Σαν
σήμερα, το 1969 σημειώνεται άγρια συμπλοκή στο γηροκομείο «Παναγία
Φανερωμένη» στη Μάνδρα Αττικής, όταν η ιδιοκτήτριά του, γνωστή
«οραματίστρια» Αγία Αθανασία του Αιγάλεω διατάζει τη βίαιη αποπομπή
στενών συγγενών τροφίμων του ιδρύματος που ζήτησαν να παραλάβουν τους
συγγενείς τους για να γιορτάσουν μαζί τους την Πρωτοχρονιά.
Ποια είναι όμως η ιστορία της;
Μια σπάνια δερματική νόσος από την οποία έπασχε ήταν αρκετή για να ισχυριστεί ότι επικοινωνούσε μαζί της η Παναγία και μάλιστα μέσω μηνυμάτων τα οποία εμφανίζονταν στο σώμα της. Η Αγία Αθανασία, όπως ήθελε να την αποκαλούν, είχε γίνει πασίγνωστη στο πανελλήνιο ήδη από τα 14 της χρόνια ενώ αποτέλεσε και ένα από τα πιο αμφιλεγόμενα και θρυλικά πρόσωπα που απασχόλησαν την νεότερη ιστορία της Ελλάδας.
Το πρώτο «όραμα» με την Παναγία
Η Αθανασία είχε γεννηθεί το 1928 στη Μανωλάδα Ηλείας, σε μια πολύ φτωχή οικογένεια και δεν είχε τελειώσει το δημοτικό. Στα 17 της χρόνια και ενώ οδηγούσε το κοπάδι της, είχε ισχυριστεί ότι είχε εμφανιστεί μπροστά της η Παναγία. Από εκείνη την ημέρα, υποστήριζε, ότι είχε όλο περισσότερα οράματα ενώ υποστήριζε ότι η Παναγία άρχισε να της στέλνει μηνύματα τα οποία αποτυπώνονταν στο στήθος της. Η Αθανασία έβγαινε στους δρόμους και φώναζε δείχνοντας «τα σημάδια του Θεού» αρχίζοντας ΄έτσι σιγά – σιγά η φήμη της να εξαπλώνεται. Αλλά η αναγνώριση ήρθε από αλλού. Όταν τα νέα έφτασαν στα αφτιά του μητροπολίτη Ηλείας, Γερμανού, αυτός επεδίωξε μια συνάντηση μαζί της. Έπειτα από 10 λεπτά, ο ιεράρχης, φανερά συγκινημένος, βγήκε από το δωμάτιο επιβεβαιώνοντας στο συγκεντρωμένο πλήθος ότι η Αθανασία είναι μια ευσεβής χριστιανή. Ουσιαστικά, αυτή η επικύρωση του Μητροπολίτη διέλυσε και το τελευταίο οχυρό του θεοσεβούμενου λαού, ο οποίος πείσθηκε για την ιερότητα της κοπέλας. Ήταν τότε που ένας μικρός πρώτος κύκλος είχε αρχίσει να δημιουργείται.
Η κληρονομική πάθηση που την βοήθησε
Βέβαια, αυτό που ήταν γνωστό σ’ όλους, αλλά για κάποιον λόγο δεν τους απασχολούσε, ήταν ότι στην οικογένειά της Αθανασίας, υπήρχε μια κληρονομική πάθηση, γνωστή ως «δερμογραφία» (ή και δερμογραφισμός) που ιατρικά ορίζεται ως: «δερματική αντίδραση σε κάποιο μηχανικό ερέθισμα του δέρματος που οφείλεται σε υπερευαισθησία του νευρικού συστήματος». Σε μια τέτοια περίπτωση, οι δερματολόγοι εξηγούν με απλά λόγια ότι κάποιος θα μπορούσε με ένα αντικείμενο να ασκήσει πίεση ή να γράψει πάνω στο δέρμα του ασθενούς και το «μήνυμα» να παραμείνει πάνω στο δέρμα για αρκετή ώρα. Το 1948 και ενώ η Αθανασία δούλευε στο καφενείο του θείου της στην Αμαλιάδα αποφάσισε να εκμεταλλευτεί αυτήν την πάθηση της αλλάζοντας έτσι τη ζωή της.
Τα ανορθόγραφα μηνύματα
Η Αθανασία άρχισε να διαδίδει ότι η Παναγία προσπαθεί να επικοινωνήσει μαζί της χαράζοντας στο στήθος της το σύμβολο του σταυρού. Η κοινωνία της Αμαλιάδας είχε αναστατωθεί και οι κάτοικοι αναρωτιούνταν πώς είναι δυνατόν να συμβαίνουν αυτά σε μια αγράμματη κοπέλα. Όσο η περιέργεια μεγάλωνε, τόσο οι ουρές που σχηματίζονταν αυξάνονταν. Το γεγονός βέβαια ότι τα μηνύματα που ήταν γραμμένα στο στήθος της ήταν εντελώς ανορθόγραφα ήταν κάτι που σε κανέναν δεν προκάλεσε απορία . Ένα από τα πολλά μηνύματα ήταν: «Η ΑΓΙΑ ΕΓΕΝΗΘΗ 1933 14 ΑΒΓΟΥΣΤΟΥ».
Η Αθανασία είχε υποστηρίξει πως: «Από 14 ετών τα γράμματα βγαίνουν στο στήθος μου, βλέπω την Παναγία, με χτυπά στο στήθος και αισθάνομαι καούρα. Τα γράμματα δεν βγαίνουν όποτε θέλω εγώ. Εγώ σταυρώνω του αρρώστους και όποιος έχει πίστη θεραπεύεται».
Ενώ όταν ο δημοσιογράφος Δημήτρης Λυμπερόπουλος την ρώτησε γιατί τα θεϊκά μηνύματα ήταν ανορθόγραφα εκείνη του είχε απαντήσει: «Μα και η Παναγία αγράμματη είναι».
Ο θάνατος που της έδωσε ζωή
Η Αθανασία φροντίζει να διαδοθεί πως πέθανε, με ολόκληρη την Αμαλιάδα να αναστατώνεται και να σπεύδει στο σπίτι του θείου της ώστε να δουν την νεκρή. Ήταν όλοι σίγουροι ότι από ώρα σε ώρα θα ανασταινόταν. Πράγματι, η Αθανασία σηκώθηκε ξαφνικά από το φέρετρο περιγράφοντας την περιπέτειά της στον άλλο κόσμο. Δημοσιογράφοι είχαν περικυκλώσει το σπίτι ώστε να απαθανατίσουν τη στιγμή. Σύμφωνα με την ίδια, η Παναγία την είχε πάρει μαζί της στα Καλάβρυτα, όπου παρακολούθησαν μαζί τις σφαγές των αιχμαλωτισμένων ανταρτών. Η Θεομήτωρ είχε διαβεβαιώσει την Αθανασία ότι «αυτά παθαίνουν όσοι δεν πιστεύουν», εννοώντας τους νεκρούς κομουνιστές. Η Αθανασία είχε καταλάβει τι δύναμή είχε στα χέρια της και αποφάσισε να την εκμεταλλευτεί, κι άλλο.
Η λευκή μαντίλα και το σήμα κατατεθέν της
Η οραματίστρια παντρεύτηκε τον Σπύρο Κρικέτη, παίρνοντας το όνομά του, με το οποίο έγινε γνωστή πανελληνίως. Μια οικογενειακή παρεξήγηση όμως ανάμεσα στην Αθανασία και τον πεθερό της οδήγησε το ζευγάρι στο Αιγάλεω, στο σπίτι που αργότερα έγινε τόπος προσκυνήματος για χιλιάδες πιστούς. Η φήμη για την «αγία» με την λευκή μαντίλα που θεράπευε αρρώστους εξαπλώθηκε σ’ ολόκληρη την Ελλάδα. Η Αγία Αθανασία του Αιγάλεω σταύρωνε τους πιστούς που κατέφθαναν στο διαμέρισμά της και αυτοί της το ανταπέδιδαν αφιερώνοντας χρυσαφικά ως τάματα στις εικόνες με τις οποίες είχε γεμίσει το σπίτι της. Με τις εισφορές και δωρεές των πιστών, δημιούργησε ένα γηροκομείο στη Μάνδρα Αττικής, με το όνομα: «Παναγία Φανερωμένη».
Ρεπορτάζ της εποχής αναφέρουν ότι για να δεχτεί οποιονδήποτε ηλικιωμένο ως τρόφιμο, του έπαιρνε τη σύνταξη αλλά και όλη του την περιουσία. Οι συνθήκες διαμονής και διαβίωσης στο ίδρυμα ήταν κάτι περισσότερο από τραγικές αλλά το γεγονός αυτό, δεν επηρέασε καθόλου τον κόσμο καθότι εκατοντάδες άνθρωποι την επισκέπτονταν καθημερινά και της ζητούσαν να τους θεραπεύσει και να κάνει θαύματα.
Οι δημοσιογράφοι αρχίζουν να ξεσκεπάζουν την Αγία Αθανασία του Αιγάλεω
Το 1980 οι δημοσιογράφοι Γιάννης Δημαράς, Γιώργος Λιάνης και ο Κώστας Χαρδαβέλλας, αποκαλύπτουν στην εκπομπή τους την τεράστια περιουσία της, η οποία αποτελείται από σπίτια, οικόπεδα, και χωράφια σ’ όλη την Ελλάδα. Ακίνητα στο Αιγάλεω και το μοναστήρι-φρούριο στη Μάνδρα Αττικής. Η αξία τους αγγίζει τα 400 εκατομμύρια δραχμές ενώ τις τεράστιες εκτάσεις, τις καλλιεργούσαν αφιλοκερδώς οι πιστοί. Η Αγία Αθανασία του Αιγάλεω, κάθεται στο σκαμνί αφού έχει προηγηθεί επερώτηση στη Βουλή για το ίδρυμά της. Οι καταγγελίες τότε είχαν συγκλονίσει. Σε μια από τις δίκες, ο επιθεωρητής του υπουργείου Κοινωνικών υπηρεσιών, υποστήριξε μεταξύ άλλων ότι «πότιζαν με υπνωτικά τους γέρους και τις γριές, που δεν μπορούσαν να κουνηθούν από τα κρεβάτια τους. Ήταν ακίνητοι και σκελετωμένοι και περίμεναν τον θάνατο». Ακόμα και όταν ακούστηκαν τέτοιες σκληρές καταγγελίες, οι οπαδοί της Αθανασίας δεν πτοήθηκαν. Της ασκείται ποινική δίωξη για κακούργημα αλλά αθωώνεται. Γενικά απ’ όλα τα δικαστήρια έφευγε με απαλλακτικές αποφάσεις.
mikropragmata.lifo.gr
Ποια είναι όμως η ιστορία της;
Μια σπάνια δερματική νόσος από την οποία έπασχε ήταν αρκετή για να ισχυριστεί ότι επικοινωνούσε μαζί της η Παναγία και μάλιστα μέσω μηνυμάτων τα οποία εμφανίζονταν στο σώμα της. Η Αγία Αθανασία, όπως ήθελε να την αποκαλούν, είχε γίνει πασίγνωστη στο πανελλήνιο ήδη από τα 14 της χρόνια ενώ αποτέλεσε και ένα από τα πιο αμφιλεγόμενα και θρυλικά πρόσωπα που απασχόλησαν την νεότερη ιστορία της Ελλάδας.
Το πρώτο «όραμα» με την Παναγία
Η Αθανασία είχε γεννηθεί το 1928 στη Μανωλάδα Ηλείας, σε μια πολύ φτωχή οικογένεια και δεν είχε τελειώσει το δημοτικό. Στα 17 της χρόνια και ενώ οδηγούσε το κοπάδι της, είχε ισχυριστεί ότι είχε εμφανιστεί μπροστά της η Παναγία. Από εκείνη την ημέρα, υποστήριζε, ότι είχε όλο περισσότερα οράματα ενώ υποστήριζε ότι η Παναγία άρχισε να της στέλνει μηνύματα τα οποία αποτυπώνονταν στο στήθος της. Η Αθανασία έβγαινε στους δρόμους και φώναζε δείχνοντας «τα σημάδια του Θεού» αρχίζοντας ΄έτσι σιγά – σιγά η φήμη της να εξαπλώνεται. Αλλά η αναγνώριση ήρθε από αλλού. Όταν τα νέα έφτασαν στα αφτιά του μητροπολίτη Ηλείας, Γερμανού, αυτός επεδίωξε μια συνάντηση μαζί της. Έπειτα από 10 λεπτά, ο ιεράρχης, φανερά συγκινημένος, βγήκε από το δωμάτιο επιβεβαιώνοντας στο συγκεντρωμένο πλήθος ότι η Αθανασία είναι μια ευσεβής χριστιανή. Ουσιαστικά, αυτή η επικύρωση του Μητροπολίτη διέλυσε και το τελευταίο οχυρό του θεοσεβούμενου λαού, ο οποίος πείσθηκε για την ιερότητα της κοπέλας. Ήταν τότε που ένας μικρός πρώτος κύκλος είχε αρχίσει να δημιουργείται.
Η κληρονομική πάθηση που την βοήθησε
Βέβαια, αυτό που ήταν γνωστό σ’ όλους, αλλά για κάποιον λόγο δεν τους απασχολούσε, ήταν ότι στην οικογένειά της Αθανασίας, υπήρχε μια κληρονομική πάθηση, γνωστή ως «δερμογραφία» (ή και δερμογραφισμός) που ιατρικά ορίζεται ως: «δερματική αντίδραση σε κάποιο μηχανικό ερέθισμα του δέρματος που οφείλεται σε υπερευαισθησία του νευρικού συστήματος». Σε μια τέτοια περίπτωση, οι δερματολόγοι εξηγούν με απλά λόγια ότι κάποιος θα μπορούσε με ένα αντικείμενο να ασκήσει πίεση ή να γράψει πάνω στο δέρμα του ασθενούς και το «μήνυμα» να παραμείνει πάνω στο δέρμα για αρκετή ώρα. Το 1948 και ενώ η Αθανασία δούλευε στο καφενείο του θείου της στην Αμαλιάδα αποφάσισε να εκμεταλλευτεί αυτήν την πάθηση της αλλάζοντας έτσι τη ζωή της.
Τα ανορθόγραφα μηνύματα
Η Αθανασία άρχισε να διαδίδει ότι η Παναγία προσπαθεί να επικοινωνήσει μαζί της χαράζοντας στο στήθος της το σύμβολο του σταυρού. Η κοινωνία της Αμαλιάδας είχε αναστατωθεί και οι κάτοικοι αναρωτιούνταν πώς είναι δυνατόν να συμβαίνουν αυτά σε μια αγράμματη κοπέλα. Όσο η περιέργεια μεγάλωνε, τόσο οι ουρές που σχηματίζονταν αυξάνονταν. Το γεγονός βέβαια ότι τα μηνύματα που ήταν γραμμένα στο στήθος της ήταν εντελώς ανορθόγραφα ήταν κάτι που σε κανέναν δεν προκάλεσε απορία . Ένα από τα πολλά μηνύματα ήταν: «Η ΑΓΙΑ ΕΓΕΝΗΘΗ 1933 14 ΑΒΓΟΥΣΤΟΥ».
Η Αθανασία είχε υποστηρίξει πως: «Από 14 ετών τα γράμματα βγαίνουν στο στήθος μου, βλέπω την Παναγία, με χτυπά στο στήθος και αισθάνομαι καούρα. Τα γράμματα δεν βγαίνουν όποτε θέλω εγώ. Εγώ σταυρώνω του αρρώστους και όποιος έχει πίστη θεραπεύεται».
Ενώ όταν ο δημοσιογράφος Δημήτρης Λυμπερόπουλος την ρώτησε γιατί τα θεϊκά μηνύματα ήταν ανορθόγραφα εκείνη του είχε απαντήσει: «Μα και η Παναγία αγράμματη είναι».
Ο θάνατος που της έδωσε ζωή
Η Αθανασία φροντίζει να διαδοθεί πως πέθανε, με ολόκληρη την Αμαλιάδα να αναστατώνεται και να σπεύδει στο σπίτι του θείου της ώστε να δουν την νεκρή. Ήταν όλοι σίγουροι ότι από ώρα σε ώρα θα ανασταινόταν. Πράγματι, η Αθανασία σηκώθηκε ξαφνικά από το φέρετρο περιγράφοντας την περιπέτειά της στον άλλο κόσμο. Δημοσιογράφοι είχαν περικυκλώσει το σπίτι ώστε να απαθανατίσουν τη στιγμή. Σύμφωνα με την ίδια, η Παναγία την είχε πάρει μαζί της στα Καλάβρυτα, όπου παρακολούθησαν μαζί τις σφαγές των αιχμαλωτισμένων ανταρτών. Η Θεομήτωρ είχε διαβεβαιώσει την Αθανασία ότι «αυτά παθαίνουν όσοι δεν πιστεύουν», εννοώντας τους νεκρούς κομουνιστές. Η Αθανασία είχε καταλάβει τι δύναμή είχε στα χέρια της και αποφάσισε να την εκμεταλλευτεί, κι άλλο.
Η λευκή μαντίλα και το σήμα κατατεθέν της
Η οραματίστρια παντρεύτηκε τον Σπύρο Κρικέτη, παίρνοντας το όνομά του, με το οποίο έγινε γνωστή πανελληνίως. Μια οικογενειακή παρεξήγηση όμως ανάμεσα στην Αθανασία και τον πεθερό της οδήγησε το ζευγάρι στο Αιγάλεω, στο σπίτι που αργότερα έγινε τόπος προσκυνήματος για χιλιάδες πιστούς. Η φήμη για την «αγία» με την λευκή μαντίλα που θεράπευε αρρώστους εξαπλώθηκε σ’ ολόκληρη την Ελλάδα. Η Αγία Αθανασία του Αιγάλεω σταύρωνε τους πιστούς που κατέφθαναν στο διαμέρισμά της και αυτοί της το ανταπέδιδαν αφιερώνοντας χρυσαφικά ως τάματα στις εικόνες με τις οποίες είχε γεμίσει το σπίτι της. Με τις εισφορές και δωρεές των πιστών, δημιούργησε ένα γηροκομείο στη Μάνδρα Αττικής, με το όνομα: «Παναγία Φανερωμένη».
Ρεπορτάζ της εποχής αναφέρουν ότι για να δεχτεί οποιονδήποτε ηλικιωμένο ως τρόφιμο, του έπαιρνε τη σύνταξη αλλά και όλη του την περιουσία. Οι συνθήκες διαμονής και διαβίωσης στο ίδρυμα ήταν κάτι περισσότερο από τραγικές αλλά το γεγονός αυτό, δεν επηρέασε καθόλου τον κόσμο καθότι εκατοντάδες άνθρωποι την επισκέπτονταν καθημερινά και της ζητούσαν να τους θεραπεύσει και να κάνει θαύματα.
Οι δημοσιογράφοι αρχίζουν να ξεσκεπάζουν την Αγία Αθανασία του Αιγάλεω
Το 1980 οι δημοσιογράφοι Γιάννης Δημαράς, Γιώργος Λιάνης και ο Κώστας Χαρδαβέλλας, αποκαλύπτουν στην εκπομπή τους την τεράστια περιουσία της, η οποία αποτελείται από σπίτια, οικόπεδα, και χωράφια σ’ όλη την Ελλάδα. Ακίνητα στο Αιγάλεω και το μοναστήρι-φρούριο στη Μάνδρα Αττικής. Η αξία τους αγγίζει τα 400 εκατομμύρια δραχμές ενώ τις τεράστιες εκτάσεις, τις καλλιεργούσαν αφιλοκερδώς οι πιστοί. Η Αγία Αθανασία του Αιγάλεω, κάθεται στο σκαμνί αφού έχει προηγηθεί επερώτηση στη Βουλή για το ίδρυμά της. Οι καταγγελίες τότε είχαν συγκλονίσει. Σε μια από τις δίκες, ο επιθεωρητής του υπουργείου Κοινωνικών υπηρεσιών, υποστήριξε μεταξύ άλλων ότι «πότιζαν με υπνωτικά τους γέρους και τις γριές, που δεν μπορούσαν να κουνηθούν από τα κρεβάτια τους. Ήταν ακίνητοι και σκελετωμένοι και περίμεναν τον θάνατο». Ακόμα και όταν ακούστηκαν τέτοιες σκληρές καταγγελίες, οι οπαδοί της Αθανασίας δεν πτοήθηκαν. Της ασκείται ποινική δίωξη για κακούργημα αλλά αθωώνεται. Γενικά απ’ όλα τα δικαστήρια έφευγε με απαλλακτικές αποφάσεις.
mikropragmata.lifo.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου