Δευτέρα 17 Ιουνίου 2024

Εμφάνιση της Παναγίας της Αγρότισσας! Δεν ήξερε την ύπαρξη της ως σήμερα..!(επί του πνευματικού πιεστηρίου)

 

Η Παναγία η Αγρότισσα στο ομώνυμο ξωκκλήσι

Εμφάνιση της Παναγίας της Αγρότισσας! Δεν ήξερε την ύπαρξη της ως σήμερα… (επί του πνευματικού πιεστηρίου)

Ήταν στο αμάξι με τον αδερφό του και περιηγούνταν σαν σε ταξίδι σε έναν τόπο. ήθελαν να σταματήσουν για καφέ αλλά οι οικισμοί που περνούσαν στο διάβα τους δεν ικανοποιούσαν με τα μαγαζάκια τους και τόσο τα γούστα τους αυτών 2 αστών. Άρχισαν ν΄ ανεβαίνουν σε ένα υψόμετρο άρχισε να δυσκολεύει ο δρόμος. Κατέβηκαν από το αμάξι ήταν περίπου σούρουπο. Ζήτησε από τον αδερφό του να γυρίσουν αλλά εκείνος του είπε

-πάμε και στο εκκλησάκι..

Του μύρισε λιβάνι ενώ αυτός δεν έβλεπε κανένα εκκλησάκι εκεί γύρω.. Ωστόσο μια και είχε κι αυτό ο μήνυμα ανταποκρίθηκε στην πρόταση του αδερφού του και προχωρώντας βρέθηκαν ξαφνικά μπροστά σ΄ένα ξωκκλήσι. Φαινομενικά ήταν ξωκκλήσι. Αλλά ήταν μονή..Στην εξώθυρα είχε δεξιά μια εικόνα εντοίχια της Βρεφοκρατούσας Παναγιάς σε τυφλό αψίδωμα.. Μπήκαν στη μονή υπήρχε πλακόστρωτο το ακολούθησαν και οδηγήθηκαν σε ένα χώρο σαν αρχονταρίκι. Εκεί ήταν κάποιες κοπέλες σαν δόκιμες και στη σάλα ήταν υπερήλικες. Οι δόκιμες έκαναν κάποιες δουλειές. Ενώ ένας υπερήλικας παρακινούσε τους άλλους να πούνε τους Αίνους..

λάτε, έλεγε ο παππούς να πούμε τους Αίνους…

-Ποια μονή είναι εδώ; ρώτησε..

Tης Παναγίας της Αγροτοπούλας της Παναγίας της Αγρότισσας, του απάντησε μια δόκιμη.

Μετά στον ίδιο χώρο υπήρχαν πολλές βιβλιοθήκες κατάμεστες αλλά και κουτιά πολλά κούτες με σωρούς βιβλία τακτοποιημένα..

Πάρτε κανένα βιβλίο, τους λέει η δόκιμη.

Στις βιβλιοθήκες είχε προσέξει ότι υπήρχαν θρησκευτικά βιβλία. Αλλά ντράπηκε και πήγε να πάρει από τις κούτες. Πήρε ένα βιβλίο το ξεφύλλισε ήταν σχολικό επιπέδου Δευτεροβάθμιας κάτι σαν Φυσική πάντως Θετικές Επιστήμες (σσ τα γράμματα ωφέλησαν τη θρησκεία παρά πάνω από τα θαύματα. Ο Αγ Κοσμάς ο Αιτωλός φώναζε χτίστε σχολεία κι όχι εκκλησίες γιατί έλεγε ότι με την παιδεία ο άνθρωπος θα κατανοήσει και τι είναι ο Θεός και θα λάβει Θεογνωσία.. Θρησκεία χωρίς παιδεία είναι σκοταδισμός…. )

Μετά βγήκαν έξω η ώρα είχε περάσει κάπως και θα έφευγαν. Βγήκαν από το αρχονταρίκι αφού όμως πρώτα προσκύνησε εικόνες της Παναγίας σε τοιχογραφία που ήταν κάπως ξέθωρες πολυκαιρισμένες.

Παναγιά η Αγρότισσα

Βγήκαν στο πλακόστρωτο στο διάδρομο που οδηγούσε στη έξοδο από εξωκκλήσι -Μονή. Την ώρα που θα έβγαινε από την εξώθυρα 5 βήματα από αυτή μπαίνει αεράτη με ταχύτητα μια Πανώρια καλόγρια περνάει σαν σίφουνας από μπροστά τoυ δηλωτικό της πνευματικής εγρήγορσης και ακολουθείται κατά πόδας από ακόλουθη της επίσης καλόγρια νεανική φιγούρα φαινόταν από ευκινησία αλλά αυτής δεν είδε καθόλου το πρόσωπο μόνο από πίσω πρόλαβε να δει το κουκούλι. Ενώ της Πρώτης της Υψηλοτέρας είδε το πρόσωπο ήρθαν πρόσωπο με πρόσωπο στην Πόρτα. Απομακρύνθηκε η Υψηλοτέρα και η ακόλουθή της και τους κοιτούσε από μακριά (Επιβλέπουσα) και τότε είδε πιο ευκρινώς τα χαρακτηριστικά της.. Λευκοπρόσωπη και χαρακτηριστικά κάπως χωριάτικα ως ύφος..Υψηλοτέρα και Λυγερόκορμη Λεβέντισσα ευθυτενής και τους περιεργαζόταν με το βλέμμα της από μακριά. Ηγουμένη.. Το πρόσωπο της του φάνηκε οικείο και γύρισε και είπε στον αδερφό του

είναι γνωστή φυσιογνωμία την ξέρω κι από άλλη μονή.. Σαν να σχετιζόταν ..(σσ δηλ της έχουν αφιερώσει κι άλλες μονές δεν είναι η ηγουμένη μιας μονής αλλά η Γερόντισσα Ηγουμένη πολλών η Παναγία)

Αφού βγήκαν από τη μονή τον αδερφό του τον έπιασε μια αδημονία να φύγουν γιατί είχε περάσει η ώρα.. Βρήκαν μια ντόπια που μιλούσε με δυσκολία στην εκφορά του λόγου έδειχνε χωρική και τους προσανατόλισε πως θα φύγουν ενώ στη συνέχεια εμφανίστηκε ένα αγαθό απλό καστανόξανθο αγόρι σχεδόν Πανάγαθο με προφορά χωριού ίσως να ήταν και ο Γιος που τους έδειξε το δρόμο ” εγώ ειμί η οδός η αλήθεια και η ζωή” σαν ταπεινό βοσκόπουλο μειλίχιο και χαρωπό.. περίπου 12 ετών..Υπάρχει κάποια εξέλιξη που αφορά το συνοδό του που ως προσωπικό στοιχείο για ευνόητους λόγους παραλείπεται..

Εξωκλήσι εξωκλήσι κάνει την καλή την κλήση. Αυτά του διηγήθηκε ο … ξένος..

Έψαξε να βρει υπάρχει Παναγία Αγρότισσα; τραβηγμένο του φαινόταν ..

και όμως ναι και είναι και ξωκκλήσι όπως αρχικά το είδε και είναι στο Ελατοχώρι Πιερίας. Χτίστηκε περί τον 13 αι. Είναι ο μόνος ναός αφιερωμένος σε αυτή την επωνυμία της Παναγίας.

Ο Ναός της Παναγίας της Αγρότισσας βρίσκεται λίγο έξω από το δημοφιλές χειμερινό θέρετρο Ελατοχώρι Πιερίας. Πολύ ταπεινή η εκκλησία αρμόζει απόλυτα στην Ταπεινή Παναγία. Θεωρείται μοναδική στην Ελλάδα λόγω της παράξενης ονομασίας της.
Το σημείο που χτίστηκε ο ναός, είναι η καρδιά των καλλιεργητικών εκτάσεων των ντόπιων αγροτών. Τα παλιά χρόνια, έφευγαν για εβδομάδες ή μήνες από το χωριό και έμεναν σε πρόχειρες καλύβες αφού δεν μπορούσαν να πηγαινοέρχονται καθημερινά στο χωριό. Έτσι έχτισαν προς τιμήν Της αυτό το ναό, ο οποίος γιορτάζει στις 8 Σεπτεμβρίου, ημερομηνία που τυπικά τελείωνε και η αγροτική δραστηριότητα κυρίως του καπνού που καλλιεργούσαν εκείνα τα χρόνια.

Η Παναγία Αγρότισσα το μοναδικό, στην Ελλάδα, ξωκλήσι αφιερωμένο στην αγροτική παραγωγή. Το ταπεινό ξωκλήσι βρίσκεται στη διαδρομή προς τον επαρχιακό δρόμο Κατερίνης – Μοσχοποτάμου Ελατοχωρίου, στον Νομό Πιερίας.

Από ομολογίες παλαιοτέρων, το ξωκλήσι λέγεται πως χτίστηκε τον 13ο ή τον 14ο αιώνα, στη θέση που είναι σήμερα, από λίγους ανθρώπους που ζούσαν στον οικισμό Παναϊά. Αργότερα, καταστράφηκε ολοσχερώς από κατακτητές, αναφέρει η κα Αναστασία Μποστανίτη-Κιοσέ. Όπως επισημαίνει η κα Κιοσέ, «εικάζεται ότι μαζί με την εκκλησία του Αγίου Νικολάου, που υπήρχε τότε στην περιοχή και χτίστηκε για δεύτερη φορά το 1360, έγινε και η ανέγερση της εκκλησίας της Παναγίας της Αγρότισσας».

Παναγία η Αγρότισσα: Ένα ξωκλήσι αφιερωμένο στους αγρότες

Από ομολογίες άλλων κατοίκων, λέγεται ότι πρωτοχτίστηκε το 1200-1300 στη θέση που είναι σήμερα, ενώ μετά το 1978, το ξωκλήσι απέκτησε τη σημερινή του μορφή.

Mε βάση όλα αυτά που είδε μήπως προϋπήρχε κάποτε εκεί μονή ή μήπως γίνει εκεί στο μέλλον; Το πιο Ταπεινό προσκύνημα καθότι «επέβλεψεν ἐπὶ τὴν ταπείνωσιν τῆς δούλης αὐτοῦ» (Λουκ. α΄ 48)..

dimpenews.com 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου