« Δόξα εν υψίστοις Θεού, επί γης ειρήνη
και καλή θέληση προς τους άνδρες. (Λουκάς 2:14)
Αγαπημένα εν Κυρίω παιδιά της αγίας μας Εκκλησίας,
Τα θαυμαστά νέα για τη Γέννηση του Χριστού, που κάθε φορά τα αντιλαμβανόμαστε και τα βιώνουμε με νέο τρόπο, μας θυμίζουν τη βαθύτερη χαρά που δίνεται στους ανθρώπους. Μας αποσπά από ό,τι είναι επίκαιρο και παροδικό και μας κατευθύνει στις αρχές και στα βαθύτερα μυστικά της ύπαρξης που βλέπουμε κάτω από το φως του γεγονότος που κάποτε άλλαξε και έδωσε νόημα σε ολόκληρη την ιστορία της ανθρωπότητας. Μας συμφιλιώνει με τους ουρανούς και ανοίγει για άλλη μια φορά τις πόρτες της Βασιλείας του Θεού – της Βασιλείας του φωτός και της αγάπης, της ειρήνης και της χαράς.
Διακηρύσσεται από τους αγγέλους, φανερωμένο στους βοσκούς και στα αμίλητα ζώα, τιμημένο με τόξο από την ανθρώπινη σοφία, το θαύμα της Γέννησης του Χριστού μας βοηθά να αναζητήσουμε και να βρούμε το γνήσιο νόημα της ύπαρξής μας, να νικήσουμε κάθε απαρηγόρητη και απελπισία. να ζούμε ελεύθερα από τη ματαιότητα αυτού του κόσμου και να αγρυπνούμε προς τα πάνω: προς δόξα του Θεού και στην ουράνια Πατρίδα μας, γνωρίζοντας ότι «έχουμε ένα οικοδόμημα από τον Θεό, ένα σπίτι αχειροποίητο, αιώνιο στους ουρανούς» (Β΄ Κορ. 5:1).
Στον κόσμο του πόνου και του πόνου, της διαφθοράς και του θανάτου – ένας κόσμος που συχνά ξεχνά το υπέρτατο νόημα της ύπαρξής του και έχει κατευθυνθεί τελείως προς το γήινο και παροδικό, η γιορτή της Γέννησης του Χριστού μας θυμίζει και πάλι ότι « ο Θεός συμφιλίωνε κόσμο στον εαυτό του εν Χριστώ, […] αφού μας εμπιστεύτηκε τον λόγο της συμφιλίωσης » (Β Κορ. 5:19). Η ειρήνη που έφερε στη γη ο Υιός του Θεού με την Ενσάρκωσή Του είναι αυτή η χαριτωμένη κατάσταση που εδραιώνεται στην καρδιά και την ψυχή του ανθρώπου που γνώρισε εν Χριστώ τον πολυαναμενόμενο Μεσσία και Σωτήρα του κόσμου και ολόκληρης της δημιουργίας.
Οι πατέρες και οι δάσκαλοι της Εκκλησίας από κάθε εποχή μιλούν με μια αξιοσημείωτη ομοφωνία για την Ενσάρκωση του Υιού του Θεού ως νέα δημιουργία – αναδημιουργία του κόσμου που δημιούργησε ο Θεός στην αρχή, αλλά έχοντας πέσει στην αμαρτία – λόγω της ανυπακοής του τους πρώτους πατέρες, τον οποίο όμως δεν έχει εγκαταλείψει ο Θεός, ούτε ο Θεός άλλαξε το αρχικό του σχέδιο για τη δημιουργία Του. Η Βιβλική αποκάλυψη ξεκινά με τη θεμελιώδη αλήθεια ότι: « Στην αρχή ο Θεός έκανε τον ουρανό και τη γη » (Γεν. 1:1). Με την Καινή Διαθήκη κατανοούμε επίσης τον τρόπο με τον οποίο ο Θεός δημιούργησε τον κόσμο και ό,τι υπάρχει – από τον Υιό Του και τον δημιουργικό Λόγο Του, ο οποίος είναι ένας από τους Αγιώτατους, Ζωοδόχους και με τη μοναρχία του Θεού Τριάδα. Και να πώς αρχίζει ο θεόπτης Ιωάννης το αξιοσημείωτο Ευαγγέλιό του σε πλήρη αρμονία με ό,τι αποκαλύφθηκε προηγουμένως στον συγγραφέα της Γένεσης και δηλώνει: « Εν αρχή ήταν ο Λόγος » (Ιωάννης 1:1), για να κηρύξει και αυτός. η νέα αποκάλυψη για την αποκατάσταση της δημιουργίας του Θεού με την ενσάρκωση του Μονογενούς Υιού του Θεού: « Ο Λόγος έγινε σάρκα και έκανε την κατοικία του ανάμεσά μας […] χάρη και αλήθεια » (Ιωάννης 1:14).
Επομένως, δεν είναι τυχαίο ότι η γέννηση του Χριστού θέτει τα θεμέλια για την αρχή ενός Νέου Ημερολογίου που συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Γιατί με τον ερχομό στον κόσμο Εκείνου μέσω του Οποίου έγιναν όλα τα πράγματα ξεκίνησε μια πραγματικά Νέα Εποχή : μια εποχή της συμφιλίωσης μας με τους Ουρανούς, της ανανέωσης της Διαθήκης του Θεού με την ανθρωπότητα. Μια εποχή κατά την οποία ο Θεός ο Δημιουργός επιβεβαιώνει το αρχικό Του σχέδιο δίνοντας την ευκαιρία « όσοι τον δέχτηκαν […], σε όσους πιστεύουν στο Όνομά Του […] να γίνουν παιδιά του Θεού » (Ιωάννης 1:12). Σε αυτήν την εποχή της συμφιλίωσης, της αγάπης και της χάριτος, οι άνθρωποι είναι και πάλι « δικοί Του » στον Θεό, γιατί ο Υιός και ο Λόγος του Θεού « ήρθαν στο Η είναι δικός » – ανεξάρτητα από το γεγονός ότι « όσοι ήταν Η είναι δικοί του δεν έλαβε την Ημ » (Ιωάννης 1:11). Η εν Χριστώ αποκάλυψη του νέου Θεού δεν καταργεί την ελευθερία που δόθηκε στον άνθρωπο ήδη από τη στιγμή της δημιουργίας του: ελευθερία ακόμη και σε τέτοιο βαθμό που μπορεί να απορρίψει τον Δημιουργό του. Και γι' αυτό και η συμμετοχή των ανθρώπων στο μυστήριο της ανανέωσης του κόσμου είναι και πάλι θέμα προσωπικής επιλογής και ελεύθερος καρπός της ελεύθερης ανθρώπινης βούλησης.
Αν στον κόσμο μας συνεχίζουμε να είμαστε μάρτυρες του θεομαχισμού και της αμαρτίας, της τραγωδίας της διαφθοράς και του θανάτου, της καταστροφικής δράσης των δυνάμεων του σκότους και της κόλασης, αυτό συμβαίνει γιατί ο άνθρωπος συνεχίζει να είναι ελεύθερος με την ίδια ελευθερία που είχαν οι πρόγονοί μας. Με τη Γέννηση του Χριστού, όμως, αφού ο ίδιος ο Θεός έζησε στον κόσμο ως ένας από εμάς –όμοιος με εμάς σε όλα, εκτός από την αμαρτία– ενώπιον του ανθρώπου έχει ανοίξει και η προοπτική της ανανέωσης: «… όταν η πληρότητα του χρόνου ήρθε, ο Θεός έστειλε τον Υιό του, γεννημένο από γυναίκα, γεννημένο κάτω από το νόμο, για να λυτρώσει αυτούς που ήταν κάτω από το νόμο και για να λάβουμε υιοθεσία ως παιδιά » (Γαλ. 4:4-5). Λέγεται στη γλώσσα των Πατέρων της Εκκλησίας, αυτό σημαίνει ότι πραγματικά « ο Θεός έγινε άνθρωπος για να γίνει θεός ο άνθρωπος » (Άγιος Αθανάσιος ο Μέγας). Διότι, συγκεκριμένα, αυτή είναι και η βαθύτερη αίσθηση, αυτή είναι η έννοια της ενσάρκωσης του Θεού και της υιοθεσίας των ανθρώπων που έχει έρθει μέσω αυτής: στην ευκαιρία που δίνεται να γίνουμε όπως ο ίδιος ο Δημιουργός και Σωτήρας μας.
Η εορτή της Γέννησης του Χριστού είναι γιορτή φωτός και νέας ελπίδας. Από την ημέρα που ο Θεός μπήκε στην ανθρώπινη ιστορία, έζησε ανάμεσά μας και ανανέωσε τη φύση μας, ζούμε στην εποχή της αγάπης και της χάρης, την εποχή που ο Θεός μας καλεί ξανά «από το σκοτάδι στο θαυμάσιο φως του » (1 Πετρ. 2:9). Και γι' αυτό –μαζί με τον θεόφωτο Ρωμαίο Μελωδό– με ομοφωνία και ανείπωτη χαρά και ευγνωμοσύνη διακηρύσσουμε με όλη την αγία Εκκλησία ότι « Σήμερα η Παναγία γεννά τον Υπερβατικό, και η γη προσφέρει σπήλαιο στον Απρόσιτο. Ενας! Άγγελοι με βοσκούς Τον δοξάζουν. Οι σοφοί ταξιδεύουν με αστέρι, αφού για χάρη μας γεννήθηκε μικρός ο Προαιώνιος Θεός » (Κοντάκιον, Ήχος 3).
Είθε η ειρήνη και η ευεργεσία που ανήγγειλαν σε όλο τον κόσμο οι Αγγελικές εστίες στην πιο φωτεινή νύχτα της Γέννησης του Κυρίου και Σωτήρος μας Ιησού Χριστού να είναι μαζί μας!
Χαιρετίζουμε πατρικά με τη Γέννηση του Σωτήρος μας όλα τα παιδιά της αγίας μας Εκκλησίας, εντός των συνόρων της Πατρίδος μας και στο εξωτερικό, με τις εγκάρδιες ευχές για φως και χαρά στις ψυχές και τις καρδιές.
Καλή Γέννηση του Χριστού!
ΑΡΧΗΓΟΣ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ
† ΝΤΑΝΙΗΛ
ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΣ ΒΟΥΛΓΑΡΙΑΣ ΚΑΙ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΟΦΙΑΣ
ΜΕΛΗ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ:
† Μητροπολίτης ΗΠΑ, Καναδά και Αυστραλίας YOSIF
† Μητροπολίτης Βελίκο Τάρνοβο ΓΡΗΓΟΡΙ
†Μητροπολίτης ΙΓΝΑΤΙΥ Πλέβεν
† Μητροπολίτης Λόβετς ΓΑΒΡΙΗΛ
† Μητροπολίτης Φιλιππούπολης Νικόλαος
† Μητροπολίτης Δυτικής και Κεντρικής Ευρώπης ΑΝΤΩΝΙ
† Μητροπολίτης Βάρνας και Βελίκυ Πρεσλάβ ΥΟΑΝ
† Μητροπολίτης Νευροκοπίου ΣΕΡΑΦΙΜ
† Μητροπολίτης ΝΑΟΥΜ Ρούσης
† Μητροπολίτης ΚΥΠΡΙΑΝΟΣ Στάρα Ζαγόρα
† Μητροπολίτης Βράτσας ΓΡΗΓΟΡΙ ,
Αναπληρωτής Προϊστάμενος του κενού Θρόνου της Επισκοπής Βιδίν
†Μητροπολίτης YAKOV Dorostol
† Μητροπολίτης Σλίβεν ΑΡΣΕΝΙΥ
ΑΠΟΔΟΣΗ : ΟΡΘΟΔΟΞΑ ΘΕΜΑΤΑ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου