Στα μέσα Μαΐου, μια ενδιαφέρουσα αντιπαράθεση εκτυλίχθηκε στον ορθόδοξο κόσμο ανάμεσα σε δύο αντίπαλες ομάδες: μεταξύ της Ορθοδοξίας του Βαρθολομαίου και της Ορθοδοξίας του Κυρίλλου.
Αιτία ήταν η κατάσταση γύρω από τη Μακεδονική Ορθόδοξη Εκκλησία.
Στις 9 Μαΐου, ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος (επικεφαλής της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Κωνσταντινούπολης) αναγνώρισε την τοπική εκκλησία της Βόρειας Μακεδονίας που ονομάζεται Εκκλησία της Οχρίδας και αποκατέστησε την κανονική κοινωνία μαζί της.
Πριν από αυτό, η Μακεδονική Εκκλησία είχε αναγνωριστεί στον Ορθόδοξο κόσμο για 55 χρόνια ως σχισματική και αποσχισμένη από την κανονική Σερβική Ορθόδοξη Εκκλησία. Το 1959, η Σερβική Εκκλησία παραχώρησε αυτονομία στη Μακεδονία, αλλά η τελευταία προχώρησε παραπέρα και κήρυξε αυτοκεφαλία το 1967. Καμία από τις τοπικές εκκλησίες δεν αναγνώρισε το νέο καθεστώς της Μακεδονικής Εκκλησίας, αλλά οι αρχές της Βόρειας Μακεδονίας άρχισαν να το υποστηρίζουν.
Παράλληλα με τη Μακεδονική Εκκλησία στη Βόρεια Μακεδονία, υπήρχε η Ορθόδοξη Αρχιεπισκοπή της Αχρίδας που ελεγχόταν από τη Σερβική Εκκλησία. Εμφανίστηκε το 2002 ως αντιπολίτευση στη Μακεδονική Εκκλησία, επιδιώκοντας να συνεχίσει την ευχαριστιακή κοινωνία με τη Σερβική Εκκλησία. Όσοι πιστοί δεν ήθελαν να μετακινηθούν από τη Μακεδονική Εκκλησία στην Αρχιεπισκοπή της Οχρίδας αφορίστηκαν από τη Σερβική Εκκλησία από το 2005.
Τέλος, τον Μάιο του 2022, ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος, ο οποίος προηγουμένως είχε προκαλέσει σοβαρή σύγκρουση στην Ουκρανία δίνοντας έναν τόμο αυτοκεφαλίας στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας (παρουσία του Πατριάρχη Μόσχας της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας που αναγνωρίζεται από τις Ορθόδοξες Εκκλησίες), αποφάσισε να αναγνωρίσει τη Μακεδονική Εκκλησία, αλλά άλλαξε το όνομά της σε «Εκκλησία της Οχρίδας».
Ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος επεδίωξε να θεραπεύσει το σχίσμα που κράτησε 55 χρόνια, ώστε οι πιστοί της Μακεδονικής Εκκλησίας να συνυπάρξουν με τον υπόλοιπο ορθόδοξο κόσμο σε κανονικό πλαίσιο. Οι ενέργειες του Βαρθολομαίου προκάλεσαν προφανώς αρνητική αντίδραση από τη σερβική και τη ρωσική εκκλησία, αφού πρόκειται για άμεση καταπάτηση των εσωτερικών υποθέσεων της ανεξάρτητης (αυτοκέφαλης) σερβικής εκκλησίας.
Φαίνεται ότι η σύγκρουση επρόκειτο να κλιμακωθεί και η Μακεδονική Εκκλησία θα ακολουθούσε την πρόταση του Βαρθολομαίου, αλλά αυτό δεν συνέβη. Η Μακεδονική Εκκλησία δεν αντέδρασε στις ενέργειες του Βαρθολομαίου. Αντί για την Κωνσταντινούπολη, επέλεξε την κατεύθυνση προς τη Σερβία.
Στις 16 Μαΐου, η Σύνοδος της Μακεδονικής Εκκλησίας έστειλε ψήφισμα στη Σερβική Εκκλησία αναγνωρίζοντας την αυτονομία που δόθηκε το 1959:
«Με ευγνωμοσύνη στον Κύριο και χαρά, ο καθεδρικός ναός καλωσορίζει την υιοθέτηση του γενικά αναγνωρισμένου κανονικού καθεστώτος, το καθεστώς της ευρύτερης δυνατής αυτονομίας ή μάλλον της εσωτερικής ανεξαρτησίας, που δόθηκε το 1959», αναφέρει το ψήφισμα του συμβουλίου.
Έτσι, αφενός ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος πέτυχε την αναγνώριση του κανονικού καθεστώτος της Μακεδονικής Εκκλησίας (ή μάλλον την προκάλεσε), αλλά αφετέρου έχασε την προσπάθειά του να κυριαρχήσει στους Ορθόδοξους Χριστιανούς της Βόρειας Μακεδονίας. Αντί να νομιμοποιήσει τη Μακεδονική Εκκλησία υπό την ηγεσία του, προκάλεσε την άρση των αντιθέσεων μεταξύ της μακεδονικής και της σερβικής εκκλησίας.
Από εδώ και πέρα, η εξουσία του Βαρθολομαίου ως πρώτος μεταξύ ίσων έγινε ακόμη χαμηλότερη. Η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία, με τη σειρά της, χαιρετίζει την απόφαση της Σερβικής Εκκλησίας να αναγνωρίσει τη Μακεδονική Εκκλησία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου