Επικειμένης της εορτής της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού στο ανάγνωσμα της Κυριακής προ της εορτης ο Ευαγγελιστής Ιωάννης επιχειρεί επιγραμματικά και περιεκτικά να μας μεταδώσει το μήνυμα και το μεγαλείο του δυνατότερου συμβόλου της πίστεώς μας με μία προεικόνιση του Τιμίου Σταυρού από την Παλαιά Διαθήκη. Η ιστορία ίσως είναι γνωστή σε πολλούς. Καθώς ο περιούσιος λαός περιπλανάται στην έρημο, παρουσιάζονται δηλητηριώδη φίδια, από τα οποία όποιος δαγκωθεί πεθαίνει μέσα σε λίγα λεπτά. Κάτω από τη δυσφορία και την κατακραυγή του λαού ο Μωυσής απευθύνεται στο Θεό και ζητά τη βοήθειά Του. Εκείνος του υποδεικνύει να κατασκευάσει ένα μεγάλο ορειχάλκινο φίδι, που θα στερεώσει πάνω σ’ ένα ξύλο και θα το τοποθετήσει σε σημείο υψηλό, για να είναι ορατό από τον καθένα. Όποιος εδέχετο δάγκωμα φιδιού δεν έχει παρά να γυρίσει και να κοιτάξει προς το υψωμένο φίδι. Τότε αμέσως και εθεραπεύετο.
Ο Σεβ. Μητροπολίτης Διδυμοτείχου, Ορεστιάδος και Σουφλίου κ. Δαμασκηνός ιερουργών στον Ιερό Ενοριακό Ναό Αγίου Αθανασίου Πρωτοκκλησίου κηρύττων τον θείο λόγο τόνισε σχετικά· «Το υψωμένο φίδι συμβολίζει τρία πράγματα. Πρώτον, την αγάπη του Θεού. Ο Θεός δεν ήταν δυνατόν να εγκαταλείψει τον εκλεκτό λαό Του στην περιπέτεια της ερήμου. Στο θανάσιμο κίνδυνο των φαρμακερών φιδιών, μέσ’ από τις οδηγίες Του προς το Μωυσή, επιδεικνύει την αγάπη Του για τον περιούσιο λαό Του και δίδει τη λύση στη δοκιμασία του. Το ίδιο κάνει και στη ζωή του καθενός μας. Όταν κινδυνεύουμε θανάσιμα από το δηλητήριο της αμαρτίας ή οποιουδήποτε άλλου πειρασμού, δεν έχουμε παρά να προστρέξουμε στον Εσταυρωμένο Υιό Του, για να λάβουμε το αντίδοτο της ζωής. Ίσως οι πειρασμοί στην εποχή μας να φαίνονται δύσκολοι και ύπουλοι, σαν τα φίδια. Η αγάπη του Θεού, όμως, είναι απείρως μεγαλύτερη και δυνατότερη απ’ όλους τούς πειρασμούς μαζί.
»Δεύτερον, το υψωμένο φίδι φανερώνει τη σοφία του Θεού. Φίδια ιοβόλα σκορπίζουν το θάνατο στον περιπλανώμενο λαό, ενώ ένα κρεμασμένο φίδι φέρνει τη σωτηρία. Ο Θεός, για να ξεγελάσει το Διάβολο, δεν έσωσε τον κόσμο μέσα από τη δόξα Του αλλά μέσα από την υπέρτατη ταπείνωσή Του. Ενώ η αμαρτία έφερε το θάνατο στον άνθρωπο, ο Θεός εξαπατά τον Διάβολο με τη μορφή ενός καταδικασμένου αμαρτωλού, για να φέρει μέσα από τη θυσία αυτού του κρεμασμένου εγκληματία τη λύτρωση και την ελευθερία. Ο Υιός του ανθρώπου ανέρχεται στο Σταυρό ως αμαρτωλός και εγκληματίας. Γι’ αυτό στο παραπάνω περιστατικό προτυπώνεται ως φίδι. Ο Εσταυρωμένος πάνω στο Σταυρό μοιάζει με καταδικασμένο αμαρτωλό. Ο Διάβολος δεν μπόρεσε να υπολογίσει πως πίσω από τον κρεμασμένο αυτόν κακούργο κρύβεται ο ίδιος ο Θεός. Έτσι η ενατένιση του Εσταυρωμένου φέρνει τη θεραπεία από το δηλητήριο της αμαρτίας.
»Τρίτον, ο υψωθείς όφις συμβολίζει τη δύναμη της πίστεως στην αγάπη και στη σοφία του Θεού. Ο πιστός που πορεύεται στη έρημο της ζωής συχνά δέχεται τα δηλητηριώδη κεντρίσματα της αμαρτίας και προγεύεται του θανάτου. Κάθε προσφυγή του προς τον Εσταυρωμένο είναι μία πορεία ζωής. Γι’ αυτό το ιερό κείμενο μας λέγει: «ἵνα πᾶς ὁ πιστεύων εἰς αὐτὸν μὴ ἀπόληται, ἀλλ’ ἔχῃ ζωὴν αἰώνιον». Η πίστη στον Εσταυρωμένο συντρίβει τη δύναμη του Διαβόλου. Ο Διάβολος στηρίζει τη δύναμή του στον εγωισμό και στο μίσος. Στην εποχή μας ο εγωισμός και το μίσος φαίνεται ότι κυβερνούν τον κόσμο. Ο Εσταυρωμένος όμως πάνω στον Τίμιο Σταυρό βρίσκεται κρεμασμένος από ταπείνωση και από αγάπη. Η επί του Σταυρού νίκη του Εσταυρωμένου αποδεικνύει τελικά ότι η ταπείνωση και η αγάπη είναι οι μεγαλύτερες δυνάμεις του κόσμου και αυτές τελικά θα κυριαρχήσουν. Ο εγωισμός και το μίσος εγκλωβίζουν τον άνθρωπο στον πνευματικό και σωματικό θάνατο, ενώ η ταπείνωση και η αγάπη τον ελευθερώνουν».
Και κατέληξε ο Σεβασμιώτατος· «Πάνω στο Σταυρό και μέσα από τη ζωηφόρο πλευρά του Εσταυρωμένου ρέει Αίμα και Ύδωρ, από τα οποία αρδεύονται και τρέφονται οι πιστοί και η Εκκλησία στην πορεία των αιώνων, καθώς συμμετέχουν στα μυστήρια του Βαπτίσματος και της Θείας Ευχαριστίας. Κάθε φορά, λοιπόν, που κοινωνούμε των Αχράντων Μυστηρίων και μεταλαμβάνουμε το Αίμα του Εσταυρωμένου, που θυσιάζεται για μας, αυτό το Αίμα μας θεραπεύει από το δηλητήριο της αμαρτίας και μας χαρίζει την αληθινή ζωή και για το παρόν και για το μέλλον που ακολουθεί μετά τον θάνατό μας. Καταλαβαίνουμε, λοιπόν, πως, όταν απέχουμε από τη Θεία Ευχαριστία, και μάλιστα αδικαιολόγητα, για μεγάλο χρονικό διάστημα, εκθέτουμε τον εαυτό μας στο επικίνδυνο δηλητήριο της αμαρτίας και στις ολέθριες επιπτώσεις του».
Την Θεία Λειτουργία στο Πρωτοκκλήσι παρακολούθησε ο Διοικητής της 50ης Ταξιαρχίας, Ταξίαρχος Χρήστος Μπακιρτζής, ο Αντιδήμαρχος Σουφλίου Μιχαήλ Πιτιακούδης και πολυπληθές εκκλησίασμα. Προ του πέρατος της Θείας Λειτουργίας ο Σεβασμιώτατος συνεχάρη τον εφημέριο της ενορίας Αρχιμ. Κύριλλο Γουλινάκη για την ευδόκιμη και καλλίκαρπη διακονία του στην ακριτική περιοχή του τέως Δήμου Ορφέως.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου