῦ ἔλεγε; «Ὁ Θεός, παιδί μου, μᾶς ἔδωσε τούς ἀνθρώπους νά τούς προστατεύουμε καί ὄχι νά τούς χρησιμοποιοῦμε καί νά τούς ἐκμεταλλευόμεθα».
Kαί δέν ἀνεχόταν κατά κανέναν τρόπο νά γίνεται ἐκμετάλλευσις ἀνθρώπου
ἀπό ἄνθρωπον, καί μέ νόμο καί μέ τήν πειθώ του, καί μέ τή δύναμή του, τί
ἔκανε; Ἐπῆρε ἀπό τούς γαιοκτήμονες καί τούς ἀριστοκράτες κινητή καί
ἀκίνητη περιουσία, ἀπό τούς ἔχοντας καί κατέχοντας δηλαδή, ἀφοῦ τούς
ἄφησε ὅση ἐχρειάζετο γιά νά μποροῦν νά περάσουν ἄνετα. Aὐτό εἶναι
σοσιαλισμός καί κομμουνισμός καί λεβεντιά, καί Χριστιανοσύνη, καί ἀγάπη
ἔμπρακτη. «Tό ἡμῶν περίσσευμα εἰς τό ἐκεῖνων ὑστέρημα», πού λέει ὁ Mέγας
Παῦλος, «ἵνα γένηται ἰσότης». Kαί εἶχαν ὅλοι οἱ κάτοικοι τῆς
αὐτοκρατορίας, ὄχι μόνο οἱ Ὀρθόδοξοι, ὅλοι οἱ κάτοικοι τῆς αὐτοκρατορίας
του εἶχαν κλῆρον, εἶχαν μερίδα γῆς καί τήν καλλιεργοῦσαν καί ζοῦσαν,
καί δέν ὑπῆρχε πτωχός καί πένης, ἀναγκεμένος καί δυσκολεμένος. Kι ἄν
ἐπαρουσιάζετο κάτι τέτοιο, ἀμέσως ὁ αὐτοκράτορ ἔτρεχε καί τακτοποιοῦσε
τήν ἀδικία προσωπικά, παρακαλῶ. Kαί κάτι ἄλλο, δέν ἔπαιρνε λεπτά ἀπό τό
κράτος, οὔτε γιά ἔξοδα παραστάσεως, οὔτε διά μισθόν, οὔτε γιά τίποτε
ἄλλο. Ὄχι μόνο δέν ἔπαιρνε γιά τόν ἑαυτό του ἀλλά καί γιά τούς τῆς
αὐλῆς. Tί ἔκανε; Kαλλιεργοῦσε τά κτήματά του. Ὅ,τι ἔκαναν καί οἱ ἄλλοι. Kαλλιεργοῦσε τά κτήματά του. Kαί πήγαινε μάλιστα καί ὁ ἴδιος, ὅταν εἶχε εὐκαιρία, καί ἔσπαιρνε καί θέριζε καί ἁλώνιζε.
Ἀπαγόρευσε νά ἀγοράζουν ἀπό τό ἐξωτερικό εἴδη πολυτελείας. Kαί ἔλεγε:
«Ἐγώ δέν μπορῶ νά σᾶς ὁρίσω πόσο θά ξοδέψετε. Ἔχω ὅμως ἕνα πρᾶγμα νά σᾶς
παρακαλέσω. Nά σᾶς παρακαλέσω νά μήν ξοδέυετε τζάμπα πράγματα. Nά
ἀποφεύγετε τά περιττά. Nά κάμετε οἰκονομία. Nά χρησιμοποιεῖτε τά δῶρα
τοῦ Θεοῦ μέ φειδώ…».
Ἔκαμε ἀγῶνα μεγάλο γιά τόν λαό ὁ Ἰωάννης
Bατάτζης Δούκας κι ἐκεῖνοι τόν ἐλάτρευαν, τόν ἀγαποῦσαν. Kαί ἐργαζότανε
στά χωράφια καί ὁ ἴδιος. Kαί ἔτσι λοιπόν δέν εἶχε ἔξοδα περιττά. Kαί
ἔδινε τό καλό καί ὡραῖο παράδειγμα. Ἔκτιζε ἐκκλησιές, ἀνακαίνιζε μονές
κι ἔκαμε πολλά εὐαγή ἱδρύματα: πτωχοκομεῖα, ὀρφανοτροφεῖα, νοσοκομεῖα,
γηροκομεῖα καί τόσα ἄλλα, γιατί περίσσευαν ἀρκετά χρήματα, ἀφοῦ εἶχε
καλοδιοίκηση, κι ἀφοῦ εἶχε καλή οἰκονομική πολιτική καί
δημοσιονομική πολιτική σωστή καί καλή. Kι ἔτσι μποροῦσε κι ἔκαμε καλά
καί ὠφέλιμα ἔργα.
Eἶχε
καί μεγάλη πίστη καί ἀγάπη στόν Xριστό μας. Ἦτο δέ ταπεινός καί πρᾶος
μιμούμενος στό μέτρον τοῦ δυνατοῦ τόν φιλάνθρωπο Xριστό μας πού ἔχει πεῖ: «Mάθετε ἀπ’ ἐμοῦ ὅτι πρᾶος εἰμί καί ταπεινός τῇ καρδίᾳ καί εὑρήσεται ἀνάπαυσιν ταῖς ψυχαῖς ἡμῶν». Ἦτο, λοιπόν, ἄνθρωπος ἀρετῆς καί ἄνθρωπος ἀγάπης καί ἄνθρωπος σοφίας,
καί προστάτευσε πολύ τίς τέχνες καί τά γράμματα. Eἶχε κοντά του
μεγάλους σοφούς καί σπουδαίους τῶν τεχνῶν καί τῶν γραμμάτων πού πολύ,
πάρα πολύ τόν ἐβοήθησαν, καί ἐφρόντισε καί τήν ἐκπαίδευση.
Tήν ἔβαλε σέ ὑγιεῖς βάσεις, ἐπάνω στόν Θεό, μέσα στήν ἁγία Ἐκκλησία.
Tήν ἐστήριξε στήν ἀρετή καί στή Xάρη, καί μετά στή σοφία καί στή γνώση.
Kι ἔβγαιναν ἄνθρωποι τοῦ Θεοῦ, ἄνθρωποι πεπαιδευμένοι, ἄνθρωποι
ἐνάρετοι, ἄνθρωποι σοφοί, γιατί ἡ Παιδεία εἶναι ἡ βάση τῆς κοινωνίας. Tί
μαθαίνει ὁ νέος ἄνθρωπος; N’ ἀγαπᾶ τόν Θεό, ν’ ἀγαπᾶ τήν πατρίδα, ν’
ἀγαπᾶ τούς ἀνθρώπους, νά ἐργάζεται, νά εἶναι ἐνάρετος, νά μαθαίνει καί
τή γνώση καί νά τήν κάνει πράξη στή ζωή του. Tά ἔκαμε λοιπόν αὐτά,
ὑπερασπίστηκε καί φρόντισε τήν Παιδεία ὁ Ἰωάννης.
Ἕνα ὄραμα εἶχε μεγάλο· νά ἀνακτήσει τή Bασιλεύουσα Πόλη, τήν Kωνσταντινούπολη, κι ἔκαμε τά πάντα καί παρολίγον, ἄν δέν ἔφευγε ἀπ’ αὐτή τήν πλάση θά τό κατόρθωνε. Eἶχε ἑτοιμάσει τά πράγματα σέ τέτοιο σημεῖο πού ὀλίγον ἔλειπε νά ἀνακτήσει τή Bασιλεύουσα, τήν ὁποίαν ἀνέκτησε μετά ἀπό ἕξι–ἑπτά χρόνια ὁ Mιχαήλ Παλαιολόγος μέ μεγάλη εὐκολία.
Ἦλθε κι ἐκείνου ἡ ὥρα. Τόν ἐκάλεσε ὁ Kύριος
κοντά Tου στά 1254 ἢ κατ’ ἄλλους ’55, 4 Nοεμβρίου. Tόν ἔκλαψε ὁ λαός,
τόν ἐπένθησε, τόν τραγούδησε, τόν ἔκαμε θρῦλο, τόν ἐπεκαλεῖτο. Kι ὅταν
παρουσιάστηκε σέ κάποιον καί τοῦ εἶπε, δι’ ἀποκαλύψεως δηλαδή, νά γίνει ἡ
ἀνακομιδή τῶν λειψάνων του, ἔτρεξε κλῆρος καί λαός, ἄνοιξαν τόν τάφο
του καί καθώς τόν ἄνοιγαν ἔβγαιναν μῦρα. Ἔβγαζε μῦρα σάν νά ἤρχοντο ἀπό
ἀμέτρητους κήπους, καί ὅλοι τά ἔχασαν. Ἁγίασε ὁ Ἰωάννης, ἁγίασε ὁ Bασιλιᾶς μας, ἁγίασε ὁ πατέρας τῶν Ἑλλήνων, ἁγίασε ἡ ψυχή μας, ἁγίασε ἡ ἀγάπη μας. Kι ὅπως ἔβγαλαν τό ἱερό του λείψανο ἦτο ἄθικτο.
Δέν εἶχε λιώσει τό παράπαν καί δέν εἶχε θιγεῖ τίποτα οὔτε ἀπό τά
ἐνδύματά του. Kι ἦτο μάλιστα καθιστός στόν θρόνο, ὅπως τόν εἶχαν
ἐνταφιάσει. Tά ’χασαν. Tόν μετέφεραν στή Mαγνησία. Πῆραν πέτρες καί τοῦ
’φτιαξαν ἐκκλησία, τοῦ ’φτιαξαν ναό. Kαί κάθε χρόνο ἔκαμαν Λειτουργία,
ἔκαμαν πανηγῦρι, ἔκαμαν σύναξη καί αἰσθανόντουσαν τήν παρουσία καί τή
χάρη τοῦ ἁγίου. Ἄφησε δέ πού ἄρχισε νά θαυματουργεῖ. Nά θαυματουργεῖ, νά
βγάζει δαιμόνια ἀπό τά ὁποῖα τόσο ὑπέφερε. Nά θεραπεύει μελαγχολίες καί
ψυχικά νοσήματα ἀπό τά ὁποῖα καί ἐκεῖνος ἐταλαιπωρεῖτο καί νά κάμει
διάφορα ἄλλα μεγάλα θαύματα.
Βλέπετε, λοιπόν, που οι
περισσότεροι δεν ξέρομε τον βίο και την πολιτεία του αγίου αυτού
αυτοκράτορος; Γιατί τα έχομε αφήσει, αδελφοί μου.
Κι άκουσα προχθές ένα τραγουδάκι που μου ‘κανε εντύπωση, κράτησα ένα στίχο που λέει: «όλα είναι ίδια, αν δεν τ’ αγαπάς». – Η γιαγιά κοιτάζει, σου λέει: Τι λέει ο παπάς; – Λοιπόν. Όλα είναι ίδια, αν δεν τ’ αγαπάς.
Έτσι έχουμε φτάσει τώρα. Να τα θεωρούμε όλα
ίδια, όλα ισιώματα, όλα ένα τίποτε. Όταν όμως αγαπήσομε κάτι, μάθομε
κάτι, μάθομε τ’ όνομά του, του δίνουμε πια άλλη υπόσταση στην ψυχή, στην
σκέψη και στη ζωή μας. Και μας εμπνέει, και το αγαπάμε, και μιλάμε γι
αυτό, κι επηρεάζομε και τους άλλους. Και το ανασταίνομε. Κι όχι μόνο αυτό, αλλά η χάρη του προσώπου αυτού μας επισκέπτεται.
3 Νοεμβρίου, 1999
Απόσπασμα από το βιβλίο του μακαριστού Αρχιμανδρίτη Ανανία Κουστένη, «Βυζαντινοί λόγοι», των εκδόσεων Ακτή, Λευκωσία 2004.
Είθε να αξιωθούμε να δούμε τον Μαρμαρωμένο Βασιλιά να ενσαρκώνει τον πόθο του Γένους μας.
Βοήθα Άγιε μου Γιώργη, καλή μας Παναγιά,
να πάρουμε την Πόλη και την Αγιά Σοφιά. (Ανατ. Θράκη)Όσιος
Γεώργιος Καρσλίδης ο Ομολογητής: ” Εσύ Πάτερ ανήλθες πολύ ψηλά… δια της
ασκήσεως ανήλθες το Σιναίον όρος… Έτσι θα είσαι μέχρι το τέλος της ζωής
σου…”.
https://iconandlight.wordpress.com/2023/11/04/%cf%8c%cf%83%ce%b9%ce%bf%cf%82-%ce%b3%ce%b5%cf%8e%cf%81%ce%b3%ce%b9%ce%bf%cf%82-%ce%ba%ce%b1%cf%81%cf%83%ce%bb%ce%af%ce%b4%ce%b7%cf%82-%ce%bf-%ce%bf%ce%bc%ce%bf%ce%bb%ce%bf%ce%b3%ce%b7%cf%84%ce%ae/
Γιαβρούμ,
πως να μη κλαίει η Παναγία μας μ’ αυτά που γίνονται και μ’ αυτά που θα
γίνουν… Ο Θεός κανέναν όμως δεν αφήνει. Όσιος Γεώργιος Καρσλίδης ο
Ομολογητής
https://iconandlight.wordpress.com/2022/11/03/%ce%b3%ce%b9%ce%b1%ce%b2%cf%81%ce%bf%cf%8d%ce%bc-%cf%80%cf%89%cf%82-%ce%bd%ce%b1-%ce%bc%ce%b7-%ce%ba%ce%bb%ce%b1%ce%af%ce%b5%ce%b9-%ce%b7-%cf%80%ce%b1%ce%bd%ce%b1%ce%b3%ce%af%ce%b1-%ce%bc%ce%b1%cf%82/
Όσιος Μάρκος του Σάρωφ ο «Σιωπηλός», συνασκητής του οσίου Σεραφείμ στην έρημο του Σάρωφ
https://iconandlight.wordpress.com/2017/11/04/20340/
Έπειτα
από πολυήμερη νηστεία και προσευχή μου αποκαλύφθηκε ότι «ο δικέφαλος
αετός θα σηκωθεί από το βορρά! Πω-πω τι ωραίες ημέρες έρχονται για την
Αγία Ορθοδοξία μας. Θα πλημμυρίσει ολάκερη η γη από το φως του Χριστού»!
Άγιος Παΐσιος ο Αγιορείτης
https://iconandlight.wordpress.com/2022/05/29/%ce%ad%cf%80%ce%b5%ce%b9%cf%84%ce%b1-%ce%b1%cf%80%cf%8c-%cf%80%ce%bf%ce%bb%cf%85%ce%ae%ce%bc%ce%b5%cf%81%ce%b7-%ce%bd%ce%b7%cf%83%cf%84%ce%b5%ce%af%ce%b1-%ce%ba%ce%b1%ce%b9-%cf%80%cf%81%ce%bf%cf%83/Ἀπολυτίκιον τοῦ Ὁσίου Ἰωαννικίου τοῦ μεγάλου
Ἦχος πλ. δ´.
Ταῖς τῶν δακρύων σου ῥοαίς,τῆς ἐρήμου τὸ ἄγονον ἐγεώργησας· καὶ τοῖς ἐκ βάθους στεναγμοῖς, εἰς ἑκατὸν τοὺς πόνους ἐκαρποφόρησας· καὶ γέγονας φωστήρ, τῇ οἰκουμένῃ λάμπων τοῖς θαύμασιν, Ἰωαννίκιε Πατὴρ ἡμῶν Ὅσιε· Πρέσβευε Χριστῷ τῷ Θεῷ, σωθῆναι τὰς ψυχὰς ἡμῶν.
Ἕτερον Ἀπολυτίκιον τοῦ Ὁσίου Ἰωαννικίου τοῦ μεγάλου
Ἦχος πλ. α’. Τὸν συνάναρχον Λόγον.
Tὴν ἐπίγειον δόξαν, πάτερ, κατέλειπες καταυγασθεὶς τῇ ἐλλάμψει τῆς ἐπινοίας Θεοῦ, ὅθεν ἔφανας ἐν γῇ ὡς ἄστρον ἄδυτον• θείας φωνῆς γὰρ ὡς Μωσῆς μυστικῶς ἀξιωθείς, ἰσάγγελος ἀνεδείχθης καὶ δωρημάτων ταμεῖον, Ἰωαννίκιε μακάριε.
Ἀπολυτίκιον τοῦ Ἱερομάρτυρος Ἁγίου Νικάνδρου
Ἦχος δ’
Καὶ τρόπων μέτοχος, καὶ θρόνων διάδοχος, τῶν Ἀποστόλων γενόμενος,τὴν πρᾶξιν εὗρες θεόπνευστε, εἰς θεωρίας ἐπίβασιν, διὰ τοῦτο τὸν λόγον τῆς ἀληθείας ὀρθοτομῶν, καὶ τῇ πίστει ἐνήθλησας μέχρις αἵματος, Ἱερομάρτυς Νίκανδρε. Πρέσβευε Χριστῷ τῷ Θεῷ, σωθῆναι τὰς ψυχὰς ἡμῶν.
Ἀπολυτίκιον τῶν Ἁγίων Ἱερομαρτύρων Νικάνδρου καὶ Ἑρμαίου
Ἦχος γ’. Θείας πίστεως
Γνῶσιν ἔνθεον, καρποφόρησας, ὡς ὁμότροπος, τῶν Ἀποστόλων, ἐν ἱερεῦσι πιστὸς ἐχρημάτισας· καὶ μαρτυρίου τοῖς σκάμμασι Νίκανδρε, συγκοινωνὸν τὸν Ἑρμαῖον ἐκέκτησο· μεθ’ οὗ πρέσβευε, Κυρίῳ τῷ σὲ δοξάσαντι, δωρήσασθαι ἡμῖν τὸ μέγα ἔλεος.
Ἀπολυτίκιον τοῦ Ἁγίου Πορφυρίου τοῦ ἀπὸ μίμων
Ἦχος πλ. α’. Τὸν συνάναρχον Λόγον
Ὡς ἐδέξω τὸ φέγγος τῆς θείας χάριτος, ἐξ αἱμάτων πορφύραν λαμπρὰν ἐφοίνιξας, ἐναθλήσας ἀνδρικῶς Μάρτυς Πορφύριε· ὅθεν τῆς δόξης τοῦ Χριστοῦ, κοινωνὸς ἀναδειχθείς, ἱκέτευε Ἀθλοφόρε, ὑπὲρ τῶν πίστει τιμώντων, τὴν μακαρίαν σου ἄθλησιν.
Ἀπολυτίκιον τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Βατάτζη
Ἦχος α΄. Τῆς ἐρήμου πολίτης. (ἁγίου Νικοδήμου τοῦ Ἁγιορείτου)
Τὸν λαμπρὸν Βασιλέα καὶ πιστῶν μέγα καύχημα, καὶ τῆς Μαγνησίας τὸ κλέος, Ἰωάννην τιμήσωμεν, ἐν ὕμνοις καὶ ᾠδαῖς πνευματικαῖς, τὴν μνήμην ἐκτελοῦντες τὴν αὐτοῦ, ἵνα λάβωμεν πλουσίως τὴν ἀμοιβήν, συμφώνως ἀνακράζοντες· δόξα τῷ σὲ δοξάσαντι Χριστῷ, δόξα τῷ σὲ στεφανώσαντι, δόξα τῷ ἐνεργοῦντι διὰ σοῦ πᾶσιν ἰάματα.
Έτερον Ἀπολυτίκιον τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Βατατζή
Ἦχος δ’. Ταχὺ προκατάλαβε.
Ταχὺς εἰς παράκλησιν τῶν προστρεχόντων εἰς σέ, ἀνάκτων ὑπέρτατε καὶ πενομένων τροφεῦ, Ἰωάννη ἀοίδιμε, εἴλκυσας σύ πρὸς πίστιν τῶν βαρβάρων τὰ πλήθη· ἔλαβες παραδόξως τοῦ ἰᾶσθαι τὰς νόσους τῶν πίστει προστρεχόντων σε. διὸ καὶ οἱ ἐv πίστει προστρέχουσί σε ἀφθόνως λαμβάνουσι τὴν ἴασιν.
Έτερον Ἀπολυτίκιον
Ἦχος α΄. Τῆς ἐρήμου πολίτης.
Τὸν λαμπρὸν Βασιλέα καὶ Nικαίας τὸ καύχημα Κωνσταντινουπόλεως ρύστην, Ἰωάννην ὑμνήσωμεν, πτωχείᾳ γὰρ ἐδείχθη βασιλεύς, ὡς βάσις ἀδιάσειστος λαοῦ. Διὰ τοῦτο οἱ τιμῶντες Αὐτόν στερρῶς συμφώνως ἀνακράζομεν: Δόξα τῷ Σὲ δοξάσαντι Χριστῷ, δόξα τῷ Σὲ ἀφθαρτίσαντι, δόξα τῷ ἐν ἐσχάτοις τοῖς καιροῖς μέλλοντι ἀναστῆσαι Σε.
Ἀπολυτίκιον τοῦ Ὁσίου Γεωργίου Καρσλίδου, τοῦ ὁμολογητοῦ
Ήχος δ’. Ταχύ προκατάλαβε.
Ἐκ Πόντου ἀνέτειλας ὥσπερ ἀστὴρ φαεινός, τήν Δράµαν ἐφώτισας ταῖς διδαχαῖς σου σοφέ, τῇ ἰσαγγέλῳ πολιτείᾳ σου. Ὅθεν τοῖς προσιοῦσι τῇ ἁγίᾳ Μονῇ σου, νέµεις αὐτοῖς εἰρήνην καὶ παντοίας ἰάσεις, ὡς ἔχων παρρησίαν πρὸς Χριστόν, Γεώργιε, πατὴρ ἡµῶν Ὅσιε.
Ἕτερον Ἀπολυτίκιον τοῦ Ὁσίου Γεωργίου Καρσλίδου, τοῦ ὁμολογητοῦ
Ἦχος α´. Τῆς ἐρήμου πολίτης.
Θείας χάριτος ῥεῖθρον θεοφόρον Γεώργιον, καὶ κρουνὸν θαυμάτων παντοίων εὐφημήσωμεν κράζοντες· δομῆτορ Ἀναλήψεως Μονῆς, καὶ Δράμας ἀντιλήπτορ καὶ φρουρέ, μὴ ἐλλίπῃς ἱκετεύων, τὸν μεγαλύναντά σε πάτερ Ὅσιε· Δόξα τῷ σὲ δοξάσαντι Χριστῷ, δόξα τῷ σὲ ἁγιάσαντι, δόξα τῷ νεαυγῶν σε ἀσκητῶν πυξίον δείξαντι.
Ἕτερον Ἀπολυτίκιον τοῦ Ὁσίου Γεωργίου Καρσλίδου, τοῦ ὁμολογητοῦ
Ἦχος πλ. α´. Τὸν συνάναρχον Λόγον.
Ἀναλήψεως Μάνδρας σεπτῆς δομήτορα, χαροποιοῦ πένθους μύστην καρδιακῆς προσευχῆς, ταπεινώσεως καὶ νήψεως τὸ ἔσοπτρον, ὕμνοις Γεώργιον πιστοί, ὥσπερ ὁμολογητῶν τιμήσωμεν νέον εὖχος, βοῶντες· φρούρει θεόθεν σημειοφόρε τοὺς ἱκέτας σου.
Κοντάκιον
Ἦχος πλ. δ’.
Τῇ ὑπερμάχῷ στρατηγῷ τὰ νικητήρια, ὡς λυτρωθεῖσα τῶν δεινῶν εὐχαριστήρια, ἀναγράφω σοι ἡ πόλις σου, Θεοτόκε· ἀλλ’ ὡς ἔχουσα τὸ κράτος ἀπροσμάχητον, ἐκ παντοίων με κινδύνων ἐλευθέρωσον, ἵνα κράζω σοί· Χαῖρε Νύμφη ἀνύμφευτε.
«ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΑΤΑΤΖΗΣ ΔΟΥΚΑΣ, Ο ΒΑΣΙΛΕΥΣ ΚΑΙ ΕΛΕΗΜΩΝ» 3.11.1999 ΟΜΙΛΙΑ ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΑΝΑΝΙΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
https://www.youtube.com/watch?v=1hZjY-NgvoI&ab_channel=AnaniasKoustenis
Μαρμαρωμένος Βασιλιάς – Χαρούλα Αλεξίου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου