Ούτε μοντέρνος, ούτε συντηρητικός δηλώνει ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου Γεώργιος, ο οποίος σε συνέντευξη του στο “Φιλελεύθερο” περιγράφει τη νέα του ζωή στην Αρχιεπισκοπή και το ρόλο και ευθύνη της Eκκλησίας στην κοινωνία και έναντι στη νέα γενιά.
Εξηγεί τη θετική απόφαση της Ιεράς Συνόδου στη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση παιδιών στα σχολεία, αντιδρά στην περιφορά λειψάνων και αγίων παντόφλων στους ναούς και απαντά στους εκπαιδευτικούς για την αξιοποίηση της ημέρας ονομαστηρίων του. Τοποθετείται για την πρωινή προσευχή στα σχολεία αλλά και το μάθημα των θρησκευτικών και δεν κρύβει τη δυσαρέσκεια του, με το Μητροπολίτη Πάφου Τυχικό.
-Πως είναι μακαριότατε η νέα ζωή στην Αρχιεπισκοπή;
-Συνάντησα περισσότερη δουλειά, προβλήματα διαφορετικά σε ποσότητα και ποιότητα. Ήταν διαφορετικοί οι ρυθμοί στην Πάφο, διαφορετικοί στην Αρχιεπισκοπή. Με τη βοήθεια του Θεού ξεπερνιούνται όλα, οι ευθύνες είναι πολλές για ολόκληρη την Εκκλησία της Κύπρου. Ένας Αρχιεπίσκοπος που δεν λέει όχι και έχει τις πόρτες ανοικτές για πιστούς που θέλουν να τον χαιρετίσουν, να ζητήσουν την ευχή ή και κάποια βοήθεια.
-Ήταν ευχάριστη έκπληξη η απόφαση της Ιερά Συνόδου για τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση παιδιών.
-Υπήρξα στα σχολεία παιδαγωγός και καθηγητής, παρακολουθώ την εξέλιξη της κοινωνίας και γνωρίζω ότι τα παιδιά σήμερα έρχονται πολύ νωρίς σε επαφή με όλα αυτά, μέσω της τεχνολογίας και άλλων μέσων. Αν δεν πούμε εμείς κάτι, δεν σημαίνει ότι δεν τα ξέρουν. Τα γνωρίζουν, ίσως και με λανθασμένο τρόπο. Μια υπεύθυνη καθοδήγηση θα τα βοηθήσει να μείνουν μακριά από εκτροπές που δεν θέλουμε. Βάλαμε κάποιες προϋποθέσεις, όπως για παράδειγμα, τα παιδιά ανάλογα με την ηλικία και τη δεκτικότητα να δέχονται και την αγωγή. Να διδάσκουν ειδικοί οι οποίοι έχουν κάποια εκπαίδευση και για το περιεχόμενο να ακούσουν εμάς αλλά και τους γονείς.
-Όντες άτεκνοι και άγαμοι οι ιεράρχες, θα έπρεπε κάποιοι εξ αυτών, να έχουν τόσο ακραίες απόψεις σε θέματα σεξουαλικότητας και ομοφυλοφιλίας;
-Δεν έχει σημασία, υπάρχουν πολλοί άτεκνοι στην κοινωνία και έχουν τις απόψεις τους, έτσι κι εμείς. Δεν ζούμε εκτός της κοινωνίας. Το ότι, η Εκκλησία απαιτεί από κάποιους να είναι άγαμοι για να πάρουν κάποιες θέσεις, δε σημαίνει ότι είναι και απόκοσμοι και είναι μακριά από τη γνώση κάποιων πραγμάτων. Και ευθύνη έχουμε και γνώση και μπορούμε να τοποθετηθούμε σε αυτά τα ζητήματα.
-Ονομαστήρια Αρχιεπισκόπου. Επιμένουν σε αργία οι εκπαιδευτικοί.
-Ο διδακτικός χρόνος είναι πολύτιμος για όλα τα παιδιά, όχι μόνο για τους τελειόφοιτους. Η δική μου θέση είναι, επειδή εργάστηκα στα σχολεία, είπα ότι η γιορτή του Αρχιεπισκόπου δεν χρειάζεται να είναι αργία. Θα ήμουν ευτυχής αν διδόταν αυτός ο χρόνος στην εκπαίδευση. Ας μην είναι κλειστά τα σχολεία, να τη χρησιμοποιήσουν επωφελώς και για διδακτικό χρόνο. Αν θέλουν να εκκλησιαστούν την πρώτη ώρα, θα μπορούσαν, όπως και για να συζητήσουν το ρόλο της Εκκλησίας στη διαμόρφωση του έθνους. Το υπ. Παιδείας είπε δεν ήταν δική του εισήγηση, αλλά ακούστηκε ακόμα και το να ανταλλαγεί η γιορτή. Μα δεν ήταν αυτό το νόημα.
-Θρησκευτικά και πρωινή προσευχή στα σχολεία, σε μια εποχή της πολυπολιτισμικότητας και των μεικτών σχολείων, είναι ένα θέμα που διχάζει.
-Το μάθημα των θρησκευτικών δεν είναι αυστηρή κατήχηση. θα διδαχθούν και για τις άλλες θρησκείες, ανάλογα και με την ηλικιακή δεκτικότητα των παιδιών. Σε μεγάλες τάξεις θα διδαχθούν και για τα ηθικά διλήμματα που προβάλλουν μπροστά τους, λόγω της τεχνολογίας, της επιστήμης και θέματα βιοηθικής. Για παράδειγμα το δίλημμα αν μπορούν να γίνουν δότες οργάνων, αν μπορούν να εμπιστευθούν την τεχνολογία για την εξωσωματική γονιμοποίηση. Σχετικά με την προσευχή, κάθε ον έχει μια εξάρτηση που είναι εκτός του κόσμου τούτου. Ακόμα και οι άθεοι πιστεύουν στην αθεΐα τους. Το να απευθύνονται προς το Θεό οι άνθρωποι και να ζητούν τη βοήθεια του, δεν είναι κάτι που τους μειώνει. Και ένας μαθητής όταν προσεύχεται μπορεί να παίρνει δυνάμεις. Το πρόβλημα εισάγουν κάποιοι που θεωρούν ότι στα σχολεία φοιτούν παιδιά που δεν είναι ορθόδοξοι Χριστιανοί. Ας στέκουν εκεί και ας προσεύχονται στο Θεό τους.
-Αγίες παντόφλες και ιερές κάρες έρχονται συχνά στους ναούς μας. Δεν ξεφεύγει αυτό από τους συμβολισμούς και τη θρησκεία;
-Δεν είμαι υπέρ του να περιφέρονται τα λείψανα κάθε λίγο. Ούτε στην Πάφο το έκανα, παρά μόνο δύο φορές. Το έκανε και ο Αρχιεπίσκοπος Μακάριος όταν έφερε μία φορά την κάρα του Αποστόλου Ανδρέα. Αλλά δεν έδωσε καμιά φορά το δικαίωμα να περιφέρονται ιερά λείψανα προς οικονομική εκμετάλλευση του κόσμου. Είμαι αντίθετος. Όταν λένε η παντόφλα του τάδε, κάτι που βλέπει κι σκωπτικά, δεν είναι ορθό, δεν είναι η παντόφλα που φορούσε ο Άγιος. Παίρνουν μια παντόφλα την βάζουν στο λείψανο για να αγιασθεί. Ούτε ορθό είναι ούτε θα επιδιώξω. Η θρησκεία μας είναι πνευματική, αλλά όχι να γίνεται αντικείμενο εκμετάλλευσης.
-Η σχέση του Αρχιεπισκόπου με την τεχνολογία ποια είναι;
-Επειδή σπούδασα μια φυσική επιστήμη προσπαθώ να την παρακολουθώ όσο γίνεται και να έχω και άποψη γύρω από θέματα τα οποία είναι επικίνδυνα για μερικούς ανθρώπους. Με την πολλή τεχνολογία έχει ατονήσει η κρίση και η ελεύθερη βούληση μας. Εκτελούμε οδηγίες διαρκώς και αν βρεθούμε σε αδιέξοδο αναζητούμε τον ειδικό. Είναι αποτέλεσμα της υπερβολικής πληροφόρησης που έχουμε. Είμαι υπέρ της τεχνολογίας αλλά τη βλέπω και κριτικά. Η Αρχιεπισκοπή αναβαθμίζεται ψηφιακά. Και κάποια προγράμματα της Ευρώπης είναι σε εξέλιξη.
-Μακαριότατε όπως είπατε χάνεται η κριτική σκέψη, η Εκκλησία τι κάνει για να έρθει πιο κοντά στους νέους και ταυτόχρονα αυτοί να μείνουν μακριά από εξαρτήσεις, κακές συνήθειες και παραβατική συμπεριφορά;
-Είμαστε διαρκώς σε επαφή με γονείς, καθηγητές και νέους. Έχουμε και τα κατηχητικά, τα οποία δεν προτιμούν μαζικά, απλά παλαιότερα ήταν μια διέξοδος το κατηχητικό. Σήμερα δεν υπάρχει και ελεύθερος χρόνος. Έχουμε κατασκηνώσεις στις οποίες τα παιδιά αποτοξινώνονται από τις καθημερινές συνήθειες. Γίνονται συναντήσεις, δεν παραλείπουμε να είμαστε κοντά στη νέα γενιά και να περνούμε μηνύματα.
-Μεγαλώσατε σε φτωχή οικογένεια, από μικρός στη βιοπάλη και με δυσκολίες σπουδάσατε. Συναισθάνεστε νέους του σήμερα που έχουν αντίστοιχες δυσκολίες;
-Δεν στερήθηκα κάτι στην παιδική μου ηλικία, μεγάλωσα σε μια μέση οικογένεια, ζήσαμε χωρίς μεγάλες ανέσεις, οι καιροί βέβαια ήταν διαφορετικοί. Χωρίς ρεύμα και ηλεκτρικές συσκευές. Τηλεόραση αποκτήσαμε όταν τελειώσαμε το πανεπιστήμιο. Δυσκολεύτηκα να σπουδάσω εκείνο που ήθελα. Δεν είχαμε χρήματα για σπουδές θεολογίας. Υπήρχαν οι υποτροφίες της ελληνικής κυβέρνησης. Δεν μπορούσα όμως να συναγωνιστώ τους άλλους επειδή ήθελα λατινικά να περάσω θεολογία, ενώ ήμουν του πρακτικού. Και σήμερα πολλοί νέοι δυσκολεύονται. Προσπαθούμε να δίνουμε υποτροφίες εκεί και όπου χρειάζεται. Η εποχή μας είναι καλύτερη βέβαια επειδή υπάρχουν και φοιτητικά επιδόματα και υποτροφίες.
-Εκκλησία της Κύπρου και επιχειρηματικότητα. Γίνονται επενδύσεις; Αξιοποιείται η περιουσία της Εκκλησίας;
-Βρήκα έργο έτοιμο, το οποίο όμως δεν είναι επιχείρηση αλλά τρόπος για να υπάρξουν έσοδα για το κοινωνικό, θρησκευτικό και εθνικό έργο της Εκκλησίας. Για να πληρώνονται οι ιερείς χρειάζεται να καταβάλλει η Εκκλησία, ένα ποσό 4,5 εκατ. ευρώ το χρόνο. Η Εκκλησία ως κεντρικός φορέας, άλλα τα όσα δίνουν οι ναοί στους ιερείς τους. Επίσης, είναι η βοήθεια σε άπορα παιδιά, η αποστολή ασθενών στο εξωτερικό για θεραπείες, θα πληρώσουμε ρεύμα, νερό σε φτωχούς ανθρώπους. Χρειάζονται έσοδα τα οποία δεν μπορούν να έρθουν, παρά μόνο αν υπάρξει αξιοποίηση της περιουσίας της Εκκλησίας.
-Είναι η εποχή των μεγαλοπρεπών ναών και επίδειξης πλούτου από πλευράς της Εκκλησίας;
-Όχι και ουδέποτε ήταν, βέβαια και ο ίδιος ο Χριστός όταν ο Ιούδας είδε μια γυναίκα να πλένει τα πόδια του με πολύτιμο μύρο και του είπαν ότι μπορούσε να πωληθεί να πάνε τα χρήματα στους φτωχούς, (ο Χριστός) απέρριψε την πρόταση εννοώντας πως ότι κάνει κάποιος για το Χριστό δεν είναι σπατάλη. Το ότι φτιάχνουμε μεγαλύτερους ναούς σήμερα, είναι επειδή έχουμε τα μέσα την τεχνολογία, για παράδειγμα τα μεγάφωνα, για να εξυπηρετούν περισσότερο κόσμο. Χρειαζόμαστε ναούς επειδή καλύπτονται οι ανάγκες μιας περιοχής. Όπου χρειάζεται εκεί χτίζονται νέοι ναοί. Δεν υπάρχουν χρήματα για σπατάλη.
«Δεν πρέπει να είμαστε η τελευταία γενιά Ελλήνων σ’ αυτό τον τόπο»
-Ποιο είναι το χόμπι σας;
-Ήταν πάντα το διάβασμα. Όταν έδινα εξετάσεις στη χημεία, το χόμπι μου ήταν να διαβάζω θρησκευτικά για να ξεφεύγω και όταν έδινα εξετάσεις στη θεολογία, διάβαζα χημεία για να ξεφεύγω από το βούρδουλα των εξετάσεων. Και τώρα θέλω να διαβάζω ακόμα και χημεία. Χημεία περιβάλλοντος για παράδειγμα.
-Ασχολείστε με ποδόσφαιρο;
-Όχι δεν ήταν κάτι που με ενδιέφερε. Απλά όταν άκουα ότι έχασε η Πάφος, λυπόμουν. Αλλά δεν ασχολούμαι πολύ. Αν κερδίσει η ομάδα της Πάφου ή του χωριού μου όμως, θα χαρώ.
-Ποιο ήταν το πρότυπο σας στη ζωή;
-Έζησα σε μια ιερατική οικογένεια και σίγουρα επηρεάστηκα από τον πατέρα μου. Κάθε μέρα στην εκκλησία πρωί και βράδυ, ζήσαμε σε ένα θρησκευτικό πρότυπο και κάτω από τη σκιά του Αρχιεπισκόπου Μακαρίου, ο οποίος μας επηρέαζε. Γι αυτό σους εθνικούς αγώνες θέλαμε να τον ακολουθούμε, μας γοήτευε ο αγώνας της ΕΟΚΑ που ζήσαμε ως παιδιά, οι ήρωες μας, ζήσαμε σε ένα περιβάλλον πραγματικό και όχι εικονικό όπως σήμερα.
-Αναγνωρίζετε κάποια λάθη του Μακαρίου, τα οποία ίσως σήμερα θα έπρεπε να έπρεπε να είχαν αποφευχθεί;
-Δεν υπάρχει άνθρωπος αλάθητος. Όλοι κάνουμε λάθη όταν βρεθούμε σε πιεστικές στιγμές και πρέπει να πάρεις μια απόφαση και στην πορεία να αποδειχθεί λανθασμένη. Αυτό που λένε αν δεχόμασταν το τάδε σχέδιο, θα ήταν καλύτερα, κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί. Ποιος να εγγυηθεί βλέποντας την Τουρκία σήμερα ότι θα υλοποιούσε όσα περιλαμβάνονταν στο Σχέδιο Ανάν; Δεν πρέπει να είμαστε η τελευταία γενιά σε αυτό τον τόπο. Η εποχή που ζούμε είναι η εποχή των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Μπήκαμε στην ΕΕ με χίλιες θυσίες του λαού μας. Πριν την είσοδο στην ΕΕ είχαμε πολλές μικρές βιοτεχνίες. Όλες αυτές έκλεισαν, ήταν το τίμημα της ένταξης στην ΕΕ. Μπήκαμε γιατί θέλαμε κάποια ασφάλεια. Όταν η Ευρώπη έχει γενικές αρχές, όπως ελεύθερη διακίνηση παντού, εγκατάσταση και απόκτηση περιουσίας παντού, εμείς γιατί να μην απολαμβάνουμε αυτά τα δικαιώματα, να εγκατασταθούμε στα σπίτια μας και όχι αλλού, όπως και να διακινούμαστε ελεύθερα σε όλη την Κύπρο;
-Είναι αυτό εφικτό ή ευσεβοποθισμοί;
-Αν επιμείνουμε, μπορεί η Ευρώπη να πει αυτό είναι για μας και όχι για εσάς. Είμαστε υπό την πίεση της κατοχής, αλλά όταν δεχόμαστε εκπτώσεις στα δικαιώματα μας, τότε τους δίνουμε το τέλειο άλλοθι να μας λέει βρείτε τα μεταξύ σας. Αυτό δίνει το δικαίωμα στην Τουρκία, όταν αποδεχθούμε κάτι να βάζει διαρκώς νέες προϋποθέσεις, μέχρι που να κατακτήσει ολόκληρη την Κύπρο. Θα επιτρέψουμε να τουρκέψουμε; Αλλιώς να δεχτούμε τα τετελεσμένα και να φύγουμε από την Κύπρο. Θα περιμένουμε να ανατείλουν καλύτερες μέρες, μια αλλαγή στην περιοχή μας και να αξιοποιήσουμε τα νέα δεδομένα. Να διατηρήσουμε όμως και το ηθικό σθένος. Ότι όσος καιρός και να περάσει, διεκδικούμε τα δικαιώματα μας. Περάσαμε οκτώ αιώνες δουλείας. Μπορούμε να επιζήσουμε.
-Έφθασε ποτέ η Εκκλησία της Κύπρου κοντά σε σχίσμα;
-Δεν φθάσαμε ποτέ σε σχίσμα, επειδή η Εκκλησία μας έχει τα μέσα να μην φθάσουμε ποτέ σε κάτι τέτοιο. Να αναφέρω ως παράδειγμα, την στάση των τριών μητροπολιτών εναντίον του Μακαρίου. Υπήρξε η λύση της μείζονος συνόδου που έλυσε το πρόβλημα. Και τώρα αν υπάρχουν διαφορετικές φωνές και διαφορετικές τοποθετήσεις, μπορεί να βγει κάτι καλύτερο. Στο τέλος οι αποφάσεις λαμβάνονται είτε κατά πλειοψηφία, είτε ομόφωνα. Αν φθάσουμε σε μεγάλη κρίση, υπάρχει τρόπος να βρούμε λύσεις.
Με λυπεί η στάση του Μητροπολίτη Τυχικού για την κάρα του Απ. Παύλου
-Ήρθαν ποτέ σε εσάς, να σας πουν μαζέψτε τον τάδε ιεράρχη, πράττει αυτό ή εκτρέπεται σε κάποιο ζήτημα;. Λαμβάνετε μηνύματα;
-Τους συναντώ προσωπικά και τους εφιστώ την προσοχή. Είναι κάτι που κάνω συχνά. Λαμβάνω τα μηνύματα και διαβάζω όλες τις εφημερίδες. Ο κόσμος είναι το καλύτερο κριτήριο. Πρέπει να τους δίνει το μήνυμα ότι δεν αποδέχεται κάποια πράγματα, θα αναγκαστούν να αλλάξουν.
-Είστε ικανοποιημένος από τη διάδοχη κατάσταση σας στην Πάφο;
-Δεν μπορώ να πω ότι είμαι απόλυτα ικανοποιημένος . Ένα παράδειγμα για το οποίο δεν θα έπρεπε καν να συμβεί, είναι πως, όταν ζούσε ο μακαριστός, απευθύνθηκα κοντά του και φέροντας την επιθυμία του λαού της Πάφου, του είπα να ζητήσουμε από την αρχαία Ρώμη την κάρα του Αποστόλου Παύλου, να έρθει για προσκύνημα στην Πάφο, όπου κήρυξε ο Απόστολος Παύλος. Απευθυνθήκαμε στον Πάπα και δέχθηκε να βγει για πρώτη φορά η κάρα του Αποστόλου Παύλου από το Βατικανό. Μας πρόλαβε ο θάνατος του Αρχιεπισκόπου και βρέθηκα εγώ στη θέση του. Ζήτησα από το νέο Μητροπολίτη να το δρομολογήσουμε. Αρνήθηκε, επειδή θα την φέρουν είπε, οι Καθολικοί. Μα ο Απόστολος Παύλος είναι Απόστολος της Εκκλησίας ολόκληρης. Δεν ήταν πρέπουσα συμπεριφορά, με λυπεί, αλλά αφήνω τον ίδιο ακόμα να σκεφτεί και τον κόσμο να τον επηρεάσει.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου