Του Σωτήρη Μ. Τζούμα
Υπάρχει ένα κείμενο του Αγ. Ιωάννη της Κροστάνδης όπου αναφέρει: «Καλή Παναγιά σημαίνει καλή παρηγοριά, καλή απαντοχή, καλή ελπίδα, καλό ταξίδι στην πορεία της ζωής…».
Ένα κείμενο ενός Αγίου, το οποίο μπορεί να αγνοεί ή να απορρίπτει ο
Σεβ. Ναυπάκτου κ. Ιερόθεος, έγκριτος και πολυγραφότατος Θεολόγος και
μάλιστα ανώτερος πολλών άλλων.
Και τούτο διότι από παιδί που ήμουν η ευχή «καλή Παναγιά»με ακολουθεί στη ζωή μου, αφού ακουγόταν καθ´όλο τον 15Αύγουστο.
Κάποτε ο Σεβ. πρώην Κίτρους Αγαθόνικος, αξιοπρεπής και πνευματικός
Ιεράρχης που δοκιμάζεται τα τελευταία χρόνια, λειτουργούσε σε έναν ναό
της επαρχίας του κι ο διάκονός του έκανε κάποια ανεπίτρεπτα για τη
λειτουργική μας ζωή λάθη . Καθώς χαρακτήριζε τον πολιό Ιεράρχη αφ´ενός
μεν η πραότητα, και αφ´ετέρου η αμεσότητα στην αντίληψη και στην
έκφραση, το μόνο που έκανε στον διάκονό του ήταν, την ώρα που τον
θύμιαζε, να του ψιθυρίσει με τρόπο διακριτικό «κρίμα στα πτυχία σου,
κρίμα στα διπλώματά σου»!Κάτι ήθελε να του πει με αυτό το οποίο ασφαλώς
γίνεται αρκούντως κατανοητό στις ημέρες μας.
Ενόχλησε τον άγιο Ναυπάκτου η ευχή «Καλή Παναγιά»! Και θεώρησε
καλό, την ημέρα της μνήμης Της Παναγίας μας να το «εξηγήσει» στο
εκκλησίασμα και στο ευρύτερο κοινό- το άγευστο πίστεως – που διψά να
αποδομεί ιερά κείμενα και συμβολισμούς.
Το περίεργο είναι οτι επέλεξε το ευσεβές ποίμνιο της Μητρόπολης
Αιτωλίας και Αναρνανίας την οποία διαποιμαίνει επιτυχώς ως Τοποτηρητής
και να πει κάτι που έκανε ως δια μαγείας τον γύρο του διαδικτύου λες και
ανακαλύψαμε την πυρίτιδα. Τι είπε; Οτι «η φράση Καλή Παναγιά δεν στέκεται ούτε λεκτικά ούτε θεολογικά»!
Μα δεν νομίζω να είπε ποτέ κανείς ότι η φράση αυτή κρύβει κάποιο
θεολογικό υπόβαθρο. Αντιθέτως φαίνεται ότι είναι δημιούργημα της
ανθρώπινης ευσέβειας.
Ωστόσο να πούμε και κάτι το οποίο θα μας φωτίσει τον ορίζοντα για να καταλάβουμε περισσότερα. Φράσεις όπως καλή Λευτεριά, καλό δρόμο, ώρα καλή, καλό Παράδεισο κ.ο.κ. στέκουν λεκτικά; Γιατί τις λέμε; Γιατί έτσι επικράτησαν να λέγονται από στόμα σε στόμα. Επομένως γιατί να περιπλέκουμε τα πράγματα και να μπερδεύουμε τον λαό μας; Ή απλά θέλουμε κάθε φορά να πούμε κάτι και να ξεχωρίσουμε; Αυτό είναι το ευκολότερο.
Ωστόσο να πούμε και κάτι το οποίο θα μας φωτίσει τον ορίζοντα για να καταλάβουμε περισσότερα. Φράσεις όπως καλή Λευτεριά, καλό δρόμο, ώρα καλή, καλό Παράδεισο κ.ο.κ. στέκουν λεκτικά; Γιατί τις λέμε; Γιατί έτσι επικράτησαν να λέγονται από στόμα σε στόμα. Επομένως γιατί να περιπλέκουμε τα πράγματα και να μπερδεύουμε τον λαό μας; Ή απλά θέλουμε κάθε φορά να πούμε κάτι και να ξεχωρίσουμε; Αυτό είναι το ευκολότερο.
Ο μεγάλος Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος σε συνέντευξη του στο ΒΗΜΑ και
στον αείμνηστο φίλο μας Κώστα Τσαούση είχε πει ότι ως Αρχιεπίσκοπος
έμαθα κάτι: πόσο εύκολο είναι να γίνομαι θέμα στις εφημερίδες και στα
δελτία ειδήσεων αρκεί να πω κάτι που είναι αντίθετο στο ρέμα ή κάτι που
θέλουν να ακούσουν οι πολλοί!
Καλή Παναγιά ελληνιστί θα πει με το καλό να εορτάσουμε την μεγάλη
γιορτή της χριστιανοσύνης, την Κοίμηση της Θεοτόκου! Τι δεν
καταλαβαίνουμε; Τι δεν νιώθουμε για να μας ενοχλεί και να μη θέλουμε να
το πούμε
Πρόκειται για ευχή καθιερωμένη, που την χρησιμοποιούν και οι Αγιορείτες πατέρες.
Προσωπικά από παιδί την ακούω στο νησί που γεννήθηκα και μεγάλωσα
και την οποία λένε και οι Δωδεκανήσιοι! Ξαφνικά μας ενόχλησε και την
απορρίπτουμε;Δεν θέλω να απορρίπτω αυτά που με ηρεμούν και με γαληνεύουν
ως άνθρωπο και τα ακούω από τα γεννοφάσκια μου και η ευχή καλή Παναγιά
θαρρείς πως με κάνει να περιμένω με μεγαλύτερη ευλάβεια την εορτή της
Κοίμησης της Παναγίας μας. Θαρρείς και με προετοιμάζει Συγνώμη αν κάνω
λάθος! Εγώ θα εξακολουθώ να λέω το καλή Παναγιά και ας θεωρούμαι αθεολόγητος.
Και για να καταθέσουμε εν κατακλείδι ένα θεολογικό επιχείρημα ας
θυμηθούμε τι έλεγε ο Μεγας Βασίλειος: «Το απλούν της πίστεως,
ισχυρότερον εστί των λογικών αποδείξεων» Αφήσαμε να μας φάνε οι
επιστημοσύνες και γκρεμίζουμε την ευλαβική ευσέβεια που προσπαθεί να
χτίσει η Εκκλησία στις ψυχές των ανθρώπων δια μέσου των αιώνων. Θα τα
βρούμε μπροστά μας όλα αυτά.
Εγω, Εγω, Εγω ...
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ καθένας για τον εαυτό του μόνον μπορεί να μιλήσει. Και αυτήν την ισχύ έχει το αυτεξούσιο που έδωσε ο Θεός στον κάθε άνθρωπο, ο οποίος θα τον κρίνει κιόλας. Υπάρχει το εγώ, γιατί υπάρχει το πρόσωπο. Τώρα αν αυτό το άρθρο- άποψη εκφράζει πολλούς πιστούς, τότε αυτό είναι καλό να απασχολήσει τον Χ Ψ ιεράρχη. Γιατί και η λαϊκή ευσέβεια και η παράδοση έχουν την αξία τους.
ΑπάντησηΔιαγραφή