Πόσο είναι υπαίτιος των καταστροφών ο ανθρώπινος παράγοντας σε κάθε γεγονός μόνο ο Θεός γνωρίζει με λεπτομέρεια. Γιατί οι άδηλες και κρυφές σκέψεις των ανθρώπων είναι γνωστές στον Θεό. Δεν μπορεί κανείς να κάνει τον έξυπνο.
Ύπάρχουν τεχνικές επέμβασης στο περιβάλλον μικρής και μεγάλης κλίμακος. Αν δεν υπήρχαν ο ΟΗΕ δεν θα τις απαγόρευε με την απόφαση 31/72 του 1977...!
Και δεν είναι η μοίρα που φταίει, όπως είπε ο πρόεδρος Ερντογάν, αλλά η αμέλεια και κακία των ανθρώπων. Είναι σημαδιακό, από αυτή την άποψη, ότι οι καταστροφικοί σεισμοί της Τουρκίας, στις 6 Φεβρουαρίου, συμπίπτουν χρονολογικά με την καταστροφή του τραίνου στο Οχάιο που μετέφερε επικίνδυνα χημικά, γεγονός που κατέληξε στη ρύπανση μιας μεγάλης περιοχής της Αμερικής. Ενωρίτερα, στις 3 Φεβρουαρίου, είχαμε ανάλογα μικρότερα γεγονότα. Στην Τουρκία προειδοποιήσεις των Δυτικών χωρών με το κλείσιμο προξενείων (για τρομοκρατική ενέργεια) ενώ στην Αμερική ένα πρώτο καταστροφικό συμβάν στο τραίνο που μετέφερε τα χημικά.
Το τραίνο-βόμβα, όπως το είπαν, στις ΗΠΑ (Οχάϊο, 3 & 6 Φεβ 2023):
Μετέφερε, όπως και η εμπορική αμαξοστοιχία στην Ελλάδα, λίαν εύφλεκτα υλικά:
Η φιλαργυρία και η διαφθορά, που έχουν παραμεγαλώσει στην εποχή μας, είναι από τις κύριες αιτίες των καταστροφών σ’ όλο τον κόσμο. Αυτές είναι, μαζί με τυχόν δόλο, αμέλεια και ανθρώπινα λάθη, πίσω και από τη σύγκρουση των αμαξοστοιχιών στα Τέμπη, λίγο πριν τα μεσάνυχτα της 28ης Φεβρουαρίου (11:20 μμ) 2023.
Κοινό στοιχείο των καταστροφών σε Τουρκία από τον μεγάλο σεισμό, και Ελλάδα από τη σύγκρουση των δύο συρμών στα Τέμπη, είναι ότι τα γεγονότα αυτά έγιναν νύχτα. Αυτό μας θυμίζει ότι εκείνο που έχει σημασία είναι να είμαστε πνευματικά έτοιμοι τη στιγμή της κρίσης του Κυρίου, στο τέλος της ζωής μας.
Διότι «την ώρα που δεν το περιμένετε έρχεται ο Yιός του ανθρώπου» (Λουκ. 12:40) και κατά τον απόστολο Παύλο η ημέρα (της κρίσης) του Κυρίου έρχεται «ως κλέπτης εν νυκτί» (Α Θεσ. 5:2). Όμως «εσείς αδελφοί», προσθέτει, «δεν είστε μέσα σε (πνευματικό) σκότος για να σας βρει η ημέρα (του Κυρίου) σαν κλέπτης», δηλ. απροετοίμαστους. (Α Θεσ. 5:4).
Ο Τούρκος πρόεδρος λέγοντας ότι θα έρθει νύχτα εναντίον μας υπενθύμιζε τα λόγια του Χριστού, που ισχύουν για όλους και για τον ίδιο τον Ερντογάν, χωρίς αυτός να το καταλαβαίνει...
Η αντιμετώπιση των κάθε είδους καταστροφικών γεγονότων πρέπει εκτός από κοινωνική (φροντίδα για τους παθόντες και το ευρύτερο σύνολο) και υλικό-τεχνική (αποκατάσταση ζημιών και πρόληψη νέων) να είναι και πνευματική.
Έτσι, το πρώτο που πρέπει και μπορούν να κάνουν όλοι οι Ορθόδοξοι για τα θύματα των Τεμπών είναι να τα βάλλουν στην προσευχή τους. Ιδιαίτερα κατάλληλος για ζώντες και κεκοιμημένους (διαβάζεται και στα μνημόσυνα) είναι ο 118ος ψαλμός.
Όταν κάποτε ο άγιος Παΐσιος ήταν σε νοσοκομείο, εκτός Αγίου Όρους, πληροφορήθηκε ότι απεβίωσε ο (φυσικός εννοείται) πατέρας του. Τότε πήγε στο παρεκκλήσι του νοσοκομείου, πήρε το ψαλτήρι και διάβασε υπέρ της αναπαύσεώς του τον 118ο ψαλμό: «Μακάριοι οι άμωμοι εν οδώ...». Μετά από λίγο μία κυρία τον πλησίασε και του είπε ότι πέθανε ο σύζυγός της. Τότε ο άγιος γέροντας διάβασε και γι’ αυτόν τον ίδιο ψαλμό. Αυτό ας κάνομε και εμείς υπέρ της αναπαύσεως των ψυχών των θυμάτων του σιδηροδρομικού ατυχήματος, πέραν των άλλων καθιερωμένων ευχών των λειτουργών της Εκκλησίας.
Αυτόν τον (118ο) ψαλμό, μας θυμίζει το κλειδί 118 του πίνακα ελέγχου των συρμών στον σταθμό της Λάρισας, που η σωστή χρησιμοποίησή του θα απέβαινε σωτήρια για τη ζωή των επιβατών.
Διότι και μόνος του ο 118ος ψαλμός είναι ικανός να μας βάλει στη σωστή πορεία της ζωής με τα νοήματά του, θυμίζοντάς μας το δρόμο της αρετής. Έτσι, φροντίζοντας την αθάνατη ψυχή μας, που αξίζει ασύγκριτα περισσότερο από το σώμα, δεν θα κατακριθούμε την ώρα του θανάτου.
Στον ά στίχο του ψαλμού λέγεται ότι είναι μακάριος όποιος τηρεί τις εντολές του Θεού: «Μακάριοι οι άμωμοι εν οδώ οι πορευόμενοι εν νόμω Κυρίου»... Δηλ. μακάριοι είναι όσοι στον πρόσκαιρο αυτό βίο πορεύονται κατά τον νόμο του Κυρίου, όπως εξηγεί[1] ο ιερός Χρυσόστομος.
Επειδή η Γραφή, κατά τον Μέγα Βασίλειο, ονομάζει οδοιπορία την προκοπή της ψυχής προς την τελείωση με την τήρηση του Νόμου του Θεού.[2]
Επί πλέον, στον 118ο στίχο (του ίδιου ψαλμού) μάς υπενθυμίζεται η κακή κατάληξη όσων αποστατούν δηλ. όσων δεν μένουν στην τήρηση των εντολών του Θεού: «Εξουδένωσας πάντας τους αποστατούντας από των δικαιωμάτων Σου, ότι άδικον το ενθύμημα αυτών».
«Γι’ αυτό θα είμαι τόσο πρόθυμος στην τήρηση των εντολών Σου», λέει ο Χρυσόστομος, «επειδή γνωρίζω το πόσο ντροπιάστηκαν και κατάντησαν για γέλια όσοι τις παρέβησαν». (PG 55:698). Και διότι «αυτό το τέλος περιμένει όσους αθετούν τον νόμο του Θεού», εξηγεί και ο Μέγας Αθανάσιος. (PG 27:500). Είναι στίχος που προειδοποιεί ιδιαίτερα όσους κατέχουν κάποια εξουσία.
Όποιος στην τελική Κρίση, κατά την 2α Παρουσία του Κυρίου Ιησού, χάσει την Παραδείσια ζωή θα χάσει μαζί και την ενθύμισή του από τους σωθέντες για πάντα.
Να μην ξεχνάμε, όμως, ότι στα χρόνια της Καινής Διαθήκης, που ζούμε, έχομε τα Μυστήρια της Εκκλησίας που μας βοηθούν ψυχικά και σωματικά να επιτύχομε τη σωτηρία μας.
--------
[1] «Μακάριοι οἱ ἄμωμοι ἐν ὁδῷ, οἱ πορευόμενοι ἐν νόμῳ Κυρίου. Ὡς ἵνα εἴπωμεν, μακάριοι οἱ ἐν τῷδε τῷ προσκαίρῳ βίῳ πορευόμενοι ἐν νόμῳ Κυρίου». Ερμηνεία στους ψαλμούς (MPG 55:676).
[2] Από την ερμηνεία στον προφήτη Ησαΐα: «Καὶ Μακάριοι οἱ ἄμωμοι ἐν ὁδῷ. Καὶ ἁπαξαπλῶς πλήρης ἐστὶν ἡ Γραφὴ, ὁδοιπορίαν τινὰ τὴν διὰ τοῦ νόμου προκοπὴν ἐπὶ τὴν τελείωσιν τῆς ψυχῆς ὀνομάζουσα». (Από τη δίτομη έκδοση Trevisan, P. Turin. Κεφ. 8, παρ. 213).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου