_______
Ο θεολόγος Σωτήριος Ν. Κόλλιας περιδιαβάζει στους τόπους της Κάτω Ιταλίας,
εκεί όπου ο χαρισματικός γέροντας διακόνησε την Ορθοδοξία, εξερευνά τα ερείπια
μοναστηριών και περπατά στα σοκάκια του Ότραντο, της πάλαι ποτέ πύλης της
Ανατολής
Ένα υπέροχο ταξίδι στο χρόνο και
μια γνωριμία με έναν ξεχωριστό oρθόδοξο λόγιο μοναχό μάς υπόσχεται
η έρευνα του Σωτηρίου Ν. Κόλλια για τους Λατίνους και τους Ορθόδοξους στη Magna Graecia του 13ου αιώνα. Ο
Θεολόγος με ειδίκευση στον Πατερικό Τομέα και σπουδές έρευνας στο Πανεπιστήμιο
του Münster
της Γερμανίας μελέτησε το διάβα της ιστορίας στο χώρο της Κάτω Ιταλίας με μια
πόλη, το Ότραντο (Υδρούς), με έναν μοναχό, τον Νικόλαο και με μια μονή, τη μονή του Αγίου Νικολάου Κασούλων στην Απουλία,
διατρανώνοντας πως Eλληνισμός και Ορθοδοξία παρέμεναν ζωντανά στοιχεία της
Δύσης τουλάχιστον μέχρι τον 15ο αιώνα. Οι Έλληνες άποικοι της αρχαιότητας
(Κρήτες, Κορίνθιοι, Ευβοείς), μετέφεραν την ελληνική γλώσσα, την ελληνική
σκέψη, τον ελληνικό πολιτισμό στα Νότια της Ιταλίας, όπου συναντήθηκαν αιώνες
μετά με την πίστη των Αποστόλων.
Στο
πάντρεμα αυτό –ελληνικότητας και oρθόδοξης πίστης– γεννήθηκε και ανδρώθηκε ο
μοναχός και εκκλησιαστικός συγγραφέας του 13ου αιώνα Νικόλαος εξ Υδρούντος.
Ο κ. Κόλλιας περιδιαβαίνει στα μέρη
που άνθισε ο Ελληνισμός και η Ορθοδοξία, εξερευνά ερείπια μοναστηριών
και περπατά στα σοκάκια του Ότραντο, της πάλαι ποτε πύλης της Ανατολής,
αφού η έρευνά του απαιτούσε την επιτόπια αναζήτηση των τόπων που
έζησε και έδρασε ο μοναχός Νικόλαος εξ Υδρούντος. Ζητήσαμε από τον κ. Κόλλια
να αναφέρει στους αναγνώστες της “Ορθόδοξης Αλήθειας” στοιχεία ιστορικά που να
δείχνουν την εποχή αλλά και τον τρόπο που έδρασε ο μοναχός Νικόλαος, ένα τόσο
σημαντικό και τόσο άγνωστο πρόσωπο στην Ελλάδα. Μας απαντά:
«Μπροστά στα μάτια μας ξετυλίγεται
το νήμα μιας ιδιαίτερα σημαντικής περιόδου της ιστορίας μας, αφού
ο 12ος και ο 13ος αιώνας χαρακτηρίζονται από τις
συνέπειες του Σχίσματος της Εκκλησίας (1054), τις σκοτεινές στις προθέσεις
τους Σταυροφορίες και βέβαια την αποτρόπαιη άλωση της Κωνσταντινούπολης
από τους Σταυροφόρους (1204) με την προδοτική συνυπευθυνότητα των
διχασμένων Βυζαντινών.
Στην Μεγάλη Ελλάδα, μετά το Σχίσμα,
οι Ορθόδοξες επισκοπές υποτάσσονται διοικητικά στους Λατίνους επισκόπους
και υφίστανται βαριά φορολογία, διατηρώντας όμως την ελευθερία
τους σε δογματικά και λατρευτικά θέματα. Μέσα σε αυτό το οδυνηρό ιστορικό
πλαίσιο μαθαίνουμε λεπτομέρειες για την ζωή και το έργο του μοναχού
Νικολάου, ο οποίος διακόνησε με τα πολλά χαρίσματά
του την Ορθοδοξία της Κάτω Ιταλίας. Διακρίθηκε ως διπλωματικός αντιπρόσωπος της Εκκλησίας,
φιλομαθής, δεινός θεολόγος με συστηματική παρουσίαση των θέσεών
του, αντιαιρετικός συγγραφέας, ποιητής, λογοτέχνης, βιβλιόφιλος,
ακαταπόνητος ταξιδευτής και πνευματικός οδηγός, με μεγάλη οξυδέρκεια
πνεύματος και δεξιοτεχνία στον χειρισμό του λόγου».
Ο συγγραφέας
της έρευνας κ. Κόλλιας μάς περιγράφει την ιδιαίτερη εκείνη περίοδο,
όπου καθώς η Ορθόδοξη Εκκλησία είναι σε αιχμαλωσία, γίνεται μια
προσπάθεια να βρεθεί μια συμβιβαστική λύση στο πρόβλημα
της ενώσεως των δύο Εκκλησιών: «Λόγω της γλωσσομάθειάς του, ο μοναχός
Νικόλαος επιλέγεται από τον Πάπα ως διερμηνέας της Παπικής αποστολής
στην Κωνσταντινούπολη και ο επιφανής μοναχός αποδέχεται την πρόταση, χωρίς
βέβαια να συμφωνεί με τις θέσεις των Ρωμαιοκαθολικών.
Συμμετείχε σε δύο παπικές αποστολές και αποτελεί
πρότυπο ακλόνητης πίστης
Συγκαταβατικός
και διαλλακτικός θεωρεί τους Λατίνους ακούσια πλανεμένους και επιδιώκει
να βοηθήσει στην αποκατάσταση των θρησκευτικών παρανοήσεων που
έχουν εισαχθεί στην εκκλησιαστική ζωή και τάξη. Συμμετέχει σε δύο παπικές αποστολές στην Κωνσταντινούπολη, μεταξύ
1205 και 1215, οι οποίες βέβαια αποβαίνουν άκαρπες, αλλά και σε μία
αποστολή στην Ρώμη όταν ο Πάπας επιχειρεί να αλώσει την Ορθοδοξία
αρνούμενος την εγκυρότητα του βαπτίσματος των Ορθοδόξων. Ο Νικόλαος
έχοντας παρακολουθήσει όλους αυτούς τους διαλόγους από κοντά, θα
συγγράψει πονήματα, όπου με ακλόνητα
επιχειρήματα ανατρέπει τις κακοδοξίες και επισημαίνει τα δογματικά
λάθη.
Ταυτόχρονα, η
προσωπικότητα του Νικολάου εξ Υδρούντος, αποτελεί ένα θαυμάσιο
πρότυπο για το πώς, όταν κάποιος έχει ισχυρή ταυτότητα και δυνατή
πίστη, μπορεί να στέκεται ακλόνητος απέναντι στον αντίπαλο, δίχως
φανατισμούς και υπερβολές και να εμπνέει τόσο τους συγχρόνους του, όσο
και εμάς, στους παράξενους καιρούς που ζούμε».
Σήμερα πολλά
άλλαξαν αλλά αυτό δεν μας επιτρέπει να ξεχνάμε τους ισχυρούς προγόνους μας που
έβαλαν πλάτη να στηριχθεί ένα κομμάτι του πολιτισμού μας σε μέρη μακρινά. Ο κ.
Κόλλιας αναφέρεται στη συνέχεια της συνομιλίας μας στην εποχή μας:
«Μέχρι σήμερα σε
αυτές τις περιοχές συνεχίζει –αμυρδά και διστακτικά– να αχνοφέγγει ένας
ελληνορθόδοξος πολιτισμός προσμεμειγμένος βέβαια εν μέσω των αιώνων με πολλά
δυτικά στοιχεία.
Οι Γκρεκάνοι
Οι
Ελληνόφωνοι πληθυσμοί (Γκρεκάνοι) της Κάτω Ιταλίας πιστοποιούν την επιβίωση του
αρχαίου ελληνικού πολιτισμού στην περιοχή αυτή. Ο συνολικός αριθμός του γρεκάνικου πληθυσμού
σήμερα ανέρχεται στις 40.000. Οι κάτοικοι στις ελληνόφωνες κοινότητες στη νότια
άκρη της Καλαβρίας και στην περιοχή του Σαλέντο της Απουλίας, κοντά στο Λέτσε,
μιλούν τη λεγόμενη διάλεκτο «γκρίκο» ή «γκρεκάνικα», έναν συγκερασμό ελληνικών
και ιταλικών. Περιδιαβαίνοντας πάντως τα λεγόμενα ελληνόφωνα χωριά ο επισκέπτης
θα εντυπωσιαστεί, όταν θα δει όλες τις δημόσιες πινακίδες και την οδική
σηματοδότηση να είναι δίγλωσση, δηλώνοντας με αυτό την καταγωγή του τόπου. Με ιδιαίτερη επιμέλεια
προάγεται η ελληνική κουλτούρα από τους πολυάριθμους πολιτιστικούς συλλόγους
που έχουν ιδρυθεί ήδη από τη δεκαετία του 1960. Οι δραστηριότητες των συλλόγων
ποικίλλουν και αφορούν κυρίως τη διοργάνωση συνεδρίων και συμποσίων, μουσικές
και ποιητικές εκδηλώσεις, αδελφοποιήσεις δήμων και κοινοτήτων, εκδόσεις
βιβλίων, ποιητικές συλλογές και τραγούδια, ημερολόγια και μελέτες».
Στην πάλαι ποτέ
«Μεγάλη Ελλάδα» μπορεί να μη συναντήσουμε το μεγαλείο του παρελθόντος, καθώς
τίποτα δεν μένει αναλλοίωτο και άφθαρτο στο χρόνο, αλλά θα βρούμε σίγουρα μια
μικρή Ελλάδα, που θα μας θυμίσει την τεράστια πολιτιστική κληρονομιά που άφησαν
οι ένδοξοι πρόγονοί μας σε μια χώρα, στην οποία χάραξαν ανεξίτηλα το στίγμα τους
και το κληροδότησαν στις νεώτερες γενιές. Ευχαριστούμε τον κ. Κόλλια για όσα μετέφερε
στους αναγνώστες μας και θα τους ενημερώσουμε ότι η μελέτη του αυτή υπάρχει
εκτενέστατη στο βιβλίο του “Λατίνοι και Ορθόδοξοι στη Magna Graecia του 13 αιώνα”,
εκδόσεις Γρηγόρη το οποίο προλογίζεται
με επαινετικά λόγια από τον σπουδαίο θεολόγο και ιστορικό π. Γεώργιο
Μεταλληνό.
______________
Σοφία Χατζή
δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα
ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΑΛΗΘΕΙΑ, 26.09.2018
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου