(+) Ιερομονάχου Ευσεβίου Βίττη
Πρέπει
να τονίσουμε ευθύς εξ αρχής πως δεν είναι εύκολος ο ορισμός της
λεκτικά, αφοί είναι κυρίως ζωή. Και η ζωή, το ξέρουμε, δεν ορίζεται με
λόγο ούτε στο σύνολο της ούτε στα επί μέρους της. Αυτό φυσικά το
γνωρίζει ο Όσιος Ησύχιος, γι' αυτό και προσπαθεί να μας παρουσιάσει τη
νήψη από διάφορες πλευρές της, ώστε κάπως να τη κατανοήσουμε.
Όμως,
ας το ξέρουμε, δεν πρόκειται ποτέ να κατανοήσουμε σωστά και σε έκταση
και σε βάθος, «το γε εφ' ημίν», όσο δηλαδή μπορούμε, αν η νήψη, όπως
βέβαια και κάθε άλλο πνευματικό θέμα, δεν αποτελέσει αντικείμενο ζωτικού
και πρακτικού πνευματικού ενδιαφέροντος μας, δηλαδή, αν δεν επιδιώξουμε
να τη γευτούμε και εμπειρικά, στην πράξη με άλλα λόγια. Αυτό είναι
κανόνας απαράβατος για όλα τα θέματα της πνευματικότητος εν Χριστώ.
Να,
λοιπόν, τι μας λέει ο όσιος Ησύχιος για τη νήψη: «Η Νήψη είναι μέθοδος
πνευματική». Αυτή είναι ή γενικότατη θεώρησή της. Καθορίζοντας
περισσότερο συγκεκριμένα το περιεχόμενο της λέει: «Η νήψη είναι κυρίως η
καθαρότητα της καρδιάς, που εξαιτίας του μεγαλείου της και της
πνευματικής ομορφιάς της ή, για να μιλήσω κυριολεκτικά, λόγω της
αμέλειάς μας σήμερα είναι σπάνια».
Φαντασθείτε,
τι θα έλεγε σήμερα για μας ο Όσιος! Και συνεχίζει: «Η νήψη είναι δρόμος
για την απόκτηση κάθε αρετής και εντολής του Θεού. Η νήψη λέγεται και
καρδιακή ησυχία».
Καθορίζοντας το νόημα της καρδιακής ησυχίας ο Όσιος συνεχίζει:
«Η
καρδιακή ησυχία λέγεται και προσοχή. Και αρνητικά μεν σημαίνει διαρκή
και αδιάκοπη ηρεμία και έλλειψη ενοχλήσεως της καρδίας από λογισμούς
κάθε είδους. Θετικά δε είναι μόνιμη κατάσταση της ψυχής, που τη
χαρακτηρίζει η ένωση με τον Ιησού. Στη κατάσταση αυτή η ψυχή πάντα και
χωρίς καμιά διακοπή μόνον Αυτόν αναπνέει, Αυτόν επικαλείται, Αυτόν
περιπτύσσεται πνευματικά συνεχώς με μυστική στα βάθη της καρδιάς
επίκληση του Ονόματός του, γιατί Αυτός γνωρίζει τις καρδιές ως τα
κατάβαθα τους».
Αλλά
και αυτά τα στοιχεία είναι λίγα. Γι' αυτό και συνεχίζει ο Όσιος: «Νήψη
είναι επίσης μόνιμη και σταθερή κατάσταση του λογισμού και στάση του στη
πύλη της καρδίας, ένα είδος δηλαδή φρουράς σ' αυτήν, για να γίνεται
έλεγχος των λογισμών εκείνων, που έρχονται με σκοπό να κλέψουν ό,τι
πολύτιμο μέσα της και για να εξακριβώνει με ποιό τρόπο χαράζουν οι
πνευματικοί εχθροί παραστάσεις στη φαντασία μας».
Το ίδιο διατυπώνει με μια λιτή φράση: «Νήψη είναι η τέλεια φύλαξη του νου».
Η
πρόσκληση σε νήψη δεν είναι αυθαίρετη, όπως αναφέραμε ήδη. Αποτελεί
ρητή αγιογραφική εντολή. Ο Όσιος μας τη στηρίζει σε ειδική εντολή της
Παλαιάς Διαθήκης: «Πρόσεχε σεαυτώ, μήποτε γένηται ρήμα κρυπτόν εν τη
καρδία σου ανόμημα» (Δευτ. ιε' 9).
«Επειδή
η λέξη ρήμα σημαίνει εδώ επίμονη παράσταση στο νου κάποιου κακού
πράγματος, το όποιο αποστρέφεται και δεν θέλει με κανένα τρόπο ο Θεός
και το οποίο προσβάλλει τη καρδιά υπό μορφή κακών λογισμών και την
οδηγεί σε μολυσμένο πνευματικά διάλογο, η εντολή σημαίνει: Πρόσεχε μέσα
σου, μήπως κάποια επίμονη παράσταση μέσα σου κακού πράγματος μεταβληθεί
σε αμαρτία».
Η
νήψη σύμφωνα με αυτά έχει δυό γενικά χαρακτηριστικά στοιχεία, ένα
στατικό και ένα κινητικό - δυναμικό σε μια αέναη εναλλαγή τους.
Επί μέρους χαρακτηριστικά της νήψεως, που εξαίρουν τη σημασία και σπουδαιότητά της
Η
νήψη κατά τον Όσιο μας είναι άμεμπτος (αψεγάδιαστη), καθαρά, περιεκτική
(τέτοια που περιλαμβάνει μέσα της και άλλες αρετές), υψοποιός (ικανή να
ανεβάζει στα ύψη αυτόν που την ασκεί), αγαθή, τερπνή (ευχάριστη),νοητή
ηδύτης (πνευματική ευχαρίστηση),καρδιακή γλυκεία ησυχία (γλυκεία ησυχία
της καρδιάς),ωραία και πάγκαλος αρετή (πανέμορφη αρετή) θαυμαστή εργασία
(αξιοθαύμαστη πνευματική εργασία),αγλαοφανής (λαμπρή), φωτοτόκος
(φωτογεννήτρα),αστραπητόκος(αστραπογεννήτρα),φωτοβόλος(τέτοια, που
σκορπάει γύρω της φως),πυρφόρος (όλη φωτιά και θέρμη
πνευματική),αφάνταστος(ελεύθερη από παραστάσεις και εικόνες της
φαντασίας κακές), μακαρία της ψυχής κατάστασις, και όλα αυτά τα
χαρακτηριστικά, για να μιλήσουμε σύμφωνα με τη πραγματικότητα γι' αυτήν,
την κάνουν να ξεπερνά αναρίθμητες αρετές, που έχουν σωματικό χαρακτήρα,
αλλά και πολλές άλλες πειραματικότερου χαρακτήρα αρετές.
Η αναγκαιότητα της νήψεως
Πολλές
φορές, και με ιδιαίτερη έμφαση κάθε φορά, τονίζει ο άγιος Πατήρ, την
αναγκαιότητα της νήψεως για μια σωστή και αληθινή πνευματικότητα.
Τονίζει γι' αυτό, ότι
α.
Η νήψη είναι τόσο αναγκαία για την πνευματική μας ζωή, όσο αναγκαία
είναι για τη σωματική μας ζωή η τροφή και το νερό. «Όπως είναι αδύνατο
να ζει κανένας στο κόσμο αυτό χωρίς να φάει και να πιει, έτσι είναι
αδύνατο να ζήσει κανένας πνευματικά χωρίς τη φύλαξη του νου και τη
καθαρότητα της καρδιάς, με άλλα λόγια χωρίς τη νήψη. Χωρίς αυτή την
αρετή δεν μπορεί να πραγματοποιήσει η ψυχή ό,τι πνευματικό και αρεστό
στο Θεό ή να ελευθερωθεί από την αμαρτία, που γίνεται με τη σκέψη στο
νου, έστω κι αν ασκεί κανένας βία πάνω στον εαυτό του, για να μην
αμαρτήσει, από φόβο να μην πάει στη κόλαση».
β. Η νήψη αποτελεί εσωτερική αφετηρία για την ολοτελή και πλήρη εφαρμογή του θείου θελήματος.
«Εβουλήθην
το θέλημα σου και τον νόμον σου ποιήσαι εν μέσω της κοιλίας μου», λέει ο
προφητάναξ Δαβίδ. (Ψαλμ. 39, 2). Και επεξηγεί ο άγιος:
«Εάν
ο άνθρωπος δεν τηρήσει το θέλημα του Θεού και τον Νόμο του μέσα στην
καρδιά του, ούτε πρακτικά μπορεί να τον εφαρμόσει» και· «Δεν βγαίνει το
υποζύγιο από τον κύκλο του δεμένο στη μυλόπετρα για άλεσμα. Το ίδιο και ο
νους. Δεν προχωρεί σε αρετή, που τελειοποιεί, αν δεν διόρθωσει το
εσωτερικό του. Και αυτό, γιατί έχει πάντα τυφλά τα εσωτερικά του μάτια.
Γι' αυτό και δεν μπορεί να βλέπει την αρετή και τον Ιησού, που αστράφτει
από φως».
Απόκτηση νήψεως
Η
νήψη, όπως και κάθε άλλη αρετή, δεν είναι ούτε πρέπει να αποτελεί
αντικείμενο θεωρητικής απασχολήσεως μας. Είναι, παρά το απροσδιόριστο
πνευματικό της βάθος, πρακτική αρετή με κατεύθυνση και προς τα μέσα και
προς τα έξω. Είναι ανάγκη γι' αυτό να ιδούμε πως θα μπορούσε να γίνει
και δικό μας χαρακτηριστικό. Βέβαια δεν πρέπει να αγνοήσουμε την
ιδιοτυπία της μοναχικής ζωής, που προσφέρεται για ένα τέτοιον αγώνα.
Όμως η νήψη, όπως και κάθε άλλο αντίστοιχο πνευματικό επίτευγμα, δεν
αποτελεί και δεν πρέπει να αποτελεί κατόρθωμα μόνο των μοναχών, γιατί
ένα είναι το θέλημα του Θεού για όλους μας και μια η πνευματική
καρποφορία, που ζητιέται από όλους μας. Ας ιδούμε ποιούς τρόπους,
άμεσους και έμμεσους, για την απόκτηση της νήψεως μας συνιστά ο όσιος
Ησύχιος.
α.
«Πρέπει να γίνεται συχνός έλεγχος και παρακολούθηση της φαντασίας. Και
αυτό σημαίνει παρακολούθηση της προσβολής, δηλαδή της εμφανίσεως μιας
εικόνας στη φαντασία, γιατί ο σατανάς δεν μπορεί να δημιουργήσει
λογισμούς χωρίς τη χρησιμοποίηση της φαντασίας. Με το τρόπο αυτό δείχνει
στο νου τέτοιες εικόνες για να εξαπατήσει το νου. Με τον πυκνό όμως
έλεγχο βλέπει ο πνευματικός αγωνιστής με διεισδυτικό και έντονο βλέμμα,
ώστε να κατανοεί την ποιότητα αυτών, που μπαίνουν στο νου του.
Προσπάθησε να ασκείς συνεχώς την αρετή της προσοχής όσο γίνεται πιο
πολύ. Αυτή η προσπάθεια είναι αυτό, που λέμε φύλαξη του νου, δηλαδή
τήρηση και τελειοποίηση του νου, και επομένως και της γλυκείας ησυχίας
και ηρεμίας της καρδιάς».
β.
«Σιωπή των σωματικών και πνευματικών χειλέων. Και αυτό σημαίνει να έχει
κανένας συνεχώς πολύ σιωπηλή την καρδιά, ήρεμη και ελεύθερη από κάθε
λογισμό».
γ.
«Να έχει εσωτερικά αδιάλειπτη μνήμη θανάτου». Η μνήμη του θανάτου
βοηθάει όχι μόνο στη συναίσθηση της ευτέλειας και παροδικότητάς μας,
άλλα και στον αγώνα κατά του εχθρού, γιατί ενισχύει το ταπεινό φρόνημα.
«Καλός και χρήσιμος παιδαγωγός και του σώματος και της ψυχής είναι η
συνεχής και διαρκής στο νου μνήμη του θανάτου, Με τη μνήμη του θανάτου
πετυχαίνει κανένας να βάζει στην άκρη τις φροντίδες και όλες τις
ματαιότητες, οπότε γεννιέται μέσα μας η φύλαξη του νου. Η μνήμη του
θανάτου περιλαμβάνει μέσα της πολλές αρετές, είναι βρύση συνεχούς
ετοιμότητας του πνεύματος στον αγώνα μαζί με διάκριση και νήψη».
δ.
«Στο νου μας πραγματοποιείται μια θεϊκή κατάσταση από τη συνεχή μνήμη
και επίκληση του Κυρίου μας Ιησού Χριστού. Ας έχουμε λοιπόν το έργο αυτό
της επικλήσεως κράζοντας με πυρωμένη και ολόθερμη την καρδιά, ώστε να
«μεταλαβαίνουμε» κυριολεκτικά το άγιο όνομα του Ιησού».
Όλα αυτά πρέπει να χαρακτηρίζουν μεταξύ των άλλων και τα εξής γνωρίσματα:
1. Η προθυμία, η θερμή προθυμία, η πρόθυμος όδευσις.
2. Η επιστημοσύνη.
3. Η φρόνηση.
4. Η πάση δυνάμει προσπάθεια.
5. Η πολλή ένταση.
6.
Η αποφασιστικότητα. « Μόλις καταλάβεις πως μπήκαν στη σκέψη σου κακοί
λογισμοί, χωρίς να χάσεις καιρό, αμέσως να προβάλεις τις αντιρρήσεις σου
και την αντίθεσή σου σ' αυτούς, να τσακίσεις το κεφάλι του φιδιού».
7. Το ανύστακτο. «Δεν είναι δυνατόν, αδελφοί, να το ρίχνει στον ύπνο, όποιος θέλει να μένει για πάντα απλήγωτος».
8.
Η ταπείνωση. «Ας φροντίζουμε να βλέπουμε τις αμαρτίες μας και την
προηγούμενη ζωή μας, ώστε να νιώθουμε συντριβή καθώς θα θυμόμαστε τις
αμαρτίες μας. Και ταπεινωνόμενοι με το τρόπο αυτό θα έχουμε τη βοήθεια
του Ιησού Χριστού σε πόλεμο, που είναι αόρατος.
9.
Η συνέχεια. Η νήψη πρέπει να είναι «χρονίζουσα», διαρκής και
ακατάπαυστη, χωρίς διακοπές. «Πρέπει να μένουμε διαρκώς με οπλισμένο το
νου, γιατί ο εχθρός μας στέκει πάντα έτοιμος για πόλεμο με την παράταξή
του. Η συνέχεια δε στη προσοχή και νήψη καταλήγει σε μόνιμη συνήθεια.
Έτσι αποκτιέται μια φυσική πυκνότητα νήψεως, γιατί η νήψη είναι
αποκρυστάλλωση του λογισμού και στάση του φρουρητική στη πύλη της
καρδιάς».
10.
Η με επιμέλεια επιδίωξη της νήψεως με τη καλλιέργεια στη ψυχή του
θεϊκού έρωτα. «Τότε δεν θα βαδίζουμε πρόθυμα για κάτι άλλο με την
καρδιακή ησυχία, παρά από τη γλυκεία ευχαρίστηση και τέρψη της ψυχής και
από την απέραντη αγάπη της και για τον εγκάρδιο θείο έρωτά της προς το
πρόσωπό Του».
Πηγή: Ιερομονάχου Ευσεβίου Βίττη,
Δύο δρόμοι προς την αληθινή θεολογία,
Εκδ. Ορθόδοξος Κυψέλη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου