Γράφει η κα Λαμπρινή Μπάτζιου, η οποία εν αγνοία της και ακουσίως «εκκλησιάστηκε» με τον αιρετικό στον Ι. Ν. Αγίων Αναργύρων Πλάκας.
Οι διαστάσεις του προβλήματος των συμπροσευχών ορθοδόξων με αιρετικούς, στο πλαίσιο της οικουμενικής κινήσεως και του οικουμενισμού, έχουν σοβαρότατες επιπτώσεις αφ’ ενός στα μέλη της Εκκλησίας και αφ’ ετέρου σε αυτούς τους αιρετικούς. Δυστυχώς, πολλοί κληρικοί μας δεν δύνανται να κατανοήσουν αυτό το πρόβλημα και, άλλοτε μεν εξ αγνοίας, άλλοτε δε εκ πεποιθήσεως και θράσους έναντι της ιεράς παραδόσεως ή και ενίοτε ένεκα του φόβου των χαμηλόβαθμων έναντι των υψηλόβαθμων, πίπτουν σε αυτό το σοβαρό παράπτωμα. Οι πιστοί από την άλλη, αδιαφορώντας για τα εκκλησιαστικά πράγματα, λόγω μιάς κακής νοουμένης αγάπης ή υπακοής και ταπεινώσεως ή ακόμα και εξαιτίας έλλειψης κατηχήσεως και ορθής γνώσεως και τοποθετήσεως εμπρός σε αυτές τις καταστάσεις, συγκατατίθενται σιωπώντας και αφήνοντας τους επιτηδείους να λυμαίνονται την αγία Εκκλησία.
Ένα τέτοιο παράδειγμα συμπροσευχής με αγγλικανό κληρικό συνέβη την Κυριακή 8 Ιανουαρίου 2023 στον ιερό ναό αγίων Αναργύρων στην Εξαρχία του Παναγίου Τάφου στην Πλάκα. Εκείνη την Κυριακή στη θεία λειτουργία παρέστη κάποιος αγγλικανός κληρικός, ο οποίος, ειρήσθω εν παρόδω, εθεάθη και στο διεθνές θεολογικό συνέδριο, που διοργάνωσε η Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών Βόλου από τις 11 έως 15 Ιανουαρίου ε.έ.
Ο εν λόγω αιρετικός κληρικός, ο οποίος δεν διέφερε στην εμφάνιση από τους ορθοδόξους κληρικούς, πλην της έλλειψης κόμης και γενίων, ετοποθετήθη από τους υπευθύνους του ναού σε εμπρόσθια θέση κατέναντι από τον αρχιερατικό θρόνο. Η αντίδραση μερίδος εκκλησιαζομένων πιστών, ύστερα από διερεύνηση του θέματος, εμειώθη από τους εφημερίους του ναού, προσπαθώντας οι τελευταίοι να αποσιωπήσουν την αλήθεια, να εξωραΐσουν την πραγματικότητα με μια ανακουφιστική αφαιρετικότητα, αναζητώντας τρόπους διαφυγής από τις ευθύνες που τους αποδίδονταν.
Άραγε το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων ήταν ενημερωμένο για την παρουσία του μεταρρυθμιστού της Αγγλίας στη θεία λειτουργία; Ο αναγιγνώσκων νοείτω… Ο Έξαρχος τι έχει να πει γι’ αυτό το γεγονός; Οι εκκλησιασθέντες εκεί τι θα κάνουν που ακουσίως συμπροσευχήθηκαν με τον Αγγλικανό; Θα συνεχίσουν να εκκλησιάζονται ακόμα εκεί; Χαροποιεί πάντως το γεγονός πως κάποιοι εκ των εκκλησιαζομένων, εξέφρασαν την πρόθεσή τους να εκκλησιάζονται πλέον σε άλλο ναό μετά από αυτή τη σοβαρή παράβαση των κανόνων.
Οι ιεροί κανόνες, οι αποκλείοντες τους αιρετικούς από τις συμπροσευχές με ορθοδόξους, δημιουργούν στο πλήρωμα της Εκκλησίας ευθύνες και απαιτείται η ενσυνείδητος προβολή της διδασκαλίας των αγίων πατέρων και της εκκλησιαστικής παραδόσεως. Η πικρή αλήθεια είναι ότι οι ιεροί κανόνες, που συμπυκνώνουν το πνεύμα και την καθόλου διδασκαλία της Ορθοδοξίας, όπως αυτή κατανοήθηκε στο πέρασμα των αιώνων, όπως ερμηνεύθηκε από τους πατέρες, όπως βιώθηκε από τους αγίους, βεβαιώθηκε από τους ομολογητές και σφραγίσθηκε από το αίμα των μαρτύρων, καταπατούνται και περιφρονούνται από ανθρώπους οι οποίοι φρονούν ότι εφηύραν όλη τη σοφία αυτοί. Ας ελπίσουμε ότι το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων και η εν Ελλάδι Εξαρχία του Παναγίου Τάφου θα λάβουν καταδικαστική θέση απέναντι σε αυτό το γεγονός, ώστε να αναπαυθούν οι συνειδήσεις των χριστιανών.
Ποιό το πρόβλημα;
ΑπάντησηΔιαγραφήΕδώ μας εξομοιώσανε με όλες τις «εκκλησίες»-αιρέσεις στη σύνοδο του Κολυμπαρίου, εδώ θα κολλήσουν;
Οι Ιεροί Κανόνες για τη συμπροσευχή με αιρετικούς.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι Ι. Κανόνες της Εκκλησίας, με οικουμενικό κύρος, που αναφέρονται στην απαγόρευση συμπροσευχής με αιρετικούς είναι :
1. Κανὼν Ι'(10) τῶν Ἁγ. Ἀποστόλων : "Εἴ τις ἀκοινωνήτῳ, κᾂν ἐν οἴκῳ συνεύξηται, οὗτος ἀφοριζέσθω"
2. Κανών ΙΑ΄(11) των Αγ. Αποστόλων : "Εἴ τις καθῃρημένῳ, κληρικὸς ὧν, κληρικῷ συνεύξηται, καθαιρείσθω καὶ αὐτός".
3. Κανὼν ΜΕ'(45) τῶν Ἁγ. Ἀποστόλων : "Ἐπίσκοπος, ἢ Πρεσβύτερος, ἢ Διάκονος αἱρετικοῖς συνευξάμενος, μόνον, ἀφοριζέσθω, εἰ δὲ ἐπέτρεψεν αὐτοῖς, ὡς Κληρικοῖς ἐνεργῆσαί τι, καθαιρείσθω"
4. Κανὼν ΞΔ'(64) τῶν Ἁγ. Ἀποστόλων : "Εἴ τις Κληρικὸς, ἢ Λαϊκὸς εἰσέλθοι εἰς συναγωγὴν Ἰουδαίων, ἢ αἱρετικῶν προσεύξασθαι, καὶ καθαιρείσθω, καὶ ἀφοριζέσθω"
5. Κανὼν ΟΑ'(71) τῶν Ἁγ. Ἀποστόλων : "Εἴ τις Χριστιανὸς ἔλαιον ἀπενέγκοι εἰς ἱερὸν ἐθνῶν, ἢ εἰς συναγωγὴν Ἰουδαίων ἐν ταῖς ἑορταῖς αὐτῶν, ἢ λύχνους ἅπτοι, ἀφοριζέσθω"
6. Κανὼν ΣΤ'(6) τῆς ἐν Λαοδικείᾳ Τοπικῆς Συνόδου : "Περὶ τοῦ, μὴ συγχωρεῖν τοῖς αἱρετικοῖς εἰσιέναι εἰς τὸν οἶκον τοῦ Θεοῦ, ἐπιμένοντας τῇ αἱρέσει"
7. Κανὼν Θ'(9) τῆς ἐν Λαοδικείᾳ Τοπικῆς Συνόδου : "Περὶ τοῦ, μὴ συγχωρεῖν εἰς τὰ κοιμητήρια, ἢ εἰς τὰ λεγόμενα μαρτύρια πάντων τῶν αἱρετικῶν ἀπιέναι τοὺς τῆς Ἐκκλησίας, εὐχῆς ἢ θεραπείας ἕνεκα, ἀλλὰ τοὺς τοιούτους, ἐὰν ὦσι πιστοί, ἀκοινωνήτους γίνεσθαι μέχρι τινός, μετανοοῦντας δὲ, καὶ ἐξομολογουμένους ἐσφάλθαι, παραδέχεσθαι"
8. Κανὼν ΛΒ'(32) τῆς ἐν Λαοδικείᾳ Τοπικῆς Συνόδου : "Ὅτι οὐ δεῖ αἱρετικῶν εὐλογίας λαμβάνειν, αἵτινές εἰσιν ἀλογίαι μᾶλλον, ἢ εὐλογίαι"
9. Κανὼν ΛΓ'(33) τῆς ἐν Λαοδικείᾳ Τοπικῆς Συνόδου:"Ὅτι οὐ δεῖ αἱρετικοῖς ἢ σχισματικοῖς συνεύχεσθαι"
10. Κανὼν ΛΔ'(34) τῆς ἐν Λαοδικείᾳ Συνόδου. Ὅτι οὐ δεῖ πάντα χριστιανὸν ἐγκαταλείπειν μάρτυρας Χριστοῦ καὶ ἀπιέναι πρὸς τοὺς ψευδομάρτυρας, τουτέστιν αἱρετικῶν, ἢ αὐτοὺς πρὸς τοὺς προειρημένους αἱρετικοὺς γενομένους· Οὗτοι γάρ ἀλλότριοι τοῦ Θεοῦ τυγχάνουσιν. Ἔστωσαν οὖν ἀνάθεμα οἱ ἀπερχόμενοι πρὸς αὐτούς.
11. Κανὼν ΛΖ'(37) τῆς ἐν Λαοδικείᾳ Τοπικῆς Συνόδου : "Ὅτι οὐ δεῖ παρὰ τῶν Ἰουδαίων ἢ αἱρετικῶν τὰ πεμπόμενα ἑορταστικὰ λαμβάνειν, μηδὲ συνεορτάζειν αὐτοῖς"
12. Κανὼν Θ'(9) τοῦ Τιμοθέου Ἀλεξανδρείας : "Ἐρώτησις. Εἰ ὀφείλει Κληρικὸς εὔχεσθαι, παρόντων Ἀρειανῶν, ἢ ἄλλων αἱρετικῶν; ἢ οὐδὲν αὐτὸν βλάπτει, ὁπόταν αὐτὸς ποιῇ τὴν εὐχήν, ἤγουν τὴν προσφοράν; Ἀπόκρισις. Ἐν τῇ θείᾳ ἀναφορᾷ ὁ Διάκονος προσφωνεῖ πρὸ τοῦ ἀσπασμοῦ. "Οἱ ἀκοινώνητοι περιπατήσατε." Οὐκ ὀφείλουσιν οὖν παρεῖναι, εἰ μὴ ἂν ἐπαγγέλλωνται μετανοεῖν καὶ ἐκφεύγειν τὴν αἵρεσιν"
Στους πιο πάνω κανόνες θα πρέπει να προστεθούν και οι :
13. Κανὼν β’(2) τῆς ἐν Ἀντιοχείᾳ Συνόδου : "Πάντας τοὺς εἰσιόντας εἰς τὴν Ἐκκλησίαν καὶ τῶν ἱερῶν Γραφῶν ἀκούοντας, μὴ κοινωνοῦντας δὲ εὐχῆς ἅμα τῷ λαῷ ἢ ἀποστρεφομένους τὴν ἁγίαν μετάληψιν τῆς εὐχαριστίας κατά τινα ἀταξίαν, τούτους ἀποβλήτους γίνεσθαι τῆς Ἐκκλησίας, ἕως ἂν ἐξομολογησάμενοι καὶ δείξαντες καρποὺς μετανοίας καὶ παρακαλέσαντες τυχεῖν δυνηθῶσι συγγνώμης, μὴ ἐξεῖναι δὲ κοινωνεῖν τοῖς ἀκοινωνήτοις, μηδὲ κατ' οἴκους συνελθόντας συνεύχεσθαι τοῖς μὴ τῇ ἐκκλησίᾳ συνευχομένοις, μηδὲ μὴ συναγομένοις. Εἰ δὲ φανείῃ τις τῶν ἐπισκόπων, ἢ πρεσβυτέρων, ἢ διακόνων, ἢ τις τοῦ κανόνος τοῖς ἀκοινωνήτοις κοινωνῶν, καὶ τοῦτον ἀκοινώνητον εἶναι, ὡς ἂν συγχέοντα τὸν κανόνα τῆς Ἐκκλησίας".
14. Κανών Α' τῆς Δ' Οἰκουμενικής Συνόδου, (επικυρώνει τους Κανόνες των ἐν Λαοδικείᾳ και Αντιοχεία Τοπικών Συνόδων καὶ τοῦ Αγ. Τιμοθέου Ἀλεξανδρείας)
15. Κανών Β' τῆς ΣΤ' Οἰκουμενικῆς Συνόδου, (επικυρώνει τους Αποστολικούς Κανόνες, τους κανόνες των ἐν Λαοδικείᾳ και Αντιοχεία Τοπικών Συνόδων και του Αγ. Τιμοθέου Αλεξανδρείας).
16. Κανών Α' τῆς Ζ' Οἰκουμενικής Συνόδου (επικυρώνει τους Αποστολικούς Κανόνες, τους κανόνες των ἐν Λαοδικείᾳ και Αντιοχεία Τοπικών Συνόδων και του Αγ. Τιμοθέου Αλεξανδρείας).