Παρασκευή 4 Ιουλίου 2014

Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης: Χρειάζεται διάκριση στον πνευματικό αγώνα.



ταν πονηρς διάβολος γνωρίζ τι βαδίζουμε σωστ στν δ τς ρετς, μ ζωντανς πιθυμίες κα σωστ τοποθετημένες κα μ τάξι, π τς ποες δν μπορε ν μς ποσπάση μ φανερς πάτες, τότε μεταμφιέζεται σ γγελο φωτς κα μ φιλικος λογισμος κα μ ρητ τν θείων Γραφν κα μ παραδείγματα τν γίων, μς παρακινε, εκαίρως καίρως, ν βαδίσουμε διάκριτα στ ψος τς τελειότητος, γι ν μς κάν κατόπιν ν πέσουμε στν γκρεμό.   
τσι μς παρακινε ν ταλαιπωρομε σκληρ τ σώμα μας μ νηστεες, γκράτειες, μαστιγώσεις, χαμαικοιτίες κα λλες παρόμοιες θλίψεις, γι ν περηφανευθομε νομίζοντας τι κατωρθώσαμε μεγάλα πράγματα γι ν μς συμβ κάποια σθένεια κα ν μν μπορομε ν κάνουμε καλ ργα, π τν κόπο κα τν σκησι ν ηδιάσουμε κα ν συγχαθομε τς πνευματικς σκήσεις· κα τσι σιγ σιγά, φο κρυώσουμε γι τ καλό, ν πέσουμε μ περισσότερη πιθυμία π πρν στς πίγειες δονς κα ξεφαντώματα. 
Κι ατ συνέβη σ πολλούς. Ατο κολουθώντας τν ρμ νς διάκριτου ζήλου κα περνώντας τ μέτρο τς ρετς τους, μ πολλος βασανισμούς, χάθηκαν μέσα στς φευρέσεις τους κα γιναν παίγνιο τν πονηρν δαιμόνων. Ατ μως δν θ συνέβαινε, ν σκεπτόταν καλ κενα πο επαμε· κα ν σκεφτόταν κόμη τι ατς ο βασανιστικς πράξεις, ν κα εναι ξιες παίνου κα καρποφόρες, ν τούτοις χρειάζονται σωματικ δύναμι κα νάλογη ταπείνωσι τς ψυχς, παρόμοια δηλαδ μ τν σωματικ δύναμι· χρειάζεται μως κα παρόμοια κρσι στν ποιότητα κα στν χαρακτρα το καθενός.
κενοι μως πο δν μπορον ν γωνίζωνται μ ατ τ σκληρότητα τς ζως παρόμοια μ τος γίους, μπορον κα μ λλους τρόπους ν μιμηθον τ ζωή τους· δηλαδή, χοντας μεγάλες κα ποτελεσματικς πιθυμίες γι τν ρετή· κάνοντας θερμς προσευχές· ποθώντας τ πι νδοξα στεφάνια τν ληθινν πολέμων γι τν ησο Χριστό· καταφρονώντας λον τν κόσμο, κόμη κα ατν τν αυτό τους· παραδιδόμενοι στ σιωπ κα τν μοναξιά· ντας ταπεινο κα προι μ λους· ποφέροντας τ κακ κα κάνοντας τ καλ στος χθρούς τους κα στος χάριστους· φυλάγοντας τν αυτό τους π κάθε σφάλμα, στω κα μικρό· λα ατ εναι περισσότερο εάρεστα στν Θεό, π ,τι ο σκήσεις κα ο σκληραγωγίες το σώματος.
Γι᾿ ατ κι γ σ συμβουλεύω, στς παρόμοιες σκληραγωγίες το σώματος ν βαδίζς μ διάκρισι, γι ν μπορς ν τς αξήσς· πειδ μ τς περβολς ναγκαστικ θ φθάσης στ σημεο ν τς γκαταλείψης. Σ συμβουλεύω μως ν μν πέσς στ λλο σφάλμα κα τν περβολ μερικν, πο θεωρονται ς πνευματικο νδρες. Ατοί, κολακευόμενοι κα πατόμενοι π τν περβολικ γάπη το σώματός τους, φροντίζουν πολ ν διατηρον τν σωματική τους γεία, κα φαίνονται τόσο ζηλότυποι κα τι τ πιθυμον ατ τόσο πολύ, πο μ τν παραμικρ κόπο κα τν παραμικρ νόχλησι, τρέμουν κα φοβονται μ τν χάσουν. Κα γι λλο πργμα δν συζητον μ μεγαλύτερη ρεξι, οτε σκέπτονται κάτι λλο, σο τν διακυβέρνησι τς ζωή τους. Γι᾿ ατ προσέχουν πάντοτε ν ζητον φαγητ περισσότερο κατάλληλα στν ρεξι, παρ στ στομάχι τους, τ ποο πολλς φορς χάνει τν δύναμί του π τν μεγάλη καλοπέρασι.
Κι ν ατο σχυρίζωνται τι ατ τ κάνουν γι ν μπορον ν πηρετον καλύτερα τν Θεό, βέβαια, ατ δν σημαίνει τίποτε λλο παρ ν συμφωνήσουν μεταξύ τους, χωρς κανένα κέρδος κα μάλιστα μ ζημία το νς κα το λλου, δυ κεφαλιακο κα πρτοι χθροί, δηλαδ τ πνεμα κα τ σμα. Γιατ μ τν φροντίδα ατή, φαιρεται π τ σμα γεία κα π τ πνεμα χάνεται ελάβεια. Γι᾿ ατ τ πι σφαλς κα φέλιμο εναι κα γι τ σμα κα γι τν ψυχή, ν πάρχη κάποιος λεύθερος τρόπος ζως, χι μως χωρς τν διάκρισι κείνη πο νέφερα προηγουμένως· μ τν διάκρισι ατ πρέπει ν παρατηρονται κα ο διαφορετικς καταστάσεις τν νθρώπων κα ο διαφορετικς κράσεις τν σωμάτων, ο ποες δν πόκεινται λες στν να κα διο κανόνα, πως λέγει στ σκητικά του Μέγας Βασίλειος (1). Προσθέτω κα ατό, τι χι μόνο γι ν ποκτήσουμε τς ξωτερικς ρετές, λλ κα γι τν πόκτησι τν σωτερικν ρετν, πρέπει ν προχωρομε μ κάποια μετριότητα κα βαθμηδόν, λίγο λίγο, πως επα παραπάνω στ λδ κεφάλαιο.

 *  *  *
 1. Λέγει γιος ατς τι σο διαφέρει κα εναι πι δυνατς χαλκς κα σίδηρος π τ φρύγανα κα τ ξύλα, τόσο διαφέρει κα εναι πι δυνατ να σμα κα μία κρσις π τν λλη. Γι᾿ ατ κενο πο εναι γι μερικος κακοπάθεια πάνω π τ μέτρο, γι τος δυνατώτερους εναι μι νάπαυσις νετη· τσι δογματίζει τ ξς· «ρίστη γκράτεια τς γαστρς εναι ατ πο πολογίζεται νάλογα μ τν δύναμι το καθενός» (Διατάξ. σκητ. δ.).

Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου