Τρίτη 14 Ιανουαρίου 2025

Γιατί στο Πάτερ ημών δεν υπάρχει το Πάτερ ελέησον;

 


Γιατί στο Πάτερ ημών δεν υπάρχει το Πάτερ ελέησον;

Το Πάτερ ημών  είναι η  Κυριακή Προσευχή την οποία δίδαξε ο Κύριος   και έτσι δεν είναι εύστοχο να ρωτάει κανείς  γιατί δεν υπάρχει εκεί το τάδε αίτημα ή το άλλο.  Τέλος πάντων, σχετικά είναι τα παρακάτω. 

Αν με το ελέησον αναφέρεται ο πιστός στην  άφεση των αμαρτιών του και μόνο, υπάρχει το, « καὶ ἄφες ἡμῖν τὰ ὀφειλήματα ἡμῶν,.. » Αν όμως το ελέησον δεν αναφέρεται μόνο στην άφεση των αμαρτιών αλλά σε όλες τις ευλογίες και τα ελέη του Θεού, δηλαδή λέγεται με την ευρύτερη έννοια, τότε ο πιστός έχει ελεηθεί ήδη από το Θεό.

Συγκεκριμένα. Το ότι τώρα λέει το Πάτερ ημών, το ότι έχει βαπτισθεί, έχει μέσα του το Άγιο Πνεύμα, συμμετέχει στα Μυστήρια της Εκκλησίας, Εξομολόγηση, Θεία Κοινωνία κ. ά. όλα αυτά  δείχνουν  ότι ο Θεός τον έχει ελεήσει. Έτσι στο Πάτερ ημών ο Κύριος έβαλε αυτά τα οποία ο Ίδιος έκρινε  απαραίτητα και αναγκαία και όχι ό,τι  λένε  άλλοι.

Βεβαίως ο κάθε πιστός, όταν προσεύχεται στο Θεό μπορεί να λέει, όχι μόνο το Πάτερ ημών, αλλά  και άλλα δικά του  λόγια προσευχής μεταξύ αυτών και το Κύριε, ελέησον. Καμία προσευχή  δεν είναι απόλυτη ώστε να λέγεται υποχρεωτικά μόνο και μόνο  αυτή. 

Ο Απόστολος Παύλος γράφει, « μηδὲν μεριμνᾶτε, ἀλλ' ἐν παντὶ τῇ προσευχῇ καὶ τῇ δεήσει μετὰ εὐχαριστίας τὰ αἰτήματα ὑμῶν γνωριζέσθω πρὸς τὸν Θεόν. ( Φιλπ. δ΄, 6). 

Επίσης διδάσκει και ποιο είναι το θέλημα του Θεού με τα παρακάτω λόγια. « Πάντοτε χαίρετε, ἀδιαλείπτως προσεύχεσθε,  ἐν παντὶ εὐχαριστεῖτε· τοῦτο γὰρ θέλημα Θεοῦ ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ εἰς ὑμᾶς.» (Α’ Θεσ. ε’, 16-18 ).

Λέει μεν, « Πάντοτε χαίρετε», «ἀδιαλείπτως προσεύχεσθε», « ἐν παντὶ εὐχαριστεῖτε·», αλλά δεν επιβάλει να λένε,  και μάλιστα αδιαλείπτως, μια δική του προσευχή ή ένα συγκεκριμένο  αίτημα. Η προσευχή δεν είναι μόνο αίτηση, αλλά   είναι και δοξολογία κ. ά.  

Ιωάννης Χ. Δήμος  πτχ. Θεολ. & Φιλοσ. Πανεπιστημίου Αθηνών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου