32.Τρία πράγματα είναι πού μας
παρακινούν στά καλά: τά φυσικά σπέρματα, οί άγιοι άγγελοι και ή αγαθή
προαίρεση. Φυσικά σπέρματα εννοώ τό εξής: δταν αυτό πού θέλομε νά μας κάνουν
οί άνθρωποι, τό κάνομε κι έμεϊς σ" αυτούς ή δταν
δούμε κανέναν σε στενοχώρια ή σε ανάγκη και εκ φύσεως τον ελεούμε. Οί άγιοι
άγγελοι μας παρακινούν δταν, βαδίζοντας γιά κάποιο καλό πράγμα, βρούμε βοήθεια
καλή και προχωρήσομε. Και ή αγαθή προαίρεση, δταν διακρίνομε τό καλό άπό τό
κακό και προτιμούμε τό
καλό.
33.Τρία πάλι είναι εκείνα πού μας
παρακινούν στά κακά: τά πάθη, οί δαίμονες και ή κακή προαίρεση. Τά πάθη, δπως
δταν επιθυμούμε κάτι παράλογο· δπως π.χ. έ'να φαγητό όχι στον ορισμένο
του.καιρό ή χωρίς ανάγκη, ή γυναίκα δχι γιά σκοπό τεκνογονίας ή δχι τή νόμιμη
σύζυγο. Κι ακόμα δταν θυμώνομε ή λυπούμαστε
άδικα* π.χ. εναντίον εκείνου πού μάς προξένησε ατιμία ή ζημία. Οί δαίμονες,
δπως δταν καιροφυλακτούν νά μάς βρουν σε αμέλεια και τότε ξαφνικά μάς
επιτίθενται και κινούν εναντίον μας τά πιο πάνω πάθη και τά δμοια. Και ή κακή
προαίρεση, δπως δταν, ενώ ξέρομε τό καλό, προτιμούμε τό κακό.
34.Ό μισθός τών κόπων της αρετής
είναι ή απάθεια και ή γνώση. Αυτές γίνονται πρόξενοι τής βασιλείας τών
ουρανών, δπως αντιθέτως τά πάθη και ή άγνοια προξενούν τήν αιώνια κόλαση. Εκείνος
λοιπόν πού κοπιάζει γιά ανθρώπινη δόξα και δχι γιά τό αληθινό καλό, ακούει άπό
τή Γραφή: «Ζητάτε και δέν παίρνετε, επειδή ζητάτε μέ κακό σκοπό».
35.Υπάρχουν πολλά φύσει καλά πού
κάνουν οί άνθρωποι, τά όποΐα δέν είναι καλά γιά κάποια αιτία· π.χ. ή νηστεία, ή
αγρυπνία, ή προσευχή, ή ψαλμωδία, ή φιλοξενία, είναι φύσει καλά έργα, άλλ' δταν
γίνονται άπό κενοδοξία, δέν είναι καλά.
36.Γιά δλα δσα κάνομε, ό θεός
εξετάζει τό σκοπό, αν τά κάνομε γι Αυτόν ή άπό άλλη αιτία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου