Στις 3 Αυγούστου, η Ρωσική Εκκλησία γιορτάζει την ημέρα ενός από τους πιο μυστηριώδεις και αινιγματικούς προφήτες του Θεού - του Ιεζεκιήλ, του οποίου οι προφητείες για το Τέλος του Χρόνου και την ανάσταση των νεκρών είναι ιδιαίτερα σημαντικές. Η σημερινή ημέρα, σύμφωνα με τον Καταστατικό Χάρτη της Εκκλησίας, δεν είναι ημέρα νηστείας.
ΜΙΧΑΗΛ ΤΥΟΥΡΕΝΚΟΦ
Προφήτης Ιεζεκιήλ. Άγιος της Παλαιάς Διαθήκης του 6ου αιώνα π.Χ. Ευγενής Εβραίος από τη φυλή του Λευί, ιερέας της Παλαιάς Διαθήκης. Ένας από τους πιο σεβαστούς και ταυτόχρονα μυστηριώδεις προφήτες της Παλαιάς Διαθήκης. Σύγχρονος δύο άλλων «μεγάλων προφητών» - του Ιερεμία και του Δανιήλ (ο Κλήμης της Αλεξάνδρειας αποδίδει επίσης τη γνωριμία του με τον Πυθαγόρα). Ήταν ο προφήτης Ιεζεκιήλ που τιμήθηκε με ένα όραμα της Δόξας του Κυρίου και πολλές αποκαλύψεις, συμπεριλαμβανομένων εκείνων για το Τέλος του Χρόνου και την ανάσταση των νεκρών.
Σε ηλικία 25 ετών, ο προφήτης Ιεζεκιήλ, κατά τη δεύτερη εισβολή του Βαβυλώνιου βασιλιά Ναβουχοδονόσορα στην ιερή πόλη της Ιερουσαλήμ, αιχμαλωτίστηκε και στάλθηκε στη Βαβυλώνα. Εδώ, αρκετά χρόνια αργότερα, ο άγιος τιμήθηκε με ένα εκπληκτικό προφητικό όραμα της Δόξας του Θεού με τη μορφή ενός λαμπερού συνδυασμού τεσσάρων πλασμάτων (τετράμορφα), καθένα από τα οποία είχε τέσσερα πρόσωπα (άνθρωπος, μοσχάρι, αετός και λιοντάρι) και τέσσερα φτερά (Ιεζ. 1:6). Το όραμα έγινε πρωτότυπο των τεσσάρων ευαγγελιστών, οι οποίοι φώτισαν τον κόσμο με το μυαλό ενός ανθρώπου, τη δύναμη ενός λιονταριού, την ταπεινότητα ενός μοσχαριού και την υψηλή ανύψωση του πνεύματος, σαν ενός αετού.
Μία από τις κεντρικές προφητείες του Ιεζεκιήλ ήταν επίσης η πρόβλεψή του για την πτώση των Εβραίων στην ειδωλολατρία, την ακολασία και την πλεονεξία. Ωστόσο, απαριθμώντας τις αμαρτίες του Ισραήλ και προβλέποντας τιμωρίες γι' αυτούς, ο προφήτης τόνισε ότι ο Θεός δεν θέλει την καταστροφή των ασεβών, αλλά τη μετάνοιά τους (Ιεζ. 18:23). Ωστόσο, η πιο εντυπωσιακή προφητεία του αφορά την ανάσταση των νεκρών: Ο Ιεζεκιήλ είδε πολλά κόκαλα στο χωράφι, τα οποία άρχισαν να βγάζουν τένοντες, να καλύπτονται με σάρκα και δέρμα (Ιεζ. 37:8). Στη συνέχεια, το πνεύμα επέστρεψε στα πτώματα και αυτά αναστήθηκαν από τους τάφους τους. Αυτή η προφητεία για την ανάσταση των νεκρών διαβάζεται στις Ορθόδοξες εκκλησίες στον όρθρο του Μεγάλου Σαββάτου την παραμονή του Πάσχα του Κυρίου.
Οι προφητείες για τον ερχόμενο Βασιλιά Δαβίδ, ο οποίος θα κυβερνήσει για πάντα (Ιεζ. 37:25), και για τον ερχόμενο Πρίγκιπα Γωγ, ο οποίος θα έρθει επικεφαλής ενός αμέτρητου στρατού από τα βόρεια σύνορα στη γη του Ισραήλ και θα βρει εκεί τον θάνατό του από χαλάζι από πέτρες (Ιεζ. 38:22) είναι ευρέως γνωστές. Το βιβλίο του προφήτη Ιεζεκιήλ σιωπά για τα τελευταία χρόνια της ζωής του και τον θάνατό του. Σύμφωνα με την αρχαία παράδοση, σκοτώθηκε στη Βαβυλώνα «από τον κριτή του λαού του, τον οποίο κατηγόρησε για ειδωλολατρία, και θάφτηκε στον τάφο του Αρφαξάδ, γιου του Σημ, γιου του Νώε».
Οι προφητείες του Ιεζεκιήλ αντικατοπτρίζονται στη σύγχρονη κουλτούρα. Στην ταινία «Pulp Fiction» ένας από τους χαρακτήρες παραθέτει τον 17ο στίχο του 25ου κεφαλαίου του Βιβλίου του Προφήτη Ιεζεκιήλ:
Και θα εκτελέσω μεγάλη εκδίκηση εναντίον τους με θυμώδεις επιπλήξεις· και θα γνωρίσουν ότι εγώ είμαι ο Κύριος, όταν εκτελέσω την εκδίκησή μου εναντίον τους.
Το δημοφιλές ρωσικό ραπ-ροκ συγκρότημα "25/17" πήρε το όνομά του από αυτό το βιβλικό στίχο· το έργο του περιέχει πολλά χριστιανικά μοτίβα και νοήματα.
* * *
Άγιοι Συμεών, ο Σαλός για χάρη του Χριστού, και ο Συγασκητής Ιωάννης. Σύριοι άγιοι του 6ου αιώνα μ.Χ. που έζησαν στην πόλη της Έδεσσας. Όταν ο Συμεών ήταν 30 ετών και ο Ιωάννης 24, έκαναν κοινό προσκύνημα στην ιερή πόλη της Ιερουσαλήμ. Μετά από αυτό, και οι δύο αποφάσισαν να εγκαταλείψουν τον κόσμο και να πάρουν μοναστικούς όρκους. Και έτσι έγινε, και ο ίδιος ο Κύριος έδωσε εντολή στον ηγούμενο ενός από τα μοναστήρια να ανοίξει τις πύλες του μοναστηριού για τους προσκυνητές που επέστρεφαν.
Μετά από αρκετά χρόνια μοναστικής ζωής, οι πατέρες Συμεών και Ιωάννης αποφάσισαν να εντείνουν το πνευματικό τους κατόρθωμα και πήγαν να ζήσουν ως ερημίτες στην έρημο. Με αυστηρή νηστεία και προσευχή, κατάφεραν να ξεπεράσουν πολλούς πειρασμούς από τον διάβολο. Οι άγιοι πέρασαν 29 χρόνια στην έρημο, έχοντας λάβει πολλά πνευματικά χαρίσματα, μετά τα οποία αποφάσισαν να επιστρέψουν στον κόσμο για να υπηρετήσουν τους ανθρώπους. Ο πατήρ Συμεών πήρε την εικόνα της φανταστικής τρέλας - της ανοησίας για χάρη του Χριστού, για την οποία υποβλήθηκε σε χλευασμό και ακόμη και ξυλοδαρμό. Και ταυτόχρονα, έκανε μεγάλα θαύματα - έβγαζε δαίμονες και θεράπευε.
Η ακριβής ημερομηνία θανάτου των αγίων πρεσβυτέρων είναι άγνωστη, αλλά οι βίοι τους δείχνουν ότι συνέβη σχεδόν ταυτόχρονα. Ο πρώτος που αναχώρησε προς τον Κύριο ήταν ο Όσιος Συμεών, και μετά από αυτόν - ο συμπροσευχόμενος και ασκητής Ιωάννης. Λίγο πριν από τον μακάριο θάνατό του, στον γέροντα Συμεών δόθηκε ένα στέμμα πάνω από το κεφάλι του πνευματικού αδελφού του με την επιγραφή: «Υπέρ της υπομονής του ερημίτη».
* * *
Μάρτυρας Βίκτωρ της Μασσαλίας. Άγιος πάσχων που δέχτηκε μαρτυρικό θάνατο για τον Χριστό και την Εκκλησία Του στις αρχές του 4ου αιώνα, κατά τα χρόνια του αντιεκκλησιαστικού διωγμού από τον αυτοκράτορα Μαξιμιανό.
Ο Μάρτυρας Βίκτωρ ήταν Ρωμαίος στρατιώτης που ασπάστηκε κρυφά τον Χριστιανισμό. Κατά τη διάρκεια των διωγμών, ενθάρρυνε τους Χριστιανούς της Μασσαλίας και στη συνέχεια κατήγγειλε δημόσια την ειδωλολατρία ενώπιον των επάρχων της λεγεώνας του, για την οποία βασανίστηκε και φυλακίστηκε.
Στη φυλακή, ο Άγιος Βίκτωρ μετέτρεψε στον Χριστό τρεις στρατιώτες που τον φρουρούσαν - τον Λογγίνο, τον Αλέξανδρο και τον Φελίκιαν, οι οποίοι επίσης δέχτηκαν μαρτυρικό θάνατο. Σύμφωνα με τη ζωή του, ο μάρτυρας Βίκτωρ συνθλίφτηκε κάτω από μια μυλόπετρα, «σαν σιτάρι που επέλεξε ο Θεός».
* * *
Η ανακάλυψη των λειψάνων της μακαρίας πριγκίπισσας-μοναχής Άννας του Κασίν. Αυτό το γεγονός έλαβε χώρα το 1649 μ.Χ., λίγο πριν από την έναρξη του τραγικού σχίσματος της Ρωσικής Εκκλησίας, το οποίο έπαιξε θλιβερό ρόλο στην τιμή αυτής της μεγάλης αγίας του 14ου αιώνα μ.Χ., συζύγου και χήρας ενός άλλου μεγάλου ασκητή της ρωσικής γης - του μακαρίου πρίγκιπα Μιχαήλ του Τβερ.
Το 1649, τα λείψανα της Άννας του Κασίν ανοίχτηκαν πανηγυρικά και όλοι είδαν: το δεξί χέρι της αγίας ήταν διπλωμένο στο αρχαίο σημείο του σταυρού με τα δύο δάχτυλα. Αλλά λιγότερο από 20 χρόνια αργότερα, κατά τη διάρκεια μιας λειτουργικής μεταρρύθμισης, αυτό το δίπλωμα των δακτύλων αναγνωρίστηκε λανθασμένα ως αιρετικό. Αυτό οδήγησε σε μια άνευ προηγουμένου αποαιονοποίηση της αγίας στην ιστορία της Εκκλησίας. Απαγορεύτηκε η λατρεία της και μόνο οι Παλαιοί Πιστοί συνέχισαν να προσεύχονται στην Άννα του Κασίν. Ωστόσο, η μνήμη της διατηρήθηκε μεταξύ όλων των Ορθόδοξων λαών.
Μόνο το 1909, με το Ανώτατο Διάταγμα, αυτό το λάθος διορθώθηκε τελικά: η ευλογημένη πριγκίπισσα Άννα του Κασίν δοξάστηκε ξανά ως αγία. Η αποκατάσταση της τιμής της συνοδεύτηκε από μεγαλοπρεπείς εορτασμούς, στους οποίους κατέφθασαν χιλιάδες πιστοί στο Κασίν. Μπορείτε να μάθετε περισσότερα για αυτήν την αγία και την εκπληκτική ιστορία της αγιοποίησής της από το υλικό μας που δημοσιεύτηκε στις σελίδες του Tsargrad .
* * *
Άγιοι Ονούφριος ο Σιωπηλός και Ονήσιμ ο Έγκλειστος, των Σπηλαίων. Ρώσοι άγιοι των αρχών του 12ου-13ου αιώνα μ.Χ., οι οποίοι πραγματοποίησαν μοναστικά κατορθώματα στα Σπήλαια Κοντά στο Αντωνίου της Ιεράς Κοιμήσεως της Θεοτόκου Λαύρας του Κιέβου-Πετσέρσκ. Τα ιερά λείψανα αυτών των Χριστιανών ασκητών θάφτηκαν στον τόπο της σπηλαιώδους ζωής τους.
* * *
Ανακάλυψη των λειψάνων του αγίου ομολογητή Ρόμαν Μέντβεντ, ιερέα. Ο αρχιερέας Ρόμαν Μέντβεντ ήταν πνευματικό τέκνο του δίκαιου Ιωάννη της Κρονστάνδης, ο οποίος στην ιερατική του διακονία επιδίωξε να μιμηθεί τη ζωή του μέντορα και δασκάλου του. Καταγόμενος από τη Δυτική Ρωσία, υπηρέτησε σε διάφορα μέρη της Ρωσικής Αυτοκρατορίας, μεταξύ άλλων για μεγάλο χρονικό διάστημα ως πρωτοπρεσβύτερος (αρχιερέας) του Στόλου της Μαύρης Θάλασσας.
Μετά τα επαναστατικά γεγονότα του 1917, ο πατέρας Ρωμαίος, ο οποίος διέφυγε ως εκ θαύματος από τα αντίποινα, κατέληξε στη Μόσχα, όπου υπηρέτησε αρχικά στον Καθεδρικό Ναό του Αγίου Βασιλείου και μετά το κλείσιμό του, στην Εκκλησία του Αγίου Αλεξίου στην οδό Γκλινισέφσκι, όπου, παρά τις διώξεις των Μπολσεβίκων, κατάφερε να δημιουργήσει μια ενεργή ενοριακή ζωή.
Το 1931, ο ιερέας συνελήφθη και κατηγορήθηκε για τη δημιουργία και την ηγεσία μιας οργάνωσης που επιδίωκε «πολιτικούς, αντισοβιετικούς στόχους, την έκδοση αντισοβιετικής λογοτεχνίας και τη διανομή φυλλαδίων αντισημιτικού χαρακτήρα με τον τίτλο «Ποια είναι η κυβέρνησή μας»».
Ο πατέρας Ρόμαν καταδικάστηκε σε 10 χρόνια φυλάκιση στα στρατόπεδα Σολόφκι. Το 1936, αφέθηκε ελεύθερος λόγω σοβαρής ασθένειας (φυματίωση των οστών και κάταγμα ισχίου) και εγκαταστάθηκε στην πόλη Μαλογιαροσλάβετς, όπου, παρά τους τρομερούς πόνους, εκτέλεσε την ιερατική του διακονία και λίγο πριν από τον θάνατό του έλαβε μοναχικούς όρκους με το όνομα Ιωσήφ. Ο πατέρας του πέθανε στις 26 Αυγούστου (8 Σεπτεμβρίου n.s.) 1937, στο 63ο έτος της επίγειας ζωής του.
Στις 3 Αυγούστου 1999, τα ιερά λείψανα του αγίου ομολογητή Ρωμαίου βρέθηκαν στο Μαλογιαρόσλαβετς. Το λείψανο μεταφέρθηκε στη Μόσχα και έκτοτε φυλάσσεται στον Ιερό Ναό της Μεσιτείας της Παναγίας στον λόφο Λιστσίκοβα.
* * *
Ιερομάρτυρας Πέτρος Γκολούμπεφ, ιερέας. Ένας από τους αγίους πάσχοντες μεταξύ των νεομαρτύρων και ομολογητών της Ρωσικής Εκκλησίας που πέθαναν κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Τρομοκρατίας το 1938 στο τραγικά διάσημο πεδίο βολής Μπούτοβο κοντά στη Μόσχα.
* * *
Συγχαίρουμε τους Ορθόδοξους Χριστιανούς για τη μνήμη όλων των σημερινών αγίων! Με τις προσευχές τους, Κύριε, σώσε και ελέησέ μας όλους! Χαιρόμαστε να συγχαίρουμε όσους έλαβαν ονόματα προς τιμήν τους στο Μυστήριο του Αγίου Βαπτίσματος ή στην τελετή της μοναστικής κουράς κατά την ονομαστική τους εορτή! Όπως έλεγαν στη Ρωσία τα παλιά χρόνια: "Χρυσό στέμμα για τους Φύλακες Αγγέλους και καλή υγεία σε εσάς!"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου