«Αποκαλύψεις» και «προφητείες» έχουμε σε κάποιες μεγάλες
θρησκείες. Ιδιαίτερα στον Ιουδαϊσμό. Σ' αυτόν άρχισαν, κυρίως για λόγους
ιστορικούς, αιώνες πριν από το Χριστό. Άρχισαν από τους προφήτες Ησαΐα, Ιωήλ,
Αμώς, Ιεζεκιήλ, Ζαχαρία, Δανιήλ και κράτησαν και δύο αιώνες μ.Χ. Στοιχεία αυτών
των προφητικών αποκαλύψεων της Π. Διαθήκης συναντάμε και στην Αποκάλυψη του
Ευαγγελιστή και Προφήτη Ιωάννη, με την οποία, με φόβο Θεού και πίστη
ασχοληθήκαμε κι' εμείς οι ταπεινοί εργάτες του Ευαγγελίου.
H Αποκάλυψη του Ιωάννη του Θεολόγου του Ευαγγελιστή, που περιλαμβάνεται ως τελευταίο (27ο) βιβλίο στον Κανόνα της Καινής Διαθήκης, γράφτηκε γύρω στο 94 ή 95 μ.Χ , όταν ο Ευαγγελιστής Ιωάννης εξορίστηκε στην Πάτμο από τήν Έφεσο, όπου κήρυττε το Ευαγγέλιο, επί Αυτοκράτορα Δομετιανού, οπότε άρχισαν οι μεγάλοι διωγμοί εναντίον του Χριστιανισμού. (Περί του συγγραφέα της Αποκάλυψης και Ευαγγελιστή Ιωάννη ίδε και βιβλίο μας «ΚΑΤΑ ΙΩΑΝΝΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ», κείμενο - μετάφραση - σχόλια).Κατά ιην παραμονή του Αποστόλου Ιωάννη στην Πάτμο, ο Θεός αποκαλύφθηκε στον Ιωάννη που βρισκόταν μέσα στο σπήλαιο της Πάτμου μαζί με το μαθητή του Πρόχορο. Εκεί, ο Ιωάννης -εν εκστάσει, διά Πνεύματος Αγίου- είδε σειρά αποκαλυπτικών οπτασιών, τις οποίες κατέγραψε κατόπιν εντολής που του έδωσε ο Ίδιος ο Χριστός, λέγοντας του «ό βλέπεις γράψον είς βιβλίον» (Αποκ. α' 11). Και «γράψον ούν ά είδες καί ά είσί καί ά μέλλει γενέσθαι μετά ταύτα» (α' 19). Και όντως, ο Ευαγγελιστής Ιωάννης τα κατέγραψε ζωντανά, όπως τα είδε, και συγκλόνισε και συγκλονίζει τους πιστούς ανά τους αιώνες, προς κατάρτιση και οικοδομή τους, ώστε να πορεύονται προς τη Βασιλεία του Θεού. Έτσι, η Αποκάλυψη του Ιωάννη δεν είναι μύθος και δεν έχει καμμία απολύτως σχέση με μύθους σαν του Ζωροάστρη, του «τρισμέγιστου Ερμή», ή άλλων «σοφιολογικών αποκαλύψεων». Η Αποκάλυψη του Ιωάννη είναι το κορύφωμα των Αποκαλύψεων του Λόγου του Θεού -Χριστού- που αρχίζουν ΙΣΤΟΡΙΚΑ, και όχι μυθικά, από την Π. Διαθήκη με προτυπώσεις και θεία προφητικά οράματα και ρήσεις, περνούν μέσα από τη Διδαχή, τη Σταύρωση και Ανάσταση του Χριστού και καταλήγουν στην Αποκάλυψη της Πάτμου, που στοχεύει στην εκ βαθέων αφύπνιση των πιστών της Εκκλησίας, και στην πορεία τους προς τη νέα την όντως αληθινή ζωή. Προς τη θέωση του ανθρώπου.
* * *
Κυκλοφόρησαν, όμως
και αρκετές ψευδεπίγραφες Αποκαλύψεις με το όνομα του Ιωάννη, καθώς και του
Αποστόλου Πέτρου..., αλλά δεν έγιναν πιστευτές και, φυσικά, ούτε αποδεκτές από
την Εκκλησία, παρ' ότι υπάρχουν -βέβαια- και κοινά στοιχεία (οράματα και
αριθμοί) μεταξύ της γνήσιας Αποκάλυψης του Ιωάννη του Θεολόγου και των
ψευδεπίγραφων. Ωστόσο, η διαφορά της Χριστο-κεντρικότητας, της αισιοδοξίας, της
συγκεκριμένης αναφοράς στις
ιστορικές Μικρασιατικές τοπικές Εκκλησίες, της σύνθεσης της ενότητας του
βιβλίου και άλλων όμοιων στοιχείων, καθιστούν την Αποκάλυψη του Ιωάννη του
Θεολόγου αληθινή, ασύγκριτη και αμίμητη, ακόμα και των χονδροειδών ιουδαϊκών
αποκαλύψεων. Όλα τα στοιχεία της δείχνουν, ότι είναι θεόπνευστη και αποσκοπεί
στην ΑΛΗΘΙΝΗ σωτηρία του ανθρώπου και στην αναμόρφωση του σύμπαντος κόσμου. Το
ύφος της είναι πεζογραφικό με ποιητικές τάσεις.
* * *
Από τους νεώτερους σοβαρούς
ερμηνευτές, έχουμε υπόψη μεταξύ των άλλων τους Κριτόπουλο Μητροφάνη, Κ.
Λαηβουνιώτη, Απ. Μακράκη, Παν. Μπρατσιώτη, Σάββα Λγπίφίοη, Π. Μπούμη, Γ. Μαυρομάτη, Γ. Μουοτάκη και π. •ι'.βιο Βίττη.
ΜΕΡΗ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ Πρόλογος:
Ο πρόλογος περιλαμβάνει
την περιγραφή και τη θεία καταγωγή του βιβλίου, το όνομα του συγγραφέα
(Ιωάννης) και τους παραλήπτες του βιβλίου, που είναι οι επτά Εκκλησίες της
Μικράς Ασίας, το χαρακτηρισμό και την προεξαγγελία του βιβλίου. Μετά, αρχίζει
το:
Πρώτο μέρος (Κεφ. α'9-γ'22).
Εμφανίζεται σε οπτασία προς
τον Ιωάννη η Θεανδρική μορφή του Χριστού και του λέγει: «γράψον α είδες...».
Και υπαγορεύονται οι επτά Εκκλησίες και οι επτά Επίσκοποι της Μικράς Ασίας, με
ανάλογα μηνύματα για τον καθένα, άλλα θετικά και άλλα αρνητικά, προς συνέτιση
τους και κατά Χριστό διαπαιδαγώγηση τους. Δεύτερο μέρος (Κεφ. δ'1 - ιθ'10). Προφητεύεται το
μέλλον της Εκκλησίας σε συνάρτηση με την πάλη του Χριστού και της Εκκλησίας Του
εναντίον των σκοτεινών δυνάμεων του... Αντίχριστου.
Τρίτο μέρος (ιθ' 11-τέλος)
Ο προφητικός θρίαμβος του
Χριστού και της Εκκλησίας Του, η Κρίση και η «Καινή κτίση», η Ευχαριστιακή
Σύναξη, που αποτελεί την Αιώνια Βασιλεία του θεού, μέσα στην οποία θ'
αγάλλονται οι πιστοί προς δόξαν της Τριαδικής Θεότητας. Αυτός είναι και ο βαθύς
και ουσιαστικός λόγος της συγγραφής της Αποκάλυψης. Η ενίσχυση της πεποίθησης
των πιστών ότι ο Χριστός θα νικήσει και η Εκκλησία Του θα θριαμβεύσει αιώνια,
γκρεμίζοντας όλα τα πάσης φύσεως υποκριτικά κατεστημένα του αιώνα τούτου. Και
κλείνει το βιβλίο με Επίλογο, επίσης
για τη θεία καταγωγή του, στοιχείο που αποδεικνύει και την ενότητα και
ακεραιότητα του, αλλά συγχρόνως, ως θεόπνευστες τις προφητείες αυτού του
βιβλίου τις οποίες ας μη διανοηθεί να τις αλλοιώσει κανένας.
Η γλώσσα του είναι
Ελληνιστική, δηλαδή η Δημοτική της εποχής εκείνης, (με μερικούς σολοικισμούς),
όπως και της λοιπής Καινής Διαθήκης, απλή κι ελκυστική.
* * *
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ
Το όλο βιβλίο αποτελείται από
22 κεφάλαια γεμάτα συμβολισμούς, συναρπαστικές εικόνες και υψηλά νοήματα.
Αρκετά και δυσερμήνευτα. Η ευρυθμία του, η δύναμη του λόγου του, ο πλούτος
χρωμάτων και τονισμών, η ποικιλία του, η πλαστικότητα του και οι μυστικές
εξάρσεις του καθιστούν το βιβλίο περισπούδαστο. Μοιάζει δε με αρχαίο
μεγαλειώδες ελληνικό δράμα, με συγκλονιστικές εναλλασσόμενες σκηνές,
όπως στην αρχαία τραγωδία, και κινείται μεταξύ ουρανού και γης, με κύρια
πρόσωπα το θεό, το Αρνίον, το δράκοντα, τον αντίχριστο, τα δύο θηρία, τη
μυστηριώδη γυναίκα, τη Βαβυλώνα, τους αγγέλους, τα τέσσερα ζώα, τους 24
πρεσβύτερους, τους ιππείς και τόσα άλλα συναρπαστικά στοιχεία, που προκαλούν
δέος και έκσταση και οδηγούν μέσα από τις συγκλονιστικές, συμβολικές
αποκαλύψεις τους στο βαθύτερο Είναι του ανθρώπου της φύσης και του σύμπαντος
κόσμου. Γι αυτό ακριβώς οι προφητείες αυτού του βιβλίου δεν έχουν απολύτως καμία
σχέση με τις γελοίες •«κοσμικές» προφητείες των διαφόρων μάντεων και
αστρολόγων..., με ζώδια και οράματα...
* * *
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου