Πέμπτη 17 Ιουλίου 2014

Στην Πλαταριά θα βρεθούν τα Ιερά Λείψανα της Αγίας Παρασκευής.


Τα Ιερά Λείψανα της Αγίας Παρασκευής θα έχει την τιμή και την ευλογία να υποδεχθεί η Πλαταριά και συγκεκριμένα ο Ιερός Ναός Αγίας Παρασκευής στις 25 Ιουλίου 2014.
Θα παραμείνουν προς προσκύνημα μέχρι και τις 27 Ιουλίου 2014.
Στις 25 Ιουλίου και συγκεκριμένα 7-10 μμ θα τελεσθεί , Μέγας εσπερινός μετά αρτοκλασίας. Στην συνέχεια τα ιερά λείψανα και η εικόνα θα μεταφερθούν δια θαλάσσης στην Πλαταριά όπου και θα ακολουθήσει λιτανεία με κατάληξη στον Ιερό ναό του Αγίου Βασιλείου. Θα ακολουθήσει μεγάλο πανηγύρι στον περίβολο της εκκλησίας.

Στις 26 και 27 Ιουλίου στις 7.00 πμ, στο εκκλησάκι της Αγίας Παρασκευής θα

τελεσθεί Όρθρος μετά θείας λειτουργίας και αρτοκλασίας, ενώ στις 19.00μ.μ τόσο στις 26 όσο και στις 27 Ιουλίου, θα τελεστεί μέγας εσπερινός μετά αρτοκλασίας. Τα ιερά λείψανα θα παραμείνουν στην εκκλησία καθ’ όλο το 24ωρο προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα στους πιστούς να τιμήσουν την Αγία,.

Βίος Αγίας Παρασκευής της Οσιοπαρθενομάρτυρος

Νεανική ηλικία

H Αγία παρασκευή γεννήθηκε σε ένα προάστιο της Ρώμης επί Αυτοκρατορίας Αδριανού. Γονείς της ήταν ο Αγαθόνικος και η Πολιτεία, που ήσαν θεοσεβούμενοι Χριστιανοί και οικονομικά εύποροι. Η Αγία Παρασκευή γεννήθηκε ημέρα Παρασκευή και έτσι αποφάσισαν οι γονείς της, να της δώσουν το όνομα της ημέρας που γεννήθηκε. Η ανατροφή της από μικρή ηλικία έγινε με βάση Χριστιανικά πρότυπα. Έτσι από μικρή ηλικία έδειξε ιδιαίτερη κλίση προς το λόγο του Ευαγγελίου και ξεχώριζε για τον ενάρετο βίο της[1].

Η ενηλικίωσή της και η δράση της

Σε ηλικία 20 ετών, η Αγία Παρασκευή έχασε τον πατέρα της. Αυτό στάθηκε σημαντικός παράγοντας στην εξέλιξη της πορείας της, διότι πλέον ήταν μόνη με αρκετά χρήματα ώστε να πραγματοποιήσει φιλανθρωπικό και ιεραποστολικό έργο. Έτσι εκποιεί όλη της την περιουσία σε φτωχούς και αφιερώνει το χρόνο της στην ανακούφιση των ασθενών. Δίνεται ολοκληρωτικά στην ιεραποστολή, διδάσκει σε σπίτια γυναίκες, μικρά παιδιά, διακονεί αδυνάτους, σπεύδει για τις ανάγκες της εκκλησίας της Ρώμης. Μάλιστα με τον καιρό επέκτεινε τη δράση και σε γειτονικά χωριά και εκκλησίες. Πλησίαζε ιδίως νέες γυναίκες, προκαλούσε συζητήσεις, ομιλούσε για τον Ιησού Χριστό, το παράδειγμά Του. Γρήγορα όμως έφτασαν στα αυτιά του Αυτοκράτορα Αντωνίνου οι δραστηριότητες της Παρασκευής, με αποτέλεσμα να οδηγηθεί ενώπιόν του. Η σεμνή και όμορφη εμφάνιση της στον Αυτοκράτορα, λέγεται πως τον εντυπωσίασε. Αλλά και η σύνεσή της, το θάρρος της και η διαύγεια πνεύματος έγιναν αντιληπτά από τον Αντωνίνο, ο οποίος δεν ήθελε να εφαρμόσει τα μέτρα του Ρωμαϊκού νόμου σε βάρος της, όπως ορίζονταν για τους Χριστιανούς. Δοκίμασε πολλές μεθόδους ιδιαίτερα κολακευτικές για γυναίκα, αλλά τελικά έμεινε αμετακίνητη στη θέση της[2].

Το μαρτύριό της

Η Παρασκευή συνελήφθη και οδηγήθηκε σε τιμωρία βασανισμού μέχρι να ομολογήσει την αποστροφή της από το Χριστιανισμό. Αρχικά της έθεσαν μια πυρακτωμένη περικεφαλαία στην κεφαλή της. Εν συνεχεία και αφού δε λύγισε, ρίχτηκε στην απομόνωση. Μια τέτοια οπισθοχώρηση θα σήμαινε μεγάλη νίκη του Αυτοκράτορος και πλήγμα ιδιαίτερα στο γυναικείο χριστιανικό πληθυσμό που θα έβλεπε τη θερμότερη εκπρόσωπό του να αλλαξοπιστεί. Αυτή όμως αντί να λυγίσει, θεώρησε εξαιρετικό χρόνο την απομόνωση για προσευχή. Μάλιστα λέγεται πως το βράδυ άγγελος Κυρίου ενεφανίσθη ενώπιόν της και την ελευθέρωσε από τα δεσμά της. Η Παρασκευή ενώπιον του Αυτοκράτορα πλέον πάλι, έμεινε σταθερή, ο Αντωνίνος κατάλαβε πλέον το μάταιο της προσπάθειάς του και διέταξε σε βασανισμό μέχρι θανάτου. Έτσι την οδήγησαν ενώπιον καυτού λαδιού. Όμως εδώ αναφέρεται από τον βιογράφο της μέγα σημείο. Πως ενώ εισήχθη στο θερμό λάδι, παρέμενε ανέπαφη. Όταν το άκουσε ο Αντωνίνος δεν πίστεψε σε κάτι τέτοιο και θέλησε ο ίδιος να διαπιστώσει το αληθές, όμως πλησιάζοντας το λέβητα τα μάτια του βλάφτηκαν από τον καυτό ατμό με αποτέλεσμα να τυφλωθεί. Η Παρασκευή όμως με θαυματουργικό τρόπο θεράπευσε τα μάτια του. Έτσι μέχρι και σήμερα θεωρείται προστάτιδα των ματιών. Μετά το γεγονός ο Αντωνίνος άφησε ελεύθερη την Παρασκευή. Μάλιστα από το γεγονός αυτό και έπειτα ο Αντωνίνος διατήρησε θετική για τη εποχή στάση για τους χριστιανούς και για αυτό το λόγο του αποδόθηκε το προσωνύμιο «Αντωνίνος ο Ευσεβής». Έτσι η Παρασκευή επέστρεψε στο έργο της κάτι που έδωσε πολύ δύναμη στη χριστιανική κοινότητα, ιδίως δε στις γυναίκες που στο πρόσωπό της έβλεπαν ένα σημαντικό στήριγμα[3].

Το τέλος της ζωής της

Όμως σύντομα τον Αντωνίνο διαδέχθηκε ο Μάρκος Αυρήλιος. Μέσα στους πρώτους χριστιανούς που συνέλαβε ήταν και η Παρασκευή. Ο ίδιος έδωσε εντολή σε δύο επάρχους να τη βασανίσουν. Ο ένας ονομαζόταν Ασκληπιός. Αυτός την έριξε σε χώρο που φυλάσσονταν φίδια. Αυτά όμως πέθαναν όταν την πλησίασαν. Ο Ασκληπιός ταράχθηκε, πιθανώς να γνώριζε και αυτά που οι χριστιανοί μεταξύ τους συζητούσαν ή ακόμα να γνώριζε τα λεγόμενα για την ίδια τη Παρασκευή. Μετά τα γενόμενα ανέλαβε δράση ο έτερος έπαρχος ονόματι Ταράσιος. Αυτός όμως της απέκοψε την κεφαλή και έτσι βρήκε τέλος η ζωή της Αγίας και μεγαλομάρτυρος Παρασκευής. Χριστιανοί περιμάζεψαν το λείψανό της και εν καιρώ το τοποθέτησαν στη βάση του θυσιαστηρίου. Η μνήμη της τιμάται από την Ορθόδοξη Εκκλησία στις 26 Ιουλίου[4]. Τα λείψανα της Αγίας Παρασκευής βρίσκονται στόν ναό των Τριών Ιεραρχών στήν πόλη Ιάσιο της Ρουμανίας[5]

Απολυτίκιον. Ήχος α’

«Την σπουδήν σου τη κλήσει κατάλληλον, εργασαμένη φερώνυμε,
την ομώνυμόν σου πίστιν, είς κατοίκιαν κεκλήρωσαι, Παρασκευή Αθληφόρε
όθεν προχέεις ιάματα, και πρεσβεύεις υπέρ των ψυχών ημών»

Ναός Αγίας Παρασκευής

Η ορθοδοξία είναι αναμφισβήτητα το στοιχείο το οποίο εδώ και τόσα χρόνια έχει καταφέρει να κρατήσει σε συνοχή ολόκληρο το έθνος μας και να διατηρήσει τις παραδόσεις, τα ήθη και τα έθιμά μας. Οι κάτοικοι της Πλαταριάς είναι βαθιά θρησκευόμενοι άνθρωποι σε κάθε έκφραση της καθημερινής τους ζωής. Την απόδειξη του ισχυρισμού αυτού την παρέχει το ίδιο το χωριό το οποίο είναι γεμάτο από εκκλησίες χτισμένες από τους ίδιους τους χωριανούς. Οι μεγάλες γιορτές της ορθοδοξίας ,οι στενά συνδεδεμένες με την πίστη ,τιμώνται με ξεχωριστή μεγαλοπρέπεια και τα πατροπαράδοτα έθιμα διατηρούνται αλώβητα από το πέρασμα του χρόνου.
Η ενορία της Πλαταριάς ονομάζεται ενορία Παμμεγίστων Ταξιαρχών και αποτελείται από τρεις ναούς . Τον Καθεδρικό ναό των Αγίων Ταξιαρχών , Τον ιερό ναό του Αγίου Βασιλείου και τέλος τον ναό της Αγίας Παρασκευής.

Αριστερά του δρόμου προς Ηγουμενίτσα, και σε απόσταση τριών χιλιομέτρων από την Πλαταριά, βρίσκεται το εξωκλήσι της Αγ. Παρασκευής. Κοντά στον σημερινό Ναό σύμφωνα με ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες στην υστεροβυζαντινή εποχή (Ενετοκρατία) σε κοντινή θέση βρίσκονταν Μοναστήρι. Σήμερα μπορεί κανείς με δυσκολία να δει τα ερείπια της παλαιάς Εκκλησίας και ένας από τους βασικούς στόχους της τοπικής Εκκλησίας είναι η ανάδειξή τους.
 
Η σημερινή Εκκλησία κατασκευάστηκε από τον εργολάβο μηχανικό Χριστόφορο Παπαδόπουλο και λειτούργησε για πρώτη φορά στις 24/07/1966. Ο Παπαδόπουλος είχε αναλάβει την διάνοιξη και κατασκευή του οδικού δικτύου της περιοχής. Σε ένα δρομολόγιο με φορτηγό της εταιρίας του γεμάτο εργάτες το οποίο οδηγούσε ο ίδιος, συνέβη ατύχημα. Πλησίον του σημείου που βρίσκεται σήμερα ο Ναός έχασε τον έλεγχο του οχήματος και έπεσε στον γκρεμό. Σύμφωνα με μαρτυρία του ιδίου κατά την ώρα της πτώσης εμφανίστηκε μία γυναικεία μορφή η οποία του είπε «Μη φοβάσαι! Δεν θα πάθετε τίποτα! Έχεις εμένα μαζί σου». Πράγματι, δεν έπαθε κανείς τίποτα και ο Παπαδόπουλος επισκέφθηκε την Πλαταριά ρωτώντας τι υπήρχε εκεί προσπαθώντας να δώσει μια εξήγηση σε αυτό που του συνέβη. Ανακάλυψε ότι στο σημείο του ατυχήματος υπήρχαν τα ερείπια του αρχαίου Ναού της Αγίας Παρασκευής και προς τιμήν της προχώρησε στην κατασκευή της σημερινής Εκκλησίας. Η Εκκλησία, το 2006 ανακαινίστηκε πλήρως και απέκτησε πλέον και περιουσιακή υπόσταση. Εκατοντάδες γάμοι και βαφτίσεις από Έλληνες και αλλοδαπούς ορθοδόξους τελούνται στον Ναό κάθε χρόνο. Αποτελεί σημείο αναφοράς για την Πλαταριά. Ο Εορτασμός της Αγίας Παρασκευής γίνεται στις 26 Ιουλίου κάθε χρόνο με την διεξαγωγή μεγάλου πανηγυριού στο κέντρο του χωριού. Τα παλαιότερα χρόνια το πανηγύρι γινόταν στον προαύλιο χώρο του ναού της Αγίας Παρασκευής. Τα τελευταία χρόνια σε συνεργασία με τον εκπολιτιστικό σύλλογο , μεταφέρεται στα πλαίσια του εορτασμού η εικόνα της Αγίας Παρασκευής δια θαλάσσης με καΐκι, από την Εκκλησία στο λιμάνι του χωρίου όπου ακολουθεί λιτανεία και οι τιμές που αρμόζουν στην Αγία.
Λόγω της πανέμορφης τοποθεσίας και της εύκολης πρόσβασης, αποτελεί πόλο έλξης για πολλούς επισκέπτες.

ΠΛΑΤΑΡΙΑ

Kαταπράσινη και πανέμορφη η Πλατάρια, υπόσχεται στους επισκέπτες της αμέτρητες στιγμές απόλαυσης.
Σμαραγδένια νερά , μοναδικά ηλιοβασιλέματα, χρυσαφένιες αμμουδιές , μαγευτικοί όρμοι , ασημοπράσινες πλαγιές κατάφυτες με ελαιόδεντρα.
Αυτή είναι η Πλαταριά , το κοσμοπολίτικο χωρίο που σας προσκαλέι να ανακαλύψετε τις ομορφιές του
Η Πλαταριά είναι ένας τουριστικός προορισμός για όλους , νέους ζευγάρια , οικογένειες φυσιολάτρες .
Είναι πολλοί εκείνοι που επισκέπτονται την Πλαταριά επί σειρά ετών. Ο χώρος ασκεί πάνω τους μια ακατανίκητη έλξη στην οποία δεν μπορούν να αντισταθούν.

Το χωριό.

Η Πλαταριά Βρίσκεται στο μυχό του ομώνυμου όρμου , ο οποίος γεωγραφικά τοποθετείται μεταξύ των λιμένων Ηγουμενίτσας και Συβότων και διαχωρίζεται από τον όρμο Ηγουμενίτσας, από την χερσόνησο Ληοτριβιά. Στο νοτιοδυτικό όριο του εκτείνεται η βραχονησίδα Ξερονήσι η Ιερονήσι η οποία καταλήγει στο ακρωτήρι Γουρούνι . Το μέγιστο άνοιγμα του κολπου ξεπερνάει τα δυο ναυτικά μίλια ενώ η απόσταση του από τον μυχό είναι περίπου 3,5 ν.μ. Απέναντι βρίσκεται η Λευκίμη της Κερκύρας και λίγο νοτιότερα, οι Παξοί και οι Αντίπαξοι. Στο εσωτερικό του κόλπου τα βάθη είναι μεγάλα , ενώ οι ακτές είναι σχεδόν στο σύνολο τους βραχώδεις.
Προς την ενδοχώρα και στους πρόποδες των βουνών εκτείνεται ο κάμπος της Πλαταριάς έκτασης περίπου πέντε χιλιάδων στρεμμάτων. Η εδαφική επιφάνεια της Πλαταριάς είναι περίπου 13 τετ.χλμ.

Σύμφωνα με την υπάρχουσα βιβλιογραφία, στη θέση της σημερινής Πλαταριάς προϋπήρξε η αρχαία Καλαμίνη ή Καλαμωνία του Στέφανου Βυζάντιου και κατά τον Πτολεμαίο η «Τορώνη» . Ο τόπος αυτός άρχισε να κατοικείται από το 1300 μ.Χ. με την κάθοδο νομάδων από τα γύρω υψώματα και από άλλες περιοχές, οι οποίες παρείχαν προστασία από τους πειρατές. Το 1730 ήταν πια συγκροτημένη χριστιανική κοινότητα, η οποία μάλιστα άντεξε στο βίαιο εξισλαμισμό, τον οποίο επέβαλε σε δεκατρία χωριά της Θεσπρωτίας ο εγκατεστημένος από την Πύλη Οθωμανικής Βείζ Πλαταριάς, Αιγύπτιος στην καταγωγή.

Οσον αφορά την ονομασία της Πλαταριάς και σύμφωνα με τις μαρτυρίες των παλαιοτέρων αλλά και τοπικών ιστορικών ερευνητών εμφανίζονται δύο εκδοχές: Η πρώτη εκδοχή είναι ότι η Πλαταριά ονομάστηκε έτσι λόγω του «πλάτους» του κάμπου. Η δεύτερη πιθανή εκδοχή είναι ότι η Πλαταριά οφείλει το όνομα της στην ύπαρξη ενός μεγάλου πλατάνου.

Ο πληθυσμός το 1928 ήταν 128 κάτοικοι. Το 1951 είχε 318 κάτοικους Το 1971, 450 ενώ στην απογραφή του 2001 αριθμούσε 955 κατοίκους . Σήμερα ξεπερνά τους 1.000 μόνιμους κάτοικους ενώ κατά τους θερινούς μήνες ο αριθμός αυξάνεται σημαντικά.

Η Πλαταρία διοικητικά υπήρξε έδρα κοινότητας της άλλοτε επαρχίας Θυάμιδος του νομού Θεσπρωτίας και περιελάμβανε και τα χωριά Βρύση και Σκεπετό . Στην πορεία υπήρξε η έδρα του Δήμου Συβότων ενώ σήμερα ανήκει ως δημοτικό διαμέρισμα στον Δήμο Ηγουμενίτσας.

Κατά την διάρκεια της δεκαετίας του ‘60 παρατηρήθηκε μεγάλο μεταναστευτικό ρεύμα από την Πλαταριά προς την Γερμανία ,το Βέλγιο και την Αμερική γεγονός το οποίο παρά τις πολλές αρνητικές επιπτώσεις του ωφέλησε οικονομικά και πολιτισμικά την περιοχή.
Μετά τον μεγάλο σεισμό του 1980 ο οποίος προκάλεσε σημαντικότατες υλικές ζημιές, οι περισσότεροι κάτοικοι της Πλαταριάς μετακινήθηκαν από τα «ορεινά» σημεία του χωριού και εγκαταστάθηκαν στην παραλία, δημιουργώντας έναν μοντέρνο οικισμό με σύγχρονη ρυμοτομία και καλαισθητες κατασκευές.

Σήμερα η Πλαταριά είναι ένα πολύ γραφικό χωριό, με μαρίνα υποδοχής σκαφών αναψυχής, , κοινόχρηστους χώρους και χώρους πρασίνου οργανωμένες παραλίες και άνετη στάθμευση.
Η ραγδαία τουριστική ανάπτυξη και οι ανάγκες για τη φιλοξενία των επισκεπτών , είχαν ως αποτέλεσμα την δημιουργία πολλών και σύγχρονων ενοικιαζόμενων δωματίων , ξενοδοχείων , εστιατορίων και καφέ που προσφέρουν χαλάρωση και ηρεμία γι αυτούς που αποζητούν ήσυχες διακοπές.

Oι οργανωμένες και πεντακάθαρες παραλίες της καθώς και οι σύγχρονες υποδομές την έχουν ανεβάσει στην προτίμηση των ελλήνων αλλά και ευρωπαίων τουριστών.

Στην ευρύτερη περιοχή, υπάρχουν πολλά όμορφα μέρη και αξιοθέατα που αξίζει να επισκεφθείτε. Η Πλαταριά μπορεί να αποτελέσει εφαλτήριο και για μια διαδρομή στα Ιστορικά και φυσικά μνημεία της Ηπείρου.               http://892fm.blogspot.gr/2014/07/blog-post_5377.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.