Η Δημιουργία τού Κόσμου
Όπως κάθε τέτοια εποχή έτσι κι΄ εφέτος η 1η Σεπτεμβρίου του 2015 είναι και η είσοδος της Νέας Εκκλησιαστικής χρονιάς ανεξαρτήτως αν το Κράτος του Καίσαρος και των διαδόχων του έχουν την 1η Ιανουαρίου.
Ελπίζοντας στην βοήθεια του Άγιου Τριαδικού Θεού μας δεν χάνουμε την ελπίδα μας ότι κάποτε θα εισακουσθούν οί μικρές προσευχές μας και θα ανατείλουν πιο καλύτερες μέρες..
Δέν ξεχνούμε όμως ότι για να γίνει αυτό χρειάζεται η συμφιλίωσή μας με τον Χριστό καί τίς εντολές πού μάς άφησε. Γιατί δυστυχώς σήμερα οί περισσότεροι όχι μόνο περιφρονούν αυτές τις εντολές Του αλλά και κάποιοι ακόμη και τον βλασφημούν.
Πολύ φοβόμαστε λοιπόν ότι δέν θα δούμε αυτές τις καλύτερες μέρες αν δεν μετανοήσουμε ειλικρινά Εξομολογούμενοι σε Πνευματικό τις όποιες αμαρτίες μας, και αν δεν λειτουργήσει σωστά μέσα μας η τύψη της συνειδήσεως.
Μια κατάσταση πού δυστυχώς άν δέν υπάρχει, θά είναι τελείως καταστροφική γιά τήν εν Χριστώ σωτηρία μας...
«
Aν ξεφυλλίσουμε τον ημεροδείκτη μας και φθάσουμε στην 1η Σεπτεμβρίου,
θα δούμε να σημειώνεται: «Aρχή Ινδίκτου». Πολλοί ίσως, διαβάζοντας τη
φράση αυτή, να διερωτώνται: Tι σημαίνουν τα λόγια αυτά και τι είναι η
Ίνδικτος;
Η
λέξη Ίνδικτος είναι λατινική ελληνοποιημένη και σημαίνει ορισμός,
διάγγελμα, πού εκδιδόταν από τους Ρωμαίους αυτοκράτορες, με σκοπό να
καθορίζουν το ύψος των φόρων επί της παραγωγής της γης, που θα έπρεπε να
πληρώσουν οι υπήκοοι της Ρώμης για τη συντήρηση του στρατού.
Το διάγγελμα αυτό ίσχυε για 15 χρόνια και τούτο, γιατί κάθε 15 χρόνια απολύονταν οι παλαιοί στρατιώτες και κατατάσσονταν οι νέοι. Να σημειωθεί ότι το ύψος των σχετικών φόρων καθοριζόταν από τη νέα δύναμη του στρατού για την επόμενη 15ετία...
Το διάγγελμα αυτό ίσχυε για 15 χρόνια και τούτο, γιατί κάθε 15 χρόνια απολύονταν οι παλαιοί στρατιώτες και κατατάσσονταν οι νέοι. Να σημειωθεί ότι το ύψος των σχετικών φόρων καθοριζόταν από τη νέα δύναμη του στρατού για την επόμενη 15ετία...
Με
την πάροδο του χρόνου η λέξη Ίνδικτος έπαψε να σημαίνει μόνο διάγγελμα,
αλλά σήμαινε και το διάστημα των δεκαπέντε ετών. Έτσι άρχισαν να
μετρούν το χρόνο σε Iνδίκτους (πρώτη Ίνδικτος, δεύτερη Ίνδικτος κ.ο.κ.).
Πρώτος
ο Μ. Κωνσταντίνος όρισε ως επίσημη μέτρηση του χρόνου (το 312 ή 313
μ.Χ.) την Ίνδικτο, πού άρχιζε την 1η Σεπτεμβρίου, εποχή που είχε
τελειώσει η συγκομιδή των καρπών της γης. Η μέτρηση αυτή του χρόνου ονομάστηκε, από το όνομα του Κωνσταντίνου, Κωνσταντίνειος Iνδικτιών και Ελληνική.
Η
Εκκλησία υιοθέτησε αυτό το σύστημα μέτρησης του χρόνου και μετρούσε τα
έτη με τίς Ινδικτιώνες. Έτσι το Εκκλησιαστικό έτος άρχιζε την 1η
Σεπτεμβρίου με Πατριαρχική Θεία Λειτουργία και ιδιαίτερη Iερά Παράκληση,
ώστε να ευλογήσει ο Θεός τον καινούριο χρόνο.
Ο
αυτοκράτορας του Βυζαντίου Ιουστινιανός ο Α΄ το 537 εισήγαγε τη μέτρηση
κατά Ινδικτιώνες στα κρατικά έγγραφα και στίς δικαστικές αποφάσεις.
Έλεγαν δηλαδή 1ο έτος της τάδε Ινδικτιώνος, 2ο έτος της τάδε Ινδικτι‘νος
κ.ο.κ.
Με
τον καιρό ορίστηκαν δύο είδη Ινδίκτου, η Καισαρική, δηλαδή η παλαιά
ρωμαϊκή πού άρχιζε την 1η Σεπτεμβρίου και την οποία συνέχισε τό
Βυζάντιο, και η Παπική, που άρχιζε στίς 25 Δεκεμβρίου και αργότερα την
1η Ιανουαρίου.
Στη Δύση σιγά-σιγά επικράτησε ως αρχή του νέου έτους η 1η Ιανουαρίου, ενώ στην Aνατολή είχε παραμείνει η 1η Σεπτεμβρίου.
Αυτός
είναι και ο λόγος που η πρώτη Σεπτεμβρίου παρέμεινε μέχρι και σήμερα η
αρχή του Εκκλησιαστικού έτους, μετά την καθιέρωση για όλους ως αρχής του
πολιτικού έτους της 1ης Ιανουαρίου.
Πρέπει
να σημειωθεί εδώ ότι η Εκκλησία μας όρισε την ημέρα αυτή να
αναγινώσκεται στους Ιερούς Ναούς η περικοπή από το Ευαγγέλιο του Λουκά,
που αναφέρει το πρώτο κήρυγμα του Χριστού στη συναγωγή της Ναζαρέτ (Λουκ. 4, 16-18).
Οι
Ινδικτιώνες μετριούνται από τη Γέννηση του Χριστού. Επειδή, όμως, η
χρονολογία από της του Χριστού Γεννήσεως υστερεί κατά τρία έτη, για να
βρούμε, παραδείγματος χάριν, την Ίνδικτο του 2004, προσθέτουμε 3 έτη και
διαιρούμε δια του 15.
Δηλαδή
2004 + 3= 2007 : 15 = 133 και υπόλοιπο 12 που σημαίνει ότι βρισκόμαστε
στο 12ο έτος της 133ης Ινδίκτου (από την 1η Σεπτεμβρίου).
Tου Kωνσταντίνου Aπ. Σουλιώτη, Θεολόγου
Aktines.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου