Παρασκευή 2 Ιουλίου 2021

Κρίσιμα επίκαιρη η μετάνοια... Ομιλία Κωνσταντίνου Γανωτή Φιλόλογου - Συγγραφέα.

 


Βλέπω τ πρόσωπα τν νέων μας πόσο βαρύθυμα εναι, πόσο κεφα, θλιμμένα κα μίλητα. γινε κατάσταση πλέον ν μιλονε γρήγορα κα πόκωφα μ μισς λέξεις ν κραυγάζουν μ ναρθρες κραυγς μ φωνή, πο δν εναι δική τους· εναι μι φωνή, πο μιμεται κάποια κούσματα κα νέος μας κούει διος τ φωνή του κα δν τν ναγνωρίζει.

  Ο κοπέλες μας εναι ρκετ φυσιολογικότερες λλ κυρίως μέσα σ στεν κύκλο κα μέσα στ σπίτι τους· κε πο μιλον δυνατά, σ νοικτος κύκλους, κε εναι κι ατς συνείδητα σως πιτηδευμένες μ φωνή, πο δν ναγνωρίζεται οτε π τς διες. Πόσο πρέπει ν κουράζει τ παιδιά μας ατ προσποίηση!...Τ παιδιά μας μιμονται τος πρίγκιπες τς δημοσιότητας, πο φτιάχνονται πολ πρν ν σταθον μπροστ στος φακούς· τσι γίνονται μιμητς πιτηδευμένων προτύπων. δ εναι πο ταιριάζει στίχος το λύτη: “Πο ν βρ τν ψυχή μου τ τετράφυλλο δάκρυ”. Κα εναι λήθεια τι νακαλύπτει κανες τν ψυχή του μέσα σ δάκρυα θλίψεων, μέχρι πο ν ασθάνεται τν ψυχή του σν να δάκρυ μεγάλο. Δν πάρχει πι ποκαλυπτικ κατάσταση τς ψυχς π’ τν μεγάλο πόνο. Πς μπορες μως νντέξεις τν πόνο τν νέων νθρώπων, πο σο κι ν εναι ποκαλυπτικς τς γνήσιας ψυχς τους εναι κα τόσο ταίριαστος μ τ μορφα κα ζωηρά τους πρόσωπα; . . .

 

 

 

Συχν ο νέοι μας ποφεύγουν ν’ ντικρύσουν τν πόνο φίλων κα συγγενν, κόμα κα ν παραδεχτον τν δικό τους κα δείχνουν μι φασία μπροστ στν πόνο κα στέκονται μακριά. Φοβονται, θ μποροσε ν πε κανείς, μήπως ποκαλυφθε μέσα τους πλ κα ελικρινς ψυχή τους. Ασθάνονται τρόμο μπροστ στν ληθιν αυτό τους, πο τόσα χρόνια τν κρατοσαν κρυμμένον πιμελς. Γι’ ατ κα ποφεύγουν κάθε λεπτ συγκίνηση, θαυμασμό, κατάνυξη, ελάβεια, συμπόνια· φοβονται μήπως ποκαλυφθε γνήσια εαισθησία τους.

 

 

 

πέναντι σ’ ατς τς προκλήσεις ψυχικς γνησιότητας πολλο νέοι στέκονται μ ερωνεία, “σνομπάρουν” συναισθηματικς παραδοσιακς κδηλώσεις, τς οκογενειακς συγκεντρώσεις κα λλα τέτοια.

 

 

 

Πάντως ατ νταση μεταξ αθεντικς λήθειας κα προσχήματος μοντέρνου φους προδιαθέτει τος σημερινος νέους μας γι κατάθλιψη, καταχρήσεις, μέχρι και ατοκτονία. ρχεται στιγμή, πο ασθάνεται ατόχειρας τι, κάνοντας κακ στν αυτό του, πληγώνει σκοτώνει κάποιον λλον κα χι τν διο.

 

 

 

κενο πο καταδικάζει μως τος νέους μας κα κάνει τ πρόβλημά τους λυτο, εναι σαφς τμόσφαιρα τς οκογένειας κα τς κοινωνίας γενικότερα, πο δείχνουν ν βρίσκονται στν δια περίπου κατάσταση. Ατ μς δηγε στν νακάλυψη τν νοχν ατς τς διαφθορς τν ασθημάτων κα τν ννοιν στς ψυχς τν νέων. Τίποτα δν γίνεται πότομα κα προειδοποίητα στ ζωή.

 

 

 

Στν κοινωνία χει ξαπλωθε μι φελς ασιοδοξία, πο χει βγάλει ίζες κα παρ τς πολλς κα μφανες διαψεύσεις, ο στο πιάνονται π’ ατ τν ασιοδοξία σν ν εναι σωτηρία τους. Μέσα σ ατ τ κλμα κρυώνει κάθε θερμότητα τς ψυχς, πωθεται κάθε μνήμη κα ματαιώνεται κάθε φαντασία προφητική. τσι νέος, πως κα κάθε νθρωπος, κάθεται “ν μέσ χώρας κα σκις θανάτου”. ταν χουμε τόσες χιλιάδες κτρώσεις τ χρόνο, τόσους χιλιάδες χρστες ναρκωτικν κα τόσους θισμένους σ διάφορα παραισθησιογόνα, τόσα διαζύγια, τόσες ατοκτονίες κα δολοφονίες, λα ατ κι λλα πολλ κόμη, χωρς οτε μι πανάσταση, τν ρα πο λες ο παγγελματικς τάξεις εναι ξεσηκωμένες γι οκονομικά, σφαλιστικ κα λλα “θεσμικά” ατήματα. Κι θάνατος, πο θερίζει τ κατομμύρια θύματά του, χωρς ν προβληματίζει βαθι τος νθρώπους, ντιμετωπίζεται σν μι βαρι στεναχώρια, πο τν παλύνει χρόνος. λλωστε κα ο νέοι κα ν προσπαθήσουν, δν μπορον ν νιώσουν τ ῥῖγος τς τραγδίας! Μοιάζουμε δηλαδ μ’ κενα τ ζα στ σφαγεα, πο τ ναισθητοποιον μ νεση πρν ν τ σφάξουν κι τσι πεθαίνουν χωρς ν νιώσουν πόνο, τ καημένα.

 

 

 

Σ’ ατν τν κατάσταση, πο βρίσκεται κόσμος χωρς νερο γι τν ποτίναξη τς νάρκης του, τ μόνο πο μς μεινε εναι να θαμα το Θεο. σοι εναι σ θέση ν προσευχηθον στν ποχή μας χρωστονε ν ξεκινήσουν μι προσευχ γι τν κόσμο. φείλουμε ν πιστέψουμε κα ν γαπήσουμε τν κόσμο ατν τν παράλυτο κα ν μς δώσει Θες τ κρος ν το πομε: “γειραι καθεύδων κα νάστα κ νεκρν κα πιφαύσει σε Θεός”.

 

 

 

Ποιός θα αγαπήσει τον κόσμο; Ποιός θα ξυπνήσει πρτος;

 

 

 

πάρχει βέβαια να μικρ λεμμα πιστν στν κόσμο. πάρχουν γιες νθρωποι κόμα κα γιες οκογένειες. Ατο μπορον ν χειραγωγήσουν τν κόσμο. Χρειάζεται μως πρτα ν' γαπήσουν πολ κα γι ν φτάσουν στ ψος ατό, πρέπει ν πονέσουν πολύ. Ο πρτοι Χριστιανο κουμαντάρισαν τν κόσμο κι βγαλαν τ ωμανία, γιατ πέρασαν πρτα π’ τ καμίνι τν διωγμν. Στος διωγμος χρωστον κα τν γιότητα κα τν εραποστολικ δυναμικότητά τους.

 

 

 

Ερώπη ρνεται κα διώκει οσιαστικ τ Χριστιανισμό. Τ διο κάνει κα μουσουλμανικς κόσμος. Γι πρώτη φορ στερα π αἰῶνες χουμε κτελέσεις Χριστιανν κα στρατόπεδα βασανιστηρίων Χριστιανν στν Κορέα. Βέβαια ξεχάσαμε τόσο γρήγορα τ βασανιστήρια κα τς διώξεις τν Χριστιανν π τ κομμουνιστικ καθεσττα. Κα στν λλάδα κόμα χουμε μάρτυρες ερες σ κάθε Μητρόπολη. Φαίνεται μως πς μς περιμένουν μεγαλύτερα κα περισσότερα. Ονεπτυγμένες” χρες τς Ερώπης κα τς μερικς γι τν ρα, κα δν ξέρει κανες γι πόσο χρόνο κόμα, καταγίνονται στν κμαυλισμ τν μισοπαράλυτων Χριστιανν, τραβντας τους στς αρέσεις κα στς ποικίλες σέκτες. Σύμμαχος κα ργανό τους εημερία.

 

 

 

Δν ερέθηκε στν στορία μεγαλύτερος πειρασμς π τν εημερία. κόσμος κα διαίτερα λληνικός-Χριστιανικς κόσμος, πο πέρασε τος βαρβαρότερους διωγμος π’ λους τος γειτονικος λαος (λώσεις, λεηλασίες, Φραγκοκρατία, Τουρκοκρατία, σφαγές, νασκολοπισμοί, βιασμο κα δν τελειώνουν τ βάσανα) δν χασε τ θρησκεία του κα σο βασανιζόταν τόσο πιστότερος γινόταν. Μόλις νάσαιναν λίγο κα χόρταιναν ο μάρτυρες τν διωγμν κα τν βασανιστηρίων, ρριχναν νερ στ κρασ τς πίστης τους. Μικρασιατικ καταστροφ φερε στν λλάδα γιους μάρτυρες. κόμα γίνεται ασθητ διαφορ ελάβειας, φιλοξενίας κα ρχοντις π τος ντόπιους λλαδίτες. ξετσιπωσι εναι πι συγκρατημένη στς συνοικίες κα στς κοινότητες μ πυκνότερους Μικρασιατικος πληθυσμούς.

 

 

 

διεφθαρμένος στς τς ποχς μας προσπαθε μ κάθε τρόπο ν καταχωνιάσει στ βάθη τς λήθης του τς μνμες τς ρετς, πο στόλιζαν τν κοινωνία μας στς παλαιότερες ποχς τν διωγμν κα τν βασάνων. Στ σπίτια ο γυνακες ντρέπονται ν διηγονται στ παιδι τ βάσανα τς φτώχιας κα το πολέμου· στ σχολεα δν μιλον πι δάσκαλοι κα βιβλία γι λεβεντιά, γι ατοθυσία, γι πίστη, γι μάρτυρες κα τέτοια. Κυριαρχε παντο τ μερικάνικο δεδες.

 

 

 

Σ’ ατ πρέπει ν ντιδράσουμε κα δη παρατηρεται κάποια ντίδραση λλ πολ λίγο ασθητ κόμα. Τ λάττωμα ατς τς ντίστασης εναι τι κτιμται κα λειτουργε ντίστροφα. Προσπαθον δηλαδ ο “προβληματισμένοι” νθρωποι νναβιώνουν” θιμα κα μνμες λογαριάζοντας πς νας πολιτισμς ξεκινει π’ ατά. Κα μι πλή, πιφανειακ πίσκεψη σ ποιοδήποτε στορικ μουσεο το κόσμου, θ ποδείξει τι μήτρα λων τν πολιτιστικν φαινομένων σ’ λα τ πίπεδα κα τος τομες τους εναι θρησκεία το θνους, πο τ παρήγαγε.

 

 

 

Ατν τν κρίσιμη λεπτομέρεια δν τν προσέχουμε, γιατ τσι διδαχτήκαμε π τος παγγελματίες συνδικαλιστς δασκάλους μας κι π τος λλοπαρμένους γονες μας. λλωστε κοστίζει κιόλας ατ λεπτομέρεια. ταν λ.χ. θαυμάζουμε να μεσαιωνικ τεχος, πρέπει τν δια ρα ν σκεφτομε τι κενοι ο πρόγονοί μας εχαν κάτι πολύτιμο ν φυλάξουν κα τ φύλαγαν μ τ ζωή τους. ν δν εχαν τίποτε ερ ν φυλάξουν θ’ φιναν τ κάστρα κα θ γύριζαν κουρσάροι κι ατο σ στερις κα θάλασσες· Μέσα π’ τ κάστρα ατ ξεπροβάλλουν τ καμπαναρι τν κκλησιν τους. Ο σύγχρονοι στο καμαρώνουν ν προβάλλουν ο ορανοξύστες τους κα καμαρώνουν γι’ ατούς.

 

 

 

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEipQlJOjV8igZpDDFuA35HuwHrHl8KgzvncTF0LfEpJF76LzU8Zbcg1jJVSnIn4zbJaGQZfpM5g5_4TiLCPmgyYHo9biZm7eaZvTP4L3DEJNML1rgF5n-a3FsY0DjBuV-2s8_4HdvwxrEY/s400/15589757_1037888573023073_8950474940967354848_n.jpg

 

 

 

Και τώρα πς να πείσεις να κόσμο να ξαναζητήσει τη θρησκεία του κα το θος του με λες τις ρετές του;...

 

 

 

Δν γίνονται ατά· εναι σν ν παρακαλες κάποιον ν ρωτευτε !

 

 

 

Τώρα καταλαβαίνω τι κάνω να μεγάλο λάθος. Παίρνω γι δικό μου τ ργο τς σωτηρίας το κόσμου, πο εναι ργο το Θεο. φο ξέρω τι ποιος λαχταράει κάτι τέτοιο (τσι γινε ς τώρα στν στορία), τ μόνο πο εχε ν κάνει διος εναι ν προσφέρει τν αυτό του μάρτυρα, γι ν ξαναφυτρώσει στ γ λήθεια. Στς μέρες μας ο κκλησίες κα τ μοναστήρια χουν κα τ μήνυμα ν δώσουν κα τ παράδειγμα ζωντανό. Δν εναι κα τ τι λες τς Κυριακς (τολάχιστον) τ μοναστήρια γύρω π’ τς πόλεις κα τ χωρι γεμίζουν π’ τος νορτες τν πόλεων. κε βρίσκουν ο κουρασμένοι στο τν “ποσταμένη λπίδα”. σως ν χαράζει κάποια γνήσια νοσταλγία τς λήθειας το θνους μας· τ ποπτεύομαι, γιατ ατ ναβίωση” φαίνεται νρχίζει σωστά, π’ τ μετάνοια κα τ μνήμη τς ερς μας πίστης.

 

 

 

νειρεύομαι μ δάκρυα, δερφοί μου, ν γυρίζουν π’τ γηροκομεα ο γιαγιάδες κα ο παπποδες στ σπίτια τν παιδιν τους κα ν πον στ γγονάκια τους τ παραμύθια πο κουσαν π τς δικές τους γιαγιάδες. Ν τος πιάσουν τ δαχτυλάκια ν τος μάθουν ν κάνουν τ σταυρό τους. Ν τος μάθουν τν τρυφερ κα ντροπαλ γλσσα, πο τν ξέχασαν κόμα κα ο γονες τους. Ν τος μάθουν ν σταυρώνουν τ μαξιλάρι τους πρν πέσουν γι πνο, ν λένε “Παναγίτσα μου, φύλαγε τν μαμά μου, τν μπαμπά μου, τν παππού μου, τ γιαγιά μου κα τ δερφάκια μου κι μένα κάνε με καλ παιδί. Πέφτω κάνω τ σταυρό μου, γγελο χω στ πλευρό μου, δολος το Θεο λογιομαι κα κανέναν δν φοβομαι. . .”

 

 

 

νας σύγχρονος νέος θ γελάσει μ πικρ ερωνεία κούγοντας λα ατά, πο νειρεύομαι· κι γ πς ν ξηγήσω τν πίκρα τς ερωνείας του; Τν χαμένη θότητα, σο κι ν τ χλευάζουν, τ νοσταλγον λοι. Ποιός μπορε ν μ ζηλέψει να θο πρόσωπο, να θο βλέμμα;! λα το κόσμου τ καλ κα λα το πολιτισμο τ δρα δν σοζυγιάζονται μ τν οράνια εδαιμονία νς θου παιδιο.

 

 

 

ν μαζέψουμε κα σμίξουμε λους τος καημος κι λες τς πίκρες το κόσμου, θ δομε (νομίζω) τι λοι μαζ ο ναστεναγμο συμπυκνώνονται κα δείχνουν να πανανθρώπινο λλειμμα γάπης, ναν προδομένο κα νικανοποίητον ρωτα. Ατ βλέπω σν εκόνα το συνολικο νθρώπινου προβλήματος. Κι μως πολλο χουν συμπάθειες κα προτιμήσεις κα φιλίες κα δυναμίες· λα ατ εναι γάπες βέβαια κα φέρνουν μι κανοποίηση. Μπορε μως λες ατς ο τομικς κα διαίτερες γάπες ν εναι μόνον νθρώπινες, ν' νταποκρίνονται μόνο στν γωϊσμό μας, ν εναι κφραση το γούστου μας, γενικ ν εναι κοσμικές.

 

 

 

ληθιν γάπη χει μία ρχοντιά, συνδυάζεται μ τν γάπη πρς λον τν κόσμο, ασθάνεται νθρωπος τι γάπη του εναι κάτι ερ κα χει ελογία Θεο. ναζητντας μι τέτοια γάπη βρίσκει κανες τν γάπη το Θεο κα ξεχνάει τν αυτό του κα τ γοστα του, τς δυναμίες του, τ πάθη του, τος θυμούς, τ παράπονά του μαζ μ τν αυτό του. Χαίρεται ν διακονε τς νάγκες το λλου κα τν λλων. Κα νιώθει ετυχισμένος, ταν παλεύει κα θυσιάζεται, γι ν παρηγορήσει τν κόσμο. τσι κανες βρίσκει τ νόημα τς ζως μέσα στν γάπη, στν πηρεσία τν λλων, ετε εναι παιδιά του ετε ξένα πρόσωπα, ετε ξιοσυμπάθητα πρόσωπα ετε και... χώνευτα. ταν φτάσει κανες σ’ ατ τ πίπεδο, μπορε ν πεισθε τι χει μετανοήσει, γιατ χει ξεπεράσει τ κοσμικ φρόνημα, χει παραιτηθε π τς παιτήσεις του, τς διεκδικήσεις κόμα κι π’ τ παράπονα, γινε μεγαλόψυχος, διος δηλαδ μ τ Θεό.

 

 

 

Ατ μετάνοια παιτεται κα κυριολεκτικ γι τν καθένα κα στορικ γι λον τν κόσμο. Σ παλιότερες ποχς κρατοσε διδαχ τν γίων Πατέρων κι παναλαμβανόταν π’ τος μεγαλύτερους· τσι θεωρονταν ατονόητη κα ο νθρωποι μολογιακ τν ποδέχονταν κόμα κι ταν τν παρέβαιναν. Ο μαρτωλο φαίνονταν σν ξαπατημένοι. Τώρα στος τελευταίους αἰῶνες μφανίστηκε στν κόσμο ντιθεΐα. Ντσοστογιέφσκι μς δείχνει ναν τέτοιον ντίθετο τύπο τν βν Καραμάζωφ.

 

 

 

Στν ποχή μας πιά, στς τελευταες δεκαετίες χουμε φαινόμενα γρήγορης κατάρρευσης στν κόσμο. χουμε κα κατάρρευση το γονικο ασθήματος. Δν νιώθουν δηλαδ ο νθρωποι τν νάγκη ν γίνουν γονες και, ταν γίνουν, δν νιώθουν τ μοναδική τους θέση στν τροφ κα στν νατροφ τν παιδιν τους. Γι’ ατ χουμε κα τν πότομη πτώση τς γεννητικότητας. πληθυσμς τς πατρίδας μας φθίνει κατακόρυφα. σως κα ν μν προλαβαίνουμε ν κρατήσουμε τν λλάδα ζωντανή.

 

 

 

πίσης κατακόρυφη φθίνει κα μνήμη τς στορίας μας. Ο νέοι μας ρχίζουν ν μν θυμονται (κα ν μν πληροφορονται βέβαια) τ θνικό μας παρελθόν. κόμα χουν ξεχάσει πολ τ θρησκευτικ κα κοινωνικά μας θιμα. Ο νέοι μας δν θυμονται πι τς γιορτές μας, τς νηστεες, τ θιμα γενικ κτς π τς πόκριες. Κι ν δν ργάνωναν τς πόκριες ο δημαρχίες μ τ καρναβάλια, κι ατς θ τς ξεχνοσαν. Παράδειγμα νησυχητικς πτώσης τς ντοχς το λαο στ προβλήματα πιβίωσης εναι ο ατοκτονίες, πο ξέσπασαν σν καταιγίδα π τν ναρξη τς κρίσης. Στ Γερμανικ κατοχή, πο ταν πενα μεγάλη, δν εχαμε τόσες ατοκτονίες, σως δν εχαμε κα καθόλου.

 

 

 

στικ φιλοσοφία τς εημερίας σκοτώνει κυριολεκτικ τν θνικότητα κα τν θρησκευτικότητα το λαο. Ο νέοι μας σήμερα δν νιώθουν τ ίγη τν θνικν συγκινήσεων, οτε τν κατάνυξη τν θρησκευτικν κδηλώσεων. Πάρτε γι παράδειγμα τ προγράμματα τν αδιοφωνικν κα τηλεοπτικν σταθμν κατ τς μεγάλες παραδοσιακς γιορτές μας, κόμα κα μέσα στ Μεγάλη βδομάδα.

 

 

 

Δν εναι πι νέκδοτο λόγος νς Τούρκου λικιωμένου, πο πρν λίγα χρόνια λεγε σ’ να Χριστιανικ νέο: “Ατ τ μέρη ταν δικά σας κα σς τ πήραμε μες (ννοοσε τν μβρο). μως μες δν θ μπορέσουμε ν τ κρατήσουμε, γιατ δν μς ξέρουν κα δ μς θέλουν. Γι’ατ κάποτε θ ξαναγίνουν δικά σας. Δν ξέρω μως ν θ εσαστε κόμα λληνες τότε, γι ν τ παραλάβετε!...”

 

 

 

ν ντέχετε, δερφοί μου, ατ τ λόγο, δν θέλω ν ζήσω λλο. λπίζω μως κάποιοι ν κλάψουν (κα λόγος το Τούρκου εναι γεγονς).

 

 

 

Πολ πικίκδυνο κόμα φαινόμενο τς στικς ζως, πο ποτελε πλέον θισμό, εναι ποκοπ τν λλήνων κα διαίτερα τν νέων π τ γ. Παρ’ λη τν κρίση δν βλέπεις κόμα νέους μας ν σκύβουν γι ν καλλιεργήσουν τ γ ν ψαρέψουν. Οτε κτηνοτρόφους νέους βλέπεις. Τ γ μας τν δουλεύουν κόμα ο μετανάστες. Κι μως γ κα θάλασσα εναι ο τελευταες λπίδες μας μέσα στν οκονομικ κρίση.

 

 

 

Γι’ ατ ν κάνουμε μι προσευχ σοι τ καταλαβαίνουμε κα τ ασθανόμαστε ατά, ν κάνουμε μι προσευχ μ πολλς μετάνοιες, γι ν δώσει Θες μετάνοια στ λαό μας. Ν ξυπνήσουν ο νέοι προπαντός, ο νέοι μας πο ζονε τώρα π τ χαρτζιλίκια τν γονιν τους κα τς παραοικονομίας, γιατ ατο θ βρεθον μέσα στ μάτι το κυκλώνα, πο ρχεται γρήγορα.

 

 

 

θεός να λυπηθε την λλάδα τν μαρτύρων και τν ρώων της και ν' νάψει στις καρδιές λων μας μια φλόγα μετανοίας...

 

 

 

μήν!...

 

 

 

Ομιλία Κωνσταντίνου Γανωτή

 

Φιλόλογου-Συγγραφέα.

apantaortodoxias.blogspot.com 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου