Πέμπτη 6 Σεπτεμβρίου 2012

"Η οικονομική κρίση που ζούμε σε πολλές χώρες του κόσμου και ιδιαίτερα εμείς στον Νότο της Ευρώπης, έχει οδηγήσει εκατομμύρια ανθρώπων σε κατάθλιψη και συχνά σε απόγνωση.

Του ΚΩΣΤΑ ΣΑΡΡΗΚΩΣΤΑ
Στις μέρες μας, το να διαβάσεις μια ομιλία η οποία απευθύνεται στην καρδιά και στην ψυχή του κάθε πολίτη, από όπου και αν προέρχεται, πραγματικά σπανίζει. Κι αυτό γιατί οι εναπομείναντες πνευματικοί και "καθαροί" συνάνθρωποί μας, αποτελούν πλέον μια φωνή... πολυτελείας.
Ωστόσο, χθες, η ομιλία του Αρχιεπισκόπου Τιράνων, Δυρραχίου και πάσης Αλβανίας Αναστασίου, στο Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών, εξέπεμψε το... στίγμα της ελπίδας, του σεβασμού και κυρίως των λησμονημένων αξιών που τις αναζητάμε όπως ένα βρέφος την αγκαλιά της μητέρα του.
Ο κ. Αναστάσιος αναφέρθηκε στην οικονομική κρίση και στον ρόλο της Εκκλησίας. Μίλησε ξεκάθαρα και κρυστάλλινα, ενώ έφερε προ των ευθυνών της την Εκκλησία και το πλήρωμά της.
"Η οικονομική κρίση που ζούμε σε πολλές χώρες του κόσμου και ιδιαίτερα εμείς στον Νότο της Ευρώπης, έχει οδηγήσει εκατομμύρια ανθρώπων σε κατάθλιψη και συχνά σε απόγνωση. 

Σήμερα όλο και περισσότερο συνειδητοποιείται ότι η οικονομική αυτή κρίση είναι αποτέλεσμα μιας γενικότερης κοινωνικής κρίσεως, μιας κρίσεως αξιών.
Αποτελεί συνέπεια μιας θεωρητικής αντιλήψεως σχετικά με τον άνθρωπο και τη φύση, η οποία, στην εποχή του ευδαιμονισμού, κινήθηκε σε εντελώς διαφορετική κατεύθυνση από τη χριστιανική", ανέφερε στο ξεκίνημα της ομιλίας ο Αρχιεπίσκοπος Αλβανίας και πρόσθεσε: "Ο σεβασμός προς το ανθρώπινο πρόσωπο αντικαταστάθηκε από τη δεσποτεία απρόσωπων θεσμών και δυνάμεων. Ο τονισμός της ελευθερίας του ανθρώπου υπεχώρησε δίνοντας την έμφαση στην απόλυτη ελευθερία της αγοράς.

 Ετσι, από κοινωνία ελευθέρων προσώπων φθάσαμε στο σημείο ολόκληροι λαοί να γίνονται υποψήφιοι δούλοι απρόσωπων ομάδων, ανωνύμων εμπόρων του χρήματος που ρυθμίζουν βασικά τις οικονομίες των λαών, οι οποίοι είναι γνωστοί ως "αγορές". Αυτές αυτονομούν το χρήμα σαν αφηρημένη "λογιστική" αξία και το εμπορεύονται. 

Στους πολυσύνθετους δαιδάλους της παγκοσμιοποιήσεως έχουν δημιουργηθεί νέες δομές του χρηματοπιστωτικού συστήματος, μιας "εικονικής οικονομίας" που κανείς κρατικός ή άλλος πολιτικός θεσμός δεν ελέγχει. Αντιθέτως, οι αποφάσεις των αγνώστων αυτών παραγόντων, που δρουν με καλυμμένα πρόσωπα, μπορούν να ανατινάξουν κράτη και έθνη και να καταδικάσουν εκατομμύρια ανθρώπους στην ανεργία και την κοινωνία στην εξαθλίωση. Ετσι, όλη η παγκόσμια οικονομία ζει πλέον μια τρομερή δομική κρίση του χρηματοπιστωτικού συστήματος, η οποία αποτελεί την πιο πειστική απόδειξη της κρίσεως αξιών της κοινωνίας".

Ο κ. Αναστάσιος δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στην Εκκλησία σημειώνοντας ότι "είναι υποχρεωμένη να αρθρώσει με σθένος λόγο προφητικό, προς τρεις κατευθύνσεις", εκ των οποίων: "Σθεναρή κριτική στα μέλη των Εκκλησιών μας για την ασυνεπή προς τις αρχές του Ευαγγελίου στάση, για τη, μικρή ή μεγάλη, συμμετοχή στην αδικία και την κοινωνική διαφθορά". Να σημειωθεί πως για τον ρόλο και τις ευθύνες της Εκκλησίας απάντησε και σε ερωτήσεις των δημοσιογράφων, όπου πλέον ξεκάθαρα επανέλαβε πως:

"Είναι διαφορετική η ευθύνη της Εκκλησίας σε χώρες που δανείζονται με επιτόκιο 1% και μετά δανείζουν με 6% και διαφορετική σε χώρες που έμαθαν να ζουν με δανεικά, ξεχνώντας τις αξίες τους".
Σε άλλο σημείο της ομιλίας του τόνισε τη σοβαρή αυτοκριτική που πρέπει να κάνουμε. 

"Μαζί με τις αναμφισβήτητες ευθύνες της πολιτικής και οικονομικής ηγεσίας, επιβάλλεται να συνειδητοποιήσουμε τα λάθη που έχουμε διαπράξει ως πολίτες", είπε και επεσήμανε: "Μόνο με αλλαγή νου και καρδιάς μπορούμε να σταματήσουμε συνήθειες και πάθη που αρρωσταίνουν την κοινωνία μας. Η οικονομική και ηθική κρίση, που παρουσιάζεται στην πλειονότητα των λαών και κρατών, σχετίζεται με σαφή αίτια, που έχουν όνομα και συγκεκριμένες μορφές. Περιορίζομαι να επισημάνω τρεις ρίζες της διαφθοράς η οποία είναι η μητέρα της οικονομικής κρίσεως" τις οποίες ονομάτισε: "Την πλεονεξία, το ψέμα και τη φιλαυτία".                http://apantaortodoxias.blogspot.gr/2012/09/blog-post_5.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου