Συναξάριον
Τῇ ιστ’ (16ῃ) τοῦ μηνός Νοεμβρίου, μνήμη τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου καὶ Εὐαγγελιστοῦ Ματθαίου.
Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, μνήμη τοῦ Ὁσίου Φουλβιανοῦ, πρίγκηπος τῆς Αἰθιοπίας, ὑπ᾿ αὐτοῦ τοῦ Ἀποστόλου καὶ Εὐαγγελιστοῦ Ματθαίου βαπτισθεις (1ος αι.)
Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, Μνήμη τῆς ἁγίας ἐνδόξου παρθενομάρτυρος Ἰφιγενείας, ἐν Τοκάτῃ τοῦ Πόντου (68)
Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, μνήμη τοῦ Ὁσίου Σεργίου, τοῦ ἐν Μαλοπινέγκᾳ Vologda τῆς Ῥωσίας.(1585)
Ας είμαστε άνθρωποι
Ο Πατριάρχης Παύλος είχε την επίγνωση ότι, εν μέσω των συγκρούσεων που επικρατούσαν στη Γιουγκοσλαβία, η αγάπη προς τους εχθρούς ήταν για τους περισσότερους ανθρώπους ένα ακατόρθωτο ιδανικό, και πως απέναντι στην άγρια θηριωδία ορισμένων αντιμαχομένων ήταν σημαντικό και μόνο το να είσαι άνθρωπος. Τόσο συχνά το επαναλάμβανε αυτό, ώστε ο Jovan Janjić, σε ένα έργο που του αφιέρωσε, έδωσε τον τίτλο «Ας είμαστε άνθρωποι». Σε ένα εκτενές άρθρο, όπου συγκεντρώνει αναμνήσεις και στοχασμούς, ο Πατριάρχης γράφει:
Εν κατακλείδι, όπως σε κάθε περίπτωση έτσι και σε αυτή, οφείλω να επαναλάβω: ας είμαστε άνθρωποι, ακόμη και προς εκείνους οι οποίοι δεν παύουν να διαδίδουν ότι είμαστε εχθροί τους· δεν μπορούμε βέβαια αμέσως να τους αγκαλιάσουμε, αλλά μπορούμε να απλώσουμε το χέρι σε όποιον συνειδητοποιεί ότι πρέπει τουλάχιστον να ζούμε ως άνθρωποι, αφού δεν καταφέραμε να ζήσουμε ως αδελφοί. Ας φροντίσουμε να έχουμε τις καλύτερες σχέσεις με τους γείτονές μας, οι οποίοι και στις δυσκολότερες στιγμές τους δεν ξεχνούν ότι είμαστε αντίπαλοι. Δεν μπορούμε να επικαλούμαστε τη θεία δικαιοσύνη και το θείο έλεος, εάν δεν επιθυμούμε για τους ανθρώπους όλων των λαών και όλων των θρησκειών ο,τι επιθυμούμε και για τους εαυτούς μας.«
«Μην κάνεις στον πλησίον σου αυτό που δεν θα ήθελες να πάθεις ο ίδιος
Επισήμαινε επίσης πως, εάν η αγάπη προς τους εχθρούς είναι δυσκατόρθωτη λόγω του υψηλού της πνευματικού επιπέδου, θα έπρεπε τουλάχιστον να εφαρμόζεται η ευαγγελική αρχή: Πάντα ουν όσα αν θέλητε ίνα ποιώσιν υμίν οι άνθρωποι, ούτω και υμείς ποιείτε αυτοίς (Ματθ. 7,12).
Εάν όλοι καθοδηγούμασταν από την αγάπη, αυτή η γη θα ήταν παράδεισος. Αλλά, ακόμη και αν καθοδηγούμασταν τουλάχιστον από μία αρχή, όχι τόσο τέλεια όσο η αγάπη –η αγάπη αγγίζει την τελειότητα–, εάν δηλαδή αφήναμε να μας καθοδηγήσει η αρχή, «αυτό που επιθυμείτε για τον εαυτό σας, αυτό να κάνετε στους άλλους· και αυτό που δεν επιθυμείτε για τον εαυτό σας, μην το κάνετε στους άλλους», τότε αυτή η χώρα, χωρίς να είναι ακριβώς ένας παράδεισος, θα ήταν όμως σαν παράδεισος.
Αλλά, όταν εμείς ενεργούμε αντίθετα προς αυτή την αρχή, να που φθάνουμε.
Στις δηλώσεις του πολλές φορές επαναλάμβανε αυτόν τον κανόνα συμπεριφοράς, ο οποίος έγινε παροιμιώδης: «Μην κάνεις στους άλλους ο,τι δεν θα ήθελες να κάνουν σ΄ εσένα». Οι ρίζες του κανόνα αυτού είναι βιβλικές και συνιστά την ελάχιστη προϋπόθεση για την αγάπη προς τον πλησίον.» (Ζαν Κλωντ Λαρσέ: «Παύλος Πατριάρχης Σερβίας – Ένας Άγιος των ημερών μας». Ιερό Κοινόβιο Ευαγγελισμού της Θεοτόκου Ορμύλιας)
Ἀπολυτίκιον
Ἦχος γ’.
Ἀπόστολε Ἅγιε, καὶ Εὐαγγελιστὰ Ματθαῖε, πρέσβευε τῷ ἐλεήμονι Θεῷ, ἵνα πταισμάτων ἄφεσιν, παράσχῃ ταῖς ψυχαῖς ἡμῶν.
Έτερον Ἀπολυτίκιον
Ἦχος γ’. Θείας πίστεως.
Θείας
ἤκουσας, φωνῆς τοῦ Λόγου, καὶ τῆς πίστεως, τὸ φῶς ἐδέξω, καταλείψας
τελωνείου τὸν σύνδεσμον ὅθεν Χριστοῦ τὴν ἀπόρρητον κένωσιν, εὐηγγελίσω
Ματθαῖε Ἀπόστολε. Καὶ νῦν πρέσβευε, δοθήναι τοὶς σὲ γεραίρουσι,
πταισμάτων ἱλασμὸν καὶ μέγα ἔλεος.
Απολυτίκιον
Θείας πίστεως. Ἦχος γ΄.
Θείοις νάμασι ἐγαλουχήθης, καὶ Χριστοῦ ἐγένου μύστις, τῷ Ἀποστόλου Ἀνδρέου βαπτίσματι, ἐν παρρησίᾳ πολλῇ, Ἰφιγένεια, ὁμολογίᾳ Χριστοῦ ἐμαρτύρησας. Μάρτυς ἔνδοξε, Χριστὸν τὸν Θεὸν ἱκέτευε δωρήσασθαι ἡμῖν τὸ μέγα ἔλεος.
Κοντάκιον
Ἦχος δ’. Ὁ ὑψωθεὶς.
Τοῦ τελωνείου τὸν ζυγὸν ἀποῤῥίψας, δικαιοσύνης τῷ ζυγῷ προσηρμόσθης, καὶ ἀνεδείχθης ἔμπορος πανάριστος, πλοῦτον κομισάμενος, τὴν ἐξ ὕψους σοφίαν· ὅθεν ἀνεκήρυξας, ἀληθείας τὸν λόγον, καὶ τῶν ῥᾳθύμων ἤγειρας ψυχάς, καθυπογράψας, τὴν ὥραν τῆς κρίσεως.
Ματθαίου 4:25, 5:1-13
«Καὶ
ἠκολούθησαν αὐτῷ ὄχλοι πολλοὶ ἀπὸ τῆς Γαλιλαίας καὶ Δεκαπόλεως καὶ
῾Ιεροσολύμων καὶ ᾿Ιουδαίας καὶ πέραν τοῦ ᾿Ιορδάνου. Ἰδὼν δὲ τοὺς ὄχλους
ἀνέβη εἰς τὸ ὄρος, καὶ καθίσαντος αὐτοῦ προσῆλθον αὐτῷ οἱ μαθηταὶ αὐτοῦ,
καὶ ἀνοίξας τὸ στόμα αὐτοῦ ἐδίδασκεν αὐτοὺς λέγων·
μακάριοι οἱ πτωχοὶ τῷ πνεύματι, ὅτι αὐτῶν ἐστιν ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν.
μακάριοι οἱ πενθοῦντες, ὅτι αὐτοὶ
παρακληθήσονται. μακάριοι οἱ πραεῖς, ὅτι αὐτοὶ κληρονομήσουσι τὴν γῆν.
μακάριοι οἱ πεινῶντες καὶ διψῶντες τὴν δικαιοσύνην, ὅτι αὐτοὶ
χορτασθήσονται. μακάριοι οἱ ἐλεήμονες, ὅτι αὐτοὶ ἐλεηθήσονται.
μακάριοι οἱ καθαροί τῇ καρδίᾳ, ὅτι αὐτοὶ
τὸν Θεὸν ὄψονται. μακάριοι οἱ εἰρηνοποιοί, ὅτι αὐτοὶ υἱοὶ Θεοῦ
κληθήσονται. μακάριοι οἱ δεδιωγμένοι ἕνεκεν δικαιοσύνης, ὅτι αὐτῶν ἐστιν
ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν.
μακάριοί ἐστε ὅταν ὀνειδίσωσιν ὑμᾶς καὶ διώξωσι καὶ εἴπωσι πᾶν πονηρὸν ρῆμα καθ᾿ ὑμῶν ψευδόμενοι ἕνεκεν ἐμοῦ.
χαίρετε καὶ ἀγαλλιᾶσθε, ὅτι ὁ μισθὸς ὑμῶν πολὺς ἐν τοῖς οὐρανοῖς· οὕτω γὰρ ἐδίωξαν τοὺς προφήτας τοὺς πρὸ ὑμῶν.»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου