Τρίτη 15 Ιουλίου 2025

Ενώχ, Ηλίας, Ιωάννης: θνητοί που δεν είδαν τον θάνατο;

 

Η 9η Οκτωβρίου είναι η ημέρα του θανάτου του αγίου αποστόλου και ευαγγελιστή Ιωάννη του Θεολόγου. Ωστόσο, ήταν αυτός ο θάνατος πραγματικός; Η αφήγηση του Ευαγγελίου θέτει ένα αίνιγμα μιας μοναδικής πορείας ζωής που είναι αδύνατο να επαναληφθεί και, ως εκ τούτου, δεν έχει νόημα να είμαστε περίεργοι.

Όπως γνωρίζουμε από το Ευαγγέλιο, ο νεαρός Ιωάννης, ένας από τους γιους του Ζεβεδαίου, του αγαπημένου μαθητή του Κυρίου κατά τη διάρκεια της ζωής Του, μάρτυρας της Μεταμόρφωσης του Κυρίου στο Θαβώρ και της ανάστασης της κόρης του Ιάειρου από τον Σωτήρα, δεν Τον αποχωρίστηκε στον Σταυρό και ήταν ιδιαίτερα κοντά στον Σωτήρα για την θυσιαστική του αγάπη και την παρθενική του αγνότητα. Στη φροντίδα του ο Ιησούς Χριστός, παραδίδοντας την ψυχή του στον Πατέρα, εμπιστεύτηκε την Παναγία Μητέρα Του κατά τις ημέρες της επίγειας ζωής του: «Γύναι, ιδού ο υιός σου... ιδού η μήτηρ σου» (Ιωάννης 19:26-27) . Μετά την Κοίμηση της Θεοτόκου, ο Απόστολος Ιωάννης, σύμφωνα με τον κλήρο που του έπεσε, πήγε στην Έφεσο και σε άλλες πόλεις της Μικράς Ασίας για να κηρύξει το Ευαγγέλιο, παίρνοντας μαζί του τον μαθητή του Πρόχορο. Το πλοίο με το οποίο έπλεαν βυθίστηκε κατά τη διάρκεια μιας ισχυρής καταιγίδας και όλοι οι ταξιδιώτες ρίχτηκαν στην ξηρά, αλλά ο άγιος απόστολος παρέμεινε στα βάθη της θάλασσας για 14 ημέρες,αναφέρει το nne.ru

Δεν βρέθηκε πτώμα.

Φαινόταν ότι ο θάνατος τον διαφεύγει. Κατά τη διάρκεια του διωγμού των Χριστιανών από τον Αυτοκράτορα Νέρωνα (56–68), ο Απόστολος Ιωάννης μεταφέρθηκε στη Ρώμη για δίκη, όπου καταδικάστηκε σε θάνατο. Ήπιε ένα ποτήρι θανατηφόρο δηλητήριο και επέζησε, και στη συνέχεια βγήκε αβλαβής από ένα καζάνι με βραστό λάδι. Ο θάνατός του αντικαταστάθηκε από φυλάκιση στο νησί της Πάτμου, όπου έζησε για πολλά χρόνια, γίνοντας μάντης της μοίρας της Εκκλησίας και του τέλους του κόσμου. Εκεί, γύρω στο 67, έγραψε το Βιβλίο της Αποκάλυψης.

Ο άγιος Απόστολος Ιωάννης πέθανε στην Έφεσο. Ήταν τότε πάνω από εκατό ετών και είχε ζήσει προ πολλού όλους τους άλλους αυτόπτες μάρτυρες του Κυρίου. Νιώθοντας ότι πλησίαζε η ώρα της συνάντησής του με τον Θεό, συνοδευόμενος από επτά μαθητές, πέρασε την πόλη της Εφέσου και διέταξε να ετοιμάσουν έναν σταυροειδή τάφο για αυτόν στο έδαφος, στον οποίο ξάπλωσε, λέγοντας στους μαθητές του να τον σκεπάσουν με χώμα. Για πολύ καιρό κανείς δεν τολμούσε να το κάνει αυτό, οι μαθητές φίλησαν τον αγαπημένο τους μέντορα με δάκρυα, αλλά τελικά, πιστοί στην υπακοή, κάλυψαν το πρόσωπο του αγίου με ένα μαντήλι και εκπλήρωσαν την εντολή του. Αφού το έμαθαν αυτό, οι υπόλοιποι μαθητές του Αποστόλου ήρθαν στον τόπο της ταφής του και έσκαψαν τον τάφο, αλλά δεν βρήκαν το σώμα του μέσα σε αυτόν. Μια ιστορία που θυμίζει την Κοίμηση της Υπεραγίας Θεοτόκου...

Κάθε χρόνο στις 8 Μαΐου, από τον τάφο του Ιωάννη του Θεολόγου έβγαινε λεπτή σκόνη, την οποία οι πιστοί μάζευαν και χρησιμοποιούσαν για να θεραπεύσουν τον εαυτό τους από ασθένειες. Ήταν, λοιπόν, αυτός ο θάνατος; Ή μήπως η γενικά αποδεκτή ιδέα γι' αυτόν είναι ο χωρισμός της ψυχής από το σώμα και η φθορά του κάπως απλοποιημένη;

Όπως είναι γνωστό, ο έβδομος πατριάρχης από τον Αδάμ, ο δίκαιος Ενώχ της Παλαιάς Διαθήκης, ο οποίος «περπάτησε με τον Θεό», δηλαδή, Τον ευαρέστησε ιδιαίτερα, καθώς και ο προφήτης Ηλίας, ο οποίος υψώθηκε σε πύρινο άρμα «σαν στον ουρανό» (Β' Βασιλέων 2:11) , δεν γεύτηκε τον συνηθισμένο θάνατο. «Με την πίστη ο Ενώχ μετατέθηκε, ώστε να μην δει θάνατο· και δεν βρέθηκε, επειδή ο Θεός τον μετέθεσε» (Εβραίους 11:5) — διαβάζουμε στην Επιστολή του Αποστόλου Παύλου προς Εβραίους. Ο Άγιος Γρηγόριος ο Διάλογος περιγράφει τον τόπο κατοικίας του προφήτη Ηλία μετά την ανάληψή του σε πύρινο άρμα ως εξής: «Ο Ηλίας αναλήφθηκε στον ουρανό, αλλά στον εναέριο, που είναι διαφορετικός από τον αιθέριο... ώστε οδηγήθηκε σε μια κρυφή περιοχή της γης, όπου πρέπει να κατοικήσει σε φυσική και πνευματική ειρήνη μέχρις ότου, στο τέλος του κόσμου, εμφανιστεί ξανά στη γη για να πληρώσει το χρέος του θανάτου».

Τι σημασία έχει για εσάς;

Εν τω μεταξύ, η συζήτηση για τη θνητή μοίρα του Αποστόλου Ιωάννη ξεκίνησε κατά τη διάρκεια της συνομιλίας του Σωτήρα με τον Απόστολο Πέτρο. Την ίδια συζήτηση στην οποία ο Αναστημένος Χριστός επιστρέφει τρεις φορές τον Πέτρο στην αποστολική του αξιοπρέπεια μετά την τριπλή άρνησή του, και στη συνέχεια λέει: «Ακολουθήστε με», σηματοδοτώντας το επερχόμενο μαρτύριο του Πέτρου: «Τότε, στρεφόμενος ο Πέτρος βλέπει τον μαθητή που αγαπούσε ο Ιησούς να τον ακολουθεί, ο οποίος στο δείπνο έγειρε στο στήθος του και είπε: Κύριε, ποιος θα σε παραδώσει; Λέγει προς αυτόν ο Ιησούς: Αν θέλω να μείνει μέχρι να έρθω, τι σε πειράζει; Ακολούθησέ με. Και ο λόγος αυτός διαδόθηκε μεταξύ των αδελφών: «Να μην πεθάνει ο μαθητής εκείνος». Ο Ιησούς όμως δεν του είπε: «Δεν θα πεθάνει· αλλά: Αν θέλω να μείνει μέχρι να έρθω, τι σε πειράζει;» (Ιωάννης 21:20-23).

«Με βάση αυτό, κάποιοι λένε ότι ο Ιωάννης ζει και στην εποχή του Αντίχριστου, μαζί με τον Ηλία και τον Ενώχ, θα θανατωθούν επειδή κήρυξαν για τον Ιησού Χριστό», προσθέτει ο ερμηνευτής των Αγίων Γραφών, Ευθύμιος Ζιγάβεν. «Και αν ο τάφος του αποκαλυφθεί, τότε τι γίνεται; Μπήκε ζωντανός και μεταφέρθηκε από εκεί όπως ο Ηλίας και ο Ενώχ. Ο Ευαγγελιστής αντικρούει την εσφαλμένη άποψη εκείνων που υποθέτουν ότι αυτός ο μαθητής του Χριστού δεν θα πεθάνει, αφού μια τέτοια υπόθεση ότι ο Ιωάννης είναι αθάνατος είναι πραγματικά εσφαλμένη. Ο Ενώχ και ο Ηλίας, αν και δεν πέθαναν, είναι παρ' όλα αυτά θνητοί· έτσι αυτός ο μαθητής, αν και δεν πέθανε, θα πεθάνει ξανά».

«Τι σε πειράζει... Ακολούθησέ με» - με αυτά τα λόγια ο Χριστός καλεί τον καθένα να ακολουθήσει το δικό του μονοπάτι, χωρίς να κοιτάζει πίσω στους άλλους. Τα μονοπάτια της ζωής, όπως και τα μονοπάτια των θνητών, στην πραγματικότητα εξαρτώνται μόνο από το βάθος της ενότητάς μας με τον Δημιουργό και Κριτή. Εδώ είναι αδύνατο να μιμηθούμε τους άλλους - είναι απαραίτητο, σύμφωνα με την εικόνα που προέρχεται από τη ζωή του Αγίου Αντωνίου του Μεγάλου, «να προσέχεις τον εαυτό σου».

Κι όμως, είναι δυνατόν να μιμηθούμε τον Απόστολο Ιωάννη. Σε τι; Στην αγάπη του. Η Εκκλησία αποκαλεί τον Άγιο Ιωάννη Απόστολο της Αγάπης. Μόνο για τις εκκλήσεις του για αγάπη στις επιστολές του; Και τι είδους αγάπη; Όπως λέει ο θρύλος, στα γεράματά του, έχοντας μάθει για έναν νεαρό άνδρα που είχε γίνει αρχηγός μιας συμμορίας ληστών, ο Ιωάννης πήγε να τον αναζητήσει στην έρημο. Βλέποντας τον άγιο γέροντα, ο ένοχος άρχισε να κρύβεται, αλλά ο Απόστολος έτρεξε πίσω του και τον παρακάλεσε να σταματήσει, υποσχόμενος να αναλάβει την αμαρτία του νεαρού άνδρα, αρκεί να μετανοούσε και να μην κατέστρεφε την ψυχή του. Εντυπωσιασμένος από την ένθερμη και ειλικρινή αγάπη του αγίου γέροντα, διόρθωσε τη ζωή του.

Προετοιμάστηκε από τη Liliya Shablovskaya.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου