Ανακομιδή του λειψάνου (438 )του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου (407) από τα Κόμανα του Πόντου.
αββας Πέτρος ο Αιγύπτιος, μαθητής του αββα Λωτ (4ος αἰ.)
Μάριος της Μονής στην Bodon Γαλλίας (555)
Μαρκιανή η Αυγούστα, σύζυγος του αυτοκράτορα Ιουστίνου του Α’ (518-527)
Ηλίας Β’ πατριάρχης Ιεροσολύμων (797)
Εμέριος (St Emerius) της Μονής στην Banoles Ισπανίας από Γαλλία (8ος αἰ.)
Κανδίδα, μητέρα του οσίου Εμερίου, ερημίτρια στην Banoles Ισπανίας (798)
Δημητριανός Ταμάσου Κύπρου
Δημήτριος νεομάρτυς εν Γαλατά Κωνσταντινουπόλεως (1784)
Νεονίλλα της Μονής του Νταβίντωφ Ρωσίας (1875)
Δημήτριος Κλεπινιν του Παρισιού (1944)
κοίμηση της Μαργαρίτας (Lakhtionova) του Ντιβεγιεβο (1997)
κοίμηση του Κοσμά (Ασλανίδη) Γρηγοριάτη, Ισαποστόλου του Κονγκό (πρώην Ζαΐρ), (1989)
Εορτάζουν στις 27 Ιανουαρίου
Στίχοι
Νεκρός καθίζη, ώ Ιωάννη, θρόνω,
Αλλ’ εν Θεώ ζών, πάσιν Ειρήνη, λέγεις.
Άπνουν εβδομάτη κόμισαν δέμας εικάδι χρυσούν.
Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, η Χρυσή Σάλπιγγα της Ορθοδοξίας
Αγίου Νικολάου Βελιμίροβιτς
Η μνήμη του παμφαέστατου αυτού λύχνου της Ορθοδοξίας εορτάζεται στις 13 Νοεμβρίου και στις 30 Ιανουαρίου, αλλά σαν σήμερα η Εκκλησία εορτάζει την μετακομιδή των αγίων λειψάνων του από τα Κόμανα, όπου αναπαύθηκε εξόριστος, στην Κωνσταντινούπολη, όπου ήταν αρχιεπίσκοπος. Τριάντα χρόνια μετά από την κοίμηση του, ο Πατριάρχης Πρόκλος απηύθυνε μια ομιλία στη μνήμη του πνευματικού πατέρα και δασκάλου του. Τόσο αναζωπυρώθηκε η φλόγα της αγάπης του λαού και του αυτοκράτορα Θεοδοσίου του Νέου προς αυτόν τον μεγάλο άγιο που όλοι επιθυμούσαν τη μετακομιδή των λειψάνων του Χρυσόστομου στην Κωνσταντινούπολη. Λέγεται ότι η λειψανοθήκη, που περιείχε τα λείψανα του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου, δεν επέτρεπε τη μετακίνησή της από τον τόπο αναπαύσεώς του, έως ότου ο αυτοκράτορας έγραψε μια επιστολή προς τον Χρυσόστομο με την οποία ικέτευε τη συγχώρεσή του (διότι η μητέρα του Θεοδοσίου, Ευδοξία, ήταν υπεύθυνη για την εξορία του αγίου) και τον παρακαλούσε να επιστρέψει στην Κωνσταντινούπολη, την παλαιά έδρα του. Μόλις η επιστολή της μετανοίας τοποθετήθηκε πάνω στη λειψανοθήκη, το βάρος της έγινε εξαιρετικά ελαφρύ.
Κατά την μεταφορά των λειψάνων του, πολλοί που ήταν άρρωστοι και άγγιξαν τη λειψανοθήκη θεραπεύθηκαν. Όταν τα λείψανα έφθασαν στην Βασιλεύουσα, ο αυτοκράτορας στο όνομα της μητέρας του, σαν να ήταν εκείνη η ίδια που μιλούσε στα άγια λείψανα, προσευχήθηκε ξανά, στον άγιο, ικετεύοντας τη συγχώρεσή του. «Όσο ζούσα σε αυτήν την πρόσκαιρη ζωή, σου προξένησα κακό και, τώρα, που εσύ ζεις στην αιώνια ζωή, ευεργέτησε την ψυχή μου. Η δόξα μου παρήλθε και καθόλου δεν με βοήθησε. Βοήθησέ με, Πατέρα, βοήθησέ με με τη δόξα σου, πριν καταδικαστώ από την Κρίση του Χριστού!» Όταν έφεραν το σκήνωμα του αγίου στην εκκλησία των αγίων Αποστόλων και το τοποθέτησαν στον πατριαρχικό θρόνο, τα πλήθη των ανθρώπων που παρευρίσκονταν εκεί άκουσαν από το στόμα του Αγίου Χρυσόστομου τα λόγια: «Ειρήνη πάσι». Η μετακομιδή των λειψάνων του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου έγινε το έτος 438 . (Πηγή: Αγίου Νικολάου Βελιμίροβιτς, «Ο Πρόλογος της Οχρίδας», (Ιανουάριος))
Λόγος
εγκωμιαστικός στην ανακομιδή του λειψάνου του Αγίου Πατρός ημών Ιωάννου
του Χρυσοστόμου που συνέγραψε ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης
(Μεταφέρεται εδώ αποσπασματικά και σε απλούστερη απόδοση)
* …Όταν ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος εκθρονίστηκε και στάλθηκε εξόριστος στην Κουκουσό, Αραβισσό και Πιτιούντα όλη η Εκκλησία των ορθοδόξων επένθισε. Με δάκρυα έλεγαν τα πλήθη των πιστών και μοναχών: «Συνέφερεν, ίνα ο ήλιος συσταλή ή ίνα το στόμα Ιωάννου σιωπήση».
Έκλαυσε όλη η οικουμένη, διότι έμεινε σαν πλοίο χωρίς κυβερνήτη, σαν ποίμνιο χωρίς ποιμένα· σαν στρατόπεδο χωρίς αρχιστράτηγο και σαν κόσμος σκοτεινός χωρίς ήλιο. Έκλαιαν οι ορφανοί τον πατέρα τους. Θρηνούσαν οι μαθηταί τον διδάσκαλό τους, ωδύρονταν οι πτωχοί τον προστάτη τους. Λυπόνταν οι αμαρτωλοί την ελπίδα τους, οι θλιμμένοι την παρηγοριά τους, οι άρρωστοι την επίσκεψή τους και οι διψασμένοι από λόγο Θεού, διότι στερήθηκαν τα γλυκύτατα και πάγχρυσα λόγια της διδασκαλίας του. Κοινή ήταν η συμφορά, παγκόσμιο το κακό, οικουμενική η δυστυχία.
Ο άγιος Ιννοκέντιος ο πάπας, γράφοντας για τον Χρυσόστομο προς τον βασιλέα Αρκάδιο, λέγει: Όχι μόνο η Εκκλησία της Κωνσταντινουπόλεως ζημιώθηκε της καλλιρύτου εκείνου γλώσσας, αλλά και όλη η υφήλιος εχήρευσε, απολέσασα τέτοιον ένθεον άνδρα.
Έμεινε στην χηρεία αυτή και απαρηγόρητη λύπη όλη η Εκκλησία του Χριστού τριαντατρία ολόκληρα χρόνια.
Το 440 γίνεται η ανακομιδή και
μετακομίζεται από τα Κόμανα του Πόντου στην βασιλεύουσα με τέτοια τιμή, η
οποία δεν έγινε ποτέ από του αιώνος σε άλλον, ούτε πατριάρχη, ούτε
βασιλέα.
Η του Χριστού Εκκλησία στολισαμένη,
υποδέχεται σήμερα από την εξορία το ζωομύριστο και θαυματουργικώτατο
σώμα του φωστήρος της Χρυσοστόμου και εορτάζει χαρμόσυνα την ένδοξη
ανακομιδή και μετακομιδή και υποδοχή του λειψάνου του διδασκάλου της
οικουμένης.
Και αυτό με κάθε δίκαιο, γιατί, πώς δεν έπρεπε να χαρή, σήμερα, όλη η Εκκλησία του Χριστού σε ένα καιρό, όπου βλέπει ότι στο λείψανο του Χρυσοστόμου μεταβλήθηκαν όλοι οι νόμοι της φύσεως και ενεργήθηκαν μόνον οι νόμοι της Χάριτος; Ότι σώμα νεκρόν, όταν θέλη, κινείται, και, όταν θέλη, μένει ακίνητον; Ότι σώμα, ενταφιασμένο πριν 33 χρόνια, ανακομίζεται σώο και αδιάλυτο με την ολοκληρία όλων των μελών και μερών του;… Πώς δεν έπρεπε να χαρή, σήμερα, όταν είδε το σώμα του Χρυσορρήμονος να ευρίσκεται μεν στην γη σε διάστημα τόσων χρόνων, έπειτα να ανακομίζεται λαμπρό και κροκοειδές στο χρώμα; Ευωδέστατο στην οσμή, υπερνικών όλα τα αρώματα της γης; Και έχων όλα τα άλλα ουσιώδη και συστατικά γνωρίσματα της αγιότητας; Πώς δεν έπρεπε να χαρή, όταν είδε το λείψανον του Ιωάννου, να γιατρεύη κουτσούς, να ανορθώνη παραλυτικούς, να φωτίζη τυφλούς;…. Πώς δεν ήταν δίκαιο να χαρή όλος ο κόσμος, βλέποντας ένα νεκρό σώμα να έχη εξουσία κατά των στοιχείων; κατά γης και θαλάσσης και του αέρος; Να σηκώνη άνεμους από την θάλασσα, να σχίζη σε ρήγματα την γη, να κάμνη τα πλοία να κλίνουν από μόνα τους, σαν να ήταν λογικά και έμψυχα, για να τον υποδεχθούν; Και, έπειτα, να τα διευθύνη αυτά σε όποιο τόπο θέλει; Καί για να πω το μεγαλύτερο και θαυμαστότερο, πώς δεν έπρεπε να χαρή σήμερα όλη η Εκκλησία του Χριστού, όταν είδε να ανοίξουν εκείνα τα άψυχα χείλη; Και όταν άκουσε να βγαίνη φωνή ζωντανή και έναρθρος από το προ 33 χρόνων νενεκρωμένο στόμα του Χρυσοστόμου; Και να πη «ειρήνη πάσιν;». Όντως «Τις Θεός μέγας ως ο Θεός ημών; Σύ ει ο Θεός, ο ποιών θαυμάσια μόνος» (Ψαλμ. 76, 13)….
Λοιπόν πώς έγινε τέχνη χωρίς τον
τεχνίτη; Πώς ακολούθησε έργο και αποτέλεσμα χωρίς τον ποιητή; Πώς η λύρα
και ο αυλός ήχησαν, χωρίς να τα κρούση ο λυρωδός και ο αυλητής; Και
μάλιστα, όταν και ο αυλός και η λύρα ήταν διεφθαρμένα; Θαυμάσια τα έργα
σου Κύριε! Η αιτία όλη, η ποιητική αυτού στάθηκε θεία και υπερφυσική!
Και ο τεχνίτης του έργου αυτού ήταν αυτό το Πνεύμα το Άγιον!…
Ώστε, αν και το λείψανο του Χρυσοστόμου
ήταν κατά φύση νεκρό και ακίνητο και άφωνον, αλλά κατά χάριν ήτο
ζωντανόν και δι’ αυτό εκίνησε την γλώσσα του και ελάλησε: «δίκαιοι εις
τον αιώνα ζώσι».
Πρέπει σήμερα να ευφρανθούν οι ορθόδοξοι
διότι βλέπουν τον αγιώτατον πατριάρχην Πρόκλον και τον ευσεβέστατον
βασιλέα Θεοδόσιον, πως σηκώνουν με πολλή ευλάβεια το πανσεβάσμιο
λείψανο του Χρυσοστόμου και το εμβάζουν μόνοι οι δύο μέσα στο άγιο βήμα
και το εναποθέτουν υπό κάτω του θυσιαστηρίου και της αγίας Τραπέζης…
Ίδετε θαυμάσια, με τα οποία, ο θαυμαστός Θεός εδόξασε εμεγάλυνε και
εθαυμάστωσε το λείψανον του αγίου Χρυσοστόμου;…
Δι’ αυτό, λοιπόν, ας χαρούμε και εμείς
πνευματικώς σήμερα. Ας εύφημήσουμε με ύμνους και ωδές πνευματικές τον
μέγα Χρυσόστομο! Ας προσκυνήσουμε νοερά το πάνσεπτό του λείψανο για να
λάβουμε και την χάρη του Αγίου Πνεύματος, η οποία δίδεται και αόρατα ως
αόρατη και απεριόριστη….
Με ποιο όνομα ιερό και άγιο να ονομάσουμε τον Χρυσόστομο και να μη αρμόζη σε αυτόν;
Να τον ονομάσουμε άγγελο; Και του πρέπει, διότι αυτός έζησε στα αλήθεια μια ζωή ισάγγελη, με χαυμενίες, αγρυπνίες, προσευχές και ασκήσεις υπερφυσικές…
Προ του θανάτου του τρεις ολόκληρους μήνες
δεν έφαγε ολότελα ανθρώπινο φαγητό, ως άσαρκος και άυλος μέχρις ότου
ετελεύτησε. Βάστασε με μόνην εκείνη την άφθαρτη τροφή, που του έδωσαν
και έφαγε οι ιεροί Απόστολοι, καθώς μαρτυρούν όλοι οι συγγραφείς του
βίου του.…
Να τον ονομάσουμε Απόστολον; Και μάλιστα, διότι αυτός με την πάγχρυση διδασκαλία του εσαγηνευσε πολλά έθνη και τα έφερε στην πίστη του Χριστού. Δι’ αυτό και οι θείοι Απόστολοι εφάνησαν οφθαλμοφανώς εις αυτόν, ως ισαπόστολο, τόσες και τόσες φορές, ο Πέτρος και Ιωάννης δύο φορές…. Ο Παύλος στην Κων/πολι, όταν του ομιλούσε μυστικά στα αυτιά, ερμηνεύοντας τις επιστολές του, και όταν αισθητά τον εφίλησε, ευχαριστώντας αυτόν, αφού τα ερμήνευσε….
Να τον ονομάσουμε Προφήτην; Ναι, και αυτό το όνομα το απέκτησε διά των έργων… Επροφήτευσε στον άγιο Επιφάνιο πως δεν θέλει φθάσει να πάη στον θρόνο του…, αλλά και όταν εξωρίζονταν, περνώντας από την Νίκαια προφήτευσε στον πατέρα του βασιλιά Μαυρίκιου, που ήταν άτεκνος, ότι έχει να γέννηση γιο που μέλλει να γίνη βασιλιάς, πως έχει να αμαρτήση, πλήν θέλει πάλιν μετανοήσει και θέλει αξιωθεί της σωτηρίας, καθώς έτσι και τα πράγματα ακολούθησαν.
Να τον ονομάσουμε μάρτυρα; Ναι
και του αρμόζει, επειδή εκτός από τις ασθένειες της υδρωπικίας, των
πυρετών και της παντοτινής στομαχαλγίας, που έπασχε ο Τρισμακάριστος,
έλαβε και πολλά βάσανα και μαρτύρια στις εξορίες του….
Διά αυτό και στον καιρό του θανάτου του,
ήλθαν οι άγιοι μάρτυρες Βασιλίσκος ο ιερομάρτυς και Λουκιανός και τον
προσκάλεσαν, για να έλθη στα ουράνια να συγκατοική με αυτούς ως
συναθλητής.
Να τον ονομάσουμε Ιεράρχη και διδάσκαλο της Εκκλησίας; Ναι, βεβαιότατα! Θέλετε να το καταλάβετε; Ακούσατε την φοβερή οπτασία που είδε ο επίσκοπος της Αραβισσού Αδελφειός.
Αυτός έχοντας πολλή αγάπη να μάθη για τον
άγιο Χρυσόστομο ποια δόξα αξιώθηκε να λάβη από τον Θεό στους ουρανούς,
και παρακαλώντας συχνά γι’ αυτό τον Κύριο ήλθε σε έκσταση και είδε ένα
ωραιότατο άνδρα που του έδειξε σε τόπο λαμπρό όλους τους πατέρες και
διδασκάλους· αλλά δεν είδε ανάμεσά τους τον Ιωάννη! Και λυπήθηκε
κατάκαρδα. Τότε άκουσε φωνή αγγέλου που του είπε: «Ιωάννην
τον της μετανοίας λέγεις; Άνθρωπος, που είναι με σώμα, εκείνον να δει
δεν μπορεί! διότι παρίσταται εκεί, όπου ο θρόνος ο Δεσποτικός». Την ίδια οπτασία είδε και ο άγιος Μάρκος ο ασκητής.
Να τον ονομάσουμε ρήτορα και εξηγητή των Θείων Γραφών;...
Ο ρήτορας Λιβάνιος μπροστά στον Ιουλιανό τον παραβάτη, καίτοι εχθρός
της πίστεως, εκήρυξε ότι ο Ιωάννης υπερβαίνει στην ρητορική και την
σοφία και τον Δημοσθένη, και τον Πλάτωνα.
Στην εξήγηση πάλι των Γραφών υπερέβαινε και αυτόν τον μέγα Θεολόγον Γρηγόριον. Ο βασιλεύς Θεοδόσιος ο μέγας, παρεκάλεσε τον Γρηγόριο τον Θεολόγο να εξηγήση το ιερό Ευαγγέλιο, και το επεχείρησε. Παρακαλώντας τον Θεό να τον πληροφορήση αν η εξήγηση του είναι ορθή, άκουσε από τον Θεό την εξής φωνή: «Ούτε σε σένα, ούτε σε κάποιον άλλο το χάρισμα αυτό έχει δοθεί παρά στον Ιωάννη της Αντιοχείας». Ο δε άγιος Πρόκλος ο Πατριάρχης, έλεγε: «Έτσι είμαι εγώ προς τον μακάριο Ιωάννη, όπως ακριβώς πηγή προς θάλασσα και ρυάκι προς ποταμό».
Γι’ αυτό και σε κάθε διδαχή που έκαμνε ο
Άγιος, οι άνθρωποι που άκουγαν, μη υποφέροντας την χαρά, κτυπούσαν
πολλές φορές, κάτω από τον άμβωνα, όλοι με συμφωνία τα χέρια τους.
Σε ένα μόνο καιρό, που γινόταν λιτανεία
στην Κων/πολη, εκ του προχείρου έκαμε 18 λόγους στο δρόμο το πάγχρυσο
εκείνο στόμα! Τόση ευκολία είχε στο να ομιλή.
Να ονομάσουμε τον Χρυσόστομο φίλο γνήσιο της Θεοτόκου; Ναι, και αυτό το αξιώθηκε! Ευρισκόμενος ο Άγιος για την ασθένειά του έξω από την Κων/λη, εκεί που προσευχόταν κατά το μεσονύκτιο, είδε ξύπνιος την Κυρία Θεοτόκο, η οποία ήλθε προς αυτόν με άπειρο φως και έχοντας τριγύρω της πλήθος από άνδρες και γυναίκες του είπε αυτά με φωνή χαριέστατη: «Ιωάννη, του εμού θεράπων Υιού και Θεού, καλά αγωνίστηκες τον αγώνα της ασκήσεως, καλά εποίμανας το λογικόν ποίμνιον, αλλά ανδρίζου ακόμη και κραταιού. Διότι ιδού και μαρτυρικός σε αναμένει δρόμος και αθλητικό σε περιμένει στάδιο διά ποικίλων πόνων και πειρασμών, για να καταστή φανερή η δοκιμασία σου και στη γη και τον ουρανό…. Ας αγαλλιασθή λοιπόν και ας χαρή το πνεύμα σου, διότι σε έχει αποταμιευθεί και χαρά στους ουρανούς, ανάλογα με τις θλίψεις σου».
Επίσης και η θαυμαστή οπτασία που είδε ο άγιος Κύριλλος ο Αλεξανδρείας.
Ο θείος του πατριάρχης Αλεξανδρείας Θεόφιλος είχε εχθρόν τον άγιο Χρυσόστομο…
Βλέπει μία φορά σε όραμα την Κυρία Θεοτόκο,
μαζί και τον άγιο Χρυσόστομο, να συνομιλούν μεταξύ τους σε ένα πάμφωτο
και ωραιότατο τόπο. Βλέποντας τους, όμως, επιθυμούσε και εζητούσε να πάη
κοντά και αυτός αλλά ο θείος Χρυσόστομος τον επιτιμούσε και τον
εμπόδιζε. Τότε, ακούει φωνή από την Θεοτόκο, που έλεγε προς τον
Χρυσόστομο αυτά: Συγχώρησέ τον χάριν εμού (για χάρι δική μου), διότι
πολλά επάσχισε, εκοπίασε για εμένα, καταντροπιάσας τον υβριστή
Νεστόριο, και εμένα Θεοτόκο με ανακήρυξε. Από άγνοια την άσχημη για σένα
υπόληψη – γνώμη εσχημάτισε και θα φανέρωση αυτήν, που απέκτησε με
επίγνωση.
Μετά από αυτό το όραμα ο άγιος Κύριλλος,
έγινε μεγάλος φίλος του Χρυσοστόμου, επαινώντας αυτόν και συνέγραψε
πρόχειρα και τον βίον Του.
Τι άλλο θέλετε να ονομάσουμε τον Χρυσόστομο; Θαυματουργόν; Ναι διότι τόσο πλούσια του εδόθη το χάρισμα των θαυμάτων, ώστε όλοι τον επωνόμιζαν «Ιωάννην τον θαυματουργόν».
Να τον ονομάσουμε ελεήμονα; Και βέβαια, για την υπερβολική του ευσπλαγχνία προς τους πτωχούς τον ωνόμαζαν όλοι «Ιωάννης ο της ελεημοσύνης».
Να τον ονομάσουμε κήρυκα της μετανοίας; Και ποιος μπορεί να το αρνηθή! Τέτοια δύναμη είχε ο λόγος του στο να τραβά τους αμαρτωλούς σε μετάνοια, ώστε έφθανε μόνο να ακούση κάποιος την διδαχή του για να μετανοήση και αλλάξη ζωή!…. Δίκαια λοιπόν από όλους ωνομαζόταν «Ιωάννης ο της μετανοίας».…
Αδελφοί, μας λέγει ο άγιος Νικόδημος, οι εορτές των αγίων δεν γίνονται για άλλο λόγο παρά για να συναχθούν σε αυτές οι Χριστιανοί, να ακούσουν τα κατορθώματα των Αγίων που εορτάζουν και να τα μιμηθούν και αυτοί, όσο τους είναι δυνατόν, και έτσι να λάβουν στην ψυχή τους ευλάβεια και στην ζωή τους διόρθωση και ακρίβεια. Έτσι μάς διδάσκει η πάγχρυση γλώσσα του Χρυσοστόμου: «Εορτή είναι επίδειξις έργων αγαθών, ψυχής ευλάβεια, πολιτείας ακρίβεια».
Και εμείς ας μιμηθούμε, κατά το δυνατόν μας, και τα έργα του Χρυσοστόμου και ας ακούσουμε τις χρυσές διδασκαλίες που μάς κάμνει. Ας μετανοούμε κάθε μέρα στον Θεό για τα σφάλματα που κάνουμε με το έργο, με το λόγο και με τον λογισμό, και ας πάρουμε σταθερή απόφαση, για να μη πράξουμε ξανά την αμαρτία, επειδή αυτή είναι η αληθινή μετάνοια. Έτσι μάς διδάσκει ο Χρυσόστομος: «Είναι δε μετάνοια το να μη κάνης τα ίδια…, πρέπει λοιπόν να απομακρύνεσαι και στην πράξη και στην γνώμη που αποτολμήθηκαν…. Παραδείγματος χάρη: άρπαξες και πλεονέκτησες; Απομακρύνσου από την αρπαγή και βάλε στο τραύμα ελεημοσύνη. Πόρνευσες; Απομακρύνσου από την πορνεία και βάλε στο έλκος αγνεία. Κακολόγησες τον αδελφό και έβλαψες; Σταμάτησε κατηγορώντας, και βάλε σωφροσύνη……
Ας έχουμε υπομονή σε όλες τις
θλίψεις που μάς έρχονται είτε από τους δαίμονες, είτε από τους ανθρώπους
είτε και από φυσική ασθένεια του σώματος, και ας ευχαριστούμε πάντοτε
τον Θεό σε όσα μάς ακολουθούν είτε καλά, είτε κακά. Διότι και ο
άγιος Χρυσόστομος υπέμεινε μετά χαράς τις εξορίες, τις οποίες του
έκαμαν, και σε όλα ευχαριστούσε τον Θεό, συνηθίζοντας να λέγη πάντοτε
αυτό το αξιομνημόνευτο λόγιο: «Δόξα τω Θεώ πάντων ένεκεν” ου γαρ παύσομαι τούτο επιλέγων αεί επί πάσί μοι τοις συμβαίνουσιν». Και αυτόν τον λόγο αφού είπε τελευταίο, παρέδωσε την αγία του ψυχή.
Ας αγωνιζόμαστε να είμαστε παρθένοι και
σώφρονες όχι μόνο κατά το σώμα, αλλά και κατά την ψυχή, μη αφήνοντες το
νου μας να γλυκαίνεται στους αισχρούς και σαρκικούς λογισμούς… Διότι
πολλές φορές παρθενεύει κάποιος με το σώμα, αλλά με την ψυχή και τους
λογισμούς πορνεύει και μοιχεύει….
Ας μισήσουμε από καρδιάς την φιλαργυρία
και ασπλαγχνία, διότι αυτή κάμνει εκείνους που είναι υποδουλομένοι σε
αυτήν, ούτε να βλέπουν, ούτε να ακούν ούτε συνείδηση να έχουν, ούτε την
σωτηρία τους να ζητούν….
Ας μισήσουμε την υπερηφάνεια και ας έχουμε
την ταπείνωση στην ψυχή μας, διότι χωρίς την ταπείνωση είναι αδύνατον
να σωθούμε, κατά τον Χρυσόστομον, λέγοντα: «Τίποτε δεν είναι ίσον με την
ταπεινοφροσύνη…., διότι δεν είναι δυνατόν να σωθή κάποιος χωρίς της
ταπεινοφροσύνης».
Και επάνω σε όλα, ας σπουδάσουμε να έχουμε
την αγάπη προς τους αδελφούς μας, διότι η αγάπη είναι το κεφάλαιο όλων
των αγαθών! Χωρίς την αγάπη όλες οι αρετές είναι μάταιες….
Πρόσδεξαι, σε παρακαλούμε, το παρόν ευτελές εγκώμιον, όπως προσεδέχθη ο Κύριος της χήρας τα δύο λεπτά… Και εις
μεν την παρούσα ζωή φύλαττε μας από κάθε βλάβη των ορατών και αοράτων
εχθρών, εις δε την μέλλουσα αξίωσέ μας της ουρανίου βασιλείας διά των
πρεσβειών σου, με την Χάρι του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, εις τον
Οποίον υπάρχει η δόξα και το κράτος συν τω Πατρί και τω Αγίω Πνεύματι
εις τους αιώνας. Αμήν.
Ακολουθία Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου, Εκδόσεις “Ορθόδοξος Κυψέλη”
Πως έγινε η ανακομιδή του αγίου λειψάνου του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου
Εκ του εγκωμίου προς τον Ιερό Χρυσόστομο
Κοσμά του Βεστίτωρος
Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, επειδή έλεγχε την κάθε αδικία, ήλεγξε και την βασίλισσα Ευδοξία γιά τις παρανομίες και τις αδικίες που έκανε, κυρίως επειδή με τυραννικό τρόπο αφαίρεσε τον αγρό μιας χήρας, ονομαζόμενης Καλλιτρόπης. Γι’ αυτό το λόγο εξορίστηκε ο Άγιος πολλές φορές πέραν της Καππαδοκίας, σε τόπους έρημους και στερημένους ακόμα και των αναγκαίων. Εκεί ευρισκόμενος εξόριστος ο Άγιος, εκλήθη στους ουρανούς υπό του Δεσπότου Χριστού, διά μέσου Πέτρου και Ιωάννου των ιερών Αποστόλων και έτσι μετέβη από της γης στις ουράνιες σκηνές. Το δε άγιο λείψανό του αποθησαυρίσθηκε στά Κόμανα της Καππαδοκίας…
Αφού οι μαθητές του Αγίου, που τον συνόδευσαν στην εξορία, τον ενταφίασαν, πήγαν στην Ρώμη, όπου Πάπας ήταν ο Άγιος Ιννοκέντιος καί βασιλεύς ο αδελφός του Αρκαδίου Ονώριος καί διηγήθηκαν σ’ αυτούς εξ αρχής όλες τις τιμωρίες, τις οποίες έκαναν στον θείο Χρυσόστομο, δηλαδή ότι πλήρωσαν ανθρώπους για να τον φονεύσουν, όταν τον πήγαιναν στην εξορία καί ότι πολλές του έκαμαν τυραννίες, γιά να πράξουν την εντολή των εχθρών του, όταν ως Άγγελο τον υποδέχονταν η Ανατολή, αλλά ο Θεός δεν θέλησε να γίνει τέτοιος φόνος και τον φύλαξε.
Επίσης διηγήθηκαν σ’ αυτούς πώς εφάνησαν σ’ αυτόν οι ένδοξοι Απόστολοι, ομοίως δέ και τον μέγα σεισμό τον οποίο έκαμε ο Θεός μετά την εξορία του δικαίου, ο οποίος χάλασε τα βασίλεια και σχεδόν άπασα την πόλη, την φοβερά χάλαζα, που προξένησε τόση ζημιά, ώστε και αυτήν την στήλη της μυσαρής Ευδοξίας συνέτριψε’ το θείο πυρ το οποίο εξήλθε εκ του θρόνου του Αγίου, το οποίο έβλαψε πολύ τον Ναό εκ του οποίου θαυμασίως διαδόθηκε πρός το ανάκτορο, διότι εντός τριών ωρών το κατέκαυσε τελείως. Τότε ο Πάπας και ο βασιλεύς, από θείο ζήλο έγραψαν αμφότεροι επιστολές προς τον Αρκάδιο ελέγχοντας την παρανομία και την αδικία του.
Ο Πάπας έπεμψε στον βασιλέα αφορισμό, έχοντα ως έξης: «Φωνή αίματος του δικαίου Ιωάννου βοά προς τον Θεό κατά σου, βασιλεύ Αρκάδιε! διότι τον καιρόν της ειρήνης εποίησες καιρό διωγμού στην Εκκλησία εξορίζοντας τον αληθή ποιμένα της, μαζί του και αυτόν τον Χριστό, φευ εξόρισες και παρέδωσες το ποίμνιό του σε μισθωτούς και όχι αληθείς ποιμένες. Εγώ δεν λυπούμαι γιά τον Χρυσόστομο, διότι είναι μακάριος εκείνος γιά τα μεγάλα του κατορθώματα και τρισμακάριος γιά τις αναρίθμητους κολάσεις, τις οποίες υπέμεινε, και έλαβε τόν κλήρο στην Βασιλεία του Θεού μετά των Αποστόλων και Μαρτύρων, λυπούμαι όμως γιά την ιδική σου απώλεια, διότι, για να ποίησης το θέλημα μιας γυναικός άφρονος, στέρησες όλο τον κόσμο της μελιρρύτου διδαχής του.
Γιά τούτο και εγώ ο ελάχιστος, ο οποίος επιστεύθη του Κορυφαίου τον θρόνο, σας κανονίζω και αυτήν, χωρίζοντάς σας της αγίας κοινωνίας των θείων του Χριστού Μυστηρίων, και αν κάποιος τολμήσει να σας κοινωνήσει, να είναι καθηρημένος και αφορισμένος. Εάν δέ και εσείς βιάστε κάποιον, μή γένοιτο, να σας κοινωνήσει, καταφρονώντας την Αποστολική αυτή διάταξη, να είσθε ως οι τελώνες και εθνικοί παρά τω Ορθοδόξω συστήματι και να μένει η αμαρτία ενώπιόν σας, όπως την ημέρα της κρίσεως λάβετε την πρέπουσα παίδευση’ τον δέ Αρσάκιον, που τον βάλατε στο θρόνο του Χρυσοστόμου, τον καθαιρούμε και μετά θάνατον, ως και όλους τούς μετά τούτου συγκοινωνήσαντες, διότι μοιχώ τω τρόπω έλαβε την αξία ο ανάξιος, τον δέ Θεόφιλο, όχι μόνον καθαιρούμε, αλλά και αφορίζομε, για να είναι και του Χριστού αλλότριος. Αυτά, που εμείς δένομε στη γη, έτσι δένονται και στον ουρανό καθώς ακούς στο ιερό Ευαγγέλιο».
Ο δέ Ονώριος έστειλε και αυτός άλλη επιστολή: «Αδελφέ Αρκάδιε, δεν γνωρίζω ποια επαναστατική ενέργεια σε παρακίνησε να ακούσεις μία γυναίκα και να ποιήσεις αυτά, τα οποία άλλος βασιλεύς Χριστιανός δεν εποίησε, και δικαίως σε κατακρίνουν όλοι οι εδώ Επίσκοποι, ότι εξόρισες άνευ κρίσεως τον μέγα Αρχιερέα του Θεού, τον οποίο φόνευσαν διά τιμωριών και βασάνων οι στρατιώτες σου. Πάλι δέ και ότι τούς Αρχιερείς τοποτηρητές, τούς οποίους έστειλε απ’ εδώ η Εκκλησία των Ρωμαίων, προς τιμήν μας και προς βεβαίωση της αληθείας, όχι μόνον φυλάκισες, αλλά και τα χρήματα που είχαν για έξοδα των αφήρεσες, γι’ αυτό και κινδύνευσαν υπό της πείνας σε θάνατο. Έτσι ποιήσας δεν κατεφρόνησες τα Αποστολικά παραγγέλματα; Σπεύσε, αδελφέ, ώστε δι’ έργων να ευαρεστήσεις Θεό και ανθρώπους, διόρθωσε τα σφάλματά σου, γνωρίζοντας ότι οι προσευχές των Ιερέων στερεώνουν την βασιλεία μας».
Δεξάμενος τις επιστολές ο Αρκάδιος λυπήθηκε υπερβολικά και πρώτα τιμώρησε τούς κακοποιήσαντες τούς Ρωμαίους Αρχιερείς, εκ των οποίων άλλους μεν μαστίγωσε, ετέρους δέ θανάτωσε, κρεμάζοντας αυτούς στα ξύλα. Όλους δε τούς συγγενείς της Ευδοξίας, οι οποίοι συνήργησαν στην του Αγίου καθαίρεση, καθήρεσε και δήμευσε την περιουσία των. Ούτε της ίδιας της γυναικός του εφείσθη τελείως, αλλ’ έδειρε και την τιμώρησε τόσο, ώστε από της στενοχώριας της ασθένησε.
Κατόπιν έδεσε τον Μηνά, τον Θεότεκνο και τον Ισχυρίωνα τούς ανεψιούς Θεοφίλου, τον Γαβάλων Σεβηριανόν και τον Βεροίας Ακάκιο, οι οποίοι βρέθηκαν εκεί και έστειλε αυτούς λίαν περιφρονημένους πρός τον Πάπα Ιννοκέντιο, γράφοντας και επιστολή σ’ αυτόν με πολλή ταπείνωση προς απάντηση, λέγοντας: «Εγώ δεν γνώριζα ουδέν εξ όσων επράχθησαν κατά των απεσταλμένων σας, όταν δε τα έμαθα, θανάτωσα τούς αυτούς αδικήσαντες. Ούτε επίσης σε καθαίρεση του Ιωάννου ήμουν αίτιος, αλλά κάποιοι Επίσκοποι άθλιοι, οι οποίοι μου έδειξαν εκκλησιαστικούς Κανόνες και δέχθηκαν τό αμάρτημα, τούς οποίους πιστεύοντας έδωκα την άδικο ψήφο.
Στέλλω γι’ αυτό τη Οσιότητί σου τον Ακάκιο, τον Σεβηριανό και τούς συγγενείς του πονηρού Θεοφίλου, στον οποίο θέλω γράψει να έλθει εκεί βιαίως και τιμώρησε αυτούς ως βούλεσαι. Ημάς δέ συγχώρησε τη πατρική φιλανθρωπία σου και μη ημάς στερήσεις της των Αχράντων Μυστηρίων ιεράς μεταλήψεως, διότι και το τέκνο σου Ευδοξία επαίδευσα και βαρέως μαστίγωσα. Γι’ αυτό και ασθενήσασα βαρέως κατάκειται κλινήρης. Λοιπόν μη ημάς παιδεύσεις περισσότερο, Πάτερ τιμιότατε, καθ’ όσον μάλιστα μετανοούμε εξ όλης καρδίας και πρέπει κατά την άπειρο ευσπλαχνία του Πανάγαθου Θεού, να συγχωρήσει ημάς η υμετέρα Οσιότης». Έγραψε δέ και στον Ονώριο, να μεσιτεύσει προς τον Πάπα να του στείλει συγχώρηση.
Δεξάμενος ο Πάπας τις επιστολές του Αρκαδίου χάρηκε πολύ γιά την ταπείνωσή του, γι’ αυτό έγραψε στον μαθητή του Χρυσοστόμου Πρόκλο, ο οποίος ήταν τότε Επίσκοπος Κυζίκου, να πάγει στήν Κωνσταντινούπολη, να λύσει τούς βασιλείς εκ του αφορισμού, να κοινωνήσει αυτούς των θείων Μυστηρίων και να καθίσει Πατριάρχης επιτροπικός, έως να εξετάσουν τον Αττικό επιμελώς.
Έγραψε δέ ιδιαιτέρως και προς τον Αρκάδιο, ότι δέχθηκε την μετάνοιά του και τον συγχωρεί, αλλά να διατάξει να γράψουν το όνομα του Χρυσοστόμου στα ιερά δίπτυχα και να στείλει τον Θεόφιλο στην Θεσσαλονίκη, στην οποία θα πάγει και ο ίδιος για αναγκαία υπόθεση. Αυτές τις εντολές ο βασιλεύς ασμένως δεξάμενος και έχοντας απόφαση να τις εκτελέσει, έγραψε προς τον Θεόφιλο: «Τάραξες όλη την οικουμένη και έλαβες την τοποκρατορία σατανικώς αφ’ εαυτού σου, χωρίς να σεβασθείς νόμους εκκλησιαστικούς, ούτε βασιλική εξουσία’ γι’ αυτό αναχώρησε ευθύς άνευ ουδεμιάς προφάσεως και ύπαγε στην Θεσσαλονίκη να κριθείς υπό του Ρώμης Αρχιεπισκόπου».
Λαβών την επιστολή αυτή ο Θεόφιλος εταράχθη βλέποντας τις απειλές του αυτοκράτορα. Όμως δέν πρόφθασε νά υπάγει στην Θεσσαλονίκη, διότι ο Θεός του έστειλε ανίατη ασθένεια και οδυνώμενος υπό λιθιάσεως ομολόγει παρρησία τις κακουργίες, τις οποίες έπραξε στον Χρυσόστομο και γιά τις οποίες δικαίως παιδευόταν, έως που κακώς ξεψύχησε.
Όχι δέ μόνο ο Θεόφιλος, αλλά και όλοι όσοι συνεκοινώνησαν στην εξορία του Χρυσοστόμου τιμωρήθηκαν υπό θεηλάτου πληγής, κακώς οι κακοί απολεσθέντες. Εξόχως δε η Ευδοξία έπεσε σε αιμόρροια και σάπισε όλο το σώμα της, ώστε εξ αυτού σκώληκες εξερχόταν και δυσωδία ανυπόφορος, από τις οποίες γνώρισε ότι για τον Άγιο τιμωρείται. Γι’ αυτό τον παρεκάλει με γοερές φωνές, απέδωκε τον αμπελώνα στην χήρα όπως και τις άλλες αδικίες, τις οποίες εποίησε και με πολλές οδύνες ξεψύχησε.
Καί πάλιν ουδέ μετά θάνατον έμεινε ατιμώρητος, διότι έτρεμε ο τάφος της, εις έκπληξη των ορώντων ανείκαστο, ο οποίος κλόνος κράτησε τριάντα τρία έτη, μέχρι που έφεραν από της εξορίας το άγιο λείψανο. Αφήκε δέ η Ευδοξία θυγατέρες τεσσάρες: Πουλχερία, Φουλία, Αρκαδία καί Μαρία καί ένα υιό ονόματι Θεοδόσιο. Βασίλευσε δε ο Αρκάδιος έτη δέκα τέσσαρα καί τελεύτησε, οκταετούς όντος του νέου Θεοδοσίου, οι δέ αδελφές του Θεοδοσίου δεν νυμφεύθηκαν. Κυβέρνα δε το βασίλειο η Πουλχερία, ούσα τότε ετών δέκα εννέα, έως πού ήλθε ο Θεοδόσιος σε ηλικία νόμιμη.
Βασιλεύοντος δέ του Θεοδοσίου του Μικρού ήδη έτη τριάκοντα, ο Άγιος Πρόκλος, μαθητής καί Διάκονος χρηματίσας του θείου Χρυσοστόμου, κοινή ψήφο έγινε Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως. Κατά δέ τον τέταρτο χρόνο της πατριαρχίας του Πρόκλου (435), έπεισε τον βασιλέα και έπεμψε γιά να φέρουν στην Κωνσταντινούπολη το λείψανο του θείου πατρός. Φθάνοντας οι απεσταλμένοι στα Κόμανα, ρώτησαν τούς εγχώριους να δείξουν σ’ αυτούς τον τάφο, για πάρουν το λείψανο. Οι δέ πικράθηκαν υπέρμετρα, διότι θα στερούνταν τέτοιου θησαυρού ατίμητου, όμως δεν τόλμησαν να εναντιωθούν στο βασιλικό πρόσταγμα, αλλ’ έφεραν αυτούς στον τάφο του μάκαρος καί καθώς σήκωσαν τον λίθο να εκβάλουν έξω το λείψανο, έμεινε ακίνητο, ω του θαύματος! καί δεν μπορούσαν τόσοι άνδρες να το σαλεύσουν ολοτελώς. Γι’ αυτό επέστρεψαν οι αποσταλέντες στα βασίλεια άπρακτοι, κηρύττοντες σ’ όλη την πόλη το θαυμάσιο τούτο, ότι δηλαδή ο Άγιος δέν έδωκε τον εαυτό του, αλλ’ έμεινε ακίνητος (τούτο δέ το έκαμε, διότι μέ αυθεντία καί υπερηφάνεια ήθελε νά πάρει το λείψανό του ο βασιλεύς, τον οποίο θέλησε νά διδάξει ο Άγιος ταπεινοφροσύνη καί μετριότητα). Τούτου χάριν παρεκάλεσε τον Άγιο ο βασιλεύς αποστέλλοντας σ’ αυτόν επιστολή που περιείχε αυτά:
«Στον Οικουμενικό Πατριάρχη, Διδάσκαλο και πνευματικό Πατέρα Ιωάννη τον Χρυσόστομο, την προσκύνηση προσφέρω, εγώ ο βασιλεύς Θεοδόσιος. Ημείς, Πάτερ τίμιε, νομίζοντας ότι το σώμα σου τυγχάνει νεκρό, ως καί τα λοιπά σώματα των αποθανόντων, θελήσαμε να μεταφέρομε αυτό απλώς σε εμάς, διά τούτο καί του ποθούμενου δικαίως στερηθήκαμε, αλλά συ, Πάτερ τιμιώτατε, συγχώρησε εμάς μετανοούντας, διότι σύ εδίδαξες εις πάντας την μετάνοια καί δος τον εαυτόν σου, ως Πατήρ φιλόπαις, εις ημάς τούς φιλοπάτορας υιούς σου και τούς σε ποθούντας εύφρανε διά της παρουσίας σου».
Λαβόντες λοιπόν οι απεσταλμένοι την επιστολή αυτή καί φθάνοντας στον τόπο, τέλεσαν καθώς ο βασιλεύς τους πρόσταξε και βλέπουν πάλι άλλο θαυμάσιο, δηλαδή φως άρρητο με πολλή λαμπηδόνα από του τάφου αναπήδησαν, ευωδία ανείκαστη εξήλθε του τάφου καί δεν φαινόταν ως νεκρός ο Άγιος, αλλά φαιδρός στην όψη γεμάτος αμβροσίας και νέκταρος. Όταν λοιπόν επέμφθη η επιστολή αυτή καί ετέθη επί του στήθους του Αγίου, έδωκε τον εαυτό του ο θείος Πατήρ, διότι η θήκη που περιείχε το άγιο λείψανο ευκόλως καί χωρίς κόπο φερόταν ανεμποδίστως. Τότε έγιναν καί πολλά θαυμάσια σε όσους μετά πίστεως τον ασπάσθηκαν. Εξόχως δέ ήταν ένας χωλός στο μέσον του πλήθους καί μέ πολύ κόπο έκαμε τρόπο καί άγγιξε στους πόδας του το του Αγίου ιμάτιο καί ευθύς ιάθη.
Θέτοντες λοιπόν το ιερό λείψανο σε χρυσοκόλλητη λάρνακα καί βαστάζοντας αυτήν, εκίνησαν την οδοιπορία πρόθυμοι μέ ψαλμωδία πολλή, μέ λαμπάδες καί θυμιάματα καί σε όσες πόλεις καί χώρες υποδέχονταν τον Άγιο, αγιαζόντουσαν. Όταν δέ πλησίασαν στην Χαλκηδόνα καί το άκουσαν στην βασιλεύουσα, έδραμαν όλοι νέοι καί γέροντες μέ πόθο πολύ νά το προϋπαντήσουν, ως έπρεπε, καί γέμισε πλοία όλη η θάλασσα, η οποία φαινόταν σαν γη στερεά.
Όταν έφθασε το άγιο λείψανο αντίπερα της Κωνσταντινουπόλεως, εξήλθε ο Πατριάρχης μετά του βασιλέως καί όλη η Σύγκλητος γιά να προϋπαντήσουν τον Άγιο. Την θήκη δέ την έχουσα το άγιο λείψανο έβαλαν σε πλοίο βασιλικό. Γενομένης δέ τρικυμίας, τα μέν άλλα πλοία διεσκορπίσθησαν σε ένα καί άλλο μέρος, το δέ πλοίο το περιέχον το άγιο λείψανο εξήλθε στον αγρό της Καλλιτρόπης χήρας, την οποία η Ευδοξία αδίκησε, όπως προείπαμε, καί τότε πάλιν έγινε στην θάλασσα γαλήνη.
Όταν δέ έφθασαν στον ορισμένο τόπο εκείνοι, που βάσταζαν το τίμιο λείψανο, είδαν ότι έκλινε πάλι θαυμασίως προς το εν μέρος αφ’ εαυτού του, εκείνο το ηυτρεπισμένο καί ετοιμασμένο γιά τον Άγιο κουβούκλιο καί προσκαλούσε μέ σχήμα το λείψανο.
Μέγας ει, Κύριε, καί θαυμαστά τά έργα σου!
Όταν έβαλαν στο πλοίο εκείνο το τίμιο λείψανο, ο μέν βασιλεύς είχε πόθο να υπάγει στα βασίλεια, αλλ’ ως φαίνεται δεν ήθελε ο Άγιος Χρυσόστομος, γι’ αυτό κατέβηκε το ρεύμα της θαλάσσης του Ελλησπόντου δυνατό. Πρώτα λοιπόν εφέρθη το άγιο λείψανο στον Ναό του Αποστόλου Θωμά, τον ονομαζόμενο του Αμαντίου, όπου ο βασιλεύς ήταν παρών καί σκέπαζε με την βασιλική του χλαμύδα την θεία σορό του λειψάνου και μαζί παρεκάλει τον Άγιο να παύσει τον κλονισμό του τάφου της μητρός του, ο οποίος έτρεμε ήδη τριάντα τρία έτη’ καί δή επέτυχε της αιτήσεως διότι στάθηκε, παραδόξως, ο κινούμενος τάφος εκείνης.
Μετά από αυτά εκομίσθη το άγιο λείψανο στο Ναό της Αγίας Είρήνης. Εκεί, έβαλαν το άγιο λείψανο επάνω στο ιερό Σύνθρονο και εβόησαν άπαντες: «Απόλαβε τον θρόνο σου, Άγιε». Ύστερα απέθεσαν την θήκη του λειψάνου επί της βασιλικής αμάξης και έφεραν αυτό στον Ναό των Αγίων Αποστόλων. Εκεί έβαλαν το άγιο λείψανο επάνω στην ιερά καθέδρα και, ω του θαύματος! επεφώνησε στο λαό το «Ειρήνη πάσι και τη Ευδοξία συγχώρησις». Και ύστερα ετέθη υποκάτω στην γη όπου και τώρα ευρίσκεται. Οταν δε η ιερά λειτουργία ετελείτο, θαύματα μεγάλα γινόντουσαν, δοξάζοντας ο Θεός με αυτόν τον τρόπο τους δοξάζοντες Αυτόν.
Ουδείς
άνθρωπος ενδεδυμένος ακόμη τη σάρκα μπορεί να δει τον Άγιο Ιωάννη τον
Χρυσόστομο, διότι είναι στον Θρόνο του Θεού με τα Χερουβείμ και τα
Σεραφείμ. Ποθητέ Πάτερ Χρυσόστομε, κάθε σκέψη προς εσένα είναι για μένα
γιορτή και χαρά, πνευματική αγαλλίαση, αρωγός, υγεία και ανάσταση.
https://iconandlight.wordpress.com/2021/11/12/71013/
Ο
άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος είναι η αιώνια αυγή της ψυχής μου και
ολοκλήρου της Ορθοδόξου Εκκλησίας. Άγιος Ιουστίνος (Πόποβιτς)
https://iconandlight.wordpress.com/2020/11/12/%CE%BF-%CE%AC%CE%B3%CE%B9%CE%BF%CF%82-%CF%87%CF%81%CF%85%CF%83%CF%8C%CF%83%CF%84%CE%BF%CE%BC%CE%BF%CF%82-%CE%B5%CE%AF%CE%BD%CE%B1%CE%B9-%CE%B7-%CE%B1%CE%B9%CF%8E%CE%BD%CE%B9%CE%B1-%CE%B1%CF%85%CE%B3/
Δόξα
τω Θεώ πάντων ένεκεν, αυτή η φράσις εξαλείφει την ταραχήν και φέρνει
γαλήνη εις την ψυχήν. Μην παύσεις να την λες. Αυτή η φράση ανέδειξε τον
Ιώβ νικητή. Άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος
https://iconandlight.wordpress.com/2019/11/12/%ce%b4%cf%8c%ce%be%ce%b1-%cf%84%cf%89-%ce%b8%ce%b5%cf%8e-%cf%80%ce%ac%ce%bd%cf%84%cf%89%ce%bd-%ce%ad%ce%bd%ce%b5%ce%ba%ce%b5%ce%bd-%ce%b1%cf%85%cf%84%ce%ae-%ce%b7-%cf%86%cf%81%ce%ac%cf%83%ce%b9%cf%82/
Aν δεν συμβούν οι δοκιμασίες στους αγίους δεν αποκαλύπτεται ο πλούτος της ψυχής τους, Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος
https://iconandlight.wordpress.com/2015/12/14/9025/
Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος και ο άγιος Κύριλλος Αλεξανδρείας
https://iconandlight.wordpress.com/2015/11/13/%CE%B5%CE%B3%CF%8E-%CE%B5%CE%AF%CE%BC%CE%B1%CE%B9-%CF%80%CE%B1%CF%84%CE%AD%CF%81%CE%B1%CF%82-%CE%B5%CE%B3%CF%8E-%CE%B1%CE%B4%CE%B5%CE%BB%CF%86%CF%8C%CF%82-%CE%B5%CE%B3%CF%8E-%CE%BD%CF%85%CE%BC%CF%86/
Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, Τιμωρία και ανταμοιβή! Αγίου Νικολάου Βελιμίροβιτς
https://iconandlight.wordpress.com/2015/11/12/%CE%AC%CE%B3%CE%B9%CE%BF%CF%82-%CE%B9%CF%89%CE%AC%CE%BD%CE%BD%CE%B7%CF%82-%CE%BF-%CF%87%CF%81%CF%85%CF%83%CF%8C%CF%83%CF%84%CE%BF%CE%BC%CE%BF%CF%82-%CF%84%CE%B9%CE%BC%CF%89%CF%81%CE%AF%CE%B1-%CE%BA/
Όπου κι αν είσαι, να προσεύχεσαι. Εσύ ο ίδιος είσαι ναός του Θεού… Αγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος
https://iconandlight.wordpress.com/2014/11/12/%CF%8C%CF%80%CE%BF%CF%85-%CE%BA%CE%B9-%CE%B1%CE%BD-%CE%B5%CE%AF%CF%83%CE%B1%CE%B9-%CE%BD%CE%B1-%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%83%CE%B5%CF%8D%CF%87%CE%B5%CF%83%CE%B1%CE%B9-%CE%B5%CF%83%CF%8D-%CE%BF-%CE%AF/
Ο
άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος υπέμεινε μετά χαράς τις εξορίες, και σε όλα
ευχαριστούσε τον Θεό, λέγοντας: «Δόξα τω Θεώ πάντων ένεκεν”
https://iconandlight.wordpress.com/2018/01/26/21561/
Ω
ησυχία, οδός βασιλείας ουρανών… ταύτην αγάπησον και κτήσαι, αδελφέ μου,
όπως φωτίση τας οδούς σου τω στύλω της νεφέλης… Άγιος Ιωάννης
Χρυσόστομος
https://iconandlight.wordpress.com/2018/11/19/%CF%89-%CE%B7%CF%83%CF%85%CF%87%CE%AF%CE%B1-%CE%BF%CE%B4%CF%8C%CF%82-%CE%B2%CE%B1%CF%83%CE%B9%CE%BB%CE%B5%CE%AF%CE%B1%CF%82-%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%B1%CE%BD%CF%8E%CE%BD-%CF%84%CE%B1%CF%8D%CF%84%CE%B7/
Απολυτίκιον Αγίου Ιωάννη του Χρυσοστόμου: Ήχος πλ. δ’.
Η του στόματός σου καθάπερ πυρσός εκλάμψασα χάρις, την οικουμένην εφώτισεν, αφιλαργυρίας τω κόσμω θησαυρούς εναπέθετο, το ύψος ημίν της ταπεινοφροσύνης υπέδειξεν. Αλλά σοίς λόγοις παιδεύων, Πάτερ, Ιωάννη Χρυσόστομε, πρέσβευε τω Λόγω Χριστώ τω Θεώ, σωθήναι τας ψυχάς ημών.
Ήχος δ’ Ως γενναίον εν Μάρτυσι
Tην χρυσήλατον σάλπιγγα, το θεόπνευστον όργανον, των δογμάτων πέλαγος ανεξάντλητον, τής Εκκλησίας το στήριγμα, τον νουν τον ουράνιον, τής σοφίας τον βυθόν, τον κρατήρα τον πάγχρυσον, τον προχέοντα, ποταμούς διδαγμάτων μελιρρύτων, και αρδεύοντα την κτίσιν, μελωδικώς ευφημήσωμεν.
Tόν αστέρα τον άδυτον, τον ακτίσι φωτίζοντα, διδαγμάτων άπασαν την υφήλιον, τής μετανοίας τον κήρυκα, τον σπόγγον τον πάγχρυσον τον υγρότητα δεινής, απογνώσεως αίροντα, και δροσίζοντα, εκτακείσας καρδίας άμαρτίαις, Ιωάννην επαξίως, τον Χρυσολόγον τιμήσωμεν.
Δόξα… Ήχος δ’ Κοσμά
Ουκ έδει σε Χρυσόστομε, την Βαοιλίδα κοταλείψαντα, παροικείν εν Κομάνοις, όθεν θεόθεν ηγμένη, η Ανακτορική πανδαισία, πάλιν σε επανήγαγεν εν τοις βασιλείοις, ευφράνθη δέ η Εκκλησία ιδούσά σε, ανθομολογουμένη και λέγουσα. Μεγαλύνει η δόξα μου τον Κύριον, αποδόντα μοι τόν νυμφαγωγόν, και το στήριγμα τής πίστεως, την υπόληψιν των αξιωμάτων μου, και ανάπαυσιν των εμών κροτάφων, το ύψος τής ταπεινοφροσύνης, και βάθος τής ελεημοσύνης, και πλούτον τής εμής πτωχείας, και μήκος τής μετανοίας. Διό αιτούμέν σε Όσιε Πάτερ, την ειρήνην αίτησαι, και ταίς ψυχαίς ημών, το μέγα έλεος.
Ήχος πλ. α’
Χαίροις ασκητικών
Χαίρει η Εκκλησία Xριστού, επί λυχνίας Ιεράς κατοπτεύουσα, τον λύχνον τον φωτοφόρον, όν καθελόντες εχθροί, τής σιγής μοδίω συγκατέκρυψαν. Τιμά επί όρους σε, των αρετών Πάτερ Όσιε, πυρσόν ως θείον, οικουμένης τα πέρατα, υπέρ ήλιον, απαστράπτοντα θαύμασι. Σήμερον η αδέκαστος, Θεού κρίσις δείκνυσι, δικαιοσύνην εξ ύψους, ως μεσημβρίαν υπέρφωτον, την σήν και παρέχει, τοις εν κόσμω την ειρήνην, και μέγα έλεος.
Κόσμου ο σιτομέτρης πιστοί, ο εν τρυφή τη ουρανία τού Πνεύματος, καρδίας εκτρέφων πάντων, ουκ εξ Αιγύπτου χωρεί, Ιωσήφ δέ νέος προδεικνύμενος, σεπτοίς εν λειψάνοις, από Κομάνων μετάγεται, δεινών την ζάλην, και το πέλαγος σήμερον, το των θλίψεων, διατέμνων εντεύξεσι. Τούτον ούν μακαρίσωμεν, και πίστει βοήσωμεν. Πάρεσο Μάκαρ εν μέσω, των εκτελούντων την μνήμην σου, αυτοίς σωτηρίαν, παρεχόμενος πλουσίως, και το μέγα έλεος.
Κάθισμα Ήχος δ’
Κατεπλάγη Ιωσήφ
Θεία ψήφω τής Χριστού, ποίμνης αξίως γεγονώς, Αξιάγαστε ποιμήν, οίά περ λύκους εξ αυτής, εν τη σφενδόνη των λόγων σου απεδίωξας, ελέγχων αφειδώς, παρανομούντας σοφέ, υφ’ ών και έλαθείς, φθόνω Χρυσόστομε, μακράν οδόν διήνυσας στερρόφρον, υπέρ αυτής εν ή τέθνηκας, αλλ’ επανήλθες προς Βασιλίδα, νέμων θεία χαρίσματα.
Ήχος πλ. Β’
Σάλπιγξ χρυσόφωνος ανεδείχθης, χρυσορρήμον Χρυσόστομε, χρυσουργών τάς καρδίας των πιστών, τοις χρυσεπόνοις σου διδάγμασι, προφητικώς γάρ εξήλθεν ο φθόγγος των δογμάτων σου, Όσιε Πάτερ, και κόσμου παντός τα πέρατα εφώτισεν.
Εις τούς Αίνους, Ήχος δ’ Έδωκας σημείωσιν
Αδίκως τής ποίμνης σου, απελαθείς Πάτερ Όσιε, προσωμίλησας θλίψεσι, πικραίς εξορίαις τε, εν αίς ηξιώθης, μακαρίου τέλους, οία γενναίος αθλητής, καταπαλαίσας τόν πολυμήχανον, διό τη επανόδω σου, η Εκκλησία αγάλλεται, ήν χρυσώ κατεκόσμησας, των πανσόφων δογμάτων σου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου