
Ἕνα ἀληθινὸ γεγονὸς ποὺ συντάραξε καὶ ἔφερε σὲ μετάνοια ἑκατοντάδες ἀνθρώπους στὴν πόλη Κουιμπίσεβ (σημερινὴ Σαμάρα) τῆς Σοβιετικῆς Ρωσίας τὸ ἔτος 1956.
Στὴν πόλη Κουιμπίσεβ ζοῦσε μία οἰκογένεια: ἡ εὐσεβὴς μητέρα καὶ ἡ κόρη της Ζωή. Τὸ βράδυ τῆς παραμονῆς τῆς Πρωτοχρονιᾶς (31 Δεκεμβρίου) τοῦ 1956 ἡ Ζωὴ προσκάλεσε ἑπτὰ φίλες της καὶ ἄλλους τόσους νεαροὺς σὲ δεῖπνο καὶ χορό. Τότε ἦταν ἡ νηστεία τῶν Χριστουγέννων* καὶ ἡ μητέρα παρακάλεσε τὴν Ζωὴ νὰ μὴν προγραμματίσει μιὰ ἑσπερίδα μὲ χοροὺς καὶ φαγητό, ἀλλὰ ἡ κόρη ἐπέμενε στὸ δικό της. Ἐκεῖνο τὸ βράδυ ἡ μητέρα πῆγε στὴν Ἐκκλησία νὰ προσευχηθεῖ.
Μαζεύτηκαν οἱ καλεσμένοι, ἀλλὰ ὁ ἀρραβωνιαστικὸς τῆς Ζωῆς δὲν εἶχε ἔρθει ἀκόμη. Τὸ ὄνομα τοῦ ἦταν Νικόλαος. Οἱ κοπέλες καὶ τὰ ἀγόρια χωρίσθηκαν σὲ ζευγάρια καὶ ἄρχισαν τὸ χορό. Ἡ Ζωὴ ἔμεινε μόνη της. Ἀπὸ ἀμηχανία χωρὶς νὰ πολυσκεφθεῖ, κατέβασε τὴν εἰκόνα τοῦ ἁγίου Νικολάου τοῦ Θαυματουργοῦ ἀπὸ τὸν τοῖχο καὶ εἶπε: «Θὰ πάρω αὐτόν τον Νικόλα καὶ θὰ πάω νὰ χορέψω μαζί του», χωρὶς νὰ δίνει σημασία ἐν τῷ μεταξὺ στὶς φίλες της, οἱ ὁποῖες τὴν συμβούλευσαν νὰ μὴ κάνει αὐτὴν τὴν βλάσφημη ἐνέργεια, ἀλλὰ ἡ Ζωὴ ἀπάντησε μὲ θράσος: «Ἂν ὑπάρχει Θεός, ἂς μὲ τιμωρήσει!»
Ἄρχισε νὰ χορεύει, ἔκανε δύο γύρους, ὁπότε ξαφνικὰ μέσα στὸ δωμάτιο γίνεται ἕνας φοβερὸς θόρυβος, ἀνεμοστρόβιλος, καὶ ἔλαμψε φῶς ἐκτυφλωτικὸ σὰν ἀστραπή.
Ἡ διασκέδαση γύρισε σὲ φρίκη καὶ τρόμο. Ὅλοι ἔφευγαν φοβισμένοι ἀπὸ τὸ δωμάτιο. Μόνο ἡ Ζωὴ στεκόταν ἀκίνητη, μὲ τὴν εἰκόνα τοῦ Ἁγίου κολλημένη στὸ στῆθος, ἀπολιθωμένη καὶ παγωμένη σὰν μάρμαρο.
Οἱ γιατροί, ποὺ γρήγορα κατέφθασαν, δὲν μπόρεσαν νὰ τὴν συνεφέρουν μὲ τὶς προσπάθειες τους. Οἱ βελόνες τῶν ἐνέσεων, ποὺ ἤθελαν νὰ τῆς κάνουν, στράβωναν καὶ ἔσπαζαν καθὼς κτυποῦσαν πάνω στὸ μαρμαρωμένο κορμί της! Θέλησαν νὰ τὴν μεταφέρουν στὸ νοσοκομεῖο, ἀλλὰ δὲν μπόρεσαν νὰ τὴν μετακινήσουν ἀπὸ τὴν θέση της. Τὰ πόδια της λὲς καὶ ἦσαν καρφωμένα στὸ πάτωμα. Ἀλλά, ἡ καρδιὰ χτυποῦσε! Ἡ Ζωὴ ἦταν ζωντανή, δὲν μποροῦσε ὅμως πλέον νὰ φάει οὔτε νὰ πιεῖ…
Ὅταν ἡ μητέρα της γύρισε καὶ εἶδε τί συνέβη, ἔπεσε ἀναίσθητη καὶ τὴν μετέφεραν στὸ νοσοκομεῖο, ἀπὸ τὸ ὁποῖο βγῆκε σὲ μερικὲς ἡμέρες. Ἡ πίστη της στὴν εὐσπλαχνία τοῦ Θεοῦ καὶ οἱ θερμὲς μητρικές της προσευχὲς γιὰ συγχώρηση τῆς δύστυχης, ἀνανέωσαν, μὲ τὴ Χάρη τοῦ Θεοῦ, τὶς ζωτικές της δυνάμεις.
Ἡ Ζωὴ ἦλθε σὲ συναίσθηση καὶ μὲ δάκρυα ζητοῦσε συγχώρηση καὶ βοήθεια.
Τὶς πρῶτες ἡμέρες τὸ σπίτι τῆς Ζωῆς ἦταν κυκλωμένο ἀπὸ πλῆθος κόσμου, πιστοὶ ποὺ ἦρθαν ἢ ἀκόμη καὶ ποὺ βάδισαν ἀπὸ μακριά, περίεργοι, γιατροί, καὶ πνευματικὰ πρόσωπα. Ἀλλά, γρήγορα, κατ’ ἐντολὴ τῶν ἀρχῶν, τὸ σπίτι ἔκλεισε γιὰ τοὺς ἐπισκέπτες. Δύο ἀστυνομικοὶ φύλαγαν σκοπιὰ ἐναλλὰξ ἀνὰ ὀκτάωρο. Κάποιοι ἀπὸ τοὺς φύλακες ποὺ ἦσαν ἀκόμη νέοι (28-30) ἄσπρισαν ἀπὸ τὴν φρίκη ἀκούγοντας κάθε νύχτα τὴ Ζωὴ νὰ βγάζει τρομακτικὲς κραυγές.
Νύχτες καὶ νύχτες δίπλα της προσευχόταν ἡ μητέρα.
-Μαμά, προσευχήσου! Προσευχήσου, γιατί χάνομαι γιὰ τὶς ἁμαρτίες μου! Προσευχήσου! Φώναζε ἡ Ζωή.
Γιὰ ὅλα ὅσα συνέβησαν ἐνημέρωσαν καὶ τὸν Πατριάρχη καὶ τὸν παρεκάλεσαν νὰ εὐχηθεῖ ὑπὲρ τῆς ἀναρρώσεως τῆς Ζωῆς. Ὁ Πατριάρχης ἀπάντησε: «Ἐκεῖνος ποὺ τὴν τιμώρησε ἐκεῖνος καὶ θὰ τὴν ἐλεήσει!».
Μεταξὺ τῶν προσώπων ποὺ ἐπετράπη στὸ ἑξῆς νὰ ἐπισκεφθοῦν τὴ Ζωὴ ἦσαν:
- Ἐγνωσμένου κύρους καθηγητὴς τῆς ἰατρικῆς ποὺ κατέφθασε ἀπὸ τὴν Μόσχα. Αὐτὸς βεβαίωσε ὅτι ἡ καρδιὰ δὲν σταμάτησε νὰ χτυπᾶ.
- Ἱερεῖς, τοὺς ὁποίους προσκάλεσε ἡ μητέρα της γιὰ νὰ πάρουν ἀπὸ τὰ χέρια τῆς Ζωῆς τὸν ἅγιο Νικόλαο. Ἀλλὰ οὔτε ἐκεῖνοι μπόρεσαν νὰ ξεκολλήσουν τὴν εἰκόνα ἀπὸ τὰ ἀπολιθωμένα χέρια τῆς Ζωῆς.
- Ὁ ἱερομόναχος Σεραφεὶμ ἀπὸ τὴν ἔρημο τοῦ Γκλίνσκ, ὁ ὁποῖος ἦρθε στὸ Κουιμπίσεβ γιὰ τὴν ἑορτὴ τῶν Χριστουγέννων καὶ τέλεσε ἁγιασμὸ καὶ ἅγιασε τὴν εἰκόνα. Κατόπιν εἶπε: «Τώρα πρέπει νὰ περιμένουμε κάποιο σημεῖο τὸ Πάσχα! Ἂν δὲν γίνει τίποτε, σημαίνει ὅτι πλησιάζει τὸ τέλος τοῦ κόσμου!», δείχνοντας μὲ τὰ λόγια αὐτὰ τὴν βαθειά του πίστη σ’ ἕνα θαῦμα.
- Ὁ Μητροπολίτης Νικόλαος, ὁ ὁποῖος ἐπίσης διάβασε παράκληση καὶ εἶπε: «νέο θαῦμα νὰ περιμένουμε τὸ Πάσχα», ἐπαναλαμβάνοντας τὸν λόγο τοῦ εὐσεβοῦς ἱερομόναχου.
Τὶς παραμονὲς τῆς ἑορτῆς τοῦ Εὐαγγελισμοῦ (ποὺ ἐκείνη τὴ χρονιὰ ἔπεσε τὸ Σάββατο τῆς τρίτης ἑβδομάδος τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς) πλησίασε πρὸς τοὺς φύλακες τῆς Ζωῆς ἕνα καλοσυνάτος Γέροντας καὶ τοὺς παρεκάλεσε νὰ τοῦ ἐπιτρέψουν νὰ δεῖ τὴν Ζωή. Ἀλλὰ οἱ φύλακες ἀστυνομικοὶ ἀρνήθηκαν νὰ τοῦ ἐπιτρέψουν. Ἦρθε ὁ Γέροντας καὶ τὴν ἑπόμενη ἡμέρα, ἀλλὰ πάλι οἱ ἑπόμενοι φύλακες δὲν τὸν ἄφησαν. Τὴν τρίτη φορά, ἀνήμερα τοῦ Εὐαγγελισμοῦ, οἱ φύλακες τὸν ἄφησαν. Ἡ φρουρὰ τὸν ἄκουσε πόσο εὔσπλαχνα μίλησε στὴν Ζωὴ μπαίνοντας: «Λοιπόν, κουράστηκες ἀπὸ τὴν ὀρθοστασία;»
Πέρασε λίγη ὥρα καί, ὅταν οἱ φρουροὶ θέλησαν νὰ βγάλουν ἔξω τὸν Γέροντα, αὐτὸς δὲν ἦταν μέσα στὸ δωμάτιο…
Ὅλοι ἦσαν βέβαιοι ὅτι ἐκεῖνος ἦταν ὁ ἴδιος ὁ ἅγιος Νικόλαος. Ἔτσι ἡ Ζωὴ ἔμεινε ὄρθια 4 μῆνες (128 μέρες), μέχρι τὸ Πάσχα ἀκριβῶς, ποὺ ἐκείνη τὴ χρονιὰ ἔπεσε 23 Ἀπριλίου (6 Μαΐου μὲ τὸ νέο ἡμερολόγιο).
Τὴ νύχτα τῆς Λαμπροφόρου Ἀναστάσεως τοῦ Χριστοῦ ἡ Ζωὴ ἄρχισε νὰ φωνάζει ἰδιαίτερα δυνατά:
-Προσεύχεσθε!
Οἱ νυχτερινοὶ φύλακες ἀνατρίχιασαν καὶ ἄρχισαν νὰ τὴν ρωτοῦν: «Γιατί φωνάζεις τόσο φοβερά;»
Ἀκολούθησε ἡ ἀπάντηση:
-Φοβερό! Καίγεται ἡ γῆ! Προσεύχεσθε! Ὅλος ὁ κόσμος χάνεται γιὰ τὶς ἁμαρτίες του, προσεύχεσθε!
Ἀπὸ ἐκείνη τὴ στιγμὴ ἡ Ζωὴ ἀναζωογονήθηκε, οἱ μύες ἄρχισαν νὰ μαλακώνουν, νὰ ζωντανεύουν. Τελικὰ τὴν ἔβαλαν στὸ στρῶμα, ἀλλὰ ἐκείνη συνέχισε νὰ φωνάζει καὶ νὰ καλεῖ ὅλους σὲ προσευχὴ γιὰ τὸν κόσμο ποὺ χάνεται γιὰ τὶς ἁμαρτίες, γιὰ τὴν γῆ ποὺ καίγεται γιὰ τὶς ἀνομίες της.
-Πὼς ἔμεινες ζωντανὴ μέχρι τώρα; Ποιός σὲ ἔτρεφε; τὴν ρώτησαν.
-Περιστέρια, περιστέρια μὲ ἔτρεφαν, ἦταν ἡ ἀπάντηση. Ἀπὸ αὐτὸ ἔγινε φανερὸ ὅτι ἔλαβε ἔλεος καὶ συγχώρηση ἀπὸ τὴν Δεξιὰ τοῦ Κυρίου Παντοκράτορος. Ὁ Κύριος συγχώρησε τὶς ἁμαρτίες τῆς Ζωῆς, μὲ τὴν παρουσία τοῦ ἁγίου Νικολάου τοῦ Θαυματουργοῦ, καὶ λόγῳ τῶν μεγάλων βασάνων της καὶ τῆς ὀρθοστασίας κατὰ τὴν διάρκεια τῶν 128 ἡμερῶν.
Ὅλα αὐτὰ τὰ γεγονότα συντάραξαν τοὺς κατοίκους τοῦ Κουιμπίσεβ καὶ τῶν περιχώρων. Πολλοὶ ἄνθρωποι βλέποντας τὰ θαύματα, ἀκούγοντας τὰ οὐρλιαχτὰ καὶ τὶς παρακλήσεις της νὰ προσευχόμαστε γιὰ τοὺς ἀνθρώπους ποὺ χάνονται ἐξ αἰτίας τῶν ἁμαρτιῶν τους, ξαναβρῆκαν τὴν πίστη τους στὸν Θεό. Γύρισαν στὴν Ἐκκλησία μὲ μετάνοια. Ὅσοι δὲν φοροῦσαν σταυρό, ἄρχισαν νὰ φοροῦν κατὰ τὴν ἐποχὴ ἐκείνη ποὺ μόνο γι’ αὐτὸ ἦταν δυνατὸν νὰ πληρώσουν μὲ τὴ ζωή τους. Ἡ ἐπιστροφὴ ἦταν τόσο μαζικὴ ὥστε δὲν ἔφθασαν τὰ σταυρουδάκια τῶν ἐκκλησιῶν γιὰ ὅλους ὅσους ζητοῦσαν.
Μὲ φόβο καὶ δάκρυα ζητοῦσε ὁ λαὸς συγχώρεση τῶν ἁμαρτιῶν, ἐπαναλαμβάνοντας τὰ λόγια τῆς Ζωῆς: «Φοβερό, ἡ γῆ καίγεται, χανόμαστε γιὰ τὶς ἁμαρτίες μας! Προσεύχεσθε! Οἱ ἄνθρωποι χάνονται γιὰ τὶς ἀνομίες τους!».
Τὴν τρίτη ἡμέρα τοῦ Πάσχα ἡ Ζωὴ ἔφυγε γιὰ τὸν Κύριο, ἀφοῦ διήνυσε τὸν δύσκολο δρόμο τῆς ὀρθοστασίας τῶν 128 ἡμερῶν μπροστὰ στὸ πρόσωπο τοῦ Κυρίου γιὰ τὴν συγχώρεση ὅλων τῶν ἁμαρτιῶν της. Τὸ ἅγιο Πνεῦμα τὴν διατηροῦσε στὴ ζωὴ ὅλες αὐτὲς τὶς ἡμέρες γιὰ νὰ ἀναστήσει τὴν ψυχή της ἀπὸ τὸν θάνατο τῆς ἁμαρτίας, ὥστε στὴν μέλλουσα αἰώνια ἡμέρα νὰ τὴν ἀναστήσει ἐν σώματι γιὰ τὴν Ζωὴ τὴν Αἰώνιο. Ὅπως, ἄλλωστε τὸ λέει καὶ τὸ ἴδιο τὸ ὄνομά της: Ζωή.
Σχόλιο (τοῦ ρωσικοῦ πρωτοτύπου): Στὸν σοβιετικὸ τύπο ἐκείνης τῆς ἐποχῆς εἶχε ἐπίσης σχολιαστεῖ ἡ περίπτωση τῆς Ζωῆς. Ἀπαντῶντας στὰ γράμματα ποὺ ἔφθαναν στὴν διεύθυνση διάσημης ἐφημερίδος, ἕνας ἀλαζονικὸς ἐπιστήμων ὑποστήριξε ὅτι τὸ γεγονὸς μὲ τὴν Ζωὴ πράγματι δὲν εἶναι φανταστικό, ἀλλὰ ἐν τούτοις δήλωσε ὅτι εἶναι μιὰ μορφὴ ἀκαμψίας ἄγνωστη ἀκόμη στὴν ἐπιστήμη. Εἶναι προφανὴς ἡ ἀναλήθεια μιᾶς τέτοιας ὑπόθεσης, διότι:
Πρῶτον, στὴν ἀκαμψία δὲν ὑπάρχει τέτοια πετρώδης σκλήρυνσή του δέρματος, ὥστε οἱ γιατροὶ νὰ μὴ μποροῦν νὰ κάνουν ἔνεση στὸν ἄρρωστο.
Δεύτερον, μπορεῖ ἕνας τέτοιος ἄρρωστος νὰ μεταφερθεῖ ἀπὸ τόπο σὲ τόπο, ἐνῷ ἡ Ζωὴ δὲν μποροῦσαν νὰ τὴν μετακινήσουν· αὐτὴ στεκόταν ὄρθια καὶ μάλιστα τόσο πολὺ ποὺ οἱ συνήθεις ἄνθρωποι δὲν μποροῦν νὰ σταθοῦν.
Τρίτον, ἡ ἀρρώστια καθ’ ἑαυτὴ δὲν ἐπιστρέφει τὸν ἄνθρωπο στὸν Θεὸ καὶ δὲν φέρει ἀποκαλύψεις ἀπὸ τὸν οὐρανό, ἐνῷ στὴν περίπτωση τῆς Ζωὴς ὄχι μόνο χιλιάδες ἄνθρωποι ξαναβρῆκαν τὴν πίστη τους στὸν Θεό, ἀλλὰ φανέρωσαν τὴν πίστη τους ἔμπρακτα, δηλαδὴ βαπτίστηκαν καὶ ἔζησαν ἠθικά. Ὄχι μόνο πίστεψαν ὅτι ὑπάρχει Θεός, ἀλλὰ καὶ ἔγιναν Χριστιανοί. Ἀπ’ αὐτὸ εἶναι φανερὸ ὅτι δὲν ἐπρόκειτο γιὰ ἁπλὴ ἀσθένεια, ἀλλὰ γιὰ κάποια θεϊκὴ οἰκονομία. Αὐτὸς ἔμπρακτα στερεώνει τὴν πίστη, γιὰ νὰ λυτρώσει τοὺς ἀνθρώπους ἀπὸ τὶς ἁμαρτίες καὶ ἀπὸ τὴν τιμωρία γι’ αὐτές.
*Στη Ρωσία οἱ ἑορτὲς ἀκολουθοῦν τὸ παλαιὸ ἡμερολόγιο. Ἡ νηστεία τῶν Χριστουγέννων διαρκεῖ ἀπὸ τὶς 28 Νοεμβρίου μέχρι 6 Ἰανουαρίου τοῦ ἑπόμενου ἔτους.
(Ἁπὸ τὸ περιοδικὸ ΟΣΙΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ, τεῦχος 21 τοῦ 1996, τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Ὁσίου Γρηγορίου Ἁγίου Ὅρους)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου