«Πονηροὶ δὲ ἄνθρωποι καὶ γόητες προκόψουσιν ἐπὶ τὸ χεῖρον, πλανῶντες καὶ πλανώμενοι» (Β΄ Τιμ. 3,13)
Οἱ καιροὶ ποὺ ζοῦμε, ἀγαπητοί μου, οἱ καιροί μας, εἶνε «χαλεποί», δύσκολοι, ὅπως λέει ὁ ἀπόστολος Παῦλος (Β΄ Τιμ. 3,1). Τὸ πνεῦμα τοῦ ὀλέθρου ἐξαπολύει θύελλες. Ἐφιάλτες πατοῦν τὰ στήθη τῆς ἀνθρωπότητος καὶ κόβουν τὴν ἀνάσα της. Ὁ κόσμος εἶνε βυθισμένος σὲ σκοτάδι πνευματικό.
Ἐνώπιόν μας ἐκτυλίσσεται ἡ εἰκόνα ἐκείνη ποὺ εἶδε «ἐν ταῖς ἐσχάταις ἡμέραις» προφητικὰ τὸ βλέμμα τοῦ ἀποστόλου Παύλου· ὅ,τι ἀπὸ τότε διέκρινε ὁ μεγάλος ἀπόστολος τῶν ἐθνῶν, τὸ ἔχουμε τώρα μπροστά μας. Διαβάζοντας ἢ ἀκούγοντας τὴν προφητεία του νομίζεις, ὅτι ὁ Παῦλος περιγράφει καὶ ζωγραφίζει τὴ σημερινὴ ἠθικὴ κατάστασι τῆς ἀνθρωπότητος. Ἰδοὺ ἡ προφητεία του· «Ἐν ἐσχάταις ἡμέραις ἐνστήσονται καιροὶ χαλεποί (= θὰ ἔρθουν δύσκολοι καιροί)· ἔσονται γὰρ οἱ ἄνθρωποι (= οἱ ἄνθρωποι θὰ εἶνε) φίλαυτοι, φιλάργυροι, ἀλαζόνες, ὑπερήφανοι, βλάσφημοι, γονεῦσιν ἀπειθεῖς, ἀχάριστοι, ἀνόσιοι, ἄστοργοι, ἄσπονδοι, διάβολοι, ἀκρατεῖς, ἀνήμεροι, ἀφιλάγαθοι, προδόται, προπετεῖς, τετυφωμένοι, φιλήδονοι μᾶλλον ἢ φιλόθεοι, ἔχοντες μόρφωσιν εὐσεβείας, τὴν δὲ δύναμιν αὐτῆς ἠρνημένοι» (ἔ.ἀ. 3,1-5). Τί φοβερὴ ἁλυσίδα κακῶν! τοὺς κρίκους της ἔχει χαλκεύσει στὸ καμίνι του ὁ σατανᾶς, καὶ μὲ τὴν ἁλυσίδα αὐτὴ σκλαβώνει ἀνθρώπους καὶ λαοὺς καὶ τοὺς σέρνει στὴν καταστροφή. Ὁ κόσμος ἔφτασε στὸ χεῖλος τῆς ἀβύσσου. Σκοτάδι βαθύ! καὶ πουθενά φωτοβολίδες νὰ ῥίξουν λίγο φῶς…«Τί τέξεται ἡ ἐπιοῦσα», τί θὰ
μᾶς φέρῃ ἡ αὐριανὴ μέρα (Παρ. 3,28), κανένας δὲν ξέρει, παρὰ μόνο
Ἐκεῖνος ποὺ γνωρίζει «χρόνους ἢ καιρούς» καὶ ὁρίζει ὅρια ἐθνῶν
(Πράξ. 1,7 · πρβλ. 17,26). Ὁ κόσμος πάντως ἀνησυχεῖ. Προσπαθεῖ ν᾽
ἀνιχνεύσῃ τὸ μέλλον. Ἀνυπομονεῖ, θέλει νὰ μάθῃ ποιό θά ᾽νε τὸ τέλος,
ποῦ θὰ καταλήξουν τὰ σοβαρὰ γεγονότα ποὺ συμβαίνουν ὣς τώρα καὶ θὰ
συμβοῦν ἀκόμη ἐπὶ τῶν ἡμερῶν μας.
Τὴν κοινὴ αὐτὴ ἀνησυχία, τὴν ἀνυπομονησία τοῦ πλήθους, τὴν
ἀβεβαιότητα τῶν πνευμάτων, ἔρχονται νὰ ἐκμεταλλευθοῦν κάποιοι ποὺ
παρουσιάζονται μὲ ἀξιώσεις προφητῶν. Ἂν καὶ οἱ προφητεῖες τους κατ᾽
ἐπανάληψιν διαψεύσθηκαν, ἐν τούτοις δὲν τὸ βάζουν κάτω· ἐπιμένουν στὶς
πλάνες τους μὲ πεῖσμα ἑωσφορικό. Προσπαθοῦν νὰ τὶς μεταδώσουν καὶ
στὴ χώρα μας· ἀποστέλλουν μὲ τὸ ταχυδρομεῖο σὲ διάφορα ἄτομα φυλλάδια,
διανέμουν ἐπίσης ἀπ᾽ αὐτὰ δωρεάν, ἐπισκέπτονται πόλεις καὶ χωριά,
περιάγουν «τὴν θάλασσαν καὶ τὴν ξηρὰν ποιῆσαι ἕνα προσήλυτον», κι
ὅταν τὸν κάνουν –καὶ δυστυχῶς ἀπέκτησαν ἀρκετοὺς στὴ νεώτερη Ἑλλάδα–, ὁ
ὀπαδός τους γίνεται «υἱὸς γεέννης διπλότερος» αὐτῶν (Ματθ. 23,15).
Μερικὰ γνωρίσματά τους εἶνε τὰ ἑξῆς. Κέντρο τῆς δράσεώς τους
εἶνε ἡ Ἀμερική. Ἀπὸ ἐκεῖ ἔχουν ἁπλώσει τὰ πλοκάμια τῆς ὀργανώσεώς τους
παντοῦ στὴ γῆ. Ὅπλο τους εἶνε τὸ χρῆμα, τὸ ἄφθονο χρῆμα τοῦ Ἰούδα.
Διδασκαλία τους τὸ ψέμα, χρυσωμένο ὅμως ἐξωτερικὰ μὲ ῥητὰ τῆς ἁγίας
Γραφῆς καὶ μάλιστα τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης. Ὡρισμένα κομμάτια της καὶ ἰδίως
ἀπὸ τὰ προφητικὰ βιβλία τὰ ξέρουν ἀπ᾽ ἔξω. Ἀποστηθίζουν χωρία ὁλόκληρα,
πρᾶγμα ποὺ προκαλεῖ ἐντυπώσεις. Θύματά τους εἶνε χριστιανοὶ ποὺ ἔχουν
ἄγνοια τῆς πίστεως καὶ δὲν εἶνε εἰς θέσιν ν᾽ ἀναγνωρίσουν τοὺς
προβατόσχημους λύκους. Σύμμαχοί τους εἶνε ἡ ἀδράνεια, ἡ ἀμάθεια καὶ ἡ
σκανδαλώδης διαγωγὴ μερικῶν κληρικῶν. Πεδίο δράσεώς τους εἶνε ὁλόκληρη
ἡ οἰκουμένη· στὶς κυριώτερες πόλεις τῶν κρατῶν ἔχουν ἱδρύσει
βιβλιοπωλεῖα, κέντρα συναθροίσεων, ποὺ δὲν εἶνε τίποτε ἄλλο παρὰ
πρακτορεῖα τοῦ σατανᾶ. Σκοπός τους εἶνε ἡ διάλυσι τοῦ Χριστιανισμοῦ, ἡ
καταστροφὴ τῆς Ἐκκλησίας, ἡ σύγχυσι καὶ ἡ ἀναρχία, ἡ ἐξυπηρέτησι τῶν
σκοτεινῶν σχεδίων τοῦ Σιωνισμοῦ.
Ποιοί λοιπὸν εἶν᾽ αὐτοί; Εἶνε οἱ χιλιασταὶ ἢ ἢ «σπουδασταὶ τῶν
Γραφῶν» (οἱ γνωστοὶ σήμερα μάρτυρες τοῦ Ἰεχωβᾶ), ἀπὸ τοὺς πιὸ
ἐπικίνδυνους αἱρετικοὺς τῶν νεωτέρων χρόνων.
Σ᾽ αὐτοὺς ἔχει ἐφαρμογὴ ἡ προφητεία τοῦ ἀποστόλου Παύλου ποὺ
ἀκούσαμε σήμερα στὸ ἀποστολικὸ ἀνάγνωσμα τῆς Κυριακῆς Τελώνου καὶ
Φαρισαίου καὶ ἡ ὁποία λέει· «Πονηροὶ ἄνθρωποι καὶ γόητες προκόψουσιν
ἐπὶ τὸ χεῖρον, πλανῶντες καὶ πλανώμενοι»· ἄνθρωποι πονηροὶ καὶ
ἀπατεῶνες θὰ προκόψουν πρὸς τὸ χειρότερο, πλανώντας ἄλλους καὶ
πλανώμενοι οἱ ἴδιοι (Β΄ Τιμ. 3,13).
Ἡ δρᾶσι τῶν χιλιαστῶν στὴν Ἑλλάδα παλαιότερα εἶχε περιορισθῆ
καὶ φαινόταν ὅτι ὁ κίνδυνος πέρασε. Ἀλλὰ τὸ θηρίο τῆς αἱρέσεως δὲν εἶχε
πεθάνει, ὅπως εἴχαμε πιστέψει. Ἦταν ζωντανό. Κοιμόταν, καὶ ξύπνησε.
Βγῆκε πεινασμένο ἀπὸ τὴ μάντρα του, καὶ τώρα περπατάει οὐρλιάζοντας
καὶ ζητώντας νὰ καταπιῇ ψυχές (πρβλ. Α΄ Πέτρ. 5,8).
Ἡ κατάστασι παγκοσμίως, ἡ ἀβεβαιότητα, τὸ πνευματικὸ σκοτάδι
καὶ ἡ σύγχυσι ποὺ ἐπικρατοῦν σήμερα, εὐνοοῦν δυστυχῶς τὴ δρᾶσι του.
Γιατὶ «ὁ λύκος χαίρεται στὴν ἀναμπουμπούλα» καὶ ἀνεμοζάλη. Καὶ οἱ
χιλιασταί, «λύκοι ἅρπαγες» ὅπως τοὺς χαρακτηρίζει ὁ Κύριος στὸ Εὐαγγέλιο
(Ματθ. 7,15), βρῆκαν τὶς σημερινὲς συνθῆκες κατάλληλες γιὰ νὰ ἐπιπέσουν
στὰ λογικὰ πρόβατα τοῦ Χριστοῦ.
Κάνουν ὑπὸ εὐνοϊκὲς συνθῆκες καὶ κατὰ περιοχὲς τῆς χώρας δειλὰ
ἢ καὶ τολμηρὰ τὴν ἐμφάνισί τους. Μοιράζουν σὲ πόλεις σὲ χωριὰ ἔντυπά
τους, καὶ συνήθως ἐξαφανίζονται ἀμέσως, μὲ σκοπὸ νὰ ἐπανέλθουν ἐν καιρῷ.
Ἡ Ἱερὰ Σύνοδος ἔχει ἐκδώσει παλαιότερα δύο σχετικὲς ἐνημερωτικὲς ἐγκυκλίους· τὴν
• ὑπ᾽ ἀριθμ. 2306/2213 τῆς 7/20-6-1923
• καὶ τὴν ὑπ᾽ ἀριθμ. 256 τῆς 7-11-1939.
Στὴν δεύτερη ἀπὸ αὐτὲς λέει, ὅτι
οἱ χιλιασταὶ ἀποτελοῦν τὴν συνισταμένη ὅλων τῶν κατὰ καιροὺς αἱρέσεων
ποὺ ἰουδαΐζουν, διαστρέφουν τὴν ἁγία Γραφή, ἀνακατεύουν παλαιὲς καὶ
νεώτερες κακοδοξίες, ἀθετοῦν τὰ θεμελιώδη δόγματα τῆς πίστεως (τριαδικό,
χριστολογικό, ἀνθρωπολογικό, σωτηριολογικό, ἐσχατολογικό), ἀρνοῦνται
τὴν Ἐκκλησία, τὰ ἱερὰ μυστήρια, τὴν ἱερωσύνη, ἐπαναλαμβάνουν τὴν
καταδικασμένη ἀρχαία χιλιαστικὴ δοξασία, ὅτι δῆθεν ὁ Κύριος πρόκειται
νὰ ἔλθῃ πάλι στὴ Γῆ πρὶν ἀπὸ τὴν δευτέρα παρουσία του, γιὰ νὰ βασιλεύσῃ
μαζὶ μὲ τοὺς δικαίους ἐπὶ χίλια χρόνια.
Αὐτὰ ἂς γνωρίζουν οἱ κληρικοί μας, ἂς τὰ μελετήσουν καλά, κι ἂς
ἑτοιμαστοῦν γιὰ ν᾽ ἀποκρούουν τοὺς ἐπικίνδυνους αὐτοὺς αἱρετικούς, ποὺ
σὰν ἄλλοι ἀρουραῖοι προσπαθοῦν νὰ καταστρέψουν τὴ ῥίζα τῆς πίστεώς
μας. Ὅσοι ἐπιθυμοῦν νὰ πληροφορηθοῦν περισσότερα γιὰ τὴν αἵρεσι τῶν
χιλιαστῶν, ἂς μελετήσουν ἀπὸ τὰ παλαιότερα ἔργα τὰ βιβλία·
• μητροπολίτου Ἀλεξανδρουπόλεως Γερβασίου, «Ἀντιχιλιαστικά»
• Μιχαὴλ Γαλανοῦ, «Τὸ καθρέπτισμα τῶν Σπουδαστῶν τῶν Γραφῶν», τεύχη δύο,
• Παναγιώτου Ν. Τρεμπέλα «Ὁ χιλιασμός»
* * *
Στοὺς πιστοὺς ὀρθοδόξους
Χριστιανοὺς συνιστῶ, ἀγαπητοί μου, νὰ κλείσουν τὰ αὐτιά τους στὶς φωνὲς
τῶν χιλιαστῶν καὶ κάθε ἄλλου ἐχθροῦ τῆς πίστεως. Οἱ «καιροί», ὅπως
εἴπαμε, εἶνε «χαλεποί». Πολλὰ θὰ συμβοῦν· ἐμεῖς ἂς μείνουμε πιστοὶ στὸ
Χριστὸ καὶ τὴν ἁγία του Ἐκκλησία. Μὴ ταραχθοῦμε.
Ἂς μελετήσουμε ὅλοι τὸ 24ο κεφάλαιο τοῦ κατὰ Ματθαῖον
Εὐαγγελίου καὶ ἂς ἀντλήσουμε ἀπὸ ἐκεῖ πίστι, θάρρος καὶ ὑπομονή. Ἂς
ἀκούσουμε τὴ φωνὴ τοῦ Χριστοῦ· «Τότε ἐάν τις ὑμῖν εἴπῃ, ἰδοὺ ὧδε ὁ
Χριστὸς ἢ ὧδε, μὴ πιστεύσητε· ἐγερθήσονται γὰρ ψευδόχριστοι καὶ
ψευδοπροφῆται καὶ δώσουσι σημεῖα μεγάλα καὶ τέρατα, ὥστε πλανῆσαι, εἰ
δυνατόν, καὶ τοὺς ἐκλεκτούς. Ἰδοὺ προείρηκα ὑμῖν. Ἐὰν οὖν εἴπωσιν ὑμῖν,
ἰδοὺ ἐν τῇ ἐρήμῳ ἐστί, μὴ ἐξέλθητε, ἰδοὺ ἐν τοῖς ταμείοις, μὴ
πιστεύσητε· ὥσπερ γὰρ ἡ ἀστραπὴ ἐξέρχεται ἀπὸ ἀνατολῶν καὶ φαίνεται
ἕως δυσμῶν, οὕτως ἔσται καὶ ἡ παρουσία τοῦ υἱοῦ τοῦ ἀνθρώπου» (Ματθ.
24,23-27).
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
1940 (18-2-1940 Μεσολόγγι γραπτὸ κήρυγμα) «Πλανῶντες καὶ πλανώμενοι» (Β΄ Τιμ. 3,13)
__________
[(*) καὶ ἀπὸ τὰ νεώτερα ἔργα τὰ βιβλία·
• μητροπολίτου Φλωρίνης Αὐγουστίνου
«Ἀντιχιλιαστικά» Ἀθῆναι 1988,
• ἀρχιμ. Ἐπιφανίου Κ. Χατζηγιάγκου
«Ἡ ἀλήθεια γιὰ τοὺς “Μάρτυρες
τοῦ Ἰεχωβᾶ”» Φλώρινα 2018,
• Νικολάου Ἰω. Σωτηροπούλου
«Ἀντιχιλιαστικὸ ἐγχειρίδιο», Ἀθῆναι 1994]
–––––––––––––
(*) μεταγενέστερες βιβλιογραφικὲς προσθῆκες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου