Άγιος Μηνάς «ὁ ἐν τῷ Κοτυαείῳ» ο Μεγαλομάρτυρας (304)
Άγιος Βίκτωρ ο Μεγαλομάρτυρας και Αγία Στεφανίδα (160)
Άγιος Βαλέριος επίσκοπος Saragossa Ισπανίας, ιερομάρτυρυς στη Valencia Ισπανίας και Βικέντιος ο Διάκονος (304)
Όσιος Θεόδωρος ο Ομολογητής ηγούμενος Μονής Στουδίου (826)
Άγιος Δράκωνας εν Αρμενία (304)
Μηνάς όσιος ερημίτης στην Abruzzi Ἰταλίας, από Μ. Ασίας (6ος αἰ.)
Βαρθολομαίος του Rossano, ιεραπόστολος Grottaferrata Ἰταλίας, (1065)
Άγιος Μάξιμος «ὁ διὰ Χριστον Σαλός» και θαυματουργός από τη Μόσχα(1433)
Μιλίτσα κατά κόσμον, Ευγενία κατά τη μοναχική κουρά και Ευφροσύνη κατά το Μέγα Σχήμα), πριγκίπισσα Σερβίας, σύζυγος αγ. μάρτυρος Λαζάρου ηγεμόνος Σερβίας (1405)
Στέφανος/Οὐρέσης Γ΄, βασιλιάς Σερβίας, μεγαλομάρτυρας και ιδρυτής Μονής του Ντέτσανι Σερβίας, υιός αγ. Στεφάνου/Μιλιούτιν (1336)
Βίκτωρ και οι μετ’ αυτού μοναχοί, οσιομάρτυρες στο Ζελενιέτς Ρωσίας (1927)
Εορτάζει στις 11 Νοεμβρίου.
Κάποιος
Χριστιανός πλούσιος υποσχέθηκε να δωρίση ένα δίσκο αργυρό στην εκκλησία
του Αγίου. Πήγε, λοιπόν, στον χρυσοχόο και του είπε να κατασκευάση δύο
δίσκους και να γράψη επάνω στον ένα το όνομα του Αγίου και στο άλλο το
δικό του. Όταν πήγε να τους πάρη, είδε ότι του Αγίου ήταν ωραιότερος,
τον κράτησε, λοιπόν, χωρίς να σκεφθή, για δικό του.
Ταξιδεύοντας στην θάλασσα του έφερε ο
υπηρέτης του, ενώ έτρωγε, τον δίσκο του Αγίου με φαγητά. Όταν τελείωσε
το γεύμα ο υπηρέτης πήρε τον δίσκο για να τον πλύνη στη θάλασσα, του
έφυγε όμως από τα χέρια του και έπεσε στο βυθό. Ο υπηρέτης φοβήθηκε και
έπεσε κι αυτός στη θάλασσα για να τον βρη. Βλέποντας αυτά ο αφέντης του
κατάλαβε το σφάλμα του και έλεγε:
– Αλλοίμονό μου, επειδή κράτησα το δίσκο
του Αγίου έχασα και τον δούλο μου. Θεέ μου, σε παρακαλώ να βρω έστω το
λείψανο του δούλου μου και να προσφέρω δυο δίσκους στον Άγιο.
Βγήκε από το πλοίο και έψαχνε στην παραλία
ελπίζοντας να δη το νεκρό δούλο του. Τότε βλέπει τον υπηρέτη του ζώντα
να βγαίνη από τη θάλασσα κρατώντας τον δίσκο του Αγίου.
Όλοι όσοι ταξίδευαν με το πλοίο είδαν το θαύμα και εδόξασαν τον Θεό. Ο δε δούλος διηγήθηκε τα εξής:
– Μόλις έπεσα στη θάλασσα ήλθαν και με πήραν τρεις άνδρες.
Ο ένας ήταν μεγαλύτερος στην ηλικία και φορούσε στρατιωτική στολή, ο
άλλος ήταν πολύ νέος και ο τρίτος ήταν διάκονος. Αυτοί από τον βυθό με
ωδήγησαν μέχρι την παραλία.
Οι τρεις εκείνοι άνθρωποι ήταν ο Άγιος Μηνάς, ο νέος ήταν ο Άγιος Βίκτωρ και ο διάκονος ο Άγιος Βικέντιος,
οι οποίοι μαρτύρησαν την ίδια ημέρα (11 Νοεμβρίου). Ο Άγιος Βίκτωρ στις
11 Νοεμβρίου του 160, ο Άγιος Βικέντιος στις 11 Νοεμβρίου του 235 και ο
Άγιος Μηνάς στις 11 Νοεμβρίου του 296.
***
«Μεταξύ των αδικημένων Πατέρων της Εκκλησίας μας είναι και ο Οσιώτατος πατήρ Γεώργιος, ο Χατζη-Γεώργης,
ο οποίος είναι ένας σύγχρονος Άγιος της εποχής μας, αλλά, μπορούμε να
πούμε, και μεγάλος Άγιος, ανάλογα με την εποχή μας.», γράφει ο Γέρων
Παϊσιος ο Αγιορείτης.
Ο Γέρων Χατζη-Γεώργης (1809 – 1886 μ.Χ.),
«ο μέγας και περιβόητος ασκητής», ασκήτευσε στο Άγιον Όρος επί μακρό
χρονικό διάστημα. Επί αρκετά χρόνια έμενε στην Κερασιά, στο μεγάλο Κελί
του Αγίου Δημητρίου και Αγίου Μηνά, ως υποτακτικός του Παπα-Νεόφυτου
στην αρχή και ως Γέρων της Συνοδείας από το 1848 μ.Χ. και έπειτα.
«Κάποτε, ενώ ο Γέροντας ησχολείτο με το εργόχειρο, κατά λάθος κατάπιε
μεγάλη βελόνα και προσευχήθηκε προς τον μεγαλομάρτυρα Μηνά.
Στάθηκε τότε ο άγιος ενώπιόν του, έβαλε το χέρι στον λαιμό του και έβγαλε την βελόνα».
***
Άλλο
θαύμα του Αγίου έγινε κατά τις δύσκολες ημέρες του Β’ Παγκοσμίου
πολέμου (1939-1945). Μετά την κατάκτησι της Ελλάδος από τις δυνάμεις του
Άξονος λίγος Ελληνικός στρατός πέρασε στην Αίγυπτο, πατρίδα του Αγίου,
και από εκεί συνέχισε να μάχεται για την απελευθέρωσι της σκλαβωμένης
Ελλάδος.
Σπουδαία ήταν η μάχη του Ελ Αλαμέιν (1942),
όταν οι συμμαχικές δυνάμεις ανέκοψαν την πορεία του Ρόμμελ. Το όνομα
του Ελ Αλαμέιν είναι Αραβική παραφθορά του ονόματος του Αγίου Μηνά, πήρε
δε αυτό το όνομα διότι εκεί βρίσκεται Ναός του Αγίου Μηνά και υπάρχει
και η παράδοσι ότι εκεί ήταν και ο τάφος του Αγίου.
Όταν, λοιπόν, οι στρατιές του Ρόμμελ
εβάδιζαν κατά της Αλεξανδρείας, έφθασαν στο Ελ Αλαμέιν και
εστρατοπέδευσαν εκείνη τη νύχτα για να επιτεθούν το πρωί. Αυτή τη νύχτα
είδαν μερικοί ευσεβείς να βγαίνη από τα ερείπια του ναού αυτού ο Άγιος
και να οδηγή ένα καραβάνι με καμήλες, όπως ακριβώς εικονίζεται σε μια
τοιχογραφία του Ναού του , όταν έσωσε κάποιο καραβάνι, να προχωρεί και
να μπαίνει μέσα στο στρατόπεδο των Γερμανών.
Τους εχθρούς τους κατέλαβε πανικός και η
έκτασις της καταστροφής ήταν μεγάλη. Εγκατέλειψαν ο,τιδήποτε είχαν,
σκηνές, ζώα, πολεμοφόδια και τράπηκαν σε άτακτη φυγή.
Αυτό το θαύμα εκτιμώντας οι αλλόδοξοι
σύμμαχοι πρόσφεραν στο Πατριαρχείο Αλεξανδρείας τον τόπο εκείνο για να
ξανακτισθή ο Ναός του Αγίου και να ιδρυθή και Μοναστήρι. Ο Ναός και το
μοναστήρι ξαναχτίστηκαν, ανεγέρθηκε μάλιστα και αναμνηστική πλάκα επάνω
στην οποία γράφτηκαν τα ονόματα των πεσόντων στο Ελ Αλαμέιν.
Επάνω στον τάφο του Αγίου Μηνά ο Μέγας Κωνσταντίνος ανήγειρε Ναό, όταν Πατριάρχης στην Αλεξάνδρεια ήταν ο Μέγας Αθανάσιος. Γύρω από τον Ναό αργότερα χτίστηκε μοναστήρι. Τον Ναό αυτό ο Αυτοκράτορας Αρκάδιος (395-468) τον διαμόρφωσε σε μεγαλοπρεπή βασιλική, που σωζόταν μέχρι την αραβική επιδρομή κατά της Αιγύπτου. Ο Αυτοκράτορας Ζήνων (475-491) συνετέλεσε ώστε γύρω από τα κτίσματα του τάφου του Αγίου Μηνά να ιδρυθεί ολόκληρη πόλη, «η Πόλη του Αγίου Μηνά» (Abu Mina).
***
Κάποιος
Εβραίος είχε φίλο κάποιο Χριστιανό, στον οποίον εμπιστευόταν χρήματα
όταν επρόκειτο να ταξιδέψη. Μια φορά, λοιπόν, του άφησε πεντακόσια
νομίσματα. Όταν γύρισε ο Εβραίος ο Χριστιανός αρνήθηκε λέγοντας:
– Αυτή τη φορά δεν μου άφησες τίποτα. Τι μου ζητάς λοιπόν;
Ο Εβραίος ξαφνιάστηκε από την συμπεριφορά του φίλου του και του πρότεινε:
– Για να διαλυθή αυτή η αμφιβολία, επειδή
δεν υπήρχε κανένας μάρτυρας όταν σου παρέδωκα τα χρήματα, να πάμε στο
Ναό του Αγίου Μηνά να δηλώσης με όρκο, ότι δεν πήρες τα πεντακόσια
νομίσματα.
Πήγαν λοιπόν, χωρίς αργοπορία και ο
Χριστιανός αρνήθηκε με όρκο. Μόλις βγήκαν από τον Ναό ανέβηκαν στα άλογά
τους για να φύγουν. Του Χριστιανού το άλογο ήταν αγριεμένο και σε μια
στροφή τον έρριξε κάτω. Δεν κτύπησε αλλά έχασε το κλειδί του και τη
χρυσή σφραγίδα του. Συνέχισαν τον δρόμο τους και σταμάτησαν κάπου για να
φάνε.
Ενώ έτρωγαν βλέπει ο Χριστιανός τον δούλο
του να έρχεται τρέχοντας κρατώντας στο ένα χέρι το κλειδί και τη
σφραγίδα του και στο άλλο το βαλάντιο με τα χρήματα του Εβραίου.
Έκπληκτος ο Χριστιανός ρώτησε τον υπηρέτη του:
– Τι είναι όλα αυτά;
Και εκείνος αποκρίθηκε:
– Κάποιος γρήγορος καβαλάρης ήλθε στην
κυρία μου και δίνοντάς της το κλειδί και την σφραγίδα σου της είπε:
«Στείλε γρήγορα το βαλάντιο του Εβραίου στον άνδρα σου για να μην
κινδυνεύση η ζωή του.
Ο Εβραίος χαρούμενος και ο Χριστιανός μετανοιωμένος για την πράξι του γύρισαν στον Ναό και ο μεν Εβραίος παρακαλούσε να βαπτισθή, ο δε Χριστιανός ζητούσε συγχώρησι για τον ψεύτικο όρκο του.
Ἀπολυτίκιον
Ήχος πλ. α’. Τον συνάναρχον Λόγον.
Τους μεγίστους αγώνας του μαρτυρίου σου, καρτεροψύχως ανύσας Μεγαλομάρτυς Μηνά, ουρανίων δωρεών λαμπρώς ηξίωσαι, και θαυμάτων αυτουργός, εκ Θεού αναδειχθείς, προστάτης ημίν εδόθης, και βοηθός εν ανάγκαις, και αντιλήπτωρ εναργέστατος.
Ἕτερον Ἀπολυτίκιον
Ήχος δ’. Ταχύ προκατάλαβε.
Tρισάριθμον σύνταγμα των αθλητών του Χριστού συμφώνως τιμήσωμεν ως καθαιρέτας εχθρού, Μηνάν τον αοίδημον, Βίκτωρα τον γενναίον και Βικέντιον άμα, τούτοις συνευφημούντες Στεφανίδα την θείαν. Αυτών, Χριστέ, ικεσίαις πάντας ελέησον.
Μεγαλυνάριον.
Φύλαξ και θερμότατος αρωγός, πέλων Αθλοφόρε, των καλούντων σε εν παντί, πλήρου τας αιτήσεις, Μηνά θαυματοβρύτα, των πόθω εκζητούντων, την σην αντίληψιν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου