Κήρυγμα του Σεβασμιωτάτου κ. Ιερεμία στο τέλος της Θείας Λειτουργίας στον Ναό της Παναγίας Τροπαίων Γορτυνίας.
Αγαπητοί
μου χριστιανοί ήρθατε καλεσμένοι από μακριά την σημερινή ημέρα, διότι ο
ευπαίδευτος και ευλαβής αρχιμανδρίτης πατήρ Νεκτάριος Πέττας ετοίμασε
συμπόσιο πνευματικό αφιερωμένο σε δύο μεγάλες προσωπικότητες της
πατρίδος μας, ιεραποστολικές προσωπικότητες.
Πρώτον
τον ιερομάρτυρα και ισαπόστολο Κοσμά Αιτωλό που δεν είναι υπερβολή να
πούμε πως αν δεν είχαμε αυτόν, δεν θα είχαμε πατρίδα ελευθέρα σήμερα !
Εάν
δεν είχαμε Κοσμά Αιτωλό δεν θα είχαμε κατηχημένο λαό σήμερα, γιατί
είναι γνωστό ότι το κήρυγμά του δεν ήταν χαρούμενα λόγια ή έτσι μία
καλολογία αλλά ήταν κατηχητικό. Εκήρυττε
για τα δόγματα της Ορθοδόξου πίστεώς μας ακόμα δε, ήταν και μαχητικό
κήρυγμα γιατί αυτός έλεγε όταν τον ρωτούσαν, και το συγκεκριμένο είναι
εγγεγραμμένο:
«Ποιός είναι αιτία των κακών; Ο Πάπας τα φταίει. Αυτός είναι η αιτία των κακών! Για αυτό κατάρα στον Πάπα», ένα λόγο μαχητικό που Πατριαρχάδες, Αρχιεπίσκοποι, Επίσκοποι, θεολόγοι καθηγητάδες, δεν μπορούν όλοι μαζί να εκφέρουν.
Αλλά
εμείς εδώ που ήρθαμε, συγκεντρωθήκαμε σήμερα σαν παιδιά και εγγόνια του
Αγίου Κοσμά του Αιτωλού λέμε τον λόγο Του «κατάρα στον Πάπα και στους
διαδόχους του, κατάρα!» γιατί έτσι έλεγε ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός.
Και
είναι πολύ σημαντικό αδελφοί μου χριστιανοί γιατί κάτω υπό Τουρκιά,
κάτω υπό τήν σπάθα του τυράννου κρατήσαμε την πίστη και βγάλαμε ήρωες
και μάρτυρες, ενώ σήμερα πού έχουμε
ελευθέρα πατρίδα προδίδωμεν την πίστη και μάλιστα η πίστη προδίδεται από
εκεί που δεν θα το περίμενε κανείς!...
Στα
βήματα του Κοσμά ήρθε ένας άλλος όσιος πατήρ που είναι δικός μας, από
τά μέρη μας δηλαδή, και πρέπει να καυχώμεθα ιδιαίτερα για αυτόν. Τον
έλεγαν Χριστοφόρο το όνομα, καλόγερος, τριμμένο το ράσο του ήταν.
Εγεννήθη εδώ στα δικά μας μέρη στα Άρμπουνα Καλαβρύτων και αγάπησε ιδιαίτερα την Πελοπόννησο αλλά, μεταξύ μας που είμεθα, ώ Τροπαιάτες, όχι εσείς αλλά οι πατέρες σας, οι παππούδες σας, φάνηκαν ψυχροί στο κήρυγμα του Παπουλάκου και είναι ντροπή αυτό, διότι είναι γραμμένο στα βιβλία το συγκεκριμένο, γιατί η ιστορία δεν παραγράφεται, δεν μπορεί να σβηστεί...
Ως
Ποιμενάρχης του τόπου αυτού του ευλογημένου και ηρωικού εκφράζω εκ’
βάθους καρδίας μου την ευχαριστία μου για αυτό που γίνεται σήμερα στην
πόλη των Τροπαίων και την ευχαριστία μου στον Πανοσιολογιώτατο Αρχιμανδρίτη κύριο Νεκτάριο Πέτα,
διότι αυτός υπήρξε η ψυχή της διοργανώσεως. Όμως, δεν θα έκανε τίποτα
αυτός αν δεν ήταν η βοήθεια του κυρίου Δημάρχου και των άλλων λοιπών,
όλων υμών των αρωγών.
Θα
τιμήσουμε όπως είπα και στην προσλαλιά μου στη Θεία Λειτουργία, δυο
μεγάλες μορφές του Ελληνικού Έθνους. Η μια μορφή έζησε πριν από την
επανάσταση του 1821, του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού, στου οποίου το
θερμουργό του κήρυγμα οφείλουμε την εξέγερση του Έθνους διότι όρκισε τα
παλικάρια να αγωνιστούν και να θυσιαστούν για την ελευθερία της
Πατρίδος, την οποίαν ελευθερία την έλεγε «ποθούμενο».
Πότε θα έρθει το «ποθούμενο;»
ρώταγαν τον Άγιο Κοσμά. «Θα έρθει το ποθούμενο; Άραγε θα έρθει η
μέρα;». «Θα έρθει η μέρα, ευλογημένοι» έλεγε και τόνωνε με το θερμουργό
του κήρυγμα την ψυχή των σκλαβωμένων.
Η άλλη μορφή του Παπουλάκου είναι μετά την επανάσταση αλλά, πως μου
έρχονται μερικά πράγματα, ένα, ένα, περίεργο νόημα μου ήρθε να πω-, ότι όταν είμεθα σκλαβωμένοι στον Τούρκο τύραννο κρατήσαμε την πίστη, την ζημιά την πάθαμε όταν ελευθερωθήκαμε.
Ανοίξαμε τα σύνορα και αντί να πάρουμε τον Κολοκοτρώνη και να τον κάνουμε Βασιλιά, που πίστευε Χριστό και Πατρίδα, φέραμε έναν ξένο που δεν ήξερε, 15 ετών στην ηλικία, δεν ήξερε τίποτε από Ελλάδα, να κυβερνήσει τούτο τον τόπο.
Λοιπόν,
θόλωσε η ατμόσφαιρα, με εννοήσατε τι είπα, στην Τουρκιά είχαμε καθαρά
Ορθόδοξη Ελληνική ατμόσφαιρα, όταν ελευθερωθήκαμε πάθαμε την ζημιά και
θόλωσε η ατμόσφαιρα. Καταργήθηκαν τα σύνορα, ήρθαν άλλα ήθη και έθιμα
εδώ.
Τότε
χρειάζονταν μορφές αφύπνισης και αντίστασης σε αυτά. Θα περιμέναμε
τοιαύτη μορφή να ήταν ο Πατριάρχης, να ήταν ο Αρχιεπίσκοπος, να ήταν οι
Επίσκοποι, να ήταν οι παππάδες αλλά αυτοί ακολούθησαν μια προδομένη
γραμμή.
Όμως
βρέθηκε από εδώ, από την Πελοπόννησο, ένας καλογεράκος ο Παπουλάκος
που πήρε ένα μπαστούνι και ένα σακούλι και περιόδευε τα χωριά, τα
Τρόπαια τα όργωσε, με τα πόδια του. Εγώ δεν κάνω κανέναν κόπο
κύριε Δήμαρχε, εκδρομή κάνω, με το αυτοκίνητό μου πάω εκδρομή στα
Τρόπαια, δεν είναι κούραση, αυτός όμως, με τα πόδια του.
Αυτό
το ρέμα των Λαγκαδίων, διαβάστε παρακαλώ το βιβλίο του Κωστή Μπασιά
χριστιανοί μου, καλύτερο από το οποίο δεν μπορούσε να γραφεί, εκεί που
αντάμωσε την Αρετή, το λέω καλά π. Νεκτάριε;
Την
Αρετή που την κυνηγούσαν τα αδέρφια της γιατί παραπλανήθηκε η κοπέλα,
έμεινε έγκυος και δεν το έριξε όπως κάνουν οι σημερινές κοπέλες οι
«μορφωμένες», αλλά το έφερε εις πέρας.
Πήρε
το παιδί και κυνηγημένη από τον αδελφό της Σαράντη, πήγε στο ρέμα των
Λαγκαδίων, εδώ πιο πέρα. Ήταν κρύο και παγωνιά και ο Παπουλάκος λέει:
«Από πού να πάω;»
Έτσι η Χάρις του Θεού τον έφερε στο ρέμα. Πού πας άνθρωπε; δεν υπάρχει
δημόσιος δρόμος. Ακολούθησε το ρέμα, τον έσπρωξε εκεί ο Θεός να πάει,
και άκουσε τα αγκομαχητά «ωωω»! Βογγητό την νύχτα εκεί στην παγωνιά.
Ήτανε η Αρετή η οποία θα αυτοκτονούσε, θα έσφαζε το παιδί πρώτα και θα
αυτοκτονούσε η ίδια μετά.
Η Χάρις του Θεού οδήγησε έναν καλόγερο, τον Παπουλάκο, Χριστοφόρο τον έλεγαν, αλλά τον παπά να τον λέτε «Παπούλη».
Πόσο χαίρομαι και εμένα όταν δεν με λένε «Σεβασμιώτατε»! Τι τάχατες πάει να πει «Σεβασμιώτατε»;
Σεβασμιώτατοι είστε όλοι σας, κάθε άνθρωπος είναι σεβασμιώτατος.
Από
εκεί είναι από το Καλαβρυτινό χωριό Άρμπουνα, που τον επονόμασαν
Παπουλάκο. Και ο λαός εδώ της Γορτυνίας του άλλαξε το όνομα από
«Χριστοφόρος» σε «Παπουλάκος» και έμεινε με αυτό το όνομα στην ιστορία
και στην λογοτεχνία. Λοιπόν, αυτός ήταν μετά την απελευθέρωση και οι
σημερινοί «γραικύλοι καλαμαράδες» δεν τον τιμούν, τον διώκουν.
Με
συγχωρείτε κύριε Δήμαρχε, να πω άλλη μια αλήθεια: οι σχολικές
παλιοφυλλάδες των Γυμνασίων των παιδιών, τα ιστορικά εγχειρίδια δεν
γράφουν τίποτε για τον Άγιο Κοσμά και για τον Άγιο Παπουλάκο, και όμως
αυτοί προσέφεραν πολλά και στην παιδεία.
Χαίρω
πολύ γιατί στον τόπο αυτό στα Τρόπαια, έγινε η Επιστημονική Εκδήλωση
όπως έγινε στην Μητρόπολη Σαντορίνης, αφού ο Παπουλάκος πέρασε και από
εκεί ως εξόριστος.
Ο Παπουλάκος λοιπόν, είπε τον Όθωνα «ψωριασμένο πρόβατο που θα ψωριάσει όλη την Ελλάδα».
Τον
Βασιλιά να πεις ψωριασμένο πρόβατο; Τον άνθρωπο τον πέρασαν από
δικαστήρια. Στο δικαστήριο των Αθηνών, φανταστείτε πήγε όλη η
Πελοπόννησος στην δίκη.
Ο Πρόεδρος εκεί τον ρώτησε: «Δικηγόρο, έχεις δικηγόρο;
Ο Παπουλάκος σηκώθηκε και είπε: «Δικηγόρο που θα με δικάσει και θα με αθωώσει την ημέρα της Κρίσεως διορίζω τον Κύριων ημών Ιησούν Χριστόν».
Ταράχτηκε
και σείστηκε το δικαστήριο, τέλος πάντων, καταδικάστηκε βέβαια και
πήγε, πού πήγε παρακαλώ; Πού τον πήγαν εξόριστο παρακαλώ; Στην Θήρα
και την Άνδρο.
Να δείτε τι είμαστε εμείς οι Δεσποτάδες! Είχαν πανηγύρι στην Μονή
Παναχράντου Άνδρου όπου τον είχαν εξόριστο και είχε πάει ο Δεσπότης. Να
το ακούσετε κύριε Δήμαρχε αυτό! Οι παπάδες έκαναν τούμπες στο Δεσπότη.
Βγαίνει
και ο Παπουλάκος, τον κοιτάει, ρε τον ήξερε! Ήταν κατσικοκλέφτης από
εδώ από τα Καλαβρυτοχώρια και τον έκαναν Δεσπότη, λεγόταν Μητροφάνης
Οικονομίδης.
Ο Παπουλάκος ήξερε το μικρό λαϊκό του όνομα, τον έλεγαν Μήτρο. Του λέγει ο Παπουλάκος: – είπαμε οι παπάδες τούμπες, καμπάνες-, «ρε Μήτρο και εσύ έγινες Δεσπότης; Πρόκοψε η εκκλησία»! Και να σας πω παρακαλώ, στην εκκλησία μπήκαν Μήτρηδες, Μήτρηδες… μπήκαν στην εκκλησία!
Ο
Δεσπότης όπως ήταν, αντί να του πει κάτι, γυρίζει την μπαστούνα
ανάποδα, μπάμ του δίνει μια! Τον σκότωσε τον άνθρωπο, πέθανε από αυτό,
όπως διασώζει το γεγονός ο Ν. Σαρίπολος. Του σακάτεψε την σπονδυλική
στήλη ο Μήτρος.
Εδώ, αντί την μαγκούρα να την έχουμε για άθεους, για απίστους, για αιρετικούς, τη ρίξαμε εναντίον του Παπουλάκου. Από πού, από πού πέθανες Παπουλάκο Άγιε;
Από Δεσπότη πέθανα !
Από
μικρά ηλικία, δεκατεσσάρων ετών, μελετούσα το έργο του Αγίου Κοσμά,
καθώς και του Παπουλάκου από το έργο του Κωστή Μπαστιά. Και όταν έγινα
φοιτητής πήγα σε νέο Παπουλάκο, στον Πάτερ Αυγουστίνο Καντιώτη, θα έχετε
ακούσει. Τον επικαλούμαι στην προσευχή μου και προσπαθώ να μιμούμαι το
βίο του και το κήρυγμα του. Να μας ευλογεί όλους. Ο κύριος Δήμαρχος μου
λέει «μη φωνάζεις και τόσο πολύ»!, αλλά ο π. Αυγουστίνος το ίδιο έκανε.
Δικαιωματικά
λαμβάνετε την εικόνα αυτή διότι είναι φωτογραφία τύπου δαγκεροτυπίας
του Χριστοφόρου, του οσίου Παπουλάκου που έδρασε κυρίως στη περιοχή μας,
στην Γορτυνία και να την έχετε σαν προστάτη σας. Εδώ έχουμε ένα
θαυματουργό απεικόνισμα με αχειροποίητο Σταυρό σε κορμό πεύκου.
Είχαμε
στην Πάτρα έναν Γορτύνιο Πατέρα, τον Πατέρα Γερβάσιο Παρασκευόπουλο,
καταγόμενο από την Νυμφασία. Το κήρυγμά του έσειε την πόλη των Πατρών,
ήταν μαθητής του Αγίου Νεκταρίου. Αυτός επειδή αγαπούσε ιδιαίτερα τα
μικρά παιδιά, έκανε κατασκήνωση και φύτεψε δένδρα.
Σε ένα δένδρο από αυτά λοιπόν, που το φύτεψε με τα χέρια του, όπου το κόψεις βγάζει αυτή την εικόνα.
Υπάρχει
αυτός ο κορμός από το πεύκο λοιπόν και εδώ έχει σχηματιστεί
θαυματουργικά αχειροποίητος Σταυρός, πέστα Άγιε Αρχιμανδρίτα Νεκτάριε
που τα ξέρετε!
Άγιε
καθηγούμενε Λογγοβάρδας π. Χρυσόστομε, ευχαριστούμε πάρα πολύ για την
θυσία που κάνετε, γιατί η Γορτυνία είναι δική σας και παρακαλούμε αυτό
να γίνει απαρχή πολλών άλλων επισκέψεων.
Να είστε ευλογημένοι!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου