Δευτέρα 8 Σεπτεμβρίου 2025

Τι περιμένει έναν Χριστιανό κατά την Τελική Κρίση; Ένα μοναδικό κήρυγμα του Αγίου Ιωάννη του Χρυσοστόμου.

Επιτρέψτε μου να σας υπενθυμίσω ότι οι λεπτομέρειες της Τελικής Κρίσης περιγράφηκαν από τον ίδιο τον Χριστό. Στην Καινή Διαθήκη λέει ότι «θα έρθει εν δόξη του Πατρός αυτού μετά των αγγέλων αυτού και τότε θα ανταμείψει τον καθένα σύμφωνα με τα έργα του» (Ματθαίος 16:27). 




Ποιο θα είναι το μέτρο του καλού και του κακού;

Και στο Όρος των Ελαιών, λίγο πριν από τη σταύρωσή του, ο Ιησούς μίλησε στους μαθητές του για την Κρίση. Και φαντάστηκαν έντονα πώς θα καθόταν στον θρόνο της δόξας Του, και όλα τα έθνη θα συναθροίζονταν ενώπιόν Του· και θα χωρίζει το ένα από το άλλο, όπως ο ποιμένας χωρίζει τα πρόβατά του από τα κατσίκια· και θα βάλει τα πρόβατα στα δεξιά Του, αλλά τα κατσίκια στα αριστερά. (Ματθαίος 25:31-33). Έτσι, στα δεξιά θα υπήρχαν οι δίκαιοι, και στα αριστερά - οι αμαρτωλοί. Το μέτρο εδώ θα ήταν μόνο οι καλές πράξεις και πράξεις.

Και ξέρετε τι θα πει ο Κύριος σε αυτούς τους ανθρώπους; «Φύγετε από μένα, καταραμένοι, στο αιώνιο πυρ, το ητοιμασμένο για τον διάβολο και τους αγγέλους του. Διότι πεινούσα, και δεν μου δώσατε τροφή, δίψασα, και δεν μου δώσατε να πιω, ξένος ήμουν, και με φιλοξενήσατε, γυμνός, και δεν με ντύσατε, άρρωστος, και στη φυλακή, και δεν με επισκεφτήκατε.» (Ματθαίος 25:42)

«Και αυτοί θα πάνε σε αιώνια κόλαση, οι δε δίκαιοι σε αιώνια ζωή.» (Ματθαίος, 25, 43).

 

«Αγαπάτε τα έργα της δικαιοσύνης»

Λοιπόν, τώρα το πιο ενδιαφέρον για εσάς, φίλοι, είναι ένα απόσπασμα από το κήρυγμα του αγίου, ιεροκήρυκα, Αρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως Ιωάννη Χρυσοστόμου (347-404). Διαβάστε τι είπε αυτός ο πατέρας και δάσκαλος της Εκκλησίας πριν από 17 αιώνες:

«Φανταστείτε την κατάσταση στην οποία βρίσκεστε ενώπιον του κριτή, όταν ανοίγονται τα μνημονιακά αρχεία που σας κατηγορούν για αδικία, μαρτυρώντας την τρέλα σας: θυμηθείτε τι φόβος, τι τρόμος σας κυριεύει, πώς τρέμουν τα άκρα σας, πώς τρέμουν όλα τα εσωτερικά σας - και αυτό σε μια ανθρώπινη κρίση! Αν η ανθρώπινη κρίση φέρνει τέτοια φρίκη, τότε ποιος μπορεί να περιγράψει τη φρίκη με την οποία ο Κύριος των πάντων θα εκτελέσει την Κρίση Του πάνω στο σύμπαν; Το λέμε αυτό όχι για να σας τρομάξουμε, αλλά για να σας εμπνεύσουμε σύνεση.»

Μην εκτιμάς τα χρήματα πάνω από τον Χριστό, μην προτιμάς την αναλήθεια και το συμφέρον από τον Θεό. Έχεις μόνο χρόνο μέχρι τον τάφο - αυτό σου είπαν χθες. Στο τέλος της ζωής σου, ο τάφος σε περιμένει αναπόφευκτα. Προσπάθησε να προετοιμάσεις για τον εαυτό σου τη μετάβαση από αυτή τη ζωή στην επόμενη, περιμένοντάς την. Αγάπα τα έργα της δικαιοσύνης: στον τάφο θα λάβουμε άφεση αμαρτιών, στον τάφο το θνητό μας κέλυφος θα καταστραφεί.

Ας προσπαθήσουμε να αποφύγουμε την επερχόμενη κρίση, σας παρακαλώ, αδελφοί! Δεν πρέπει να μιλάμε και να ακούμε αυτό το θέμα με άλλα συναισθήματα παρά με την αποφασιστικότητα να αποκτήσουμε δίψα για την αλήθεια.

Δείτε πώς φωνάζει ο προφήτης: «Ω, τι ημέρα Κυρίου! Διότι πλησιάζει η ημέρα του Κυρίου» (Ιωήλ 1:15)! Αν ο προφήτης τρέμει στην ανάμνηση αυτής της ημέρας, πώς μπορούμε εμείς, ένοχοι αμέτρητων αμαρτιών, να τη θυμόμαστε χωρίς φόβο; Ας ελεήσουμε τον Κριτή με μετάνοια, ας εξιλεωθούμε για τις αμαρτίες μας, ας φοβηθούμε αυτή την πραγματικά τρομερή απειλή Του: «Όποιος με αρνηθεί μπροστά στους ανθρώπους, αυτόν κι εγώ θα τον αρνηθώ (και όχι μόνο όποιος αρνείται με λόγια, αλλά και όποιος αρνείται με έργα) μπροστά στον Πατέρα μου που είναι στους ουρανούς· όποιος με ομολογήσει μπροστά στους ανθρώπους, αυτόν κι εγώ θα τον ομολογήσω μπροστά στον Πατέρα μου που είναι στους ουρανούς» (Ματθ. 10:33, 32).

Αν αυτά τα λόγια, όταν ειπωθούν, ήδη εμπνέουν φόβο, τι θα βιώσουμε όταν συλλογιστούμε τις πράξεις που αντιστοιχούν σε αυτά; Φανταστείτε, αδελφοί, αυτή την εικόνα: εδώ είναι ο Κριτής του σύμπαντος που κάθεται. Άγγελοι και Αρχάγγελοι στέκονται ενώπιόν Του, τα Χερουβείμ, οι προκοσμικές Δυνάμεις, οι υπερουράνιες Δυνάμεις Τον δοξάζουν, και ανάμεσά τους οι πατριάρχες, οι προφήτες, οι απόστολοι, οι ευαγγελιστές, οι μάρτυρες. εδώ είναι και αυτοί που ήταν εδώ βασιλιάδες, άρχοντες, κριτές, ευγενείς, πλούσιοι, φτωχοί, σοφοί, απλοί άνθρωποι - όλοι τους στέκονται ενώπιον του θρόνου του Βασιλιά, και ενώπιον τόσων πολλών μαρτύρων - ουράνιων και γήινων - ο Κριτής απαγγέλλει την καταδίκη και αρνείται εκείνους που είναι ξένοι σε αυτόν ενώπιον του Ουράνιου Πατέρα! Θα αρνηθώ, - είπε, - αυτόν που με αρνείται ενώπιον των ανθρώπων, ενώπιον του Πατέρα μου που είναι στους Ουρανούς (βλ. Ματθ. 10:33).

Θα κρίνει και ως Θεός και ως Άνθρωπος.

Έτσι μας μετέφερε ο Ιωάννης Χρυσόστομος, με τον χαρακτηριστικό συναισθηματικό του τρόπο, ζώντας στον 21ο αιώνα, τις λεπτομέρειες για το πώς εκτελείται η Τελική Κρίση πάνω σε έναν Χριστιανό σύμφωνα με τις εντολές του Χριστού. Επιπλέον, το ίδιο το κήρυγμα δεν είναι μόνο διαποτισμένο με πατρική φροντίδα και ανησυχία για την τύχη των Χριστιανών, αλλά είναι επίσης γεμάτο με υποδείξεις και συμβουλές. Αυτό είναι ένα είδος περίληψης για το πώς να βρεθείτε στα δεξιά και όχι στα αριστερά του Σωτήρα.

Από τα λόγια του Σωτήρα προκύπτει επίσης (προσοχή!), πρώτον, ότι ο Χριστός θα κρίνει την ανθρωπότητα όχι μόνο ως Θεό, αλλά και ως Άνθρωπο, ο Οποίος, όπως εμείς, πειράστηκε σε όλα εκτός από την αμαρτία (Εβρ. 4:15). Δεύτερον, η κρίση του Θεού δεν θα είναι κάτι που επιβάλλεται στην ανθρωπότητα απ' έξω, δεν θα είναι μόνο συνέπεια «δίκαιης ανταπόδοσης» εκ μέρους του Θεού.

Η αναγκαιότητα της κρίσης προκύπτει από την αρχή της ηθικής ευθύνης του ανθρώπου ενώπιον του Θεού και ενώπιον των άλλων ανθρώπων. Η Δευτέρα Κρίση ξεκινά στην επίγεια ζωή του ανθρώπου και εκτελείται σε κάθε συγκεκριμένη στιγμή, όταν ένα άτομο αποφασίζει αν θα ταΐσει τον πεινασμένο, αν θα δώσει νερό στον διψασμένο, αν θα επισκεφτεί κάποιον στη φυλακή ή αν θα μοιραστεί με τους φτωχούς. Τα λόγια του Χριστού για τη Δευτέρα Κρίση δεν αποτελούν απειλή για ανταπόδοση, αλλά μια έκκληση για καλό.

Μου άρεσε επίσης η ερμηνεία των λόγων του Χριστού από τον Αρχιερέα Αντρέι Τκάτσεφ:

«...Μιλάμε για τη συγχώρεση των εχθρών, για το έλεος, την πραότητα, την αγνότητα και όλα όσα δεν θα υπήρχαν στον κόσμο αν δεν υπήρχε το Ευαγγέλιο. Και τέλος, τότε ένα άτομο θα κριθεί ως υιός της Εκκλησίας με τον τίτλο που φέρει στην Εκκλησία - επίσκοπος ως επίσκοπος, ιερέας ως ιερέας, μοναχός ως μοναχός, λαϊκός ως λαϊκός. Αν ένα άτομο ήταν επίσκοπος στην Εκκλησία, αλλά δεν πέρασε την καθολική ανθρώπινη δοκιμασία, τότε δεν θα φτάσει στην αυλή του επισκόπου - θα απορριφθεί πρώτα. Αυτό ισχύει για όλους. Πριν κριθούμε ως Χριστιανοί, θα κριθούμε απλώς ως άνθρωποι.»

(Πηγή: «Συμφωνία βασισμένη στα έργα του Αγίου Ιωάννη του Χρυσοστόμου. Συγκεντρώθηκε από τον Τ. Ν. Τερεστσένκο.)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου