Γιώργος Παύλος
Καθ. Φυσικής και Φιλοσοφίας ΔΠΘ
Το Άγιον Όρος αποτελεί τον αναλλοίωτο πυλώνα της Ελλάδας και της Ορθοδοξίας.
Κάποιες ουσιαστικές φωνές του Αγίου Όρους, όπως ο Ιερομόναχος Ευθύμιος στην Καψάλα, ο Γέρων Γαβριήλ στις Καρυές, και πολλοί άλλοι πατέρες, πήραν θέση στα παρόντα δρώμενα στην Ελλάδα αλλά και παγκοσμίως. Ο ασκητής π. Ευθύμιος της Καψάλας, άμεσος πνευματικός απόγονος του Αγίου Παϊσίου είναι άνθρωπος της σιωπής και της προσευχής. Έσπασε την σιωπή του και μίλησε έξω από τα δόντια, αλλά ταυτόχρονα με πολύ σεβασμό προς κάθε κατεύθυνση, για το ιατρικό έγκλημα, καθ᾽ ημάς, της διαχείρισης του βιολογικού όπλου του κορωνοϊού και των γενετικών εμβολίων. Και το έκανε από αγάπη για τους ανθρώπους, εμβολιασμένους και ανεμβολίαστους.
Ο εξ Αμερικής ορμώμενος δημοσιογράφος Αλέξανδρος Στεφανόπουλος έχει ένα μήνα περίπου που με το άψογο και ασυναγώνιστο δημοσιογραφικό ταλέντο του και με τον εμφανή εξωτερικά ευγενικό τρόπο του, αποκαθηλώνει και γκριζάρει το πρόσωπο του πατρός Ευθυμίου, εγείροντας μάλιστα και έμμεσες απειλές κατ᾽ ουσίαν, πως έχει δεδομένα και στοιχεία, τα οποία, όπως λέει, δεν αποκαλύπτει μεν αλλά τα αναφέρει σαφώς δε και αφήνει να εννοηθούν. Ο τρόπος όμως που αυτό λέγεται συνιστά σαφής απειλή. Κατά την γνώμη μου, ο κύριος Στεφανόπουλος είναι άριστος διπλωμάτης δημοσιογράφος που μπορεί να σε «σφάξει με το γάντι» κατά το ρητό το λεγόμενο για την αγγλική διπλωματία.
Αγνοεί, όμως μάλλον ο ίδιος ότι ο π. Ευθύμιος έχει προσφέρει στον ελληνικό λαό τεράστιες υπηρεσίες, όπως παλαιότερα ο τότε πνευματικός του πατήρ και νυν Άγιος Παΐσιος. Επί μια εικοσαετία και πλέον, από το Πάσχα μέχρι τα Χριστούγεννα οπόταν και διακόπτει τον εγκλεισμό του, δέχεται από το πρωί μέχρι το βράδυ χωρίς συχνά να βάζει μια μπουκιά στο στόμα του, ακούει και στηρίζει έναν-έναν χιλιάδες ανθρώπους. Μάλιστα δε, ο π. Ευθύμιος έχει κληρονομήσει ένα μεγάλο πνευματικό χάρισμα από τον Άγιο Παΐσιο, στον οποίο μαθήτευσε χρόνους πολλούς.
Το χάρισμα να αφιερώνει όλο τον εαυτό του και όλη την ύπαρξή του στον κάθε άνθρωπο προσωπικά, ωσάν να μην υπάρχει άλλος άνθρωπος, ωσάν έκαστος να είναι μοναδικός. Σου δείχνει τόσο προσωπικό ενδιαφέρον και σου αφιερώνει τόσο χρόνο όσο χρειάζεσαι, ακούγοντάς σε προσεκτικά και ασχολείται με το πρόσωπό σου και το πρόβλημά σου, ωσάν να μην υπάρχει κανείς άλλος άνθρωπος ενώ γύρω στην αυλή είναι δεκάδες ή και εκατοντάδες εκείνοι που περιμένουν υπομονετικά να συναντήσουν και να μιλήσουν με τον γέροντα. Αυτό το φαινόμενο το έχουμε δει να συμβαίνει με σπάνιες πνευματικές μορφές, τόσο στην Ελλάδα, όπως συνέβαινε με τους Αγίους Παΐσιο, Πορφύριο και Ιάκωβο, όσο και με αντίστοιχους Αγίους Γέροντες Ρώσους και Σλάβους στάρετς.
Το πλέον σημαντικό όμως, είναι ότι όταν πλησιάζεις το κελί του γέροντος Ευθυμίου αισθάνεσαι να διαχέεται παντού γύρω στον τόπο η Θεία Χάρις και να αλλάζει η φυσική πραγματικότητα με ένα θαυμαστό τρόπο, όπως νοιώθαμε να συμβαίνει με άλλους Αγίους της Εκκλησίας μας που προλάβαμε να συναντήσουμε. Έτσι συνέβαινε σαφώς με τον Άγιο Πορφύριο, τον Άγιο Παΐσιο και άλλους.
Ο γέροντας Ευθύμιος όπως και άλλοι Αγιορείτες πατέρες, βλέποντας πως το υπάρχον πολιτικό σύστημα στην Ελλάδα έχει εντελώς αποξενωθεί από την Ελληνική και Ορθόδοξη πολιτιστική κληρονομιά, από την Αλήθεια του Χριστού και της Ορθόδοξης Εκκλησίας, και από την Ορθοδοξία εν γένει, συμβουλεύουν άξιους και ενάρετους ανθρώπους να ασχοληθούν με την πολιτική και να σώσουν την πατρίδα τους. Όπως γνωρίζω και βεβαιώνω από πρώτο χέρι, ο π. Ευθύμιος λέει καλούς λόγους για κάθε άνθρωπο που αισθάνεται πως αγαπά τον Χριστό, την Ελλάδα και την Εκκλησία, είτε αυτός είναι ο Κούβελας, είτε ο Εμφιετζόγλου, είτε ο Νατσιός, και ούτω καθεξής.
Ακόμη και αν ένας ρασοφόρος της Εκκλησίας εγκωμιάζει μια πολιτική ομάδα που εμφορείται από ελληνικά και χριστιανικά ιδεώδη, αυτό δα δεν είναι και έγκλημα.
Στην περίπτωση όμως του πατρός Ευθυμίου, όσοι έχουμε προσωπική πείρα γνωρίζουμε πως ο ίδιος κινείται σε τόσο υψηλό πνευματικό επίπεδο και διακατέχεται από τόσο υψηλό αίσθημα ευθύνης για τον άνθρωπο, για την ιστορία της Ρωμηοσύνης και για τον Ελληνισμό, ώστε επ᾽ ουδενί μπορεί να αποτελεί μομφή το ενδιαφέρον του για τα πολιτικά δρώμενα της Ελλάδος. Επιπλέον, να πούμε ότι ο π. Ευθύμιος ακόμη κι αν πέσει έξω και κάνει κάποια λάθος εκτίμηση για μια πολιτική ομάδα, αυτό δεν μειώνει τον ίδιο, αλλά αυτή την πολιτική ομάδα, εάν η ίδια δεν διδάσκεται και δεν εναρμονίζεται με το υψηλό πνευματικό ενδιαφέρον και αγωνία ενός πνευματικού ανθρώπου. Ο π. Ευθύμιος είναι τέτοιο πνευματικό μέγεθος που δεν θα χαριστεί σε κανέναν αν εκπίπτει από το Ορθόδοξο ήθος, όποιος κι αν είναι αυτός. Είναι πολλές οι μαρτυρίες ότι ο π. Ευθύμιος νοιάζεται για την ενότητα όλων των Ελλήνων και όχι για ένα κόμμα. Νοιάζεται να σωθεί η Ελλάδα και ο πολιτισμός της, η Ορθοδοξία της και ο λαός της. Δεν νοιάζεται για την πολιτική ως πολιτική, όπως θα συνέβαινε με οποιονδήποτε άλλον από εμάς, ούτε έχει ο ίδιος ανάγκη να εμπλέκεται σε πολιτικές συζητήσεις. Πάντα το ενδιαφέρον του είναι πνευματικό και όχι κοσμικό. Το ενδιαφέρον του είναι να γνωρίσουν οι άνθρωποι τον Χριστό. Και την Ελλάδα την νοιάζεται ως τόπο Χριστού και ως Εκκλησία Χριστού.
Με την έννοια αυτή, ο κ. Στεφανόπουλος, ακόμη και εάν ο π. Ευθύμιος του εμπιστεύθηκε κάποιες προσωπικές σκέψεις του, διαπράττει μέγιστο έγκλημα και μόνο που βγάζει στον αέρα στοιχεία από τις συνομιλίες του με τον π. Ευθύμιο, όποιο κι αν είναι το περιεχόμενο τους, και μάλιστα το πράττει αυτό με τρόπο απειλητικό και αποστασιοποιημένο. Δηλαδή ο κ. Στεφανόπουλος κάνει κάτι που είναι ούτε ηθικό, ούτε έντιμο, αλλά ούτε τον τιμά. Διότι όταν ένας απλός συνάνθρωπός σου, πολλώ δε μάλλον ένας ασκητής στο Αγιον Όρος, σε βάζει στο σπίτι του και σου εμπιστεύεται κάποιες προσωπικές σκέψεις κι εσύ μετά κάνεις δημοσιογραφικό ρεπορτάζ αυτό που σου εμπιστεύθηκε, όπως λέει ο ίδιος ο κ. Στεφανόπουλος, χωρίς μάλιστα να λάβεις την άδειά του, αυτό δεν τιμά καθόλου ένα δημοσιογράφο που θέλει να υπηρετήσει την αλήθεια και την αμερόληπτη δημοσιογραφία. Ακόμη και ένας ασκητής δικαιούται να έχει κάποιες πολιτικές συμπάθειες. Το θέμα είναι κατά πόσο εγώ φέρομαι έντιμα απέναντί του όταν μου εμπιστεύεται κάποιες σκέψεις του.
Προσωπικά
θεωρώ πως ο γέροντας Ευθύμιος δεν έχει τίποτε να φοβηθεί από όποιες και όσες
αποκαλύψεις και αν υπαινίσσεται πως μπορεί να κάνει ο κ. Στεφανόπουλος. Διότι ο
γέροντας Ευθύμιος είναι ένα τόσο μεγάλο πνευματικό μέγεθος, και ο ίδιος μιλά
από ένα τόσο υψηλό πνευματικό επίπεδο, που ποτέ δεν μπορεί να πει κάτι το
επιλήψιμο.
Η στάση αυτή του κ. Στεφανόπουλου δείχνει κάτι το ύπουλο και σκοτεινό. Ακόμη και αν φανερώσει όσα ισχυρίζεται πως γνωρίζει, ή όσα του εμπιστεύθηκε ο γέροντας Ευθύμιος και δήθεν δεν θέλει να φανερώσει, αυτά όχι μόνο δεν θα μειώσουν τον ίδιο τον γέροντα, αλλά θα δείξουν αντιθέτως ακόμη περισσότερο το πνευματικό μέγεθος του ανδρός. Διότι ο π. Ευθύμιος είναι άνθρωπος του φωτός. Και το φως δεν φοβάται το σκότος. Διότι το σκότος δεν υπάρχει αλλά είναι στέρηση φωτός. Βάζω το χέρι μου στη φωτιά και εγγυώμαι ότι τίποτε άσχημο ή λάθος δεν λέει και δεν κάνει ο π. Ευθύμιος. Διότι είναι άνθρωπος της σιωπής και της προσευχής. Είναι άνθρωπος που δεν ζει για τον εαυτό του αλλά για τον Χριστό.
Τέτοιου είδους άνθρωποι της νοεράς προσευχής, που έχουν πεθάνει για τον κόσμο ποτέ δεν λένε και δεν κάνουν λάθος. Και το όποιο σύμφωνα με τη γνώμη μας λάθος τους, για τον Θεό είναι σωστό. Διότι δεν ζουν για να αποκτήσουν ανθρώπινη δόξα. Γι᾽ αυτούς τους ανθρώπους ο Χριστός είναι διαρκώς παρών και δίπλα τους. Οι άνθρωποι τέτοιας αγάπης και θυσίας δεν μιλούν από τον εαυτό τους. Μιλούν όσα ο Χριστός τους δείχνει να πουν ή να πράξουν. Εμείς οι υπόλοιποι που ζούμε στις φαντασιώσεις μας, στις εμπάθειές μας, στις κρυφές ή φανερές εμπαθείς επιθυμίες μας και που δεν μπορούμε ούτε ένα λεπτό να σιωπήσουμε και να σταματήσουμε την διάνοιά μας από τους εμπαθείς λογισμούς της, εμείς είμαστε στο λάθος με το να κρίνουμε τους πάντες και τα πάντα, ακόμη και τον Θεό πως δεν τα έχει κάνει καλά τα πράγματα.
Εάν ο κ. Στεφανόπουλος έχει πραγματικά αγάπη για την Ελλάδα, ας ζητήσει δημόσια συγγνώμη για την ταραχή που έχει προκαλέσει με αυτές τις τελευταίες εκπομπές του,
και
την προσβολή του όχι μόνο προς το πρόσωπο του γέροντα Ευθύμιου, αλλά και σε όλο
το Άγιον Όρος και στους πατέρες οι οποίοι συμπαραστέκονται αυτό τον καιρό, όπως
και πάντοτε, στον ελληνικό λαό. Διότι η Παναγία μέσα από τα δικά της
μαυροφορεμένα και πενθούντα, για τις αμαρτίες όλου του κόσμου, παιδιά της στο
Άγιον Όρος, δίδει την μόνη αληθινή παρηγοριά και φώτιση σε όλους τους Έλληνες
και σε όλο τον κόσμο.
Τέλος, θέλω να θυμίσω στον κ. Στεφανόπουλο τί μου είχε πει ο ίδιος όταν με πρωτοπήρε τηλέφωνο, νομίζω από Αμερική, για να μην παριστάνει την αγνή περιστερά που για όλους και όλα μπορεί να ασκεί κριτική. Αφού εγκωμίασε το εθνικό έργο μας στο Δίκτυο Ελληνισμού και προθυμοποιήθηκε να το στηρίξει μέσω της Ομογένειας, μετά από δυο-τρεις τηλεφωνικές επικοινωνίες μας, μου είπε - και μάλιστα σε ύφος αλλαγμένο και επιτακτικό - τα εξής ανήκουστα για έναν άνθρωπο που πιστεύει και υπηρετεί την δημοκρατία: ότι πολύ πλούσιοι Έλληνες στην Αμερική θα μας χρηματοδοτήσουν. Όμως δεν θα τους γνωρίσουμε ποτέ και δεν θα μας αποκαλύψουν ποτέ τα πρόσωπά των. Και το ακόμη χειρότερο: ότι θα κάνουμε υπακοή και θα εκτελούμε ό,τι αυτοί μας επιτάσσουν μέσω του κ. Στεφανόπουλου. Βέβαια, η απάντησή μας ήταν η προφανής. Καλά κ. Στεφανόπουλε, τί εκτιμήσατε σε εμάς; Μας θεωρήσατε ότι υπηρετούμε το χρήμα και όχι την Ελλάδα; Και βεβαίως, μετά από αυτή την άρνηση συνεργασίας μας, ο κ. Στεφανόπουλος άρχισε παντού να μιλά εναντίον μας και εναντίον του Δικτύου Ελληνισμού.
Αυτά,
για να γνωρίζουν όσοι ακολουθούν τον κ. Στεφανόπουλο πως ο ίδιος δεν είναι και
τόσο αγνός, τόσο άγιος και τόσο αξιόπιστος, όσο ο ίδιος θέλει να δείχνει και να
φαίνεται.
Γιώργος Παύλος
Καθ. Φυσικής και Φιλοσοφίας ΔΠΘ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου